Discounted Cash Flow analyse

#1| 0

Hej

jeg ved der er nogen PNer der er skarpe til det der med investering, jeg ville sætte utrolig stor pris på hvis der er nogen af jer der ville hjælpe mig...

Jeg har sat mig så godt ind i det som jeg føler er muligt udfra de informationer jeg har til rådighed, jeg har da også forstået princippet i det, men der er lige nogen ting jeg godt vil have en forklaring på, det er trods alt et emne som er rimeligt langt væk fra mit pensum.

Det er følgende punkter som jeg ikke lige kan hitte ud af:

systematisk risiko

WEIGHTED AVERAGE CAPITAL COST
(Vægtede gns. kapitalomkostninger (WACC))

+/- forskydning i arbejdskapital

+ kapitalværdi af terminalværdi

og er det rigtigt man kan stille den op matematisk sådan her:

en.wikipedia.org/wiki/Discounted_cash_flow ( kan åbentbart ikke sætte formlen ind her, men det er den der DPV = under mathematics )

Jeg vil være tæt på evig taknemmelig hvis der er en der kan hjælpe mig, jeg har forsøgt at oprette mig på det der euroinvestor, men der kan det tage op til 3 uger før man får lov til at skrive i deres forum.

Jeg vil forresten også være glad hvis der er nogen der har et link til et investerings forum hvor jeg kan få lov til at oprette et indlæg med det samme.

På forhånd tak

09-02-2008 18:07 #2| 0

Hvad præcis er det du vil vide? Hvad det er, eller?

Formlerne i linket fejler ikke noget.

09-02-2008 18:32 #3| 0

Jeg ville på daværende tidspunkt gerne vide hvad de forskellige ting betød + hvorhenne man kunne se dem. Samt regne dem ud.

Jeg har dog i mellemtiden fået et link, det er dog på engelsk ( hvilket jeg er yderst taknemmelig for )... Det er dog 61 siders hardcore engelsk og matematik som jeg havde planlagt at gå igennem imorgen, men hvis jeg lige kan få lidt guldkorn her også ville det redde min uge.

09-02-2008 20:03 #4| 0

Resten af din uge (weekend) er vist reddet, luckbox!

09-02-2008 20:19 #5| 0

DCF er en model som beskriver Nutidsværdien af dine fremtidige cashflows. For at få nogle svar er du nødt til at specificere hvad det er i matematikken som volder dig problemer?

10-02-2008 12:30 #6| 0

Mit korte forsøg (udbygning kan komme på tale hvis det ønskes eller andre kan supplere samt korrigere evt. fejl)

Systematisk risiko: udiversificerlig risiko, altså den risiko du ikke kan diversificere bort fra at vælge flere aktier i en portefølje f.eks. Kan også være omtalt som markedsrisiko.

WACC: diskonteringsrenten der skal bruges til et projekt hvis investeringsprojektet har samme karakteristik som virksomheden i sig selv bl.a. at det har samme risiko som selve virksomheden. Kan justeres for mange ting såsom skatteeffekter og hvis finansieringen afviger fra den kapitalstruktur virksomheden har i forvejen.

Forskydning i arbejdskapital: Den samlede ændring ved følgende poster; Varelager, tilgodehavender, periodeafgrænsningsposter, driftlikviditet og driftsgæld.

Kapitalværdi af terminalværdi: (Ikke fuldstændig sikker på denne) Vil gætte på at dette betyder nutidsværdien af terminalværdien. Om terminalværdien så skal forstås som hvad en investering f.eks. en maskine kan sælges for efter dens levetid er færdig, eller om der menes terminalperioden i forbindelse med en to-periodisk kapitalværdibaseret værdiansættelse, skal stå usagt hen.

Håber det er til hjælp

10-02-2008 13:37 #7| 0

@jfac

Spørgsmålene fra OP er i DCF-kontekst og ikke regnskab.

Terminalværdi ifm. en værdiansættelse af en virksomhed har noget at gøre med at se på nutidsværdien af cash flows.

Der findes forskellige måder at bruge begrebet terminalværdi.

Perpetuity Growth formlen:

Terminalværdi = FCF^t-1/(WACC-g)

FCF = Free Cash Flow:
Net income + Amortization/Depreciation- (+/-)Working Capital - (+/-)Capital Expenditures

-----

Terminalværdi = (NOPLAT^t-1(1-g/ROIC))/(WACC-g)

NOPLAT = Net Operating Profit Less Adjusted Taxes
ROIC = Return On Investment Capital (Net Income - Dividens/Total Capital)

så er der noget med at man sætter ROIC = WACC og får det man kalder Konvergens modellen altså:

Terminalværdi = NOPLAT^t-1/WACC

Og ovenstående er vist ikke udtømmende.

EDIT: Skriver lige at det er sådan jeg mener at det er:-)

14-02-2008 19:00 #8| 0

Hej

Jeg er nu igang med at lave sådan en DCF analyse, men jeg føler sq lidt at jeg famler i blinde, selvom jeg har læst alt muligt på engelsk..

Og da det er et projekt der betyder så meget ville jeg sætte stor pris på hvis der er en der havde tid til at "kigge mig over skulderen"

På forhånd tak...

14-02-2008 19:22 #9| 0

Jeg har udarbejdet en DCF analyse for Danisco for et par år tilbage. Der er dog relativt mange varianter af en sådan analyse, så det er ikke sikkert det er noget du kan bruge.

Hvorfor konsulterer du ikke din underviser? Der er alligevel ikke nogle der har tid (læs orker) at forklare dig hele konceptet, når du fortæller du ikke har forstået de begreber, du beskriver i dit oprindelige indlæg.

14-02-2008 19:26 #10| 0

@ Analpirat

jeg har fået forklaret dig udtryk jeg giver udtryk for i min første post... ( mange tak til dem der har forklaret det og sendt links )

Det er et emne som ligger udenfor pensum...

Jeg vil bare gerne have et realistisk bud på hvad forskydningen i arbejdskapitalen er i en bestemt virksomhed.. Det er stort set det eneste jeg mangler for at kunne lave en sådan analyse... Alle de andre tal har jeg på plads...

14-02-2008 19:35 #11| 0

Mht. arb. kap har jeg tidligere hørt følgende definition: Omsætningsaktiver - kortfristede forpligtigelser = arb. kap.

Selvom opgaven ligger "udenfor pensum" så kan din underviser/vejleder altid svare på noget så grundlæggende som hvad arbejdskapitalen er.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar