»Du får ikke personer eller steder, men det overordnede i historien er, at jeg som 16-årig tabte 200.000 kroner i billard.«
www.berlingske.dk/article/20080830/livsstil/708300021/
God og spændende artikel, hvis man vil lære lidt mere om manden. Det er dog nemt at se, at journalisten er n00b pokerwise.
Gus i sine unge dage
Så er det ligesom fastslået.
Ej fed artikel
Hmmm jeg må indrømme at jeg synes ikke journalisten er specielt god. men stadig fed artikel
"Guf for pokernørder. Kinesisk for alle andre", skriver han når han snakker om Gus' nye bog... Journalisten er helt sikkert én af dem der ikke forstår kinesisk...
Men ok læsning..
"Hånd for hånd beskriver Gustav Hansen, hvordan, og som noget unikt i pokerlitteraturen, hvorfor han tager de beslutninger, han gør ved det tv-transmitterede pokerbord, indtil han sidder foran fedlingen fra Illinois, Jimmy Fricke, og lænser ham for chips."
LOOOOOL
"....indtil han sidder foran _fedlingen_ fra Illinois, Jimmy Fricke"
Sikke pænt han snakker, den kære journalist.
Ellers meget fin... og laaang historie :)
lol.. han ligner selv en fedling på billedet - indtil jeg opdager han ligger ned.
doh, mindre flaterende.
Mærkelig historie den billard historie. Enten har de ikke spillet om 200K DK, eller også er det da noget af et +EV spil. Han spiller om 200K, men skal kun betale 100K hvis han taber, wtf?
»Det var en mandag aften, tror jeg. Jeg var ikke stødt ind i vedkommende et stykke tid og havde lykkeligt glemt nej, det havde jeg såmænd ikke, men jeg var nem nok at få fat i. Så sagde de: Der var jo den her aften for nogle år siden og så videre. Penge tilgode. Nå ja, sagde jeg. Det var jo sådan set rigtig nok. Så aftalte vi at mødes. Så snakkede vi om det og settlede mellemværendet. Jeg betalte kun halvdelen. Når de nu var tilfredse med kun at få en del af beløbet, så var jeg jo ikke den, der pressede på.«
Var det på Havdrup socialpsykiatrisk bosted for multihandicappede retards?
Kan ikke lade være med at ligge et et psykologisk perspektiv på historien.
Billard historien og så
»Og der tabte jeg lidt mere, end jeg burde have gjort,« smiler han. Han roder lidt i sin hukommelse. Han tabte med et brag 30.000-40.000 til amerikaneren Mike Svobodny. Penge, den unge mand kun havde 10.000 af. Som »afbetaling« for sin spillegæld tilbød Svobodny unge Gustav at tage ham under sine vinger. Han blev Gustav Hansens mentor udi backgammonspillet og tilbød ham lidt kontorjobs i hans virksomhed i USA.
Man kan jo ikke undgå at blive gambler, når man bliver belønnet når man taber.
Spørgsmålet var om han ville have samme holdning til livet, som han udtrykker i denne artikel, med dovenskab, uddannelse er overvurderet etc., hvis han som 16 årig havde fået knækket begge arme efter billard dysten og skulle samle flasker i Havdrup med fødderne for at afbetale de 200K, og så senere havde suttet lem på gamle fede ludomaner i USA for at afdrage de 30-40K. :-)
Er det fair at påstå Gus har været heldige end nogen anden pokerspiller i historien?
Alt for lang, orker det ikke....
@Pumpstick
Get some NOSSER
Efter at have læst historien om "Sklansky, the gimp and the billygoats", så tror jeg at der er mere til pokerverden... :-)
Rigtig god artikel
Jeg synes sgu interviewet er meget godt strikket sammen:-) Spændende læsning!
@-MANKILLA-
Kan ikke se at nosser kommer ind i billedet?
Tror sgu de fleste unge håbefulde gamblere ville flippe om alt hvad de ejede, hvis de fik et et arbejde i USA samt oplæring af en chef, hvis de tabte?
og mht. til billard historien, som jeg ikke tror er helt korrekt fortalt, så skulle Gustav have tabt tabt 10 spil i streg, så ok ja, måske han havde nosser i hovedet i stedet for hjerneceller.
"»Uddannelse er nærmest en religion og tilbedt i Danmark. Jeg brækker mig over det engang imellem. Jeg ærgrer mig altid over, når jeg ser en håbefuld ung fodboldspiller få et tilbud om at komme ned og spille i PSV Eindhoven og så høre ham sige: »Neeej, tak jeg vil hellere blive hjemme og få en uddannelse.« Og så kigger man på manden og tænker: Du er kraftedeme dum oven i hovedet. Hvad fanden skal det nu til for? Tag dog ned til PSV og prøv det af og kom hjem om tre år, hvis det ikke fungerer, og SÅ tag en uddannelse. For du kan ikke gøre det den anden vej. Så er det løb kørt."
Well said!
LOOOL - han ligner Joakim Boldsen på det billede :) Men meget interessant artikel!
@klausc
Hvis nu han vidste hvordan tingene foregik i f.eks. Ajax og PSV, så ville han vide, at de også går meget op i at de deres ungdomsspillere skal passe skolen, og jeg synes ikke at hørt mange unge spillere tale om at tage en længerevarende uddannelse, før de skal til udlandet og spille fodbold.
Man kunne i stedet spørge autodidakte balla Gustav, om de unge skal vælge gymanasiet i Danmark med øl, fisse og hornmusik, eller et topseriøst liv i Eindhoven langt væk fra venner og familie.
Synes ærlig talt at det var en ret intetsigende artikel. Man har hørt historien 100 gange før. Der bliver ikke rykket op i noget nyt, andet end nogen småhistorier. Glæder mig stadig til at Danmark får sin første dygtige journalist.
@ pumpstick
Nu er det jo nok princippet i det han siger du skal se på, og ikke lige det givne eksempel.
"poker er godt
uddannelse er skidt
;)"
klart!