10 timer spillet i WCOop 109$ Buyin.
Knap 12k spillere fra start. 130 spillere tilbage. Selvom payouts stiger stejlere fra 170 spillere og frem er det først for alvor interessant i top 60-70 stykker.
Der er ikke mange bløde spots tilbage ved bordet. Dynamikken har generelt været præget af mange 3- og 4-bet shoves. Ikke mange steals går hjem preflop. Jeg har siddet ved bordet min. 3 timer og har vist solide handsker op. Dog har jeg kort inden hånden foldet 2 gange til 3-bets.
Min. raise som åbning er efterhånden blevet std.
Hand Information
PokerStars No Limit, 20000 BB (9 handed).
Table Information
Seat 1: Player 1 ($1795448)
Seat 2: Hero ($366350)
Seat 3: Player 3 ($387556)
Seat 4: Player 4 ($1344222)
Seat 5: Player 5 ($903278)
Seat 6: Player 6 ($442534)
Seat 7: Player 7 ($673230) Dealer
Seat 8: Player 8 ($1881009) Small Blind
Seat 9: Player 9 ($1893166) Big Blind
Seat 1Player 1 Ante: 2500
Seat 2Hero Ante: 2500
Seat 3Player 3 Ante: 2500
Seat 4Player 4 Ante: 2500
Seat 5Player 5 Ante: 2500
Seat 6Player 6 Ante: 2500
Seat 7Player 7 Ante: 2500
Seat 8Player 8 Ante: 2500
Seat 9Player 9 Ante: 2500
Dealt to Hero
Preflop (Pot: $52500)
Player 1: FOLD
Hero: RAISE $40000
Player 3: FOLD
Player 4: FOLD
Player 5: FOLD
Player 6: FOLD
Player 7: ALL-IN
Player 8: FOLD
Player 9: FOLD
Hero:??
[replay]2144[/replay]
Jeg skal have ca. 42% EQUITY for at være even - har jeg nogensinde det her?
Dvs. 88+, Ats+, Kts+, QJs, AJo+
dybt i wccop 109$
Ud fra hvad du skriver med at der ikke er mange steals der går hjem pre, så åbner jeg ikke for at folde.
Så hellere folde eller åbne og betale.
mod hans range tænker jeg at du har 42% her.
Har du ikke nogle stats/ reads på den specifikke villain her?
villain:
regular med 63% roi, 49$ abi, 1.1k tour sample på PS
Han har nappet sin del af pots men har ikke været table bully eller hyperaktiv på nogen måde.
3-bet freq. på 5% hvis jeg husker rigtigt - dog ikke kæmpe sample
Det der taler fra at shove er at der sidder 2 meget solide stacks bag. Det virker lidt gamblish hvis han skulle shove indover dem med en holding der ikke er foran min åbingsrange.. men så igen - det er jo dybt i en stor tour og mange er villige til at risikere stakken
Uanset hvordan dynamikken har været ved bordet, er det aldrig et godt resteal-spot for villain her. Han risker sine 35bb mod begge i blinds og shover på en semi short åbner fra utg+1, som han må formode har en tight åbningsrange. Derfor tvivler jeg stærkt på, at du er godt nok inde til at kalde.
folder og spiller videre med 16bb, med 130 tilbage er det et skidt spot for villain at smide det indover light når en solid spiller åbner fra tidlig, og selv hvis vi laver en rimelig bred range for ham er du at best 45%, tror dog du er noget være inde end det med dit image og position i mente.
Det er virkelig skidt at åbne med din stackstørrelse og bordets dynamik - hvis du ikke ved hvad du vil gøre til et 3-bet.
Jeg folder pre.
Resten af hånden:
Jeg caller tid - desværre ikke nok tid til at finde et fold frem.
Caller og facer AK - jeg flopper J men han river straight og busto.
Tak for input - i efterrationaliseringens lys mener jeg godt at jeg kan forsvare at åbne her - og folde til 3bet i et polariseret spot som dette.
Hvis du ikke så det, blev din hånd diskuteret bagefter... en mente det var easy fold og en mente det var easy shove med 16 bb...
Hvis jeg vælger at spille AJs der så shover jeg fremfor at minraise.
Hvis bordet er så hårdt som du antyder, så tror jeg aldrig at et shove er helt skidt her :-)
Specielt fordi at du sjældent kan få lov til at resteale - på et hårdt bord - med blot 15-16bbs efter du har været igennem sb/bb om et par hænder.
Tror nærmere hans range hedder: 88+,AJs+,KQs,AQo+. Der har vi så 37%. Tror desuden ofte du vil kunne fjerne KQs.
Jeg vil mene, fold > klik/call > shove.
Vi får, ved klik/call action fra en bredere range vs et preflopshove.
Hvordan spiller folk AQs og TT her?
Lad os tage en lidt matematisk vinkling.
Hvis vi antager at vi får action fra en range der hedder 88+,AJs+,AQo,KQs - som er ret tight opstillet - så tager vi ved et shove ned (0,938)^7 = 64% af gangene.
Dvs. at 64% af gangene vinder vi 52500 chips.
De resterende 36% får vi action. For ikke at gøre det alt for indviklet så antager vi, at vi 30% af gangene får action fra én villain med den opstillede range og yderligere 6% af gangene af en villain med en range vi kan kalde: QQ+,AKs,AK
30% af gangene kommer vi ind mod 88+,AJs+,AQo,KQs, hvor vi har ~37% imod.
Dvs at 0,37*0,30 = 0,11. Altså vinder vi 11% af gangene 52500 + 364000 = 416500
De gange vi taber, taber vi 0,63*0,30 = 0,19. Altså taber vi 19% af gangene hele vores stack - 364000.
For de resterende 6% af gangene (ja ok, fesent)
AJs har 20% mod QQ+, AK og 88+,AJs+,AQo,KQs
dvs. at 0,2*0,06=0,012. 1,2% af gangene vinder vi 52500+364000+364000= ~780000
De resterende 4,8% taber vi -364000
Dvs at vores regnestykke ser sådant ud:
0,64*52500 + 0,11*416500 + 0,19*-364000 + 0,012*780000 + 0,048*-364000 = 2143
Dvs at det er ekstremt marginalt bedre at shove end folde. Hvis bordet så er rigtig hårdt kan det veje for at shove, men ellers virker det som en evneutral beslutning at vælge mellem shove og fold.
Hvis vi i stedet klikker for at calle kan vi istedet forvente action fra en lidt bredere range, altså vil vi tage ned færre gange preflop men tilgengæld komme marginalt bedre ind %-wise mod villains range.
Hvis vi opstiller sådan en range fx:77+,ATs+,KQs,QJs,AJo+ som en std villain kan reshove (omend bredt, da han må formode ingen FE med vores stacksize). Mod den range har vi 41%.
Til gengæld tager vi også ned pf færre gange. Kun 0,92^7 = 0,56 - 56% af gangene.
Dvs 0,56*52500 + (0,42*0,44*416500) + (0,44*0,58*-364000) = 13400. Det vil være lidt mindre, hvis vi antager at vi kan få ekstra action fra endnu en villain nogle få gange med en mere tight range.
Samtidig skal vi veje det op med det faktum,at jeg har udeladt muligheden for bare at blive kaldt pre - hvilket nok minimalt mindsker de gange vi tager ned pre og øger de svære spots vi kan komme til at stå i OOP med 16bbs og mod en svær villain.
Klik-folde pre kan vi også lige tage med.
0,56*52500+0,44*-40000 = 11800. Umiddelbart ikke så skidt, men som tidligere vil vi komme i en del svære spots postflop - og det måske på bekostning af nogle af de gange vi tager ned pre - altså mindskes ev'en. Samtidig skal vi tage højde for, at hvis vi folder til et 3bet, jamen så er vi nede på16bbs og har endnu mindre plads til at spille poker (har reelt kun shove - reshove muligheden tilbage) - og når vi så engang skulle doble op (nok først efter vi har været igennem blinds = er nede på 14bbs) så har vi altså "kun" ~30bbs frem for 38-39bbs hvis vi dobler op nu.
Ved ikke om det blev vildt uoverskueligt...
mads, cv og ev er ikke den samme hvorfor det er tæt på ubrugeligt om vi har odds eller ej.
Live > Forklar hvorfor det er ubrugeligt?
Jovist er der ICM-betragtninger, men de er altså meget marginale medmindre man er decideret på boblen eller på finalebordet.
Du kunne eventuelt med fordel læse "Kill Everyone", der tager det op i praksis. Han opererer med et begreb, der hedder "bubble" factor" og giver eksempler fra en std. Sunday Million tour - som denne kan sammenlignes med.
Her er vores bubble factor altså 1,1-1,15 i nuværende spot, hvilket har en minimal effekt på vores beslutning - når den er så marginal som den er, så hælder den dog mod fold. Problemet er blot at vores stack er så lille at betragtningerne bliver tilsidesat til gengæld for muligheden for mere spil/flere moves.
Hvis vi opstiller sådan en range fx:77+,ATs+,KQs,QJs,AJo+ som en std villain kan reshove (omend bredt, da han må formode ingen FE med vores stacksize). Mod den range har vi 41%.
Tror den range er optimistisk til et UTG+1 klikraise. Klik fra CO og BTN måske.
Kan godt være den range er en tand for bred, omend det va rblot for at illustrere, hvor lilel en forskel det gør, at rangen bliver bredere (altså en evt villains range, hvis vi klikker og han shover frem for vi shover og han caller)
mads en dobling af vores stack i dette spot gør den jo hverken 100% eller 90% mere værd i dollars.
og ja vi ligger nok omkring 38-42% med ajs i dette spot imod en std villain, og vi har ligepræcist odds til at kalde hvis man kun tænker i cEV.
vil langt hellere skubbe any two cards ind over samtlige positions raises de næste par orbits end at kalde her.
Jeg er mest på lives' vogn - især set i forhold til strukturen. Levels er her så lange og stigninger så bløde at en 15bb stak spiller rigtigt fint - selvfølgelig med et begrænset arsenal af taktiske våben men stadig med god chance for at holde sig i live.
Live > Din anden comment er jeg enig i - har ikke argumenteret for andet, end at spottet er meget marginalt rent matematisk. Jeg synes fold er fint.
Men den forklarer altså ikke, hvorfor cEV-udregninger er ligegyldige. Det er de bestemt ikke. cEV og EV er meget close på nuværende stadie i tureneringen.
DrNoe> Jeg er enig i at fold > klik-fold. Hvis målet er at holde sig i live fremfor $-maksimering er et fold obv >>>> shove, agree. :-)