Sakset fra en affiliate side:
Gus Hansen afslører i et interview med Berlingske Tidende sit syn på uddannelsessystemet. Pokerhajen startede i 1997 på læreruddannelsen, men efter seks måneder var det slut.
Hansen kom i stedet til at gøre karriere inden for backgammon og poker. En levevej han ikke fortyder, og han afviser, at uddanelse er vigtigere end en usikker karriere i spille- eller sportsbranchen.
- Uddannelse er nærmest en religion og tilbedt i Danmark. Jeg brækker mig over det engang imellem. Jeg ærgrer mig altid over, når jeg ser en håbefuld ung fodboldspiller få et tilbud om at komme ned og spille i PSV Eindhoven og så høre ham sige: Neeej, tak - jeg vil hellere blive hjemme og få en uddannelse. Og så kigger man på manden og tænker: Du er kraftedeme dum oven i hovedet. Hvad fanden skal det nu til for? Tag dog ned til PSV og prøv det af og kom hjem om tre år, hvis det ikke fungerer, og SÅ tag en uddannelse, lyder det formanende fra Hansen til avisen.
Selv har han sit på det tørre rent økonomisk.
- Det skulle ikke undre mig, om jeg ikke ligger i top ti over danske sportsfolks indtjening, siger han.
Gus: Uddannelse er overvurderet
Jeg synes egentlig, at Gus normalt er ret fornuftig at høre på, men det han får pladret af i den artikel, er det rene nonsens.
Synes nu ikke det er så dumt endda...
I øvrigt mener jeg at 90% af alle jobs, kan udføres af 90% af Danmarks befolkning med 6 måneders oplæring på stedet.
Men nææææ nej, minimum 4 års tærpen i bøger osv. skal man igennem, for dernæst at finde ud af, at mange af de ting man har lært ikke benyttes, er blevet fornyet ect.
Ingen yeahhaaa til det danske uddannelsessystem herfra!
@Mr Vaux
Man lærer forhåbentlig mere i løbet af de år, en længere videregående uddannelse varer, end blot hvad der står i de bøger, man læser...
@huckleb
Det er meget muligt og sikkert ganske sandt, min pointe er bare, at rigtig mange jobs kan man udføre ligeså tilfredstillende ved oplæring på stedet som hvis man havde uddannet sig "bredt" via en skole eller et uni.
Det er klart, at man på den måde ikke er ligeså skarp til Trivial Pursuit :o)
5 års læsning (civilingeniør) med 2 mnd sommerferie giver 35k+ i startløn
Ufaglært salgassistent anywhere giver vel max 25k om måneden.
Det giver altså en del at tage en uddannelse, og du får altså også større viden.
@kspr
At det er en ret ringe udtalelse af Gus :)
Helt enig...Hvorfor bruge år på at læse medicin med kirurgi som overbygning?
6 måneders hands on erfaring så kan man sgu hurtigt lave et par tripple bypasses.
Hvis man har en fortid som tarmrenser kan det sikkert gøres på 4.
Jeg synes det er en genial udtalelse - Uddannelse har ej heller nogensinde sagt mig noget, alligevel har jeg grundet pres fra forældre o.l. brugt en 4-5 år på lortet, som jeg kunne have brugt på noget der interesserede mig istedet.
For nogle er udd. vejen frem, for nogle er på det INGEN måde - Og at decideret kalde det en fejl ikke at tage en udd. det er en håbløs udtalelse, specielt hvis man får en "once of a lifetime" chance ala den Gus beskriver.
Mickey
@Ducktor
Har du læst hvad jeg skrev?
Når jeg skriver 90%, er dette jo et ca. bud. En måde at sige, jeg er godt klar over det ikke gælder alle uddannelser/fag.
Medicin er én af dem, men flot du lige fandt på den, og valgte ikke at forstå mit indlæg, men læse det du gerne ville høre for at blive stødt.
Er jo godt klar over at man heller ikke sætter en tidligere kasseasistent til at udbedre fejl og mangler på en storebæltsbro, men det var jo heller ikke min pointe overhovede.
@Mr Vaux
Jeg valgte den humoristiske vinkel, da man umuligt kan tage dig seriøst.
@MrVaux
Faktisk gælder det ret få fag. Prøv seriøst at løbe de videregående uddannelser igennem og rems bare en slat op, som kan klares med 6 måneders hands on erfaring. Det er ikke mange efter min mening.
Husk også, at uddannelse er en måde at udvikle folk mentalt på, så de netop er i stand til at omstille sig hurtigere og med kortere oplæring, hvis de stilles overfor nye udfordringer.
Han har dog ret mht. fodboldspilleren, men mon ikke han misforstår motivet for de fleste, der udtaler noget i den retning? Måske er det mere tanken om at være væk fra familie og venner som meget ung, der skræmmer mere end at det er uddannelse der trækker?
/Mikael
@ Razga
Hvis en ufaglært arbejder til 25k i de 5 år hvor Hero læser vil han tjene 1.500.000 kr i perioden, Hero vil tjene ca. 270.000 i SU, det giver Villian et overskud på 1.230.000 kr. De efterfølgende år henter Hero 10.000 kr ind pr. mdr.
Dvs. at det tager 11 år for Hero at hente Villian og det er Hero´s flotte uddannelse til trods.
NB der er ikke taget højde for evt. lønstigninger (som begge parter kan opnå)
@Mr Vaux
helt enig, det ville dog kræve 6 måneders INTENSIV træning, men ellers JA tror også 90% passer meget godt ;)
Kender en del der er blevet KASTET ud i et nyt arbejdsområde som efter 6 måneder intensiv oplæring/hands on blev til nogle af de bedste på deres område og det er HELT uden en Udd inden for området. Udd inden for det område er 3 år lang.
Jeg synes vi skal have en MASSE virkelig dygtige fagfolk på netop deres område til at oplære nye folk. Tilføj lidt udd ved siden af så kommer DK til at sparke RØV. Men kun lidt udd ;)
MENTORER er vejen frem synes jeg ;)
Hvis man ikke vil have en uddannelse lader man da bare være.
Se også bort fra, at det rent faktisk kunne lade sig gøre at have det sjovt med sin uddannelse og ende et sted hvor pengene ikke er det primære.
Der hersker vel ingen tvivl om, at en uddanelse er en god ting, og at kalde det overvurderet er så individuelt, at det bare ikke kan kategoriseres.
Nogle læser medicin og kunne umuligt udfører deres job uden den gode uddanelse. Andre læser noget mindre teoretisk og lærer måske mere "evnen til omstilling, samt evnen til at lære" - hvorefter de måske ville kunne have udført deres job med langt mindre uddanelse.
Jeg syntes Gus er ude på et ret så heftigt sidespor, idet han velsagtens har været ret heldig (som andre er inde på), og han kunne jo have endt i dyb økonimsk krise som 16-årig.. Så havde vi ikke hørt om geniet Gus, hvis han havde startet livet med en gæld på 200K.
Han må også ligge lidt respekt bag, at han er et enormt forbillede for mange unge.
@ Knish
Chancen for en cand.polyt fikser sig en betragtelig lønstigning er altså markant større end ham der sidder i Netto...
Derfor er regnestykket skudt langt ved siden af IMO.
Meget muligt, Knish, men hvad med resten af de 20-25 år de begge har tilbage på arbejdsmarkedet?
Der kommer Hero for alvor til at skumme fløden ift. villain: Og efter arbejdslivet vil Hero sandsynligvis også have en noget bedre pensionsordning, så det er resten af livet han lægger afstand til villain.
Gus skulle måske have startet med at sige: "I mit tilfælde er det sådan, at....blabla". For 99% af os andre er uddannelse den bedste investering vi kan foretage os. Ikke bare økonomisk, men på flere felter.
@Mr Vaux
Jeg tror du skyder alt for højt.
Jeg tror f.eks ikke at når jeg er færdig med min cand.merc ville kunne oplære 90% af den danske befolkning i de samme færdigheder og give dem de samme kompetancer som jeg har brugt 10 gange så lang tid på at lære.
Sats stort, vind stort!! Gør det du har lyst til.
Mr Vaux
helt enig, det ville dog kræve 6 måneders INTENSIV træning, men ellers JA tror også 90% passer meget godt ;)
Kender en del der er blevet KASTET ud i et nyt arbejdsområde som efter 6 måneder intensiv oplæring/hands on blev til nogle af de bedste på deres område og det er HELT uden en Udd inden for området. Udd inden for det område er 3 år lang.
Jeg synes vi skal have en MASSE virkelig dygtige fagfolk på netop deres område til at oplære nye folk. Tilføj lidt udd ved siden af så kommer DK til at sparke RØV. Men kun lidt udd ;)
MENTORER er vejen frem synes jeg ;)
@knish
Faktisk tager det hero endnu længere end 11 år at hente pengen ind, da penge i dag er mere værd end penge i morgen.
Men det ved den ufaglærte nok ikke medmindre nogen kommer og lærer ham det på 6 måneder.
/Mikael
Knish - du glemmer vel en altafgørende faktorer? Motivationen.
Du må alt andet lige være mere interesseret i det faglærte job, end det ufaglærte.
Ja tak, så fik jeg chancen for at sige REPOST til Razga ;)
www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=165057
Jeg tror, den her tråd er helt forkvaklet og at det Gus har ment (lidt for finurligt), drejer sig mere om hvorvidt at livet er for kort, til ikke at tage de chancer som byder sig.
Det har jo alletider, været til stor fortrydelse, for mange ;)
just my 0,01
SÅ kan i bare regne videre ;)
btw tillykke Klausc ;)
I mange tilfælde vil lønstigningerne for veluddannede være meget mere progressiv end for ufaglærte.
Det handler jo om at man skal gøre det man kan lide og det som giver end + LV (Life Value).
Tager du en uddannelse fordi du skal, og tjener 35K som bank fuldmægtig, men har et sygt liv. eller om man skider på det hele, lever som bums og har det fedt. Skal man være bums eller i banken, man skal vel være det man bliver lykkelig af, her som bums.
Men tit ved man ikke hvad man synes ville være fedt i længden, derfor må man prøve sig af, det gjorde Gus og han fandt sin niche. En anden person havde fundet i Nichen i en uddannelse. Sådan er man så forskellige.
Jeg er enig med Gus, man skal følge sit eget hjerte og ikke andres hjerte. Men dog SKAL der jo være en hvis mængde der klarer lægegerningen, renovation. bank og lignende.
Men egentlig er det en meget forkælet doskussion, i sådan diskussion for 150 år siden i DK eller et tilfældigt u-land være malplaceret, da mange ville tage any uddannelse, for der er intet alternativ andet end at sulte.
@knish , DTM
Lønstigningerne er MEGET større for højtudd. end for ufaglærte. (afkastet til erfaring, økonom sprog). Det kan sagtens betale sig at tage en udd. ift. at være ufaglært. Spm. er om det kan betale sig at tage en lang udd. ift. at blive fx. tømrer...
=> Lorte udtalelse fra Gus, når det er sagt så skal unikke muligheder self. forfølges. Men det er trods alt et fåtal der får disse.
@tumbleweed
Rart at høre at der er andre end mig selv der har sans for at fange helheden i gus udtalelse.
Jeg er ret sikker på at gus ikke ser ned på uddannelser , men bare er helvedes træt af mennesker der fordømmer folk, som tager en anden vej.
Kender squ så mange unge der har så travlt med at fordømme folk, der går uden om uddannelses systemet... De fleste unge er jo nærmest hjernevasket til at tro det er den eneste vej frem. Ad.
Jeg kan personligt bedre lide mennesker, der tager nogle chancer og ikke bare følger strømmen. <----Så de kan blive accepteret af deres "venner"
og fuck hvor er jeg dårlig til grammatik, men jeg kan spille 6 borde imens $-)
Gus Hansen kan klare sig uden uddannelse fordi hen er ekstremt intelligent og fordi hans psyke passer til hans job. Der findes mange innovative mennsker uden uddannelse og mange store kunstnere der også er ufaglærte. Men det er fordi de har nogle kvaliteter og ressourcer som de er heldige, at der ikke er så mange andre der har. Det samme gælder vel Gus Hansen.
Uddannelse kan også give dig nogle kvaliteter og ressourcer som ikke så mange andre har. Derfor er uddannelse ikke den eneste vej, men det er en god mulighed til at udvikle sig i en bestemt retning.
Men jeg synes absolut ikke at uddannelse er den eneste vej til et bedre liv. Det giver bare job muligheder, som man ellers ikke vil få. Men hvis man alligevel ikke har lyst til at stå og skære folk op, så er der jo ingen grund til at blive læge bare fordi det er hip.
Så respekt til dem der følger deres hjerte, gør en indsats og er tilfredse med, hvad de laver, om det så er at spille poker eller læse biomekanik.
Det er altid dem uden uddannelse, der kigger ned på folk med uddannelse (jeg har hørt argumenter som "snobbede", "kedelige", "bedrevidende", "egoistiske") og det er altid dem med uddannesle, der har fordomme over for dem uden (med argumenter som "dovne", "uden mål", "uambitiøse").
Drop det nu og lad folk ha det godt med, hvad de bruger deres tid på!
"- Det skulle ikke undre mig, om jeg ikke ligger i top ti over danske sportsfolks indtjening, siger han."
Det kan jeg skrive under på for mit eget vedkommende :)
Det er jo latterligt. Danmark ville jo gå broke i løbet af 2 orbits hvis alle havde samme indstilling til uddannelsessystemet, som Gus.
Nyuddannet cand. avg. 35K?
Skat? Topskat?
Cand. avg. studietid 5år?
Jeg tror ikke du finder nogle lande (ud over dem med planøkonomi), hvor der er så lille forskel på livslønnen imellem "top" og "bund" som i DK.
Nogle siger - godt for det, det er det som gør vort land så fantastisk at leve i. Ingen slem fattigdom og relativt små klasseskel.
Andre siger - det dræber initiativet og i den fremtid vi står overfor er det de få meget dygtige der for alvor skal gøre en forskel som "de andre" kan leve af. Det er vel 10% af befolkningen der skaber 90% af arbejdspladserne, og med globaliseringen i højt gear siver vores velfærd stille og roligt ud af vinduet hvis ikke vi holder toppen skarpe.
Personligt ligger jeg nok et sted midt i mellem. Jeg synes som udgangspunkt setuppet er fint, men at vi f.eks. lader de dygtige trække en lidt for stor del af f.eks. skatteslæbet, end hvad godt er for hele landets udvikling.
Knish's tal er måske simple, men de er ikke helt ved siden af. Før de (minimum) 5 år, ligger jo også 2-3-eller-4 år med gymnasie el. lign. Det løber op. Og mange af de andre faggrupper får jo løn undervejs.
Personligt har intet at dette holdt mig fra at uddanne mig. Jeg er nu både ingeniør og økonom. Men jeg har taget hovedparten af studierne ved siden af fuldtidsarbejde, noget Knish heller ikke tager højde for som en option! :-)
Men ind imellem tænker man da over de chancer man aldrig tog. Også selv om man er velkørende og godt tilfreds i dag.
Jeg tror lidt at Gus' citater er ude af kontekst og måske ikke henvendt til ALLE danske unge, men nærmere drejer sig om dem (der som han selv) står overfor et alternativt valg som er en opportunity uden lige. Og i den henseende synes jeg nu han har en pointe.
Og husk så på, at Gusse var skarpere end de fleste jævnaldrende, dengang han kvittede studierne og valgte det andet liv. Det var dengang han havde 4 navne og ingen af dem var Gus (eller Hansen, for den sags skyld). Allerede dengang var resultaterne der (i backgammon) og selvtilliden fejlede intet. Det må have været et nemmere valg for Gus end det ville være for 97% af hans jævnaldrende - som 19 årig var overskuddet i backgammon vel allerede 6-cifret er mit bud. Det har i hvert tilfælde været tæt på.
"Faktisk tager det hero endnu længere end 11 år at hente pengen ind, da penge i dag er mere værd end penge i morgen.
Men det ved den ufaglærte nok ikke medmindre nogen kommer og lærer ham det på 6 måneder."
lol :P
mit indtryk er også at uddannelse er en smule overvurderet, det til trods for jeg er i gang med min cand.merc.
Denne holdning hænger til dels sammen med, at min motivation ikke er har været specielt god i længere tid, men også det faktum at jeg har svært ved at påpege helt nøjagtigt det jeg har lært. Man forbereder sig til eksamener osv, men man glemmer det ret hurtigt igen imo. Men det giver nok en god generel baggrundsviden om diverse ting som vedrører den enkelte uddannelse.
Derudover vokser og udvikler man helt sig helt klart en del.
Alt i alt mener jeg at uddannelse og arbejde burde kombineres meget mere end det gør idag. Og uddannelserne burde kunne gøres hurtige end 5 år, som er for meget imo.
imo er uddannelse dog > random jobs, og det er ikke en gang tæt
Der er dog en stor del, som uddanner sig uden overhoved at brænde for det og det er lidt synd. Tit er det dog bedre end alternativet, vil jeg formode.
alt afhæger vel af talentet
lol jeg var ufaglært sælger, og 25K ?? Hell no... Muuuuuuuuuch more... Kræver bare det rigtige job ;)
Nu er jeg dog begyndt at læse skal det siges :o)
Så man kan ikke rigtig regne med det, ved ikk om gennemsnittet af alle ufaglærte ligger deromkring, det kan selv godt være det er taget i betragtning, men tvivler.
@ginovannelli
"alt afhæger vel af talentet"
Tror det er din første post hvor du ikker winnar over et par tabte hænder eller noget werid AI shoves på Stars!
haha... :)