I en anden tråd var der en der spurgte om baggrunden for mit brugernavn. Så i selvforherligelsens hellige navn, kommer her den ubesmukkede beretning om hvordan ”Ejnar Pik” blev til.
I 90'erne spildte jeg meget af min tid med at spille poker på spillebuler på Vesterbro. Jeg kan stadig i søvne gå turen fra Saxogade 85, op til Føtex på Vesterbrogade, hvor der dengang lå en hævekortsautomat.
I dette miljø gik folk ikke altid under deres egne navne, men ofte et kæle/øgenavn. Vel både fordi nogle måske ikke ville ud med hele deres navn, men nok mest fordi det var nemmest når man skulle referere til en, samtidig at nævne et fremtrædende træk ved vedkommende. KimN herindefra gik under navnet ”Jyden” pga. sin accent. Det var meget nemmere end at sige Kim, for så ville folk jo spørge ”Hvem Kim?”. Og når der f.eks. var tre der hed Søren, blev de kaldt hhv. Bank-Søren, Tykke-Søren og Lille-Søren. Bank-Søren var i øvrigt mindre end Lille-Søren og tykkere end Tykke-Søren.
Et andet navn var ”Auto-Erik”. Alle hans biler havde OK-Garanti. (Det betød ”Over Kantstenen”.) Blinkeren, Tysker-Kaj, Konditoren og Strudsen kikkede ofte forbi.
Iblandt disse navne var der også nogle der refererede til folks fysiske fremtoning, f.eks. Ole Overlæbe, Børge Tud og Hans Med Øret. Sidstnævnte burde egentlig have hedet Hans Uden Øret, da han havde mistet det, vistnok i et slagsmål.
En dag sad jeg så og snakkede med min gode ven, Kokkefar. Han blev i øvrigt senere omdøbt til Sokkefar, da han stjal et par sokker fra en anden spiller. Jeg fortalte ham at jeg en dag havde siddet i et pokerspil, det var altid 8-mands dengang, hvor ikke en af mine modstandere var kendt under deres almindelige borgerlige navn. Jeg nævnte et par af navnene, og Kokkefar fortsætter så med de udødelige ord: ”....Og Ejnar Pik fra Sydhavnen.”
År senere sad jeg så og skrev muntre indlæg på en bridge-hjemmeside. Efter et par indlæg skrev Skjønne, som i kender herinde fra, noget i den her stil ”Skriv nu under dit rigtige navn, vi ved allesammen godt at Ole Berg ikke eksisterer.” Jeg skrev så et svar, og da jeg ville underskrive det med et ”pseudonym” poppede Kokkefar's gamle bemærkining op i hovedet på mig. Ejnar Pik var født.
Jeg blev ved med at skrive en del indlæg under dette navn, og på et tidspunkt hang det fast. Det lykkedes mig og tre venner i 2003 at deltage i en stor international svensk bridgeturnering under holdnavnet: ”Ejnar Pik's Piller”. Vi blev lidt heldigt (sygeligt heldigt hvis i spørger Skjønne) nr 4, så vores navn blev nævnt i pressen. Meget muntert.
Da jeg så skulle vælge et nick herinde, tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne hedde det samme her, når nu Skjønne også var her.
MVH Ole Berg a.k.a. Ejnar Pik, Sydhavnen.
OT:Historien om mit brugernavn
Tak for en fin historie. Jeg var ikke klar over, det indirekte var mig, der havde (gen-)født Pikken.
Du mangler en væsentlig detalje fra Sverige. Pyk og T-shirten, please...
"Iblandt disse navne var der også nogle der refererede til folks fysiske fremtoning, f.eks. Ole Overlæbe, Børge Tud og Hans Med Øret. Sidstnævnte burde egentlig have hedet Hans Uden Øret, da han havde mistet det, vistnok i et slagsmål"
Der havde jeg allerede set en hel anden slutning på historien omkring dit nick.
Heldivis holdt den ikke stik ;-)
Nu var det undertegnede der spurgte i den "Anden" (ænder ) tråd.
Jeg havde egentlig en anelse, der havde noget at gøre med - Ej Nar Pik -. Altså forstået på en åbenbart helt anden måde :-)
Er stadig vild med dine historier/indlæg. Ditto Leon"s.
Hilsen Ducks.
Ja det er sjovt med de nicknames. Jeg må sige at jeg ikke havde overvejet konsekvenserne da jeg begyndte at bruge nick "Klaphat" på diverse pokersites.
Skulle nok ha valgt et andet.... A la "T-bone" (George"s ønske-øgenavn i Seinfeld)
Tak for historien...
Taxa-René var da vist også en genganger i de kredse.
[a:http://www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=106041][a]
...om 15 år håber jeg på at kunne linke til denne tråd om mit nye nick
- redsox
ps.: har "kontaktet" PN-redaktionen hvad angår muligheden for at ændre profilnavn.. hvordan var det lige med det?.. (svaret udebliver.. zzzz)
Hahaha, fantastisk post.
Altid godt at høre disse anekdotiske (røver)historier.
@EjnarPik
Cool historie...skreg af grin....
Og til alle jer andre....nickname har heldigvis ikke altid relevans til seksuelle aktiviteter.....
heldigt for mig....LOL
/ Jan TheMouth
Jeg kan simpelthen ikke få nok af de røver historier :)
Minder mig om min farfars historier om highstakes mousel-bet i baglokalet på Fjordkroen med Suki-John, Den lavbenet-gorilla og Der-Man-Mit-Der-Koffer.
Sidste nævnte fik sit navn fordi han var halvtysker, og konen altid havde pakket en kuffert til ham når hun smed ham på gaden, efter han havde spillet månedslønnen op.
Flere historier frade Go´gamle dage, tak