"Kan lille Big Bang i Cern ende i et stort sort hul?
Skrevet af Morten Garly Andersen 1. Sep 06:30
I næste uge går fysikken ind i en ny æra, når atomforsøgscenteret i Cern tager den nye partikelaccelerator Large Hadron Collider (LHC) i brug. Nogle frygter, at jorden går under, mens de fleste med kendskab til projektet bare glæder sig.
Cern har oplyst, at alle tests nu er på plads, og at kun et decideret uheld vil kunne hindre, at de første stråler af partikler sendes af sted i den 27 kilometer lange, cirkelformede accelerator næste onsdag d. 10. september.
Apparatet, der ligger 100 meter under jorden i grænselandet mellem Frankrig og Schweiz, skal bruges til at undersøge de allermindste af universets byggestene. To stråler af bittesmå subatomare elementærpartikler såkaldte hadroner vil blive sendt i hver sin retning og accelereret op i en hastighed lige under lysets, hvorefter de bringes til at kollidere. Dernæst skal de partikler, der skabes ved denne enorme energiudladning analyseres via data fra forskellige detektorer.
Kollisionen vil være det tætteste man hidtil har været en efterligning, hvad der skete, da Big Bang for cirka 14 mia. år siden skabte grundlaget for det univers vi lever i dag.
Men når Big Bang efterlignes på den måde opstår der sorte huller med enorme masser koncentreret i et meget lille punkt, hvor fra intet kan undslippe. Og det har skabt en vis frygt for, om et sort hul kan opsluge jordkloden på få sekunder, når eksperimenterne går i gang. For at mane frygten i jorden og tilbagevise dommedagsprofeter og syrede teoretikere, der har fremsat denne ide, har Cern måttet undersøge sagen og udsende en rapport om det. Den konkluderede, at der ikke er nogen fare på færde, men at der teoretisk set kan opstå bittesmå sorte huller i meget kort tid.
Jeg tager ned til Cern i dag for at tale med danskere forskere om projektet og forventningerne til næste uges opstart af LHCen. Har I noget, I gerne vil vide, undrer jer over eller viden, I ønsker at dele i den forbindelse. Så skriv en kommentar her på bloggen.
God dag, Morten Garly"
Hapset fra nedenstående link.
blog.politiken.dk/videnskab/2008/09/01/kan-lille-big-bang-i-cern-ende-i-et-stort-sort-hul/
---
Judgementsday? Forhåbentlig ikke :S
Dommedag 10.sep??
Så folk er bange for at jordkloden (som er relativt stor) bliver suget ind i et meget meget meget meget meget lille hul, der er opstået ved at slå to mikroskopiske ting sammen...???
Der er vist nogen, der har set for mange tegnefilm...
@ZorroDk
Jeg tror ikke du ved hvad et sort hul er :-) Størrelsen betyder ikke så meget, jorden er forholdsvist lille.
google it!
Det er masse, der er presset superhårdt sammen... Det er jeg med på...
Og det her hul er 'subatom'-størrelse... I forhold til det er jorden stor... Jorden er naturligvis ikke stor i forhold til sorte huller i verdensrummet... Men nu er det de her små (mindre end små) huller, vi skal forholde os til....
men i det store hele er der to scenarier:
1. forsøget går godt - ingen sorte huller - intet big bang
ergo vi mærker intet til det
2. forsøget går amok og skaber sorte huller og hele jorden bliver opslugt af det på no time.
ergo vi mærker intet til det.
så konklusionen er at jeg bestemt ikke kan bekymre mig om det
ellers som ZorroDK
@Hermod
Jeg er enig i din konklusion, men det er stadig "lidt" ærgeligt, hvis man pludselig ikke er mere :)
Ja det ville da være trist - men jeg gir odds 1000 på at jorden bliver opslugt af et sort hul
lol - jeg tænkte også lige på at give odds på, at vi ikke bliver opslugt... win/win situation :P
Vi må jo bare komme til den konklusion at Jorden har haft et godt run :) og se hvad der sker d. 10/9-08.
Men det er da mega interessant med en evt. ny "energikilde".
Hooverboards here I come!
"Vi må jo bare komme til den konklusion at Jorden har haft et godt run"
- Håber jeg da vi fortsætter med at have. Men efter alt det her den 10.september, så synes jeg vi(mennesker) skulle ruste os mod fremmede himmellegemer, fra rummet. Det er vel en af de største trusler, mod vores eksistens.
"Jorden er naturligvis ikke stor i forhold til sorte huller i verdensrummet"
Der man lissom d der fysiglort ska man alivæl aldri brue te nåed.
Uddannelse er i sandhed spildt :-)
Det har du nok ret i... Et meteor eller lignende er nok den næststørste trussel mod vores eksistens, så et forsvar vil være praktisk - hvis det kan bygges overhovedet... Det bliver formentlig også lavet engang - projektet er stort og behovet er ikke akut, så det varer nok nogle år...
Den største trussel er straks sværere at beskytte os mod - nemlig os selv... Vi skal nok få ødelagt jorden på et tidspunkt, og sørge for at vi selv uddør - formentlig før vi bliver ramt af en meteor :-P
Jeg har en dårlig feeling af, at vi bliver suget ud big time i det her spot.
Tja, så har Gus nok ret: www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=165149
Og nej, jeg gik aldrig til eksamen i fysik og havde det heller ikke efter folkeskolen, så hvad ved jeg? Men om folk slår små bitte-bitte ting sammen i et andet land, det går over min forstand, hvis det skulle være farligt...
Vores verden består vel af fantasillioner af de der små bitte-bitte dimser, så mon ikke de ramler sammen massevis af gange hver eneste dag uden vores hjælp - bare uden vi opdager det?
EDIT: Jeg ved godt, at jeg er på udebane i den her tråd, men synes bare, at det virker ude af proportioner... Men pyt, som hermod siger, så har jeg alligevel ingen indflydelse på det, og suges vi ind i det farlige hul, så opdager jeg det ikke alligevel... No need to worry.
Kvinde med humor:
Ida Nielsen, København V den 1. Sep kl. 12:14:
I min outlook-kalender har der i noget tid været en reminder på næste mandag om, at jeg skal huske at opdage, om jeg bliver suget ind i et sort hul.
I den forbindelse har jeg overvejet, hvilke forholdsregler man som almindeligt individ kan foretage sig for at være så godt forberedt som muligt
Lidt ligesom den store år 2000-panik tænker jeg på, om der er beskyttelsesrum, tørfodder, konservers eller andet, som er lidt mere velegnet til livet i et sort hul, end andet?
:)
Nogen der ved hvor man kan købe en pingvin???
Ahhrg, jeg gider ikke læse det hele... men smutter lige ned efter gær, mælk og div. konserves! ses
@xschultz92
Hav tålmodighed til på onsdag, så bliver alle verdens pingviner og dig samlet på et mikroskopisk område, hvor selv burhøns bliver misundelige (hvis ikke det var fordi de også kommer til at være der).
Så er det med at hive rulle ud og fyre den af på sprut og damer - Vi har kun fem dage!
TiltFishy 05-09-2008 13:26
Så er det med at hive rulle ud og fyre den af på sprut og damer - Vi har kun fem dage!
Gør man ikke det hver dag??
ZorroDk 05-09-2008 13:23
@xschultz92
Hav tålmodighed til på onsdag, så bliver alle verdens pingviner og dig samlet på et mikroskopisk område, hvor selv burhøns bliver misundelige (hvis ikke det var fordi de også kommer til at være der).
Satme jeg glæder mig!! først var jeg bange, men hvis der er pingviner!! iwuwiuiwuuwiiuwuwiuwuiwiuw
BTW nogen der ved hvordan man anskaffer sig en pingvin??
Det interessante er, at de mennesker, der tror på det, at gået til Menneskerettighedsdomstolen i Geneve (Strasbourg?) for at forhindre forsøget. Så de virker ret sikre i deres sag, hehe.
- AB
Jeg tvivler på at forskere på den måde kan få lov til at gamble med jordens eksistens. Så mon ikke bare at den lillebitte mikroskopiske chance for at der rent faktisk skulle ske noget, er blæst overdrevent meget op af folk som OP.
"Det interessante er, at de mennesker, der tror på det, at gået til Menneskerettighedsdomstolen i Geneve (Strasbourg?) for at forhindre forsøget. Så de virker ret sikre i deres sag, hehe.
- AB"
Ja du griner nu, men det er dem der kan pege fingre, når vi er forsvundet.
Oh wait
@Xschultz92
I love your first comment :)
Så er vi ved at være der.
Nogen der har kunnet finde noget om hvad tid på dagen de starter skidtet op her på onsdag ?
Jeg vil gerne lige have lov at kører lidt i bil inden..
Skal til køreprøve d. 10/9!
@zipex
Hvorfor ikke bare køre, vi er jo alligevel forbi onsdag før din sag kommer for retten, hvis du bliver stoppet.
Så who cares :-)
Det bliver jo først rigtig spændende når de begynder at sender partiklerne hver sin vej i røret for derefter at lade dem kolidere med en hastig på omkring 99.999999% af lysets :-)
Og det gør de vidst først om en måneds tid
@Snapster
Ja, Kl.09.00 startes processen :S
Jeg har nu undr to dage til og finde en skide pingvin!!!!
HELPPPPE PLEASE!!!
Søg på Politiken, eller berlingerne etc. Politiken havde vidst en lang artikel om det, for nogle dage siden.
Jeg læste et sted noget om at de siger det er ufarlige sorte huller da de er mikroskopiske og derfor ikke kan suge "næring" til sig og derved bestå.
Nu ved jeg ikke en skid om det, men så vidt jeg forstår, så er vores meget begrænsede viden om sorte huller baseret på at de eksisterer i rummet, hvor der vel næppe er nogen masse af værdi til at fodre dem ( sort masse, ja, men derudover )....
Hva vil der lige ske når de bliver skabt inde midt i en klode ?? Der kan vel dårligt være mere masse omkring dem.
Jeg ved intet om det her, syns bare det lyder som opskriften på en katastrofe.
Der sker INTET på onsdag!!!
Så i kan være ganske rolige.
Det er nemlig blevet spået at jorden først går under i Dec. 2012
Ergo ka der jo ik ske noget ved at et par nørder leger lidt med ilden dybt under jorden.
tsk tsk
schultz@
nu om et par dage når zoo efterlyser en pingvin der er blevet stjålet så hænger du på den hehe
Ja det skulle jo ske på et tidspunkt..
Aliens der har overtaget forskeres kroppe, det der sker på onsdag er at de åbner en portal hvor deres hær kan storme igennem..
GG
Jeg er blevet affiliate hos ret mange sekter, det giver kassen for tiden.
sig til hvis i skal signes op hos nogen.
@Snapster
Jeg laver jo bare en fangende overskrift :-) Men der er folk der tror at det vil lave, et lille sort hul, som så vokser sig større. Men jeg vil lige sige, at næsten alle anerkendte forskere etc. taler for at der intet vil ske.
--
Men jeg tror overhovedet ikke vi skal være bange! Der skal vel en eller andet helt ekstraordinær kraft, til at skabe et sort hul.
jeg vil gerne vide hvorfor dette forsøg skal gennemføres hvis der er en risiko for det kan gå galt. makes no sence hvis det skulle være risikabelt
men vil da gerne høre fra nogle af ekspertener. hvorfor foretages dette forsøg
@Martin
Her er lidt viden, til os "normale" mennesker :P
www.nbi.ku.dk/sciencexplorer/alice_detektoren_del1/
www.nbi.ku.dk/sciencexplorer/alice_detektoren_del2/
Hvad vil vi dø af hvis jorden bliver slugt af sådan et sort hul ?
@ pokerhat
Nu er det jo sådan at Cern selv siger at der er risiko for at der laves sorte huller i deres maskine.... små ganske vist, men alligevel. Fatter bare ikke at man overhovedet vil løbe risikoen.
----------------------------------------
Racistisk indlæg slettet af moderator.
Vi gider ikke lægge serverplads til racistiske udtalelser, så du kan tage dette som en advarsel. Fortsætter du med udtalelser af lign. karakter vil din profil blive slettet.
----------------------------------------
@snapster
jup, men de mener risikoen er lille, og at de sandsynligvis ingen skade vil gøre..
kaktusdude 08-09-2008 17:55
schultz@
nu om et par dage når zoo efterlyser en pingvin der er blevet stjålet så hænger du på den hehe
Nahhh jeg klæder den bare ud i tøj, så der ingen der opdager noget.
@schultz
Hvad er det med dig og pingviner? Er der noget jeg er gået glip af? :S
@ Thepokerhat
jeg tror heller ikke der sker noget som sådan..... Men prøv lige og læs din kommentar igen ----> "lille risiko og sandsynligvis ingen skade" <---- Jep de lyder sgu sikre i en ret så vigtig sag
@snapster
:-) hehe, youre right..
Mener at have læst et sted at de selv har formuleret at der er en "minimal chance for at jorden går under"...
Men fred være med det.
Det skal jo ske en dag...
Om ikke andet vil vi kunne bryste os af at have tilhørt den civilisation på jorden der gik under på flotteste manér... Og der vil næppe opstå folkeslag efter os til at overgå det!
Vi mænd kan jo se det fra den lyse side, og betragte det som verdens største blow-job.
"Well, I've never been sucked like this before."
Ejnar Pik, Sydhavnen.
Syntes bare En pingvin er det ultimitive dyr i verden! ville seriøst gerne have en.
@hashkash, til og gå tur med/ svømme med, lege med den, og ikke mindst vågne op til lyden af plap plap plap plap og kigge ind i skærmen på en pingvin.
åhhh svedigeste dyr ever, eneste der kunne slå det, ville være hvis man kunne få fat i en elefant der ikke blev længere end 60cm og 40 cm høj! det ville være toppen, men da de ikke findes, må det være en pingvin! har bare ledt over alt, og ingen steder kan de skaffes, bedste forslag hidtil må være og betale en dyrepasser for et pingvin æg, og så udruge den selv.
@schultz
Hahah love it! and i agree :)
"jeg tror heller ikke der sker noget som sådan..... Men prøv lige og læs din kommentar igen ----> "lille risiko og sandsynligvis ingen skade" <---- Jep de lyder sgu sikre i en ret så vigtig sag"
hehe, Ja forskerne vil jo ikke udelukke at der ikke kan opstå uheldige situationer, selvom sandsynligheden for at det sker er forsvindende lille, så vil det altid være et muligt udfald.
Sandsynligheden for at solen ikke står op i morgen er også tilstede, men det er også meget meget usandsynligt :-)
@Xschultz92
Er det dig der har postet her?
answers.yahoo.com/question/index?qid=20061118203151AAhcCls
eller her?
uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070110131849AAqGFDJ
amerikanerne er tilsyneladende ikke vilde med idéen om en pingvin som kæledyr
ourworld.compuserve.com/homepages/Peter_and_Barbara_Barham/faq.htm#pet
@Lockvert
''hehe, Ja forskerne vil jo ikke udelukke at der ikke kan opstå uheldige situationer, selvom sandsynligheden for at det sker er forsvindende lille, så vil det altid være et muligt udfald.''
De kan da lige så godt udelukke det - i worst case scenario er der jo ingen til at hænge dem op på det alligevel - udover FSM (the Flying Spaghetti Monster)
Kan de for fanden ikke give nogle procenter.. Synes ikke det lyder godt at de bliver ved med at sige en "lille" chance, "lille"="BIG" i midt hovede. Det er sgu forhåbentligt noget med 0,00000000001% procent chance.
@Culkasi
Dog ikke, men der dukker nok snart nogen op på danske forums, lolaments over du har googlet det for mig, tak.
Især det sidste link er godt, nu går jeg igang med og købe vitaminer, og vaccine til den ihvertfald, får ifølge den her linie
"First off, all species of penguin are protected so that you could only (legally) get a penguin from a Zoo that had bred it."
ja så må man godt hvis den er født i zoo??? wauaaaaaaw, der er håb åbenbart!!!
im so happy now. (håber jeg når det inden onsdag)
Man kan jo ikke give %er på det, man har jo ikke prøvet det før. Det er vel enten 100% eller 0%, men de kan jo sætte 0,000000001% risiko på at det bliver 100%, for de kan jo ikke vide det..
Hvem er klar til udstik på om jeg får skaffet en pingvin?
Jeg giver odds 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 på at jorden går under, minimum bet 1.000.000.000.
Efter at have læst en del om det, vurderer jeg at der er større sandsynlighed for at lortet springer i luften som en atombombe og ligger Switzerland i ruiner.
Men ja, CERN har udmeldt at der er sandsynlighed for at jorden går under.
Og vi har relativ stor tiltro til at en plasma som er mange mange gange varmere end solens kerne, kan tilbageholdes af diverse metaller kun 100 meter under jordens overflade.
Og hvad er det for nogle sucker instrumenter, som kan registrere 80.000 partikler i sekundet, det er jo til grin. De vil jo blive overbelastet.
- 0,5 % for jorden går under (sorte huller)
- 1,0 % sandsynlighed for at testen går som planlagt og vi kan bruge resultatet af testen til noget brugbart.
- 4,5 % for lortet eksplodere og tager switzerland med sig
- 6,0 % for at skidtet virker, men resultaterne er ubrugelige
- 21,0 % for at plasmaen smelter acceleratoren
- 67,0 % for at der er systemfejl
bommelom Plasmaen bliver jo holdt på plads af magneter..
Kører de windows på deres computere? For så er der da stor sandsynlighed for at jorden går ned :D.
yes i know, men det var tiltænkt i forbindelse med nedbrydning. Husk det er elektromagneter.
Omg Omg Omg: Har lige set Wall E, jeg bliver sgu her hvis jorden går under.......eller jeg øhh jeg blivv.. jeg mener jeg går ingen steder eller.
Sagde du sorte huller?? WTF jeg vil da håbe at mine "hjemmedrenge" fra taurus-systemet kommer og henter mig, ligesom de lovede, sidst de tog prøver fra mig.
Tror sgu de køre Commodore 64.... så.. syntax error ready !
Alternativet er nok at de faktisk skaber et microskopisk sort hul, som laver en bitte omvendt bøvs og så ka´ forskerne godt gå til frokost og afblæse den store panik.
Det eneste der sker d. 10 er at man skal lave forsøg med at sende en stråle hele vejen rundt i systemet, der kommer til at gå meget lang tid før de egentlige eksperimenter går i gang.
Så det generelle hysteri kan vist godt afblæses.
Øv... så kan vi alle sammen mundhugges i endnu en måned (eller mere), før de finder en fornuftig løsning på menneskehedens eksistens... Kør det f..king eksperiment nu, så vi slipper for at spilde mere tid :P
EDIT: Y2K wasn't a dud... It was just supposed to be Y2.008K...
Jeg forstår ikke folk altid skal pive over sådan noget. Tror I HELT seriøst selv, at der er den mindste chance for, at de mikroskopiske kræfter den maskine kan frembringe, kan ødelægge jorden?
måske ryger vi ind i en ny dimensition og evt møder nye bæster :) hvis nogle dog overlever at blive suget ind i et sort huld.. ingen har vel prøvet det :) lyset kan ikke engang komme ud SICK !
Det er dog dejligt at det for engang skyld ikke er religiøse fanatiker der forudsiger jordens undergang, men istedet de meget mere "fornuftige" videnskablige fanatiker.
Lidt surt jeg er midt i en superskrub periode, når det hele er slut i morgen. :-(((
@nothing878
"Jeg forstår ikke folk altid skal pive over sådan noget. Tror I HELT seriøst selv, at der er den mindste chance for, at de mikroskopiske kræfter den maskine kan frembringe, kan ødelægge jorden?"
øøhhh lol
Nu er det jo sådan at verdenens førende forskere, samt forskerne på projektet har udmeldt at det kan ske..!
Jamen jeg lover dig, at det ikke sker. Ingen jord bliver suget nogen steder hen.
@Tigerstyle
"øøhhh lol
Nu er det jo sådan at verdenens førende forskere, samt forskerne på projektet har udmeldt at det kan ske..!"
lol, det er altså langt fra korrekt... Det som diverse forskere har sagt/bekræftet er, at der kan forekomme små sorte huller under forsøgene.. Men "hvis" der opstår et sort hul, vil det forsvinde hurtigere end det blev skabt igen, og derved er der ingen farer for "dommedag". Worst case scenario er at Schweiz bliver til et hul i jorden, og alle verdens mafia'er/skattesnydere går konkurs..
Hvis der er nogen der tror jorden gaar under og derfor gerne vil prøve at sætte rullen på spil for i det mindste at have prøvet at spille highstakes inden så står jeg gerne til rådighed som modstander.
K
Tigerstyle:
"øøhhh lol
Nu er det jo sådan at verdenens førende forskere, samt forskerne på projektet har udmeldt at det kan ske..!"
øøhhh lol
[x] Forskerne tror at der er mulighed for at skabe et mikroskobisk sort hul og håber at de kan genskabe den quark-gluon-suppe der eksisterede kort efter big bang.
[ ] Det er det samme som at de tror at de kan genskabe big bang og at de på nogen som helst måde har mulighed for at skabe et sort hul der kan opsluge jorden!
[ ] De er ligeglade med Jorden, og ville gå i gang med eksperimentet hvis der var nogen som hels REEL chance for at Jorden ville gå under!
[x] "Men "hvis" der opstår et sort hul, vil det forsvinde hurtigere end det blev skabt igen, og derved er der ingen farer for "dommedag"."
[ ] "Worst case scenario er at Schweiz bliver til et hul i jorden, og alle verdens mafia'er/skattesnydere går konkurs.."
[ ] Alle verdens mafia'er har heldigvis alle deres penge i Schweiz (Switzerland??) :-(
[ ] - 0,5 % for jorden går under (sorte huller)
[?] - 1,0 % sandsynlighed for at testen går som planlagt og vi kan bruge resultatet af testen til noget brugbart.
[ ]- 4,5 % for lortet eksplodere og tager switzerland med sig
[?]- 6,0 % for at skidtet virker, men resultaterne er ubrugelige
[ ] - 21,0 % for at plasmaen smelter acceleratoren
[?] - 67,0 % for at der er systemfejl
[ ] Overstående %'er er skrevet af en der har forstand på hvad han taler om!
[x] Hvis der er 1% sandsynlighed for at hver måling er brugelig, 67% sandsynlighed for at hver måling giver systemfejl og 6% af testresultaterne er ubrugelige, skulle være til at leve med, med de mange målinger der bliver foretaget hvert sekundt.
[x] Med de sandsynligheder er der god chance for at maskinen ville blive en succes.
Jeg tror jeg vil hæve lidt penge på min firma konto og løbe ned og shoppe den bil jeg altid har tænkt på - Vinke når jeg ser min nabo, hallo yup, bilen er ny og 24 tommer alu.
Hvad sker der med de pingviner mand?? skal jeg virkelig lave en pingvin tråd???? ville være sygt, men tror sgu den bliver lavet sener. PNVA!!!
hvordan kan man sætte penge på at jorden går under ??? man kan jo aldrig nyde gevinsten
Imorgen er det den
10.09.08......
Så er der guf for konspirationsteoretikerne.....
Mon ikke vi skrives ved i morgen ved 9 tiden...
Ellers vil jeg bare sige tak for et godt forum, og glad for jeg hjalp hende den blinde over gaden dengang... så er der da lidt plus på den konto, hvis den skal gøres op....
vi er færdige, tak for alt
hallo gutter. Det er ikke imorgen de laver kollisionsforsøg. De skal udelukkende accellere partikler imorgen har jeg læst mig frem til. Det vil sige, at vi har stadig til den 21. oktober at spille poker i. :D.
Hvordan er det nu med sorte huller? Skal de ikke have en supernova eksplosionsenergiudladning, som minimum for at have nok energi til at kollapse? Dvs en lille energiudladning som den inde i partikelacceleratoren, vil slet ikke kunne stabilisere et sort hul i i supermikrostørrelse i mere end måske nogle nanosekunder?
Jeg tror jeg vil sove længe i morgen...
Problemet er jo bare at dette ikke er et engangs eksperiment!.. Det kommer til at blive kørt igennem mange mange mange gange... Så dem der er bange for at det går galt, kan godt forberede sig på at leve i frygt de næste par år:-D
Medmindre det selvfølgelig går galt, så bliver i hurtigt og smertefrit skånet for frygten...
Men glæd jer nu over dette eksperiment, det er det største der kommer til at ske for videnskaben i nyere tid!!! Tænk hvis vi kan bevise at jorden opstod ved et "bigbang" !? Så står diverse religioner overfor noget af en mundfuld at tygge sig igennem.. Så kan det være at disse primitive former for autoritet (religion) kan afskaffes, og derved vil denne verden blive et meget bedre sted at leve!!
@Isaac
Hvis alt går som det skal imorgen, og den "stråle" der bliver sendt igennem CERN's maskine fungere som den skal, vil de også lade partiklerne støde sammen imorgen eller en af de kommmende dage...
"Dvs en lille energiudladning som den inde i partikelacceleratoren, vil slet ikke kunne stabilisere et sort hul i i supermikrostørrelse i mere end måske nogle nanosekunder?"
Korrekt.. Og disse "små" sortehuller opstår hver dag omkring os, og vi er her stadigvæk!.. Så vidt jeg ved laver "naturen" lignende sammenstød mange gange dagligt, med en energiudladning flere millioner gange kraftigere end det de kan skabe i CERN's "dommedagsmaskine" ..
Saa kan det vaere man lige skal snuppe et skud paa "Railheaven" i aften?
....satme godt gjort...
Her sidder man og bliver suget ud af den ene donk efter den anden, for kun at læse at man så bliver suget ud igen i et stort sort hul...
Kunne man da ikke skrubbe lidt når nu det er sidste dag i morgen med pokeren....
Tror sku jeg tager en session for bankens penge i aften på 200/400 !!
Puha. Så er jeg lige stået op. Og jeg lever stadig. SYGT :D. Så må vi jo vente til 21. oktober for at se om jorden går under.
ku lortet ikke bare havde gået under så havde man ikke fået alle de syge beat's i dag
@Ellum
Er den hjemmeside nu pålidelig?
Hvem skal ændre den, hvis jorden går under???
Ejnar Pik, Sydhavnen.
lol Ellum :)
Folk er sgu dummere end snot:
ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1054547.ece
Har ikke lige gidet at læse hele denne tråd men går udfra at dem der skriver om det som noget farligt bare gør det for at være sjove.
Der er vel næppe danskere der er så dumme at tro på verdens undergang pga et lille hygge forsøg.
@AutoRaise
"Har ikke lige gidet at læse hele denne tråd men går udfra at dem der skriver om det som noget farligt bare gør det for at være sjove."
hvis du er af den overbevisning at det er et sikkert eksperiment, er du absolut uvidende om omfanget.
Personligt tror jeg ikke på at der sker noget, og jeg er absolut ikke bange for at der sker noget. Og er af den overbevisning at det er nødvendigt at fuldføre eksperimentet.
Men de folk som er bange, har en grund til det! Det er et faktum at det kan gå galt, og det har forskerne på projektet også selv udtalt. Dog er sandsynligheden lille, men teoretisk er det fremlagt at det kan ske. Bl.a. har en tysk anerkendt forsker fremlagt "beviser" for at der er overvejende sandsynlighed for det sker, en af dem som har klaget til domstolene.
Det er jo ikke millenium undergang eller noget overtroisk undergang vi snakker om!
Altså det er et faktum at der kan opstå sorte huller, der hvor forskerne krydser klinger er hvorvidt de sorte huller har adgang til den mængde energi det kræver at opretholde og udvide et sort hul.
Culkasi@
GODT du siger det!!
Nu hvor vi ikke er døde alle sammen er der hermed en dusør på 500kr til den der kan sætte mig i forbindelse med en pingvin/pingvinæg/dyrepasser der kan skaffe førnævnte, udover det vil du redde mit liv med det!! vil SÅ utroligt gerne have en!!! PLS hjælp.
@AutoRaise
"pga et lille hygge forsøg"
det er det største forsøg nogensinde, det koster 22 milliarder, og opnår næsten lysets hastighed aka. 300 kilometer i SEKUNDET...
så hygge-forsøg er vidst det forkerte ord. - bare kald det et lorte-forsøg i stedet
De burde sgu tage det mere seriøst, hvis de sidder med jordens sikkerhed i hænderne;) haha!
www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM
Kan da godt ske vi ikke er bleget suget ind i et hul, men poker bliver sku ved med at suge ud på mig....
@BluffOnly
Det er 11.235 gange rundt i den 27km lange "bane" i sekundet, så det er langt mere end 300 km i sekundet.. ;) Det er = 303345 Km/sek
Vi overlever nok et par måneder endnu - så lang tid tager det før test ved højeste hastigheder er klar til afprøvelse :)
@Toonarmy
"Lysets hastighed er den universelle top-fart. Det er syv gange rundt om Jorden eller en tur til Månen på et sekund - over en mia. km/t."
Kilde: www.dr.dk/Videnskab/Emner/Samfund+kultur+og+fremtid/ufoer/125452.htm
"En af Einsteins afgørende teorier er nemlig, at intet - uanset omstændigheder - er i stand til at bevæge sig hurtigere end godt 1.000.000.000 kilometer i timen svarende til lysets hastighed. "
Kilde: www.berlingske.dk/article/20070817/viden/108171116/
Så noget tyder på, at det er over 1.000.000 km/t... ja faktisk helt oppe i 1.000.000.000 km/t
Find selv flere her: www.google.dk/search?hl=da&q=lysets+hastighed+kilometer+i+timen&meta=
1.000.000.000 km/t det er seriøst hurtigt. Vil sende en mail til DSB og høre om de ikke kan købe nogle af de motorer. Tror det vil buste den kollektive trafik rimeligt meget...
tja jeg syntes stadig det er et latterligt projekt. folk aner ikke hvad der kommer til at ske kun ren og skær teorier bliver fyret af.
@MartinJepsen
Latterligt projekt...? Der er blevet investeret 6. mia. euro i projektet, og man håber på at kunne få besvaret en række ekstremt fundamentale spørgsmål om... tjaaahhh... alt...!
Hvis vi skulle få et glimt af transversale dimensioner, ville det i mine øjne være en opdagelse, der langt overgik Columbus' og hvem, man nu ellers krediterer diverse opdagelser til...
Derudover vil opdagelsen af Higgs-bosonen være ufatteligt vigtigt for nutidig videnskab og fremtidig teknologi (det gælder i øvrigt samtlige eksperimenter, der bliver udført dernede)...
Og med hensyn med, at folk ikke ved, hvad der kommer til at ske, har jeg-ved-ikke-hvor-mange-mennesker brugt de sidste 25 år på netop denne maskine. Det kan godt være, det kun er teorier, men de er velgennemtænkte og ikke rent gætværk, som du får det til at lyde som...
@xschultz92
Godt at høre at andre arbejder lige så hårdt som mig, og et par kammerater, på at skaffe et eksemplar af dette pragt dyr :-)
Vi har nu i et par år forsøgt at skaffe en, og må med skuffelse meddele, at det ikke lige kan lade sige gøre :-(
Men vi har faktisk en plan liggende, med tegningere og det hele, på hvordan man kommer ind og henter en i odense zoo, dette skal ikke ses som en opfordring, da tyveri naturligvis aldrig må være en udvej.
Men hvis du kommer nærmere en løsning er vi et par stykker der er friske og villige til at hjælpe, med pasning osv af denne perle af et dyr.
Bør lige nævne at Berlin zoo gerne deler ud af deres eksemplare, men det kræver desværre at du er en anderkendt zoo
mvh
Claus
@ zzzzzzzzz
jeg forstår godt hvor store resultater dette projekt kan give og ja det er helt sikkert større end da columbus opdagede amerika ;)
jeg syntes bare det er trist man spiller roulette med vores liv. for der er ingen der ved noget om hvad der sker når man udføre dette projekt. man har absolute ingen anelse om det. det er gætværk.
og jeg kan godt se projektet kan give os svar på utrolig mange ting.
Hold nu kæft med det der "de spiller roulette med vores liv..." ! Vi bliver hver dag udsat for større farer i trafikken end dem der er ved dette eksperiment...men er der nogen der piver over det..nej.
Der er sgu større chance for at man dør af et akut hjertestop om 10 sec end at jorden går under pga det her forsøg, er der nogle der ødelægger deres liv med at spekulere over det...
NEJ vel...
Magen til fordummende holdninger skal man fanme lede længe efter, og pressen hjælper godt på vej.
Tag jer dog sammen.
@ Martin Jepsen
Selvfølgelig har man nogle temmeligt klare ideer om, hvad der sker, når man begynder kollisionerne... Den teoretiske del af partikelfysikken er faktisk markant "foran" den eksperimentielle del... I mange henseender er LHC "kun" bygget for at verificere allerede eksisterende teorier...
Og der er ingen roulette med dit liv... Det er et medieskabt skrækscenarie, der ingen videnskabelig argumentation har... Faktisk ville det være ret så spændende, hvis det lykkedes at skabe disse "frygtede" sorte huller, og endnu mere spændende, hvis man så dem henfalde på nogle bestemte måder...
Sandsynligheden for jordens undergang, sorte huller, der opsluger jorden og så videre er ikke eksisterende... Hvis man frygter den slags, bør man blive indenfor, da der er samme "store" sandsynlighed for at få teglsten i hovedet, hvis man går rundt udenfor...
"Nothing to fear, but fear itself"...
STATUS:
Maskinen er brændt sammen.
Farvel 23 milliarder, eller hvor meget det nu var :)
Wooooot ??? link plz