Bank/skat

#1| 0

Er det korrekt forstået at bankerne opgør ens konto ift. skattemyndighederne ultimo december?

Der har tidligere været diskussion vdr. bankernes oplysningspligt ifb. med overførsler - er det, efter jeres mening, problemfrit at lave wire transfers på 10.000 ad gangen til en "su konto"?

22-12-2005 10:11 #2| 0

De danske banker har oplysningspligt mht. til gæld/indestående på alle konti, samt tilhørende renteindtægter og udgifter (og aktiehandler, depotværdier mv.) - så ja bankerne indberetter indestående.

Mht. til oevrførsler fra udlandet, så er der 2 ting man skal se på, hvis man er "bange" for skattevæsenet.

1. Bankernes objektive oplysningspligt ved indbetalinger fra udlandet. Dette går ud på at lige så snart der er en indbetaling på 100.000 eller mere (pr. gang), skal banken indberettet dette til SKAT med det samme.

2. EU"s hvidvaskningscirkulære. Efter disse regler (som iøvrigt bliver skærpet pr. 1/1), så skal bankerne indberette mistænkelige transaktioner, som kan have relation til specielt narkokriminalitet og terror. Der er princippelt ikke nogen nedre grænse for indberetninger af denne type, men man kan meget let komme ud over indberetningen, hvis man bare siger til ens rådgiver, at det er gevinster fra poker.

22-12-2005 14:21 #3| 0

"1. Bankernes objektive oplysningspligt ved indbetalinger fra udlandet. Dette går ud på at lige så snart der er en indbetaling på 100.000 eller mere (pr. gang), skal banken indberettet dette til SKAT med det samme."

Er det noget du ved med 100% sikkerhed? Jeg ringede for en måneds tid siden til Nordea, da jeg havde hørt der var en sådan regel. De sagde at de tidligere skulle oplyse transaktioner fra udlandet over et vist beløb (som jeg ikke lige kan huske hvad var) til Nationalbanken, men at sådan var det ikke længere. De nævnte ikke noget om skattevæsenet. Men jeg spurgte heller ikke.

22-12-2005 17:11 #4| 0

@ MeyerDK

Sikke en gang sludder.

22-12-2005 17:12 #5| 0

uddyb venligst nimac

22-12-2005 17:48 #6| 0

@ Bjoernen

Spoerg din bank eller bank raadgiver og han kan give dig klarere svar end jeg kan her.

Dagligt overfoeres der uanede antal gange beloeb paa 100.000 kr eller mere fra forskellige registerede firmaer rundt om i verden til div danske banke, og skat har slet ikke personale til at sidde og efter checke hver enkelt lille overfoerelse paa 100.000 kr.

22-12-2005 18:13 #7| 0

Skal indrømme jeg ikke er 100% sikker på pkt. 1 - det er ikke noget jeg har arbejdet med, men mener at have læst det et sted tidligere.

pkt. 2 derimod holder vand.

Essensen af det hele er egentlig, at man med overførsler i 10-20.000 kroners klassen roligt kan sove om natten - det er således op til ens egen samvittighed om man selv vil indberette det - pengeinstitutterne gør det i hvertfald ikke.

22-12-2005 18:21 #8| 0

@Nimac

MeyerDK har ret..
Banken har oplysningspligt på alle overførsler over 100K!!

Om T&S så gennemgår alle trans. er tvivlsomt...

Om der er forskel på privat og firma-kontoer, ved jeg ikke..
Men kunne da forestille mig at de tjekkede privat-kontoerne først!

/Martin

22-12-2005 18:25 #9| 0

@Nimac
MeyerDK og har ret. Dette gælder også alle virksomheder. Hvis jeg eks. ( jeg er bogholder ) betaler en regning i udlandet på over 100K, så skal jeg angive hvilken type vare o.s.v det drejer sig om. Dette for at man statistisk kan følge køb og salg på tværs af landegrænser. Jeg mener dog at beløbet er sat op. Er det ikke 150K nu ?

EDIT : Det er jo selvfølgelig banken og ikke virksomheden som angiver. Jeg kan nemlig slet ikke overføre pengene uden at give banken den info.

Redigeret af Bridgeking d. 30-06-2023 11:31
22-12-2005 19:18 #10| 0

Looooooooooool

Det er ikke mange overfoerelser i sikkert har sendt eller modtaget paa beloeb over 100.000 kr i jeres karriere))).

(Er gammel gammel handels mand fra Kina siden 92)

Men fred vaere med jer og vi kan sige i har ret.(det er nemmelig ikke en diskussion jeg gider gaa mere ind i.))))

T&S fortager sig lige saa lidt som de goer overfor sort arbejde, hvilket soergeligt nok ligger paa naesten 0%.

22-12-2005 22:09 #11| 0

@Nimac - jo det er nu en del, men hvem snakker om T&S? Vi snakker om større beløb som overføres til udlandet og det skal de.
Nej T&S har intet med det at gøre, det har Nationalbanken til gengæld :-)

23-12-2005 00:51 #12| 0

Har snakket med min bankrådgiver. Han siger, at punkt 1 og 2 hænger sammen således, at hvis der indbetales 100.000 kr. eller mere til en bankkonto, og beløbet dernæst bliver hævet, så har banken pligt til at indberette det til SKAT, da der kan være tale om hvidvask. Pokerindtægter er som udgangspunkt ikke noget problem i min bank, også selvom der er tale om større beløb. Davs i øvrigt... Min første post!

23-12-2005 01:08 #13| 0

Velkommen til!!

yes yes Nimac, du er outnumbered :)

23-12-2005 01:34 #14| 0

sikke en gang knold og tot, men det er nu Nimac, der har ret.

@Archetype, jeg tror din bankrådgiver skal have genopfrisket bankernes instruktionsvideo vedr. hvidvask

Mistanke om hvidvask indberettes IKKE til T&S, men til det såkaldte Hvidvasksekr. under Bagmandspolitiet.

Korrekt, at banker indberetter transaktioner over en vis størrelse til Nat.banken, men dette er alene til ren statistik med henblik på løbende at følge valutabevægelser - ikke pokerspilleres håndører.

23-12-2005 07:01 #15| 0

@Lmmo

Hvis du ser laengere oppe i indlaegget vil du finde den der bringer T&S ind i billedet.

Saa hold lidt igen med jule bajerne.))

For det andet var det SKAT som blev naevnt foerst, og svaret paa, og nu er drejningen kommet over nationalbanken.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar