PNVA: svær gåde !

#1| 0

Poster den lige seperat, så alle der har læst den anden tråd får mulighed for at læse denne.

Kan en som er lidt vanskeligere.

Du går ned af en gade og rammer et T-kryds. Du skal finde ud af, om du skal til venstre eller højre? for at finde ud af dette går du hen og banker på et hus, hvor der bor 2 enægget tvillinger.

Den ene lyver ALTID

Den anden SIGER KUN SANDHEDEN

Du har ET spørgsmål og du har ingen anelse om hvem der åbner, det er Umuligt at se forskel på dem.

Hvordan skal det spørgsmål lyde, for at du kan finde ud af om du skal gå til højre eller venstre?

GL

Ps. hvis man kender den på forhånd, bedes svar venligst udeblive en rum tid endnu.

28-11-2008 18:23 #2| 0

"Vil din tvilling sige jeg skal til Venstre ?"

Nej=Venstre
Ja=Højre
Post et svar

28-11-2008 18:24 #3| 0

Hijacker lige efter ;)

28-11-2008 18:48 #4| 0

Jeg tænkte meget over den, første gang jeg så "Labyrinten". Den er meget sød, men jeg kom da også frem til, at pigen havde ret i sit argument :-)

28-11-2008 18:57 #5| 0

Den er sgu da ikke voldsomt svær.

Men hvis den fænger, så kan jeg anbefale en genial forfatter.

Raymond Smullyan har skrevet et par bøger fyldt med netop logiske hoved af den skuffe.
"Kvinden eller tigeren" og "What is the name of this book?" er begge geniale.

28-11-2008 19:10 #6| 0

En gammel blind enke kommer ind på en restaurant, sætter sig ved et bord og bestiller stegt måge.
Hun tager en bid og smager på den...og falder død om.

Hvorfor????

28-11-2008 19:33 #7| 0

kender godt svaret på den første, men Kentkays kender jeg ikke. det lyder som om der er mange muligheder for den.

06-12-2008 09:37 #8| 0

Hvorfor så?

Er måger giftige for mennesker...? For så skal jeg da huske det til julefrokosten i aften... Ikke spise mågen...

06-12-2008 12:00 #9| 0

Hint til kentkay's

Svaret på gåden havde været det samme, hvis hun bare var besvimet.

Ejnar Pik, Sydhavnen.

06-12-2008 12:05 #10| 0

Jeg synes, denne her er god. Dem der har hørt den før bedes tysna. :-)

Ti dværge står for henrettelse. De får dog en chance for at overleve. Alle stilles på række i samme retning - den bagerste kan således se de andre ni, og den forreste kan ikke se nogen af de andre. Herefter får de hver enten en rød hat eller en hvid hat på hovedet, og kombinationen af røde og hvide hatte er vilkårlig.
De skal nu hver især gætte, hvad farve hat de selv har på hovedet, startende med den bagerste og fremad. Dem der gætter rigtigt, bliver benådet.
De får lov til at lægge strategi først og de er alle enige om at gøre, hvad de kan for at redde så mange som muligt - selv hvis det betyder, at de må ofre sig selv.

Hvor mange kan mindst reddes, og hviken strategi sikrer dette?

Edit: Vigtig info!

06-12-2008 22:02 #11| 0

Hvis de skiftes til at gætte på den farve den foran har på, og gætte på det samme som den forrige gættede på, så kan i hvert tilfælde halvdelen reddes.

06-12-2008 22:17 #12| 0

Får de at vide om de forrige gættede rigtigt eller ej?

06-12-2008 22:34 #13| 0

Nu ved jeg det!!!

9 kan reddes!

Den første kan se 9 andre. Der er to farver hatte, så han gætter på den farve han kan se et lige antal af. Da 9 er et ulige tal må han nemlig kunne se et lige antal af den ene og et ulige af den anden farve.

nr 2 kan ud fra de forreste 8 og den førstes gæt regne sin egen hues farve ud.

nr 3 kan kun se 7 hatte, men da han har hørt det korrekte gæt fra nr 2 kender han også farven på 8 ud af 9 hatte. Derfor kan han regne sin egen hats farve ud.

... og så fremdeles.

Genial gåde.

06-12-2008 22:47 #14| 0

@drhoho

Man ved da ikke at der er 5 af hver farve. Der kan vel lige så godt være 7 røde og 3 hvide.

07-12-2008 00:50 #15| 0

En cowboy rider gennem ørkenen. Pludselig stejler hesten, da den ser en klapper slange og manden falder af. Nu går manden gennem den glo hede ørken uden noget som helst.

Tre dage senere får han slæbt sig op gennem hovedgaden i byen han er kommet kravlende til. Svinger saloon dørene op og falder om.

Bartenderen er ikke sen til at komme løbende for at hjælpe manden.

Da bartenderen sætter sig på ned til manden tager han sin pistol, skyder op i loftet og giver herefter manden et glas vand.

HVORFOR ?

07-12-2008 03:42 #17| 0

Foeller, det er da ligemeget om der så er 10 af samme farve, Dr. hoho's metode redder minimum 9, med et snit på 9,5

07-12-2008 04:24 #18| 0

@kentkay
manden er død... har hun spist af ham tidligere eller troet at det var en måge dengang??
weird quiz ;-)

07-12-2008 04:33 #19| 0

Bjarmo @

Spørg mig ikke, kan ikke huske svaret

07-12-2008 05:10 #20| 0

@ OP

Jeg besvarede vidst også denne i en anden tråd, og det korrekte svar er at du skal spørge hvilken vej ville din tvilling (eller den anden af de 2) sige jeg skulle gå, og gøre det modsatte.

Forklaring:
Spørger du den ærlige siger han det forkerte, da du spørger hvad løgnhalsen ville have sagt.
Spørger du løgnhalsen siger han det forkerte da han lyver.

Ergo svarer begge den forkerte vej, og du gør derfor blot det modsatte.

Hvis nogen skulle have svaret på den i tråden undskylder jeg, men syntes ikke lige jeg på de sene nattetimer kunne overskue at læse posts også :P

07-12-2008 11:51 #21| 0

drhoho

Korrekt, godt set.

07-12-2008 12:06 #22| 0

Kongen skulle finde en ny rådgiver, og alle landets kloge hoveder var kaldt sammen. Efter indledende tests var de 3 klogeste tilbage. Kongen fortæller nu:
"Jeg har 3 røde og 2 hvide hatte. I får nu hver en hat på hovedet således, at i hver især kan se de 2 andres farve men ikke jeres egen. Den der først fortæller mig, hvilken farve hans hat har, bliver min nye rådgiver. Gætter man forkert, bliver man halshugget."

Spillet starter, og der er stilhed i 30 sekunder, før den klogeste af de 3 rejser sig og siger den korrekte farve på sin hat.

Hvad farve har hans hat og hvorfor?

07-12-2008 12:18 #23| 0

Sjovt med gåder

Mit gæt:
Hvis to af dem havde 2 hvide, ville den 3. rejse sig med det samme.
Hvis een har en hvid, og ingen af de to andre rejser sig, kan det konkluderes, at de begge har en rød.

Da ingen rejser sig, må de alle have en rød - hvilket den kloge deducerer (først)

07-12-2008 12:57 #24| 0

@ flodslag

Jeg ville uhyre gerne give dig ret i din logik, dog kan jeg ikke se hvordan det sidste scenarie (ingen rejser sig) ikke kan være 2x rød og 1x hvid?
Hvis man ser 2 røde kan man jo selv både have rød/hvid. Derimod hvis man ser en af hver må man antage man selv har en rød, da hvis man havde haft en hvid havde manden med den røde hat rejst sig, da han kunne se begge hvide i spil.

Ligeså rodet som min post her blev, ligeså rodet er det i mit hoved lige nu, så stopper lige til jeg tænker klart igen ;)

07-12-2008 19:19 #25| 0

@tussen 12.06

Hatten er rød.

1)
Mændene er kloge, så hvis en af dem så begge de andre i hvide hatte ville han, ikke efter 30s men straks, rejse sig. Dog, selv hvis de var dumme nok til at bruge 30s på den konklusion villle hatten være rød i dette tilfælde.

2)
Hvis en af dem så en rød og en hvid hat på de andres hoveder, ville han hurtigt konkludere at siden manden med den røde hat ikke straks rejser sig, kan hans egen hat ikke være hvid iht. (1). Derfor igen rød.

3)
Hvis en af dem ser to røde hatte, og der stadigvæk efter 30s ikke er nogen af de kloge mænd der har rejst sig, kan han iht. (2) konkludere at ingen af de andre kigger på en hvid og en rød hat. De må derfor alle kigge på to røde hatte, og hans egen må være rød.

Så uanset hvilke farver de to der ikke gættede i tide havde, så vil den der gætter det have en rød hat.

Jeg kunne bedre lide den med dværgene. Den tog mig også en halv times tid at lure, som det kan ses. Til mit forsvar spillede jeg poker ved siden af.

07-12-2008 19:37 #26| 0

Efter at have nydt godt af tussens gåder, vil jeg her bringe en god en fra Raymons Smullyans bog "Kvinden eller tigeren".
Jeg mener at have fundet en fejl i den danske oversættelse, og bringer her min rettede udgave.

Advarsen! Denne gåde er "Bossen" i et af kapitlerne i bogen, så den er ikke helt nem at overskue.

En fange står til henrettelse, men kongen under manden en sidste chance for sin frihed - og muligvis en sød dame fra hans harem oveni!

Kongen fører manden frem foran 9 døre.
-Bag en af dørene er den er flot dame. På denne dør står der et sandt udsagn.
-Bag nogle af dørene er der en sulten tiger der vil æde ham. På disse døre står der kun falske udsagn.
-Bag nogle af dørene er der et tomt rum, en vej ud i friheden. På disse døre kan der både være sande og falske udsagn, men ikke paradokser.

Hvis nogle ikke er bekendt med logiske regneregler, så er de lige her for to udsagn A og B kombineret:
Udsagnet A og B er falskt hvis minimum et af udsagnene er falskt - et af dem kan godt være sandt, det kombinerede udsagn er stadigt falskt.
Udsagnet A eller B er sandt hvis minimum et af udsagnene er sande - de må gerne begge være det.

Her er hvad stod på dørene:

I: Kvinden er i et værelse med et ulige nummer

II: Dette værelse er tomt

III: Enten er skilt V korrekt eller også er skilt VII forkert

IV: Skilt nummer I er forkert

V: Enten er skilt II eller skilt IV korrekt (her havde oversættelsen forkert)

VI: Skilt nr III er forkert

VII: Kvinden er ikke i værelse I

VIII: Dette værelse rummer en tiger og værelse IX er tomt

IX: Dette værelse rummer en tiger og skilt VI er forkert

Nu er det sådan at fangen faktisk synes at hende trunten er pænt fræk, så han vil gerne finde døren bag hvilken hun er.

Hvilken skal han vælge?

07-12-2008 19:56 #27| 0

@NicklasNPK

"Da bartenderen sætter sig på ned til manden tager han sin pistol, skyder op i loftet og giver herefter manden et glas vand."

Fatter den ikke rent sprogligt..

Sætter han (bartenderen) sig på manden? eller sætter han sig ned ved siden af ham?

Rent sproglig siger du at det er bartenderen der tager sin pistol.. er det virkelig det? De bartendere jeg har set i westerns har kun oversavede jagtgevær:-)

Og hvorfor ville han skyde hul i sin egen biks.. hmm..

08-12-2008 00:26 #28| 0

@drhoho
Det lader til at man skal lave en lang logisk kæde, der begynder med, at skilt 8 og 9 nødvendigvis må være falske.

Men er skilt nr 8 korrekt gengivet? Opgaven ville være væsentligt simplere, hvis det lød:
VIII: Dette værelse rummer en tiger eller værelse IX er tomt

Så kunne man slutte:
8+9 F => 6S => 3F => 5F og 7S
7S => ej 1
5F => 2F og 4F => 1S => kun nr 7 opfylder 1's betingelse = døren med kvinden.

08-12-2008 00:42 #29| 0

Muhahaha, godt at nogen er gået i gang med at tænke.

Her kommer det pinlige. Jeg glemte en lille detalje.

Skiltet på dør nummer 8 er korrekt gengivet. Fangen lurede at gåden ikke kunne løses. Han brokker sig over dette, og spørger om ikke han i det mindste kan få at vide om værelse 8 er tomt eller ej.

Dertil svarer kongen: "Nej, det kan du ikke få at vide. Men hvis jeg svarede på spørgsmålet ville du kunne regne det ud. Det er faktisk oplysning nok"

Jeg beklager meget jeres spildte hjerneceller this far.

08-12-2008 01:00 #30| 0

@drhoho
Du må komme op med noget snedigere end kun at gengive 3/4 af opgaven, hvis du vil snøre os :-)

Hvis 8 = tom, kan man ikke regne det ud
Hvis 8 = tiger, er kvinden i nr 7.

08-12-2008 01:01 #31| 0

Men keep em coming, hvis du har flere.

08-12-2008 01:48 #32| 0

Her er lidt flere, fra samme bog:

I en bestemt flække i transylvanien er alle enten mennesker eller vampyrer. Vampyrerne lyver altid, og menneskerne taler altid sandt.

Så vidt så godt, men der er et twist: cirka halvdelen af indbyggerne, mennesker som vampyrer, er sindsyge. Og de sindsyge vil tro at ethvert sandt udsagn er falskt og vice verse. En sindsyg vampyr vil altså i ond tro sige sandheden, i den tro at han lyver ;)

Edit: Og et sindsygt menneske vil sige usande udsagn i god tro, fordi han tror på dem selv.

Her er fem tilfælde hvor den ene er vampyr, og den anden er menneske. Vi ved intet om deres sindstilstand i de første fire. Hvem er vampyren?

1)
Lucy: Vi er begge to sindsyge
Minna: Det passer ikke!

2)
Lugosi senior: Jeg er et menneske
Lugosi Junior: Jeg er et menneske
Lugosi Senior: Junior er rask i hovedet

3)
Michael: Jeg er Vampyr
Peter: Jeg er menneske
Michael: Vi er enten begge sindsyge eller begge raske i hovedet

4)
Faderen: Mindst en af os er sindssyg
sønnen: Det passer ikke!
Faderen: Jeg er menneske

5)
I denne gåde er det også givet at den ene er sindssyg, den anden ikke. Igen er kun den ene vampyr.

Karl: Martha er en vampyr!
Martha: Karl er sindssyg!

Disse skulle ikke være så svære, så måske mange gerne vil have lov at lure den før nogen skriver svarene? Nå, det er op til jer.

08-12-2008 02:14 #33| 0

Hehe...
De er ikke så svære. Gerne flere til i morgen, hvor jeg også har travlt med noget andet, så jeg igen har nogle plausible overspringshandlinger at kunne lave...

08-12-2008 12:41 #34| 0

En sidste vampyr gåde:

Vi har to personer, A og B. Vi ved nu absolut intet om hvor mange af dem der er vampyrer eller sindssyge.

A: B er rask i hovedet
B: A er sindssyg
A: B er vampyr
B: A er et menneske

Drag så mange konklusioner om A og B som muligt.

Og nu en lidt sværere en. Denne her er lidt "boss" i bogens kapitel om "metagåder". Altså, den sidste og sværeste gåde i et kapitel fyldt med gåder om gåder.
Du befinder dig i kongeriget af riddere, kæltringer og normale. Riddere taler altid sandt, kæltringer lyver altid, og normale kan både lyve og tale sandt, men ikke fremsige paradokser.
Det vides at en af tre personer, A, B og C, er spion. Det vides også at der blandt disse tre personer er en ridder, en kæltring og en normal, samt at spionen er den normale af dem.
De tre personer bliver bragt frem foran dommeren.

A: Jeg ved at C er en...
Her er det lidt svært at høre om han siger kæltring eller spion, men dommeren hørte det.

B: Hr dommer, A er en...
Ja enten var det ridder, kæltring eller spion, men kun dommeren hørte det helt rigtigt.

C: Hr dommer, B er en...
Ja enten var det ridder, kæltring eller spion, men kun dommeren hørte det helt rigtigt.

Dommeren dømmer på baggrund af disse oplysninger spionen til en grusom straf.

Dette var alt hvad der stod i referatet fra retssagen i dette primitive land, og mens en klog mand sad og læste det blev han nysgerrig efter hvem der var spionen. Han kunne dog ikke regne ud hvem det var, så han sendte bud til dommeren og spurgte efter nogle flere oplysninger. Han fik at vide hvad A oprindeligt havde sagt, og med denne viden fandt han ud af hvem spionen var.

Så, hvem var spionen?

10-12-2008 21:54 #35| 0

Stadig ingen der har luret hvem spionen er?

10-12-2008 22:25 #36| 0

B.

11-12-2008 00:31 #37| 0

1) Lucy sinddsyg vamp-Minna sindsyg menneske
2) senior menneske - jr vamp
3) Michael sinds menneske- Peter normal vamp
4)Fader vampyr-søn menneske
5)Karl vampyr-Martha sinds menneske

11-12-2008 05:24 #38| 0

Jeg synes det er imponerende at der ikke er nogen der har paapeget det utroligt forkerte i Tussens gaade. Har I aldrig hoert om slowrolls?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar