Jeg har nogle forskellige spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe mig med.
Jeg har på det sidste kommet ret langt i de forskellige tours som jeg har spillet. Jeg er kommet i pengene i de sidste 5 tours, men mit problem er at:
Når jeg kommer til finalebordet, ryger jeg forholdsvis hurtigt ud. Ud af mine 5 finaleborde de sidste 2 dage, er jeg blevet: Nr. 8/8/9/8/10.
Jeg har i dem alle sammen haft lidt under average. Mit problem er at jeg er for tight. Jeg smider super nice hænder og tager ingen chancer.
Sad f. eks. den anden dag i en 109 doller på party med 280 med. Vi er 9 tilbage og bigstacken raiser 2,5BB, som er ca. 20% af min stack. Manden efter ham reraiser all in, har mig dækket. Jeg har QQ og smider ? (!?!?!?) Bigstack kalder og de har par 6 + par 10, 10erne holder.
Ellers smider jeg de fleste Ax''er, dog ik AJ+.
Hvilke hænder skal jeg spille i endgame? Hvor skal jeg trykke? Smide, raise osv? Døde 2 gange til små pairs, hvor bigstack kalder med QJ eller KJ eller noget klamt som det. Resten er A9 eller AJ som jeg taber til noget 60/40. :(
Alle kommentarer er velkommne.
Lyager
Endgame Tourneringsspil.
@lyager.
Din timing er 100% forkert.
Du tager skæve chancer tidligt i turneringen (all in med hhv 33 og 77 mod UTG raisere), hvilket jeg selv var "offer" for forleden.
Jeg fulgte dig gennem turneringen, og kunne konstatere at dit chiplead blev misbrugt.
jeg vil foreslå, at du kommer til vores turnerings workshop om onsdagen.
MVH
Carl
Lyager
Ligesom Carl husker jeg også, hvordan du laver et fint suckout på river med 3-3 mod mit overpar :-D
jeg er enig med Carl - det er ikke specielt endgamet, der er din hovedudfordring.
@Lyager:"Sad f. eks. den anden dag i en 109 doller på party med 280 med. Vi er 9 tilbage og bigstacken raiser 2,5BB, som er ca. 20% af min stack. Manden efter ham reraiser all in, har mig dækket. Jeg har QQ og smider ? (!?!?!?) Bigstack kalder og de har par 6 + par 10, 10erne holder."
Spil for at vinde og ikke for at rykke et par pladser op i turneringen... Hvis 2,5 BB er ca. 20% af din stack har du ikke råd til at folde QQ...
Mvh Mika
Puha, ærgerligt, man bor i Jylland :-(
Den workshop gad jeg godt deltage i.
@miwala.
Det har du vist ikke brug for !!!!!!!!!!!!!!!
Skal vi lige snakkes ved vedr vegas
MVH
Carl
Jeg tror også at du har brug for at læse HOH2 (og nummer 1 vil sikkert også hjælpe dig). I HOH2 beskrives hvordan du bør spille alt efter hvordan størrelsen af din stack er i forhold til blinds og hvor mange spillere der sidder ved bordet.
sunek
Carl, ja desværre blev det dig jeg kom til at ramme med den der runner runner farve vs trips og 2 pair. Jeg var vist lidt TILT der.. havde lige tabt med KK. Min fejl. Jeg er godt klar over timeing er off, derfor mit spørgsmål. HVILKE hænder skal spilles hårdt som short. Og ja, jeg læser HoH1+2, skal lige finde dem. Men Carl, jeg har været på flere end det der finalebord, men altid når jeg tager en chance, med et par 9 eller 10 bliver jeg skudt ned. Og Puma, sorry også, men lige den der periode havde jeg sq skrub.
Onsdagen arbejder jeg 12 timer Carl, men jeg er frisk andre dage, hvis det kan arangeres.
@Lyager
Det kan man ikke svare på. Lad mig sige det sådan, at dine hænder i endgamet er komplet ligegyldige, så længe spillerne i blind positionerne er nogle stramme sataner.
Jeg tror du ville have godt af at prøve at spille dine kort blindt næste gang du kommer på finalebordet. Sæt noget tape på skærmen der hvor dine kort ville være og brug al din energi på, at finde ud af, hvem der vil spille og hvem der er stramme. Når du har fundet ud af dette gør du følgende:
1) Hamrer løs på de stramme spilleres blinds (med mindre du har en speciel grund til at tro, at en spiller bag ved dig er parat til at skubbe marginale hænder)
2) Re-raiser de aggressive spilleres åbninger (re-raises pays the bills i turnerings endgamet).
Jeg tror ikke det kan underdrives, hvor høj værdi det har at spille din modstander og ikke dine kort i endgamet. For helt seriøst, hvor ofte kommer man til showdown i endgamet? Det sker faktisk ikke så meget.
Det gode ved denne variant er, at du selv styrer din rytme. Har du stjålet 3 pots i løbet af en orbit og forventer at et par spillere nu må sidde klar til at straffe dig, så kan du geare ned og slappe af i en kort periode. Det perfekte er jo, at får du så en reel hånd i den periode, så har du en god mulighed for at få et godt pay off, da dine modstandere vil pushe weak holdings imod dig. Du styrer altså med andre ord selv din situation - og kan selv arbejde med dit image i forhold til at tjene nogle seriøse chips (altså få det hele til midten med en stærk hånd).
Men husk altid på, at endgamet ikke handler om kort, så hvis du har lyst kan du roligt sætte noget op for dem, så du ikke kan se dem.
Jeg har en ret fin statistik, når det kommer til finaleborde. Jeg vinder over 50% af gangene jeg kommer til bordet med avr. eller bedre og det skyldes udelukkende, at mange er bange for at spille (som dit lay down med QQ kunne indikere at du også er) og nærmest forærer deres chips væk.
/Mikael
@DTM
Rigtigt at man i endgamet skal spille modstanderne. Det kræves selvfølgelig at man følger lidt med (nu ved jeg jo ikke hvad han laver samtidig). Tror det med tapen er en dårlig idé. Hvis du har været på FT 5 gange i løbet af 2 dage, er det da bare at koncentrere sig og så prøve sig frem. Ingen grund til at bruge penge på tape (og mistet indtægt). Man finder jo på et tidspunkt ud af, hvad der bedst kan betale sig. Træning......Træning og..............................
..................................
...................................
.....................................
.......................................
.........................................
............................................
.............................................
.................................................
........Kolde fadøl og VM-fodbold
Ja, i har delvist ret, men jeg sidder jo med min lille BR og vil gerne have 2000 istedet for 500... derfor smider jeg f.eks. QQ til raise, reraise. AK er med sikkerhed (normalt) repasentered.
Jeg har set Carl/Frederik spille med tape(eller andre) ting foran skærmen, men dunno. Vil prøve nu her når jeg (forhåbenligt) kommer på finalebordet i den her 109 doller på party.
Vender tlibage senere.
Ikke for noget, men hvor mange orbits skal der til før man kan se om en spiller er stram? 2? 3?
Man kunne evt. notere spillernes navne ned på et stykke papir og sætte en streg for en spillet hånd og et 0 for en foldet.
@DanTheMan
" 2) Re-raiser de aggressive spilleres åbninger (re-raises pays the bills i turnerings endgamet)."
Håber at du gider ulejlige dig med at give et eksempel. Gerne et fra egen hånd :)
Vil prøve din teknik med de stramme blinds på næste FT
Hvilke positioner skubber du til blindsne på?
@tussen
Har sendt en PM
@Lyager
Læs DanTheMan´s indlæg igen.... og så igen... og vil du vide mere, og vinde, så læs Harringtons bøger.
"derfor smider jeg f.eks. QQ til raise, reraise. AK er med sikkerhed (normalt) repræsenteret."
Du har endnu ikke forstået at final table ikke hører til "normaliteten", det er et helt andet spil... i hvert fald hvis du vil vinde.
Stadigt med hensyn til QQ- hånden: "Ja, i har delvist ret..."
Nej, de har absolut 500% ret. Indtil du finder ud af hvorfor, så kommer du desværre nok ikke meget længere i dit FT-spil.
Mvh.
Eksplicit
OMFG!!!
Jeg har 19k i rebuyen. KK i BB..
2 flatcallers, raiser 4 x BB, en kalder, lort lort J, han raiser, jeg hopper all in, han kalder med AJ og guess what, ofcause, A på river :/
Tror jeg har tabt med KK vs Ax de sidste 6 gange.
klamt
@5thave
Et klassisk eksempel:
CO har åbnet potten 4-5 gange i løbet af de sidste 2 orbits. Vi sidder på button. Der bliver foldet til ham og han siger igen 3 x BB.
I denne situation re-raiser jeg praktisk talt altid medmindre han er ved at være død og har et auto-call (eller han vil have for gode odds hvis jeg pusher). Det er selvfølgelig optimalt, hvis vi har en stor stack og kan presse ham effektivt uden at være i fare for at ryge ud. Men det er absolut intet krav. Kræver det at alle skillingerne ryger i midten for at skabe pres på, så må alle børnene bare ud og arbejde.
Bemærk at en aggressiv spillers range fra CO praktisk talt er hele kortspillet. da en avr. stack på dette tidspunkt i spillet som regel er på 15 x BB, så er der nok noget der ligner 6 x BB (med anter) at hente. Imod et meget bredt range (og husk at medmindre det er tredje gang du gør det her, så får han svært ved at betale med mere dårligere end AQ) er dette en massiv +EV situation ren chip mæssigt, men også pengemæssigt. Turneringer i dag er så top tunge, at det handler om at komme i top 2. Dette gør man ikke ved at spille AQ eller bedre. Man skal tage chipsene!
"Ikke for noget, men hvor mange orbits skal der til før man kan se om en spiller er stram? 2? 3?"
Fra vi er 3 borde tilbage åbner jeg som regel alle tre og prøver at notere mig specielt store stacks pre-flop spil (der er størst sandsynlighed for, at det er dem der går videre). Hvem vil bare til final table og hvem vil til final table som chip leader? Sidstnævnte vil som regel fortsætte det aggressive game hele vejen.
/Mikael
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg tror bare jeg er for tight. Jeg sidder i rebuyen og fik lavet et nice comback (på 4k ved pausen, med KK vs AJ som rammer) og har 43k nu. 2 x average.
Hvis / når jeg kommer til top 30. Giver jeg det en prøvetur.Lad os se om det ik virker. Så giver jeg sq lidt dollers til jer gutter, for liren :)
Lyager:
Du kan ikke smide dukkerne her. Det kan ikke lade sig gøre. Villian 1 er sikkert ude at stjæle blinds og villian 2 vil sikkert bare straffe ham for det. Helt standard FT pres.
De kan have any two. Og så er QQ langt foran.
Og i øvrigt: Hvis det faktum at du spiller på for højt et pengemæssigt niveau i forhold til din BR, går ud over dit FT spil må du gå ned i limit.
@DanTheMan
Takker MEGET for rådene. Dette her kaster jo et komplet nyt lys på sidste fase af turneringerne.
Kanon råd med de sidste 3 borde, det var jeg aldrig selv kommet på.
Tja, men mit problem er at jeg ik kan vinde på 10-20-30 dollers tourneys. Kun 109/specias/million/500k/200/750 har jeg fået prices i.
Derfor skal jeg bare forbedre mit FT spil, så kommer skillingerne.
Her i aften blev jeg nr. 2 i 10 K euro guaranteed på B2B-netværket.
Boblen lå på 15 spillere og fra vi var var 18-20 tilbage raisede jeg alt - siger og skriver ALT, hvad der ikke var raiset forinden
Samme taktik gør sig gældende på FT, hvor du så kan blive nødt til at calle et re-raise med 6-8 eller lign. pga. pot-odds.
Men du skal typisk kun stjæle blinds + anter 2-3 gange før du kan tåle en freeroll med 40% som dog (og tabe denne)
Jeg kom lige på et sjovt eksempel mere - nemlig Tox'' 86o (mener det var 86, men det er heller ikke så vigtigt) fra hans sejr i Partys store.
Han åbner potten med en relativt ringe hånd, og dette har han ganske givet gjort af en eneste årsag - nemlig at bordet (og i særdeleshed spillerne i blind positionerne) har spillet stramt nok til, at dette er profitabelt. Han får så et gay raise på nakken og må selvfølgelig betale grundet de helt fantastiske pot odds (han får vel 4:1, når blinds og anter også tælles med).
Han rammer floppet og må selvfølgelig betale et all in bet, da det kun er ca. pot size.
Tox (og Tune/MortenN som gav ham et par råd igennem turneringen) fik meget på puklen på PokerTeam.Dk''s hjemmeside (Tune nævnte hånden i et blog indlæg), fordi folk mente at det var hjernedødt at åbne med den hånd. Og den reaktion viser bare overfor mig, hvor få der egentlig har forstået, hvor meget value der ligger i det top aggressive game.
Når jeg nævner det med at sætte tape på skærmen, så er det udelukkende noget jman skal gøre som god træning, fordi det er så hamrende vigtigt at være ligeglad med kortene i endgamet. Det er klart at man kan risikere at smide pilene og det er selvfølgelig noget skidt, men træningen ved at prøve at spille blindt er helt fantastisk. Gør det i mindre turneringer, 30-personers SnG''s osv. og prøv det af.
Det hjælper altså ret meget.
/Mikael
det er selvfølgelig altid trist at ramme finalebordet, og så ryge ud som en af de første:(
Men hvis du f.eks generelt er shortstacked, dvs. er under average, når du kommer på FT, er det jo også vansekeligere at komme helt til tops.
Så fokuser ikke så meget på FT, men på at forøge din stack hele tiden.
Det er i hvertfald en god kvalitet konsekvent at kunne komme langt i turneringerne.
Derudover er jeg enig med de fleste i at aggresivt spil næsten altid bliver belønnet på FT, og dit fold af QQ er altså helt skidt, men det har du vist fået påpeget ;-)
Ellers find ud af hvordan de andre spiller, og forsøg at spille på deres svage punkter. Du kan tjene mange chips på moves, men tænk over hvem du lave moves mod, altså udvælg de strammeste, som folder alt andet end monster hænder.
Good luck
"Ja, i har delvist ret, men jeg sidder jo med min lille BR og vil gerne have 2000 istedet for 500"
At spille med "scared money" på FT er jo naturligvis DØMT til at gå galt! Spil nogle 20-50$ tours hvor et enkelt hop i præmierne på FT ikke betyder det helt store - så tror jeg du helt automatisk vil løsne op, da du her i højere grad vil spille efter 1. pladsen.
Desuden er hele denne posts problematik lidt selvmodsigende. Man kan jo enten spille efter at vinde (som du skriver du gør, og som du har fået et tusind gode råd til nu), og så kan man spille efter pengene - hvilket du selv skriver du gør...
Disse to aspekter passer simpelthen bare ikke sammen! Dete ene kræver jo det maks tighte, mens det andet det maks aggressive....
@Jungleras
Det er korrekt, at det er noget af det værste at sidde på bange penge. Jeg bryder mig dog ikke om udtrykket: "Spil for at vinde". Jeg har givetvis selv brugt det mange gange, men jeg har snart set alverdens uhyrlige plays (calls med ren air i en lille pot etc.) blive foretaget, fordi man "spiller for at vinde".
Jeg plejer nu hellere at sige, at jeg spiller for at maksimere min $-EV. For at maksimere denne, skal man som regel spille aggressivt, da det handler om at blive nummer 1-2, men der findes situationen, hvor man lige skal klappe hesten og glide med i pengene før man pusher 93o.
/Mikael
@lyager
Prøv med noget SNG træning.
Det giver en ide om hvor aggresivt endgamet skal spilles.
MVH
Carl
@ Lyager
Hej:-) Tak for spillet! Det var os der var HU i deepstacken i dag i forbundet! Så lige din tråd!
Hilsen
Nicolai
@DanTheMan
Nu har jeg luret dig.
Da jeg så endelig giver dig på nakken sidste torsdag i Århus vågner du op med pilene... tsk tsk ;D
Tja, prøvede sq at spille agrassivt her i går, 35K rebuy på party. Jeg røg som nr. 17 med AJ suit klør imod en gut der kalder 35% af sin stack med 55 og flopper trips.
Jeg sidder anden pos. har ca. 8 BB og skubber med AJ.. manden har ca. 21 BBs og kalder. Han sidder på knappen.