LYT NU TIL DIN MAVE

#1| 0

Nedenstående indlæg er lidt langt og henvender sig kun til spillere som spiller poker seriøst, herunder med henblik på at øge deres winrat.

Primært skriver jeg sådanne indlæg, fordi jeg har erfaret, at det er en god form for selvterapi og jeg bliver mere bevist om emnet, når jeg skriver dem ned.

Men hvem ved, måske er der også andre der kan få lidt ud af disse indlæg. Ellers håber jeg I tilgiver mig for at have spildt 5 min. af jeres liv :-)

FORHISTORIE:
Efter at have fået vendt mit 3 måneders downsving/break-even periode, som jeg skrev om tidligere, har jeg brugt en del tid på at analyserer mit spil. En af de væsentligste ting jeg kom frem til, er noget som AB faktisk tidligere har været inde på i en artikel i MPN.

Tror dog godt det kan trænge til at blive opfrisket, for hvis jeg stadig kan lave den fejl gentagende gange, så er jeg nok ikke den eneste (og det var ikke et forsøg på at lyde smart, men svært at skrive på anden måde).

ER DU PÅ TILT?:
Den klassiske jeg høre, når folk er inde i downsving eller bare lige har fået et par bad beats, er at "jamen jeg har ikke brug for pause, for jeg har ikke problemer med tilt" Og nej, de fleste vindende spillere, har ikke problemer med tilt i den forstand, at de bare spewer helt vildt osv. osv. For den form for tilt, er så altødeliggende for ens winrate, at det er virkelig svært at være vindende på sigt.

Men der findens en anden form for tilt, som egentlig er langt farligere. Den klassiske er, at du sidder og spiller og kan ikke rigtig få det til at fungere. Du rammer bare ikke super godt og når du gør, rammer villan bare lidt bedre, eller du får ingen betaling for din hånd. Du taber ikke det store, men det siver bare langsomt og du begynder at blive lidt småfrustreret. Så endelig rammer du dit set og får action fra villan, som caller dit 2. barrel, bare for at dukke op på river og vise han da har callet dit 2. barrel med et gut shot og ramt på river, som om det var det mest naturlige og perfekte spil i verden.

Du når lige at kigge op mod himlen og tænke "dumme svin, hvad har jeg gjort dig," da du på det andet bord for serveret AA og utroligt nok får en villan med AI. Han viser QQ og så er alt godt igen......... altså hvis det ikke lige havde været for den der Q, der blev serveret på river.

Du er nu bekræftiget i at "gud er død," for hvis han fantes ville han da for helvede ikke gøre sådan noget mod dig.... "hvad har jeg gjort for at fortjene det?"

Nå men efter at have konkluderet ovenstående og accepteret, at det sku nok er ham der nede i saunaen i kælderen med de tåblige horn i panden, der styre, prøver du at tage dig sammen. Tankerne kommer:

"rolig nu Mulle, du ved jo godt det bare er varians og du spillede den jo fint, så det udligner sig"

"poker har ikke noget med held at gøre, men jeg må nu alligevel hellere lige fjerne den der ternede blok der ligger på skrivebordet, for syntes sku at mindes det gik bedre da den ikke lå der" - p.s. hvis det virker og "heldet" vender idet du fjerne den, så kommer du aldrig mere i dit liv til at have en ternet blok liggende på skrivebordet mens du spiller...... tro mig :-) (så tænk dig om hvad du ser dig sur på....hehe)

Baghovedet siger nu til dig "tag nu en pause din idiot, du kan jo umuligt spille optimalt nu." Men ens klart klogere bevisthed får selvfølgelig overbevist en selv om, at man jo ikke er på tilt og desuden ville det jo være rart, hvis man lige kunne vinde de der penge tilbage med det samme, så pausen må vente.

DUUUUUUUUUUMT!!!!!!!!!!!!!!!!

For du er på tilt, men det er bare på den der ubehagelige måde, hvor de klassiske er:

1. Du caller ind imellem lige lidt for meget, for kan du bare få villan AI på river, så har du jo impl. ods til at calle og ffs det ville være skønt at se den 8´er falde på river og complete din str8. Og du har vel efterhånden sparet op til lidt medgang.

2. Villan raiser dit c-bet og selvom situationen ikke er optimal, caller du ned, for du orker ikke at skulle afgive den her pot og han kan vel for fanden ikke blive ved med at have ramt.

3. Villan skyder et stort bet på river og du sætter dig til at analyserer hånden og vælger at calle, fordi du ud fra en objektiv analyse vurderer, at du ofte nok er foran. Det var du så bare ikke i det her tilfælde og hvor klamt var det ikke den donkede måde han spillede hånden på.

Samlet kan du så nu tælle sammen og vil ofte faktisk opdage, at du den seneste time har smidt mere end hvad du egentlig tabte på de 2 bad beats fra tidligere.

Alt ovenstående kommer ofte ned til en ting...... DU LYTTEDE IKKE TIL DIN MAVEFORNEMMELSE, 6. SANS, DIT BAGHOVED ELLER HVAD VI NU SKAL KALDE DEN.

For hvis du skal være helt ærlig, så skreg den i samtlige tilfælde til dig "FOOOOOOOLD, GIV OP DU ER SLÅET" eller lign. håbløse kommentarer. Og selvfølgelig havde den ret, men hvad gik galt? Du foretog jeg en forholdsvis grundig analyse inden du lavde dit move og ud fra den, var det da et ok move?

Nedenstående er hvad der gik galt og det er stjålet direkte fra AB´s artikel, for det kan jeg ikke skrive bedre selv:

"Min fremgangsmåde for at evaluere et bet/raise (oftest på river) går oftest således:

1. Hvad repræsenterer villan?
2. Giver det mening i forhold til linjen i hånden?
3. Hvad tror han jeg har? (og mod nogle - er han overhovedet interesseret i hvad jeg har?)
4. HAR han den?

Meget ofte kan jeg lave et forløb, hvor jeg siger...
1. Nottignham
2. Nej
3. Noget semi-marginalt
4. JA!

Det er, når jeg spiller allerbedst, at jeg kan være tro mod min intuation og lytte til 4´eren. Når jeg er ringe spillende, enten fordi jeg mentalt ikke er der, eller tingende ikke går min vej, underkender jeg 4´eren, fordi de tre første svar er så entydige. Jeg er ikke i tvivl om, at minimum 90% af de calls har været forkerte."

Prøv lige at tænk over den, gælder det egentlig ikke også for dig?....... Det gør det i hvert fald stadig for mig!

Skal man grave lidt dybere i dette, så kan jeg nævne, at jeg har et par pokker-venner, som jeg har drøftet ovenstående med og som har haft en del lektioner med en mental-coach fra 2+2. Begge siger, at det var noget af det coachen brugte mest tid på at snakke om, for i ens mave sidder summen af alle de hænder du har spillet og de erfaringer du ubevist har fået ud af dette. Den formår lynhurtigt at sammenstykke alle mulige imputs omkring villans timing, linie, det konkret spot osv. osv. og ud fra det komme med sin dom....... OG DEN ER OFTE EN DYGTIGERE POKERSPILLER END DIG!!!!

Så indse det............ DU ER PÅ TILT!

LØSNING:

- Tag nu for fanden den pause!

- Overhold nu for fanden den regl du har for stop-loss, eller se at få lavet den, inden du sætter dig til bordet næste gang!

- Husk nu i himlens navn at lytte til din mave og læg mærke til hvad resultatet er, når du ikke gør det!

Og sku helvde en masser andre ting :-)

GL der ude!

08-12-2008 15:16 #2| 0

du er så spot on man overhovedet kan blive.

Godt skrevet, super indlæg :-)

08-12-2008 15:25 #3| 0

Lækkert indlæg, som 100 % beskriver mig for 14 timer siden. Faktisk super anti-tilt at læse dette indlæg.

08-12-2008 15:37 #4| 0

Glimrende indlæg! Kan fint genkende et problem vedr. at 'overrule' punkt 4).

08-12-2008 17:09 #6| 0

min dunk har altid ret..... AND ITS SCREAMING STEGT FLÆSK WITH THE PERSILLE SAUUUUUUUUUUUUVSSS :)

godt indlæg

10-12-2008 00:07 #7| 0

Det indlæg skal fandme printes og hænges op over min bærbare!!!
1000 tak for stof til eftertanke Laur!

10-12-2008 00:19 #8| 0

O-M-G!

Mere præcist kunne du ikke ramme for mit vedkommende!

Det er godt nok sick.. I stedet for terningen har jeg til tider flyttet rundt på min skrivebordslampe da det sikkert var den der jinxed hele lortet, fordi den stod der og spillede uskyldig - LOL

TY!!

Føler mig fuld af skrub nu....... Skulle ikke undre mig hvis jeg får en top placering her i nat!

10-12-2008 01:09 #9| 0

Kender det - og også det modsatte. Nemlig at man folder, selvom man ved, at der skulle kaldes.

10-12-2008 01:41 #10| 0

LOL @ fjerne sin ternede blok og rykke sin lampe.. Tror I først og fremmest skal stoppe med at være overtroisk, da det kan blive en alt for stor pain in the ass i sidste ende. Så kan man jo gå rundt og sige 7-9-13 og kaste salt til højre og venstre og jeg ved ikke hvad.

Tror bare man skal fortælle og overbevise sit hoved, at man anyways intet kan gøre hvis uheldet er ude, og nej, det havde ikke været anderledes om du så havde banket under bordet 23 gange da du så den sorte kat løbe over vejen..

Kan sagtens forstå folks kæmpe frustrationer over uskrub og den negative varians, men i bund og grund handler det vel bare om den volume man ligger i spillet, hvis man ellers kan holde hovedet koldt og ikke tilte sine skillinger væk når man er værst ramt :-)

10-12-2008 02:00 #11| 0

@ih8str8

Tror ikke du finder specielt mange pokerspillere, som ikke er bare en smule overtroiske :o)

10-12-2008 02:18 #12| 0

enig med mange pointer og kender selv til følelsen af tilt lige pt da intet bare går den rigtige vej. har jeg ramt set, så rammer villain sin to outer til et højere set på river. De seneste sit'n go hvor man kommer ind postflop som 80/20 eller 90/10 favorit har jeg kunnet se at den fucking river bare dukker op igen og igen og fucker det op og sender et drabeligt stød i stakken.

Men hvordan overkommer man den form for tilt/varians. For man får da arbejdet sig selv hen imod at man caller lidt løsere for lige at se om ikke man selv kan ramme ligeså godt som de fucking muppets i den glade vanvittige verden kan. Og det kan der meldes negativ til!!!!. Det eneste der sker er at man totalt ødelægger sit spil og når endelig kortene og boardet er til det, så bliver der suget ud på det groveste.

Min kommentar er præget af det sygeste varians jeg til dato har set. Har en lille stemme der siger at man skal tage en pause, en anden siger jamen for silvan da, når du sætter dig selv i så mange gode spots, så må du da også på sigt vinde en ordentlig stak og den sidste stemme som ikke bliver hørt siger at "ok du har set en masse beats, men dit spil er nu heller ikke helt ivey-prangende pt mon ikke dit spil kunne løftes en anelse herfra??" ...

Er opskriften bare at tage en break ?

10-12-2008 02:38 #13| 0

Endnu et skide godt indlæg Laur :)

Det er dunken der laver grynene, sådan er det bare !!! (Husk dog på, at den skal være fyldt for at virke)....Med hensyn til flytterodet har jeg fået barberet det ned til blot at skifte skrivebordsbaggrund :P:P:P

/Kimo

10-12-2008 03:23 #14| 0

Hahaha hvor giver det mig go griner på at høre hvad folk gør for at komme ud af sit uskrub.. Hvis folk har lyst, må de sgu meget gerne poste deres dumme vaner i uskrub perioderne, for det er simpelthen for lol! :-)

Er da helt sikker på variansen kommer til din fordel når baggrunden er ændret Kimo ;-)

10-12-2008 04:00 #15| 0
OP

@ih8
Vil godt lige understrege at jeg har stor respekt for dig såfremt du formår efter 3 måneders downsving, bare at trække på skuldrene og tænke "nå ja det er bare varians, sådan er poker." Og det er ikke ironisk i mistroisk ment!!

Problemet er, at det desværre er meget få mennesker forondt, uanset om de forstår varians eller ej.

Det er jo ikke et spørgmål om, at vi er en flok håbløse overtroiske spader - for nu at skrive det som du fair nok tænker :-)

Men menneskets hjerne er i bund og grund ikke bygget til at kaperer den form for varians der opstår i poker. For det forholder sig desværre som jeg har skrevet om i et tidligere indlæg (se klippet nedenfor), hvilket er bekræftiget af flere af de rigtig dygte mental-coaches på 2+2 mv.

Vi er jo i bund og grund udemærket godt klar over, at det ikke hjælper en fløjtende fis........ og dog, for hjælper det dig mentalt til at rense tavlen inde i dit hoved og tænke "ok nu starter vi fra 0," så er det måske lige det der skal til for vi kommer tilbage på det rette spor.

Og det gælder altså for stort set alle, prøv eks. at spørge Thyssen, om han nogen sinde igen skriver hvad han har tjent i ptbb/100h i overskriften af hans MSN. Og her snakker vi altså om en mand, som om nogen forstår matematikken bag varians.

Men ja er ikke i tvivl om det kunne give en god griner hvis folk skrev hvad de har gjort for at vende "lykken" :-)

"For begrebet varians er vi mennesker bare ikke skabt til at håndterer på ens job. Uanset om du er pro. indenfor en anden sportsgren, eller har et alm. arbejde, så vil du når du oplever "nederlag" stort set altid kunne forklarer det ved ting du selv har indflydelse på. Hvis du som pro. tennisspiller taber en kamp, kan du som oftes analysere dig frem til, at du bare ikke var god nok, eller lavede de og de fejl. Derved kan du også aktivt selv gøre noget ved det. Her skilder poker sig ud, for du kan i bund og grund ikke selv styre varians. Du kan spille perfekt og alligevel tabe gang på gang til den største fisk i verden og det er den menneskelige hjerne bare ikke indrettet til at kapere. Når man står midt i det hjælper tanke "ja ja men over tid vinder jeg jo over idioten" desværre ikke særlig meget."

Et meget let bevis på ovenstående er at kigge på trådene i forummet, det er fyldt med bad beat historier, hvor folk poster hvordan de nu for 4 gange i træk har tabt med AA mod QQ. Vi har bare behov for at dele det med andre og få bekræftiget at det da også er for sygt. Det paradoksale er så at når vi selv læser andres tråde, tænker vi:

"ahmen come on, det er jo bare varians, over tid skal du nok vinde din del af dem....

"hmmm shit en stakkel, han forstår jo ikke hvad poker går ud på, så længe du træffer de rigtige beslutninger og kommer ind som favorit er du jo fint inde"

"Stop så, du må sku da forstå at pokersites ikke er rigged fordi bla. bla. bla."

Men vi er sku nok i bund og grund ikke meget bedre selv, for en månede efter hvor vi står i samme situation, formår vi sku alligevel at poste en tråd der er fuldstændig identisk med den vi selv sad og smilte lidt overbærende over måneden inde (eller vi tuder over msn til en pokerbuddy eller til kæreten eller eller). Og selvom vi godt ved det ikke er sandt, begynder vi sku alligevel at overveje om vores konto er forbandet, om det vil hjæpe at skifte nick, om vi skulle prøve et andet site bla. bla. bla."

10-12-2008 14:20 #16| 0

@Laur

Først og fremmest, har aldrig kaldt jer for spader :-) Håber ikke du ser mit indlæg som et surt opstød til folk der whiner lidt, hell, jeg whiner sgu selv en del og det er da rart at komme ud med til andre once in a while.

Derudover har jeg aldrig haft 3 mdrs uskrub, så kan nok ikke helt sætte mig ind i din situation, så den må jeg vel have til gode. Dog synes jeg det er en god pointe du nævner mht at vaske tavlen ren oppe i hovedet, hvis det kan få en på rette køl igen. For så kan jeg godt forstå folk gør som de gør, men så snart man begynder at tage en ny deo på fordi man jo havde skrub med den i forleden dag, så synes jeg det er lidt komisk.

Men igen, man skal selvfølgelig gøre hvad man føler der er bedst for ens eget hoved og psyke. Nogle bruger overtro, mens jeg f.eks fortæller mig selv at overtro er noget pjat og det anyways KUN kan være en pain in the ass.

10-12-2008 14:31 #17| 0

Spot on.

10-12-2008 14:48 #18| 0
OP

@ih8
he he ja det var nu også bare ment i sjov, det var ikke opfattet som et surt opstød eller lign. Et eller andet sted er det jo også pløk åndsvagt at se sig sur på en ternet blok eller lign :-)

10-12-2008 15:12 #19| 0

@Laur...

Det er ikke overtro, det er et forstadie til OCD (obsessive cumpulsive disorder) og det er ikke engang pis :) Man anslår at langt over halvdelen af befolkningen har forstadiet til syndromet ofte pga. stress eller pres fra andre sider, eks. seriøse sportsudøvere eller her som pokerspillere :)

10-12-2008 15:19 #20| 0

"rolig nu Mulle, du ved jo godt det bare er varians og du spillede den jo fint, så det udligner sig"

Intet mindre end genialt med en klassisk Zappa-bemærkning (hvis det altså overhovedet er det).

10-12-2008 15:28 #21| 0

Super indlæg og jeg kan især genkende den her: "Samlet kan du så nu tælle sammen og vil ofte faktisk opdage, at du den seneste time har smidt mere end hvad du egentlig tabte på de 2 bad beats fra tidligere."

Nu er jeg dog heldigvis stadig forholdsvis dårlig, så mine dårlige perioder håndteres ved at kigge efter leaks, se videoer og læse analysetråde osv. Det gør at min hjerne bedre kan håndtere de dårlige perioder da jeg stadig har mange områder at forbedre.

10-12-2008 15:39 #22| 0
OP

@Dillerhans
Ja det kan du godt bilde mig ind, tror det ligger ret naturligt til vores hjerne.

@bet24
He he spot on :-)

@bjorna
Rigtig god ide og gør det heldigvis også selv, for jeg har stadig en ret ydmyg indgangsvinkel til poker og tror ikke jeg er guds gave til spillet. Det mener jeg faktisk er en rigtig god indstilling at have og det kendetegner faktisk også en stor del af de bedste pokerspillere (ja man skulle ikke tro det og uden at vide det, da jeg ikke kender manden, tror jeg faktisk i bund og grund også det gælder folk som Zupp. At de så ud af til udstråler noget andet, er en anden sag).

Men derfor skader det jo alligevel ikke lige at fjerne den ternede blok.....he he

10-12-2008 15:40 #23| 0

First of all: Drop for ALTID at kalde det "mavefornemmelsen", Dunken, 6. sans og så videre! Hvor meget det end føles som om det kommer fra maven, er det hjernen (bevidstheden, men ikke mindst underbevidstheden) der over de mange tusinde hænder, man har spillet, har opsamlet tonsvis af information - information man ikke kan nå at "bevidstliggøre" inden for de 15 sekunder man har til at træffe sin beslutning. Derfor har underbevidstheden/erfaringerne næsten altid ret (eller nr. 4 som AB kalder det) og derfor har erfarne (også kaldet gode) spillere oftere ret end knap så erfarne! Kalder du det hjernen fremover har du nemmere ved at stole på den.

Den korte udgave: Som der allerede er blevet sagt påvirker nederlag (bad beats) vores evne til at lytte til hjernen/underbevidstheden/erfaringerne (denne råbe nemlig sjældent lige så højt som tilten) og det der adskiller den gode/vindende spiller fra den dårlige/tabende er IMO evnen til at lytte til underbevidstheden/erfaringerne 99% af tiden, mens den tabende spiller måske kun evner at lytte 50% af tiden.

/Just my 5 cents

10-12-2008 15:52 #24| 0
OP

Min hjerne sidder under bæltestedet :-)

10-12-2008 17:41 #25| 0

@ih8str8

"Er da helt sikker på variansen kommer til din fordel når baggrunden er ændret Kimo ;-)"

Så absolut, sgu ved at være tæt på jeg statistisk kan bevise det *ggg*

Du kan få en anden fra hoften nu når vi er igang, det er så også den sidste fra mit vedkommende af, selvom jeg nikker genkendende til mange af tingene her :)

Jeg kan IKKE vinde hvis jeg sidder og gamer i mine hjemmesutter, det lader sig simpelthen bare ikke gøre - LOL !

Gu er det da sjovt og gu ved vi alle at variansen er fløjtende græsk katolsk om jeg har sutsko på eller ej.......Og så alligevel.....Føler man sig godt tilpas/mode og i balance foran skærmen, jamen så træffer man unægtelig bedre beslutninger ~$$$ i længden.

/Kimo

PS: Ser heller ikke dine indlæg som et surt opstød overhovedet og forstår sgu godt hvis du sidder og griner, gør jeg såmænd selv når jeg tænker nærmere over det lettere groteske i ens "lamme" vaner :P

10-12-2008 18:24 #26| 0

@Kimo

Hvor ofte skal man så skifte ? Har tema noget at skulle have sagt? :-)

10-12-2008 19:12 #27| 0

Temaer er SINDSYG vigtigt. Natur og dyretemaer spiller "to the max" Om det er skilpadden, fiskene eller det spektakulære sceneri med vandfaldet etc. i baggrunden er underordnet, det er RENS billeder ;)

Med tiden opnår du et naturligt flow for hvornår de skal skiftes :)

EKS : jeg har lige haft 14 vindende sessioner i streg. Tager til Århus til X-mas turneringen og vender derefter snuden hjemad igen pænt forhippet på at skulle tilbage foran skærmen og skumme videre.

Hvad opdager jeg så til min store gru ? - Hyænen har haft fingerene i min maskine og jinxed den totalt ved at have googlet billeder fra Libanon og oven i købet smidt et af slagsen op som baggrund..... Jeg lyver ikke når jeg siger at jeg tænkte INSTA JINX og besluttede mig for en gang for alle at gøre op med "baggrundsspøgelset".

Resultat : Uskrub for sindsygt, hvor jeg ramte daglig limit på 3 accounts, amen FFS altså....

På med skilpadden igen ASAP ;)

Resultat : 5 vindende sessions i streg efterfølgende.

Konklusion : Dyr og poker spiller bare ;)

Try it baby

/Kimo

11-12-2008 02:33 #28| 0

Ja, skildpadden er god :)

Kimo, må man have tre accounts på bøssen? ;)

11-12-2008 04:08 #29| 0

@Tinamus

Hvem siger alle tre er på bøssen ? ;)

LOL, amen altså...... Session idag iført sutter = STONECOLD !!!

Nu ryger de sandaler eddermame på loftet :)

11-12-2008 09:06 #30| 0

@Kimo/Møf

Efter jeg har skiftet tema til en trafikdræbt gnu renser jeg for vildt.
Jeg nægter at tro på at det kan være niveauet på Full Tilt der er lavt....................... det må sgu være gnuen...............det må det altså.

11-12-2008 09:39 #31| 0

For ikke at ødelægge denne gode tråd med snak om wallpapers kan det emne fortsættes her :

www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=172781

11-12-2008 11:23 #32| 0
11-12-2008 20:20 #33| 0

Super tråd - er det muligt at få link til ABs artikel også?
Sorry hvis det er blevet spurgt om før, har ikke læst alle indlæg

12-12-2008 00:21 #34| 0

Altså, jeg kan godt se hvor du vil hen og jeg nikker selv genkende til det, men .. Altså, det du snakker om, at han ikke kan blive ved med at have den, er det ikke et protestcall? Dem er jeg sq verdensmester i, ment på den måde, at det er sq ligegyldigt om jeg har shippet 23 buy ins i min session, jeg skriger stadig "DU HAR DEN IKKE!!!!" og caller - konklusionen må så være, at jeg altid spiller på tilt? :D

To be more serious - jeg er ikke enig i det er tilt. Og overdrivelse fremmer forståelsen med ovenstående, pointen var bare, at alt det du har skrevet i OP, det oplever jeg ligeså tit (hvis ikke oftere) i mine winning sessions, end i de tabende. Jeg herocaller oftere de dage jeg vinder, da jeg har mere selvtillid, og bluffraiser også oftere. Jeg vil sige, at jeg aldrig nogensinde har været tættere på ikke at tilte i mine sessions, som jeg er nu. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været på tilt, eller på den tilt som du beskriver.

Pokeren er i den grad blevet et game der tough at være i ift for et par år siden - derfor synes jeg også folk skal være kommet over disse tilt problemer, det bør man ganske enkelt være erfaren nok til efterhånden! Vi kender alle sammen konsekvensen, vi har alle tidligere prøvet det, spørgsmålet er bare, hvor mange der har lært af det.

En tiltet session kan være nok til at ødelægge rigtig, rigtig meget.

12-12-2008 02:07 #35| 0

Man skal bare lære at styre det.
Jeg har sat en regel op om at jeg max må tabe 3 BI pr session.
Og jeg ved da at man må betale for at se,sådan er det.
Om man så kan lytte til sin mave ,det ved jeg ikke.
Man kan vel kun tage noter.

12-12-2008 02:15 #36| 0

@Kimo

Hvad snakker du om?:)

12-12-2008 03:52 #37| 0

V I D E N S B A N K !

12-12-2008 09:36 #38| 0

Når nu vi alle ved at variansen er der og, at den kan have en så dyb effekt på vores psyke og på vores rulle, at det gør ondt langt ind i sjælen, så er det noget som vi alle ved at er der..

Men der er vel nogle som er mere forskånet for den end andre. Eller hvad ?

Hvad med en Ben Grundy, som virkelig har rykket alle fra hinanden her i 2008. Hvad er det de gør for at snyde variansen og holde den væk.

Jeg ved godt at de også taber et par pots i ny og næ, men sgu nok ikke 20-25 BI over 2 uger...

Så det må være nogle der kører på uden at blive ramt..

12-12-2008 10:40 #39| 0

Hejsa....indlæget er som fint nok og ganske narturlig. Tilt er jo mennesklig natur, derfor sker det.
Andet problem er at online poker er blevet for stor/dygtig. Derfor har Luck factoren meget at sige i dag. Jeg vil sige 49/51 forhold luck /skill. Spillerne har heller ikke respekt for en hånd/rais mere. Man finder ikke fish/shark forhold mere.
Samtidig er der jo kun 5 % vindende spiller ?? Hvem er du ?? Nøgle ordet er hand selection/position som altid bare mere tight.
Eller bedre igen Omaha, stud, razz eller draw....her er fishene nu.
btw...har været itm 2 dage på PS Eastgate free og 2,2 nl på meget tight allin spil.

14-12-2008 04:35 #40| 0

"som jeg skrev om tidligere, har jeg brugt en del tid på at analyserer mit spil"

"Den klassiske jeg høre, når folk er inde i downsving"

Laur, dine indlæg er meget gode, men du har et stort problem med nutids r'er. Hvis du fik styr på dem ville du virke en -smule- mere troværdig.

14-12-2008 13:25 #41| 0

Velkommen på ignore Megl...

OP: Fantastisk indlæg.

14-12-2008 15:01 #42| 0

Fantastisk indlæg!
Kender det alt for godt. Og tilter hver gang. hehe

14-12-2008 15:42 #43| 0

"Laur, dine indlæg er meget gode, men du har et stort problem med nutids r'er. Hvis du fik styr på dem ville du virke en -smule- mere troværdig."

Megl, du har problemer med at hænge dig i -meget- små ting. Du ville få mere ud af tingene, hvis du kunne se bort fra disse små ting.

GL

14-12-2008 16:39 #44| 0

Alt for mange danskere har problemer med nutids r'er. Huskereglen er ellers simpel nok: Sæt "male" ind i stedet for udsagnsord, der slutter på -re

"Han køre hurtigt" kommer til at lyde forkert, når man i stedet skriver "han male hurtigt"

PS: Rigtigt godt indlæg Laur. Jeg laver samme fejl, og ligesom dig er jeg pinlig bevidst om dem. Jeg tror bare, at vi mennesker har en tendens til at lade følelser komme før fornuft. Det ligger i vores natur, og det er hundesvært at ændre.
---
www.raybandk.blogspot.com

17-12-2008 00:15 #45| 0

Nice indlæg..
Jeg har konkluderet efter et år med poker som eneste indkomst, at Det humør du sætter dig ved skærmen med, er det der er de korn du sår for at høste senere.. Forståes på den måde, at hvis man tænker, " jeg taber nok igen, selvom jeg er godt inde, lissom sidste gang" Så har man jo faktisk allerede jinxet sig selv.. For at være vindende, skal man også føles sig som vindende.. Vi kender vel alle de dage hvor vi er i vores ES, at tingene bare flasker sig, og man VED bare at man vinder sine flips og hænder hvor man er foran.. Kontra de dage hvor man frygter alle flips og tænker "årrh neeej".. Ja der går det som regel der efter..

www.youtube.com/watch?v=_b1GKGWJbE8

"the secret" - på tuben... stor mental hjælp (for mig i hvertfald)

Har også diskuteret dette med mental coachen Bjarke, der var potræteret i AceMag på et tidspunkt..

18-12-2008 10:46 #46| 0

Så synes jeg det er på tide med mine "5 cent".

Først og fremmest et KANON godt indlæg som vist betegner manges spil og som det er skrevet mange gange nok et udtryk for vores "natur" (hvad det så end er!!??).

Jeg vil dog godt udfordre lidt her.

Sådan som jeg læser hovedindlægget fra dig Laur og de efterfølgende indlæg, så kan man som pokerspiller være bedre stillet (ikke nødvendigvis mere vindende, men måske mindre tabende) ved at lytte til ens "karma" (mave, dunk, 6. sans, intuition og hvad vi ellers kan finde på af beskrivende adjektiver) og hvis man endelig er på "tilt", så burde man lige tage en slapper og få lidt perspektiv ind over.

Som sådan kan jeg ikke være uenig, men..........

Poker er jo et kompleks spil med ufuldstændige informationer. Man vil derfor ikke under hånden kunne foretage en endegyldig analyse. Der er mange parametre der spiller ind, såsom stats, historik, matematik, position, spilletype, stacksizes og sikkert 100 andre parametre. Hvis hånden går til showdown, kan man jo lave sin "i-bagklogskabens-ulideligt-klare-lyse"-analyse og se om man "gættede" rigtigt. Og hvor vil jeg så hen med det her.

Min pointe er, at man vel kun kan spille poker med en vurdering af de tilstedeværende informationer og så lave sin beslutning ud fra det. Hvis man begynder at tage sin intuition/mavefornemmelse med i spillet, bliver vi så ikke for bange, henholdsvis for overmodige? Hvis man af "natur" er en forsigtig spiller, kan man så ikke komme til at folde for mange hænder, for "jeg tror sgu, at han lige ramte sin 2-outer - ellers, ville han vel ikke gå AI på det her riverkort". Og hvis man af "natur" er for overmodig, kan man så ikke komme til at spille for mange hænder på trods af, at villain er ekstrem TAG, men "jeg kan bare ikke i mit lille hovede forestille mig, at han har ramt sin 2-outer" (men hvorfor går sådan en TAG så AI på sådan en hånd, hvis han ikke har ramt den).
Min hovedpointe er, at jeg ikke føler, at mavefornemmelsen "tæller", selvom jeg 100% kan genkende de situationer der bliver nævnt her i indlægget. Lige nu er jeg i en periode af mit pokerliv, hvor jeg med 100 % sikkerhed IKKE kan vinde en hånd med 5 esser!!!.

En anden pointe jeg har er, at jeg ikke er enig i, at en pause er det rigtige. Hvis man efter et bad-beat har tendens til at spewe helt vildt, er det jo selvfølgelig en god ide - det kan hver enkelt afgøre med sig selv.
Men hvis man tager analogien til sportens verden, så giver det vil ikke mening, at man som fodboldhold (hvor man også lige som i poker har en vis indflydelse på modstanderens spil ved den måde man selv spiller på) tager en pause (her går analogien måske ud i overdrev, for det ved jeg jo godt at man ikke kan, men hæng på lidt endnu), hvis man i weekendens kamp har spillet 100 % korrekt, presset modstanderen i bund i 89 minutter uden at score, for blot at blive "bad beatet" med et lucky punch fra modstanderens side i det 90. minut og dermed tabe kampen. Det er bare op på hesten og øve sig lidt mere på de punkter, hvor man trods alt tror man kan forbedre sig spil. Og det gør man trods alt ikke ved at "tage en pause", "komme til sig selv igen" og hvad man ellers hører.

Analogien må vel være, at man siger til sig selv
1) Jeg ved, at jeg spiller hånden/hænderne matematisk korrekt. Jeg var foran, men blev suget ud. Det er bare surt, men jeg lavede i bagklogskabens lys den rigtige beslutning. Matematikken er på min side.
2) Selvom jeg spillede hånden om 100 gange, ville jeg nok ikke spille den anderledes - givet de samme forudsætninger
3) Hvis jeg via analyser at mit eget spil (og villains spil) kan sørge for, at jeg bliver ved med at komme i de situationer (istedet for at undgå dem ved at tro på min "mavefornemmelse"), hvor jeg er foran, så vil matematikken betyde, at jeg vinder.

Lad mig opsummere (for nu at blive i tidens trend):
Jeg mener ikke, at mavefornemmelser har sin plads i poker, hvis det ene og alene er mavefornemmelser. Selv fysiske reads er jo en del af de parametre man kan bruge til at afgøre sit næste move. Jeg er sikker på, at min egen mavefornemmelse godt kunne have sparet mig et buy in eller 10, men jeg tabte dem, fordi jeg blev suget ud (generelt sagt).
Det eneste der hjælper (mig i hvert fald) er at komme op på hesten igen og med sig selv vide, at man tog den rigtige beslutning, men at man bare var uheldig, hvilket jo er træls, men selvom man er foran 90%/10%, så er der ikke statsgaranti for at man vinder, for der er altså stadig 10% chance for at man taber - hvor uretfærdigt det end må føles.

Overordnet set - kanon indlæg som giver stof til eftertanke. Keep them comming!!!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar