Køb af fladskærm (Hjælp)

#1| 0

Hey PN!

Jeg står og skal købe et fladskærm.

Jeg er ikke en ørn til at finde rundt i hvad, der er godt og hvad der er dårligt med hensyn til opløsning osv., så derfor håber jeg lidt på at der er en herinde, der vil hjælpe mig med at finde et, der er pengene værd! :)

Her er de kriterier jeg stiller:

Det må max. koste 9K

Det skal være mellem 37"-42"

Det må ikke være plasma

Tv'er må gerne have et rimeligt pænt design.

Mvh.

Lasse

28-06-2008 15:37 #2| 0

Panasonic TH 42 PX 80

28-06-2008 15:42 #3| 0
OP

@Rottegift2

Glemte lige at sige at det ikke må være plasma, da der kommer meget lys ind på tv'et, men ellers fint :)

28-06-2008 15:49 #4| 0

ja ok saa er du jo paa herrens mark.

Men Sharp laver de bedste LCD saa kig paa saadan et.

alternativt det nye Sony som faar rigtig fin kritik.

28-06-2008 15:55 #5| 0

@ Rocky

Jeg ville slå et smut forbi www.flatpanels.dk - der er de rigtig kompetente, og gode til at svare på de mere tekniske spørgsmål også :-)

Men bortset fra, at det ikke må være plasma, så ville jeg også ha' anbefalet et Pana 42PX80. Suverænt TV til prisen. Jeg synes ikke jeg oplevet de store problemer med genskin på skærmen selvom det er plasma, og jeg har haft det 3 uger efterhånden. Man kan selvfølgelig se lidt genskin på det, men for mig er det intet problem.

Du har heller ikke skrevet så meget om, hvad TV'et skal bruges til - det være sig sport, ekstra PC-skærm, filmkigning osv.

Det vil de helt sikkert også spørge om inde på FlatPanels. Det betyder meget for typen af TV man skal vælge, da der kommer slør efter bolden, hvis man ser sport på LCD, mens der er problemer med Plasma, hvis man bruger den for meget som PC-skærm, da der er risiko for retention og burn in (fastbrændte billeder på skærmen) ved for mange stillestående billeder.

Ellers lyder det som om vi er ovre i nogle af de nye Samsung-serier, der også har et flot design, og som kan fås som LCD. Men som sagt - tag et kig på FlatPanels. Der vil de helt sikkert kunne hjælpe. Der kan du også søge efter lignende emner i de fora, der er tilgængelige på siden.

Venlig Hilsen
Jack

28-06-2008 16:37 #6| 0
www.easyshopping.dk/default.asp?mode=andrevare_info&id=4689&menu=Multi&menuid=249&catid=356 <--- Var det ikke en mulighed? Kigger selv på en 46" i samme modelserie :)
28-06-2008 17:28 #7| 0

LCD sharp eller sony...... ikke samsung

28-06-2008 17:49 #8| 0
OP

Tak for svarene!

Jeg kan helt sikkert bruge dem! :)

@Jack_D

Tv'et skal bruges til at se fjernsyn på i hverdagen, film og hvis det er muligt til prisen, må det gerne kunne bruges som pc skærm.

@Ihadresak

Er det, det nye Sony som Rottegift2 snakker om? Ser meget fedt ud.



28-06-2008 18:20 #9| 0

Sony KDL-40W4000

28-06-2008 19:34 #10| 0

Se dig for inden du køber det allerbilligste sted på nettet. Der har været en bunke sager med folk der har købt billigt hos tvivlsomme, men tilsyneladende pålidelige, sites og efterfølgende viser det sig at det er parallelimporteret og så sidder man med håret i postkassen og en levereandør der er kold i røven.. Check forum på flatpanels for nærmere info.

28-06-2008 20:09 #11| 0

Som tidligere i tråden så er som generelt TV er Pana 42PX80 nok bedste value for money lige nu. 7000 Kr. hos Komplett.dk, det er sindsygt godt.

MEN, helt rigtigt i direkte sol-lys har de stadigt ikke løst problemerne, der fungerer plasma ikke godt.

Når du har sådan specielle lys-omstøndigheder vil jeg anbefale dig om muligt simpelt hen at se skærmene med lys-indfald?

Sony mener jeg ikke umiddelbart vil være godt. De har en speciel belægning som gør dem meget "skinnene". Umiddelbart vil jeg ikke tro det er godt i sol-ly.... men ærligt ved jeg ikke hvordan status er på deres seneste modeller.


Mvh.
Eksplicit

28-06-2008 20:24 #12| 0

Kan kun være enig med SimonSays i, at man skal være uhyrligt opmærksom mht. parallelimport, da du kun har den danske reklationsret, hvis du køber den hos en dansk butik. Og den reklamationsret er efter min mening intet værd ift. at købe det hos en autoriseret forhandler, da du står meget bedre både med fuld garanti, og afhentning på bopælen af dit TV, hvis det er gået i stykker. Her synes jeg, at mine ekstra 1500,- for 42" PX80 var godt givet ud, da jeg samtidig fik 6 måneders ekstra garanti oven i 24 måneders perioden med fuld garanti. Dette fik jeg ved at melde mig ind i Club Panasonic, der samtidig er en gratis feature Panasonic tilbyder.

Og som SimonSays er inde på, så søg information på både parallelimport og hvilket TV, der er bedst value for money indenfor dine behov, inde på flatpanels..

Som en sideoplysning kan det da nævnes, at jeg selv brugte 2 måneder på research før jeg købte mit PX80 42", da det passer perfekt til mine behov - film (heriblandt også actionfilm, der kræver god opdateringstid (plasma > LCD) grundet de hurtige bevægelser), masser af sport (ligeledes kræves god opdateringshastighed) og så lidt XBox360 ind imellem. Skal skærmen bruges til at se film på via PC er det heller ikke noget problem, da det kun er det stillestående skrivebord og andre "still pictures", der har indvirkning på retention og burn in. Er dit hovedformål at bruge dit TV som en ekstra PC skærm, er det dog LCD, der vinder klart netop grundet retention og burn in.

Venlig Hilsen
Jack

28-06-2008 21:35 #13| 0

Sharps spidskompetence er HD-signaler. Når det kommer til SD-indhold og almindeligt analog er Sharp ikke noget særligt.

På SD-siden og analogt er Samsung og specielt Sony meget, meget bedre.

Har selv et Sony KDL-X3000, som jeg er utroligt tilfreds med. Du får ikke bedre LCD-TV på markedet lige nu, men det er dog i en lidt højere prisklasse end hvad du kigger efter.

Hvis jeg var dig ville jeg nok kigge efter Samsungs F-serie.

28-06-2008 22:18 #14| 0

Er selv meget interesseret i et nyt tv. Og har haft et nærmere kig på Panasonic TH PX80, som var forslået - og virker som den perfekte løsning. I anmeldelsen på flatpanels er der kun 1 minus som er; "Risiko for burn-in" nogle som kan forklare, præcis hvad dette er?

29-06-2008 00:54 #15| 0

@ kejseranders

Det er når eksempelvis et logo som TV2's brænder sig fast i skærmen, men det er der efterhånden meget lille risiko for, som du også kan læse i flatpanels' anmeldelse.

Du kan desuden læse mere om retention og burn in på dette link - også fundet på flatpanels:

www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1167305835

På de nye Pana'er er der dog, som nævnt, ikke den store risiko - slet ikke hvis du følger de indstillinger, der findes i flatpanels test af PX80, som du finder på dette link, som du allerede selv henviser til:

www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1213261291

Der finder du disse nedenstående indstillinger, som jeg også selv anvender, og der har jeg ikke haft problemer med hverken retention eller burn in. Dem har flatpanels fundet ved kalibrering med professionelt udstyr. Alle TV's er ikke ens, men de gi'r en rigtig god indikator for hvor man befinder sig henne mht. optimale indstillinger:

Det er steps ud fra midterpositionen når man har valgt indstillingen "Biograf".

Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 1 til venstre

Lys: Uændret eller 1 til venstre
Farve: Uændret

Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
P-NR Fra

Som du også kan læse i det første link, er retention en mild form for burn in, og begge former kan fjernes igen med enten brug af af et TV-billede uden signal (sorte og hvide prikker), der udvisker det indbrændte billede på skærmen. Det gør det da der er tale om såkaldt "random noise", der sørger for at stimulere fosforet i pixels således, at det fjerner det indebrændte logo eksempelvis. Ellers er der andre alternativer som en såkaldt Burn In DVD, der fjerner indebrændte emner på din skærm, hvis det er en hårdere form for burn in. Du kan også mindske risikoen for retention og burn ved at indstille dit TV til mildere indstillinger - mindre kontrast, farve og lys - i de første cirka 200 timer du bruger TV'et.

Håber det bragte lidt lys indover begreberne for dig :-)

Venlig Hilsen
Jack

29-06-2008 01:13 #16| 0

"Sharp laver de bedste LCD TV"

LUL.... Please... Sådan noget poster man kun hvis man har været så dum at købe et Sharp TV selv... Philips 2. generation PFL serie (hybrid) er lige kommet i butikkerne for et par uger siden...

Køb det, de er LÆNGDER foran alt andet LCD pt...

29-06-2008 02:12 #17| 0

dillerhans du er helt vaek.

er det saa noget du siger fordi du selv vaeret dum nok til at koebe phillips?

og at paastaa at philips paneler er bedre end sharps, er ihvertfald noget som mange er uenige med dig i, men det er jo din ret at mene
(Philips bruger paneler fra LG, firmaet som tidligere gik under navnet GoldStar et discount brand fra 80erne i naesten samme ringe liga som denver, prosonic, lumatron osv)

philips lcd er desuden notorisk kendt for at udsende en hyletone som for nogen er meget generende....

jeg har hverken LCD eller Plasma. jeg har crt og projektor.


29-06-2008 02:29 #18| 0

Det er rigtigt at Philips ikke laver paneler selv. Der er 3-4 store producenter af paneler, de laver 95+% af panelerne bag alle skærme.

Nogle brands bruger så flere leverandører. Det kan da endda være så grelt at 2 forskellige paneler bliver brugt til den samme skærm-model hvilket må siges at gøre det svært at stole på tests O.S.V.

Når det er sagt så er store LCD-skærme også efterhånden også så gode at næsten alle nye modeller vil tilfreds-stille en normal forbruger.

Det ses da også på de forskellige "review-sites" hvor brugerne vurderer næsten alle skærme højt. Ofte er det jo også et gammelt fjernsyn man udskifter :-)

Mvh.
Eksplicit

29-06-2008 02:54 #19| 0

jeg vil lige indskyde, at det kun er nogle af philips modeller, der er berygtet for, at have en for nogen generende hyletone.

29-06-2008 12:00 #20| 0

Har lige købt et Pioneer 428XD. Hold op hvor står det godt. :)

Jeg har hørt noget om, at man bør få det "kalibreret" professionelt. Er der nogen herinde, der har erfaringer med dette?

29-06-2008 13:27 #21| 0

@ Ludomaniac

Pioneers skærme er, så vidt jeg ved, ikke de bedste mht. fabriksindstillinger, så der tror jeg du har ret. Modsat Panasonic, der står rigtig tæt på de optimale indstillinger, kunne Pioneer godt trænge til en kalibrering, hvad følgende link også bekræfter:

www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5561&highlight=428xd

Jeg prøvede at søge lidt inde på Kalibreringsforum på Flatpanels, men kunne ikke rigtig finde noget mere brugbart end ovenstående emne.

Alternativt kunne du stille spørgsmålet på Flatpanels, hvis du vil ha' et mere konstruktivt svar end dette.

Håber det kunne hjælpe en smule :-)

Venlig Hilsen
Jack

29-06-2008 14:28 #22| 0
OP

@Bonzai_DK

Jeg har været inde og kigge på Sony KDL-X3000, og det ser rigtig godt ud, men ja, det går en del over prisen desværre.

Kan du komme med et link til Samsungs F-serie?

Jeg har været inde på deres hjemmeside og kan kun finde serier, der starter med tal, som 5 og 6-serie?

29-06-2008 14:47 #23| 0

@Jack_D.

Det var en kæmpe hjælp. Tak.

29-06-2008 16:55 #24| 0

@Rocky

For eksempel det her (Fra F-serien):

www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=398581&searchArea=&Soegeord=

Deres A-serie har også fået mange gode ord med på vejen:

www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=456583&searchArea=&Soegeord=

De to synes jeg er gode bud til de penge du vil gi'

Mvh
Kenneth

29-06-2008 17:10 #25| 0

lidt off topic evt hjælp
jeg har lige købt en samsung le37m87bd hos easyshopping og sys ikk den er god især når der ses dvd eller nok bare generalt dicitalt

der er ligesom silueter rundt om folk -har været inde og slå film/sport på on/off og det blev det også bedre af meeennn

nogle af jer der har erfaringer??? hvis ej er det ikk det tv du ska ha..

/Lars

29-06-2008 17:18 #26| 0

Sharp LC 42X20S

geco.dk/product.asp?product=1296&sub=2&page=1

Det er et bedre tv end de ovenstaaende fra samsung

29-06-2008 18:32 #27| 0

Fra imorgen er det her tv på bud til 4.5k, Philips 37pfl3312
Jeg kan ikke selv finde ret meget data om det men prisen virker sgu rigtig god.

ved ikke hvad folk herinde siger.
det er jo et philips:-)

@Rocky
Så til den her pris kan du jo få 2 tv inden for dit budget :o)

29-06-2008 19:44 #28| 0

@Rottegift

Det TV er langt fra bedre end de to modeller fra Samsung..

Hvad får dig til at tro at det er bedre?

De-interlacing på det TV er næsten ikke eksisterende. Desuden har det problemer med ghosting og torchlighting.

Det eneste det kan bruges til er hvis du kan skal se HD-materiale på det.

SD og analog stinker på det TV.

29-06-2008 19:47 #29| 0

analog stinker paa alt LCD

29-06-2008 19:53 #30| 0

ahh ok det var sgu usagligt fra min side af.

Jo jeg vil gi mig at analog tuneren i de samsung, men saa igen faar analog tuneren i sony mere ros, saa hvorfor koebe samsung istedet for sony?

29-06-2008 20:58 #31| 0

overvejer selv at smutte ud og købe den skærm imorgen jeg nævner ovenover.
altså Philips 37pfl3312.

Nogen der ved om den er helt til rotterne.
der er en på flatpanels der spørger om den tilbage i januar men ingen svarer.
Dengang ville han vist give 6.5k for den ca.


Regner bare med at den skal være til soveværelset men gider stadig ikke have en lorte skærm der slet ikke kan lave mørke nuancer osv.

29-06-2008 22:21 #32| 0

@Rottegift

Fordi Samsung er billigere end Sony :-)

Og OP vil kun gi' 9k.

Ville dog også selv vælge Sony, som jeg så også har gjort :-)

30-06-2008 19:47 #33| 0

hey guys,

Vil jo helst høre fra poker folket så, here it goes.

Har nogen af jer prøvet at købe fra enten den her:

www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=TH%2D42PX80E

eller den her:

www.multimediaworld.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=TH%2D42PX80E


Ligner bedste pris på px80E tv´et som har fået ret gode anmeldelser.
Jeg regner med at få bestilt det idag.

Var ude og kigge på det i elgiganten og der kostede det sølle 11.999 kr :-)
Så ovenstående priser virker sgu en anelse bedre men er ikke super tændt på at købe tv over nettet.

Nogen der kan sige god for en af dem måske?


30-06-2008 19:59 #34| 0

@ kejseranders

Det var skam så lidt :-) Jeg har selv lige været igennem samme mølle, da jeg lavede min research før jeg købte mit TV.

@ G-B-P

Du skal være yderst opmærksom på, at de steder du vil købe fra her, er parallelimporterede TV. Konsekvensen af dette er, at du mister den fulde garanti, som du automatisk får med (24 måneder) hvis du køber dit TV hos en autoriseret forhandler. Dermed får du "kun" den almindeligt gældende reklamationsret med, og der må samtidig være op til 10 døde pixels i TV'et før de skal tage det tilbage. Desuden kan du få 6 måneders fuld garanti oven i de 24, hvis du melder dig ind i Club Panasonic (ved køb hos autoriseret forhandler), der er gratis. Oven i er der 0-pixel garanti ved køb hos en autoriseret forhandler.

Det er kun 3 uger siden jeg investerede i mit PX80 hos Buddinge Radio & TV - www.totalttv.dk og fordi jeg bestilte det på nettet var der gratis levering. Prisen var 9,5k, og det synes jeg er ret fint ift. at få fuld garanti med.

At jeg så tegnede en tillægsforsikring med 25% rabat grundet Club Panasonic-medlemskab er en anden historie, og helt mit eget valg. Men det er i hvert fald en mulighed.

Venlig Hilsen
Jack

30-06-2008 20:16 #35| 0

@Jack D.

hvordan skal den her linie på f.eks multimedias hjemmeside så forstås.

Multimediaworld A/S Garanti
Reklamationsret 24 mdr. Reklamationsret for private.

Dette står i rammen i det link jeg har sat ovenover.
Altså under dette fjernsyn.


edit:

ahh... jo forskel på garanti og reklamationsret:)

hmmm...

30-07-2008 23:40 #36| 0

@Explicit

Hvor slemt er det med sollys vs PX80 ?

Mit værelse er temmeligt lyst, men hvordan reagerer skærmen, når der ikke direkte kommer sollys på, men derimod er placeret i et forholdsvist lyst rum?

Overvejer kraftigt PX80. Dog har jeg også et Philips PF9731 i tankerne. Hvilket fjernsyn er bedst? Kort og godt :)

Mvh
rnadal

31-07-2008 00:44 #37| 0

@rnadal

Lyset skal "falde" direkte ind i skærmen før det genere. Vi har vores hængende på væggen og der er 3 store vinduer i stuen hvor lyset kommer ind fra højre side af TVet og vi kan sagtens se fjernsyn midt på dagen...

Det irriterende er om aften når lampen over sofabordet er tændt...

31-07-2008 01:05 #38| 0

Okay.. Hvis ikke det irriterer mere, så hopper jeg nok på PX80'eren..

Men hva med det andet Philips der? Og hva er fordelen ved LCD?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar