Villa (32 balancepoint)
Julie: 1
Patty: conditional peek: 1 + 0,5
Kathy: conditional 1shot vigilante: 1 + 2
Mak: 1shot vigilante: 1 + 2
Julia: 1
The woman with the log: Halvseer: 1 + 1,5
Megan: angel: 1 + 2
Rose (Ygritte): Halvseer: 1 + 1,5
B.S.: 2shot silverbullet vigilante: 1 + 4
Bubber: 1
Pifpaf: 1 conditional peek: 1 + 0,5
Mikkmakk: back-up vigilante (kun 1 back-up, og kun hvis vigi dør under NA): 1 + 0,5
Robert Palmer: 1
Shakin’ Stevens: 1
Toganim: watcher: 1 + 1
En watcher vælger en person X og ser hvem, der besøger X I nattens løb. Man får ikke yderligere info udover navn på besøgende. Hvis X er offer for ulvenes NA, kan watcher ikke se den besøgende.
Micebulldogs: Tracker: 1 + 1
En tracker vælger en person, der følges for at se, hvem personen besøger I løbet af natten, - man får ikke at vide, hvad personen foretager sig hos den, der besøges.
Kun hvis tracker følger præcis den ulv, der af gm noteres for at udføre ulvenes NK på person X, får tracker at vide, at ulve-personen besøgte X. Den der indsender NK noteres for dette, og ulvene bliver gjort opmærksom på dette.
Wolves (32 balancepoint)
Agent Dale Cooper: lost wolf - seer: 4,5 + 3,5
Kan ikke slås ihjel af andre ugler ved NK, men bliver da fundet. Kan ikke blockes, men bliver da fundet. Får kontakt med ulve, hvis han peeker en ulv.
Chili-Klaus: role-blocker: 4,5 + 1
Miley: 1shot vigilante: 4,5 + 2
Susan: conditional 1shot vigilante: 4,5 + 2
Pisfisk: watcher: 4,5 + 1
UTR-”aktivitet” og useriøsitet (-1 til villa)
Der er altid nogle villas på PN, som er meget utr og/eller ikke tager spillet særlig seriøst. Med så mange powerroller bliver risikoen for useriøs behandling af tildelt power spredt ud. Men på trods af dette, er den altid tilstedeværende useriøse ”aktivitet” (utr, manglende NA eller uovervejede kills) på PN til skade for villa, - som gm vil jeg leve med dette, og gøre meget for ikke at foretage mod kills, men på den anden side, vil manglende NA ikke medføre, at gm automatisk laver et random NA.
Der er næsten altid nogle ulve på PN, som er meget lidt deltagende i ulvechatten. For at afhjælpe dette tillades alle ulve at deltage i ulvechatten, - også efter deres død.
Events (+,0,5 til villa)
Der er 1 event, hvor villas har mulighed for at samle op på 1 af de mange peeks, som måske ikke når frem til villas, fordi seer udsættes for NK. Seer får stadig sit peek at vide, men er død og kan ikke give det videre. Dette event er en mulighed for at afhjælpe dette, som villas bør gribe. Event annonceres i så god tid, at der burde være mindst et par villas, som forstår vigtigheden af præmien og får udsagt dette i spiltråden, før start på event.
Vinderen får straks efter sejren at vide, at han/hun ikke må gå i spiltråden, men selvstændigt skal skrive (via gm) et brev på 50 ord til en af landsbyens afdøde spillere. Det vil i spil-tråden blive offentliggjort, hvem vinderen skriver til. Den følgende dag vil vinderen få svarbrevet og må selv formidle budskabet videre til landsbyen. Er vinderen død og villa offentliggøres svarbrevet i tråden, er vinderen død og ulv, sendes svaret til ulvechatten.
Summa summarum
I mishmash forskydes balancen dramatisk hele tiden gennem spillet. Det er denne dramatik, som fjerner noget af den kedelige WW-spilmekanik, der er fascinerende.
Jeg mener, at spillerne (læs: villas) selv må sørge for at tælle stemmer op, da det er i deres KLARE interesse.
Til gengæld mener jeg, at gm skal opliste de døde på en overskuelig måde samt bringe alle relevante links ved hver dags begyndelse. Herudover afprøvede jeg graveyard-ideen som en slags bibliotek med de afdøde spilleres rolle-pm. Hvordan virkede dette for spillerne? tl;dr?
ANDRE TANKER
GM-fejl !?
Nogle vil helt sikkert mene, at balancen er i villas favør, - sådan har det været i samtlige tre JuleWW’er, jeg har stået for. Jeg synes det ikke selv, men har på forhånd i tilmeldingstråden advaret omkring dette.
Der er mange villa peeks, men fordelt på mange spillere er der stor sandsynlighed for dobbetpeeks af samme person. Den ene halvseer peeker hver anden nat, den anden 50% af nætterne (afgøres ved terningkast om peeket går hjem), så også halvseere, har mulighed for dobbeltpeek.
GMs svar i #88, DAG 6, er en klar fejl, da svaret indirekte bekræfter, at der deltager en watcher i spillet. Spørgsmålet skulle besvares, men jeg skulle have formuleret det på en anden måde.
Spiller-fejl
Manglende NA fra villas side (desværre som forudset). Et enkelt vigilanteskud kom måske lige hurtigt nok.
At NAC ikke redder sig fra lynch ved at stemme på modparten er uforståeligt og gør spillet derefter ret umuligt for ulvene.
Vigtigst!
Hvis jeg en anden gang får lyst til at være mishmash-gm, så vil jeg vende tilbage til denne tråd og tage alle gode og konstruktive inputs med i mine overvejelser.
Andre kan måske også have glæde dette.
Fyr løs. Jeg lytter og bliver klogere.
LINKS
Link til tilmeldingstråd
Link til regeltråd
Link til DAG 1
Link til DAG 2
LINK til DAG 3
Link til DAG 4
Link til DAG 5
Link til DAG 6
Link til DAG 7