JuleWW2013 - Balanceringstanker

#1
BALANCERINGSTANKER

Villa (32 balancepoint)
Julie: 1
Patty: conditional peek: 1 + 0,5
Kathy: conditional 1shot vigilante: 1 + 2
Mak: 1shot vigilante: 1 + 2
Julia: 1
The woman with the log: Halvseer: 1 + 1,5
Megan: angel: 1 + 2
Rose (Ygritte): Halvseer: 1 + 1,5
B.S.: 2shot silverbullet vigilante: 1 + 4
Bubber: 1
Pifpaf: 1 conditional peek: 1 + 0,5
Mikkmakk: back-up vigilante (kun 1 back-up, og kun hvis vigi dør under NA): 1 + 0,5
Robert Palmer: 1
Shakin’ Stevens: 1
Toganim: watcher: 1 + 1
En watcher vælger en person X og ser hvem, der besøger X I nattens løb. Man får ikke yderligere info udover navn på besøgende. Hvis X er offer for ulvenes NA, kan watcher ikke se den besøgende.
Micebulldogs: Tracker: 1 + 1
En tracker vælger en person, der følges for at se, hvem personen besøger I løbet af natten, - man får ikke at vide, hvad personen foretager sig hos den, der besøges.
Kun hvis tracker følger præcis den ulv, der af gm noteres for at udføre ulvenes NK på person X, får tracker at vide, at ulve-personen besøgte X. Den der indsender NK noteres for dette, og ulvene bliver gjort opmærksom på dette.



Wolves (32 balancepoint)
Agent Dale Cooper: lost wolf - seer: 4,5 + 3,5
Kan ikke slås ihjel af andre ugler ved NK, men bliver da fundet. Kan ikke blockes, men bliver da fundet. Får kontakt med ulve, hvis han peeker en ulv.
Chili-Klaus: role-blocker: 4,5 + 1
Miley: 1shot vigilante: 4,5 + 2
Susan: conditional 1shot vigilante: 4,5 + 2
Pisfisk: watcher: 4,5 + 1


UTR-”aktivitet” og useriøsitet (-1 til villa)
Der er altid nogle villas på PN, som er meget utr og/eller ikke tager spillet særlig seriøst. Med så mange powerroller bliver risikoen for useriøs behandling af tildelt power spredt ud. Men på trods af dette, er den altid tilstedeværende useriøse ”aktivitet” (utr, manglende NA eller uovervejede kills) på PN til skade for villa, - som gm vil jeg leve med dette, og gøre meget for ikke at foretage mod kills, men på den anden side, vil manglende NA ikke medføre, at gm automatisk laver et random NA.
Der er næsten altid nogle ulve på PN, som er meget lidt deltagende i ulvechatten. For at afhjælpe dette tillades alle ulve at deltage i ulvechatten, - også efter deres død.


Events (+,0,5 til villa)
Der er 1 event, hvor villas har mulighed for at samle op på 1 af de mange peeks, som måske ikke når frem til villas, fordi seer udsættes for NK. Seer får stadig sit peek at vide, men er død og kan ikke give det videre. Dette event er en mulighed for at afhjælpe dette, som villas bør gribe. Event annonceres i så god tid, at der burde være mindst et par villas, som forstår vigtigheden af præmien og får udsagt dette i spiltråden, før start på event.

Vinderen får straks efter sejren at vide, at han/hun ikke må gå i spiltråden, men selvstændigt skal skrive (via gm) et brev på 50 ord til en af landsbyens afdøde spillere. Det vil i spil-tråden blive offentliggjort, hvem vinderen skriver til. Den følgende dag vil vinderen få svarbrevet og må selv formidle budskabet videre til landsbyen. Er vinderen død og villa offentliggøres svarbrevet i tråden, er vinderen død og ulv, sendes svaret til ulvechatten.


Summa summarum
I mishmash forskydes balancen dramatisk hele tiden gennem spillet. Det er denne dramatik, som fjerner noget af den kedelige WW-spilmekanik, der er fascinerende.
Jeg mener, at spillerne (læs: villas) selv må sørge for at tælle stemmer op, da det er i deres KLARE interesse.
Til gengæld mener jeg, at gm skal opliste de døde på en overskuelig måde samt bringe alle relevante links ved hver dags begyndelse. Herudover afprøvede jeg graveyard-ideen som en slags bibliotek med de afdøde spilleres rolle-pm. Hvordan virkede dette for spillerne? tl;dr?


ANDRE TANKER

GM-fejl !?
Nogle vil helt sikkert mene, at balancen er i villas favør, - sådan har det været i samtlige tre JuleWW’er, jeg har stået for. Jeg synes det ikke selv, men har på forhånd i tilmeldingstråden advaret omkring dette.
Der er mange villa peeks, men fordelt på mange spillere er der stor sandsynlighed for dobbetpeeks af samme person. Den ene halvseer peeker hver anden nat, den anden 50% af nætterne (afgøres ved terningkast om peeket går hjem), så også halvseere, har mulighed for dobbeltpeek.
GMs svar i #88, DAG 6, er en klar fejl, da svaret indirekte bekræfter, at der deltager en watcher i spillet. Spørgsmålet skulle besvares, men jeg skulle have formuleret det på en anden måde.

Spiller-fejl
Manglende NA fra villas side (desværre som forudset). Et enkelt vigilanteskud kom måske lige hurtigt nok.
At NAC ikke redder sig fra lynch ved at stemme på modparten er uforståeligt og gør spillet derefter ret umuligt for ulvene.






Vigtigst!
Hvis jeg en anden gang får lyst til at være mishmash-gm, så vil jeg vende tilbage til denne tråd og tage alle gode og konstruktive inputs med i mine overvejelser.
Andre kan måske også have glæde dette.

Fyr løs. Jeg lytter og bliver klogere.





LINKS


Link til tilmeldingstråd


Link til regeltråd


Link til DAG 1


Link til DAG 2


LINK til DAG 3


Link til DAG 4


Link til DAG 5


Link til DAG 6


Link til DAG 7


Link til graveyard, hvor man kan se, hvem der spillede de forskellige roller
Redigeret af Holstt d. 31-12-2013 03:16
31-12-2013 03:06 #2

Synes det var en fejl at skrive i tråden, at chrja besøgte Mihan. Så savnede jeg også votecounts - der var nogle enkelte dage, hvor der heller ikke var endelige votecounts.

Udover det, så mange tak for et godt og gennemført julespil! Gode roller, og du fik skabt rigtig gode rammer om spillet!

31-12-2013 03:11 #3
OP

M.h.t. at skrive i tråden, hvem der blev besøgt af konkurrencevinderen, så havde jeg ikke lige set den komme, at netop dagens lynchkandidat (og ulv!) vandt konkurrencen. Set i det lys giver jeg dig ret, men havde alle andre (læs: villas) vundet, så havde det været for stor fordel for villas, hvis det ikke stod i tråden, hvem der blev skrevet til.
Men tak for kommentaren, - jeg skal helt sikkert tænke events endnu bedre igennem en anden gang.

M.h.t. vote counts så er jeg af den klare overbevisning, at det hænger landsbyen selv på, om de vil gøre eller ej.

PS:
Stakkels Mollematen, der laver vote count for første gang nogensinde, - og så bliver han sgu lynchet alligevel.

31-12-2013 04:22 #4
Holstt skrev:
BALANCERINGSTANKER

Villa (32 balancepoint)
Julie: 1
Patty: conditional peek: 1 + 0,5
Kathy: conditional 1shot vigilante: 1 + 2
Mak: 1shot vigilante: 1 + 2
Julia: 1
The woman with the log: Halvseer: 1 + 1,5
Megan: angel: 1 + 2
Rose (Ygritte): Halvseer: 1 + 1,5
B.S.: 2shot silverbullet vigilante: 1 + 4
Bubber: 1
Pifpaf: 1 conditional peek: 1 + 0,5
Mikkmakk: back-up vigilante (kun 1 back-up, og kun hvis vigi dør under NA): 1 + 0,5
Robert Palmer: 1
Shakin’ Stevens: 1
Toganim: watcher: 1 + 1
En watcher vælger en person X og ser hvem, der besøger X I nattens løb. Man får ikke yderligere info udover navn på besøgende. Hvis X er offer for ulvenes NA, kan watcher ikke se den besøgende.
Micebulldogs: Tracker: 1 + 1
En tracker vælger en person, der følges for at se, hvem personen besøger I løbet af natten, - man får ikke at vide, hvad personen foretager sig hos den, der besøges.
Kun hvis tracker følger præcis den ulv, der af gm noteres for at udføre ulvenes NK på person X, får tracker at vide, at ulve-personen besøgte X. Den der indsender NK noteres for dette, og ulvene bliver gjort opmærksom på dette.



Wolves (32 balancepoint)
Agent Dale Cooper: lost wolf - seer: 4,5 + 3,5
Kan ikke slås ihjel af andre ugler ved NK, men bliver da fundet. Kan ikke blockes, men bliver da fundet. Får kontakt med ulve, hvis han peeker en ulv.
Chili-Klaus: role-blocker: 4,5 + 1
Miley: 1shot vigilante: 4,5 + 2
Susan: conditional 1shot vigilante: 4,5 + 2
Pisfisk: watcher: 4,5 + 1


Der er no way, seerrollen for ulvene er så meget værd. Den giver et mulighed for forsinket seer-hunt, men når villas PR's er spredt sådan ud (4 seere og 4 vigilantes), så er værdien klart mindre.

Ulvenes conditional 1-time vigilante vil meget ofte være outet sent i spillet, fordi der vil være et kill som ikke er claimet, og den pågældende vil have gjort noget mærkeligt i tråden den pågældende dag. Så den skal ikke være så meget værd. Roleblocker er til gengæld mere værd.

Desuden kan lost wolfs grundværdi heller aldrig være lige så høj som de andre ulves - ulvene vil likely heate denne, samt rollen er sværere at spille og derfor er risiko for lynch højere.

Blandt villas ville jeg nok (i og med at ulvenes NK kan trackes) mene at tracker har langt højere værdi end angivet, til gengæld er watchers værdi nok kun 0,5.

Ellers er det mest ubalancerede, at der er så mange villas (alle seere og vigs plus tracker) som nærmest kan cleare sig selv i kraft af deres rolle - i hvert fald komme med et ret sandsynliggjort claim. Der er mange scenarier, hvor dette setup vil ende i ren mekanik, og hvis det gør vil village altid vinde.
31-12-2013 04:29 #5

Desuden mener jeg det er pro-villa med så kort nat som i dette spil. Ulvenes night actions blev i hvert fald rimelig tilfældige.

31-12-2013 05:12 #6

God ide med graveyard

31-12-2013 11:18 #7

Mange tak for at lave spillet holstt.

I sidste ende kan man jo argumentere for at du lavede det perfekte setup da det endte i F4. Jeg føler dog du undervurdere værdien af seer rollerne - måske ikke enkeltvis men mere i antallet der gør at village bør få mange flere clear folk.

Jeg mener personligt der er alt for mange der har mulighed for at cleare sig selv mekanisk i setup - Hvis village havde holdt claim fest d1 kunne de stort set have låst spillet der. - så min eneste anke er nok at der bør være en restriktion i forhold til claims, hvis der skal være så mange PRs med.

31-12-2013 13:45 #8
OP

Tak til henrikthing og chrja for nogle meget konstruktive input!

31-12-2013 15:08 #9

Og ja, for at det ikke skal lyde som ren kritik, så er jeg enig med chrja :)

I øvrigt mange fede roller, og noget som tæller klart op ved sådan et MM setup er at mange får en rolle som er sjov og udfordrende at spille, hvilket forhåbentlig gør spillet til en god oplevelse for de fleste.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar