Jeg er igang med at lave en opgave på CBS hvor jeg skal forklare hvilke fordele og ulemper der er ved et aktieselskab ( som virksomhedsform ).
Håber især DTM eller Gene vil svare, da de tidligere har givet udtryk for de har viden på området.
Aktieselskab-Fordele/ulemper
Her ikke så meget tid lige nu men her er lige et par hurtige:
Fordele:
Ejerne har ingen personlig risiko. Hvis aktieselskabet kommer i gæld vil det i værste tilfælde kunne gå konkurs og aktionærerne taber dermed kun det de allerede har investeret.
Aktieselskabet kan nemmere rejse egenkapital ved en aktieemission, og derved er det ikke udelukkende afhængigt af fremmedkapital.
Ulemper:
Et aktieselskab skal udpege en bestyrelse der agerer i aktionærernes interesser. Dette er dog ikke altid tilfældet pga. principal-agent problemet.
Strenge rapporteringskrav da det kræves at der aflægges kvartalsregnskaber og at indholdet af disse skal være omfattende.
NEPatriots
Søg på google og du vil finde megen omtale af fordele og ulemper ved et selskab sammenlignet med bl.a. at drive virksomhed i personligt regi.
Pescen
Jeg er kun enig i fordelen med begrænset hæftelse.
@pescen
Du glemmer vist at nævne du kun taler om aktieselskaber der er på børsen ikk?
Altså en bestyrelse der varetager aktionærernes interesser er jo lige gyldigt hvis direktøren ejer hele selskabet.
@OP
Hvad vil du angive som kilde til dine oplysninger?
"Aktieselskaber er kendetegnet ved (...)"
-Kilde: DanTheMan & Gene - Pokernet.dk 07/02/2008 www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=150124
Kom du nu bare i gang med at læse nogle bøger.
Aktieselskaber er kendetegnet ved (...)"
-Kilde: DanTheMan & Gene - Pokernet.dk 07/02/2008 www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=150124
Ja det havde jeg tænkt mig :-)