Nytårsmenu ?

#1| 0

Bad beatede mig selv i en koger i går.

Fik fortalt ALLE, at JEG selvfølgelig nok skulle lave maden nytårsaften :(

Hvad kan jeg dupere med af menu - når jeg ikke er en ørn i et køkken.

3 retter og kuvertpris i omegnen af 200 kr.

26-12-2008 16:15 #2| 0

så ville jeg nok bestille noget ude fra:)

26-12-2008 16:30 #3| 0

Forret: Ristet toast med hellefisk, creme fraise og rødløg - Rist brødet, smid fisken på tilføj en klat creme fraise oven på og til sidst hakket rødløg på toppen

Hovedret: Oksemørbrad ( i ovn med nogle krydderier) + hasselbagte kartofler + bønner med bacon (bacon rundt om 3-5 bønner og så ovn stegt)

Dessert ville jeg ikke lave da jeg syntes det virker lidt malplaceret en nytårsaften. I stedet ville jeg nok vælge at lave nogle cocktails så folk kan begynde at få deres drink on

Ville nok finde nogle opskrifter online, især hvis du ikke er så stærk i et køkken ;)

26-12-2008 16:35 #4| 0
letmegooglethatforyou.com/?q=lav+selv+nyt%C3%A5rsmenu+

;-)
26-12-2008 16:47 #5| 0
2018 Champ

Drop forretten....

Sønderjysk grønlangkål med hamburgerryg, kålpølser samt brune og hvide kartofler...

Simpelt at lave, og smager jo bare hamrende godt.....

Skal selvfølgelig krydres med øl og snaps ad libitum....

:-)

26-12-2008 16:53 #6| 0

Fondue ftw!

26-12-2008 17:02 #7| 0

Fondue??

Det er jo 2009 vi skal ind i..

26-12-2008 17:12 #8| 0

@ Sjokko

LOL fik du lige et 1987 flashback?

26-12-2008 17:22 #9| 0
2018 Champ

@ lilleclown

Typo?

Du må da mene 1978 :-)

26-12-2008 17:55 #10| 0

loneranger... lyder jo aldeles afskyeligt

26-12-2008 18:01 #11| 0
2018 Champ

MadsBuus....

Om jeg så fik det serveret, og fik betaling for at æde det, ville jeg ikke bytte :-)

26-12-2008 20:02 #12| 0

stram op..

Jeg ankommer hjem til DK d. 30. og har planlagt menuen her i Grønland.

Vi starter med små kolde forretter:
Kold mandelsuppe

Hummercocktail

To forskellige varianter af rå tun (den ene chevice, syre-marineret, så ikke 'rigtig' rå, den anden i krydret kokosmælk) på salatblad og med tortilla chips

Så til det varme:
En lille gang portionsbagt laks med kartoffelbund og fløde/parmesan låg

Stort fad ovnbagt torsk med kartoffelbund, porrer og sennepsfløde

Radisse/fennikel salat

Flødekogte gulerødder

Desserten kommer lige ud af ismaskinen:
Tyk, tyk mørk chokolade gelato med rom/rosin

Pivsur appelsin sorbet

Pyntet med chokoladegitter og granatæblekerner

(ja, jeg er mad-nørd - ja, alt bliver bedre med fløde)

Nogen der raiser?

26-12-2008 20:24 #13| 0

On topic skal du nok fjerne et par af punkterne for at ramme budgettet, men vælg og vrag - så har jeg links til opskrifterne ;)

Især forretten med de 2 slags rå tun er et paradenummer af velsmagende blær - til en overkommelig pris. Derudover kræver det stort set ingen skills - kun 2 hænder, en skarp kniv og frisk tun.

26-12-2008 20:44 #14| 0

Formad: Sushi - urimaki samt californian

Forret:
Røger laks med Gundestrup rygeost, bitre salater og øllebrødsflager

Mellemret: Øl og æble dampede muslinger, suppe m. persille og muslinge croquette.

Hovedret:
Stegt kalvefilet og braiseret spidsspyd fra den berømte gård, serveres med kartoffel coccotte, honningbagte skiftekær grøntsager, "sauce af syltede valnødder"

Dessert: "Valrhona møder egen have"
Chokolade cremeaux, gelé og salat af fynske æbler.
Brændte græskarkerner
"After 8" ganache og brownie tuile.
Hertil vores fynske focaccia med raspolie fra Hellevgaard.

26-12-2008 20:51 #15| 0

..fold..

26-12-2008 20:57 #16| 0
mitsvendborg.dk/?p=1822 <---- lålålålål

Troede jo du lavede det selv :D
26-12-2008 21:22 #17| 0

Nej nej.. Jeg får den bragt, kan sgu ikke lave mad:)

26-12-2008 21:24 #18| 0
2018 Champ
Hertil vores fynske focaccia med raspolie fra Hellevgaard.

Raspolie ??
26-12-2008 21:25 #19| 0

Bare frisk tun siger du, jeg ved ikke med sjaelland med i oestjylland er det umuligt at faa frisk tun.

26-12-2008 21:26 #20| 0

Mustafas pizza nr. 5, uden ost.

26-12-2008 21:59 #21| 0

Nap en kebab :)

26-12-2008 22:02 #22| 0
2018 Champ

@ Otten1

WTF er der nu galt med fiskefrikadeller?

26-12-2008 22:05 #23| 0

@rotte

Ikke en eneste kvickly xtra med fiskehandel i østjylland ? Eller endnu bedre - en rigtig fiskehandel, hvor ham i den hvide kittel ved hvad han snakker om ?

26-12-2008 22:50 #24| 0

@ LoneRangR

Os der jeg sagde til min kæreste men jeg blev nedstemt :( så nu skal vi have steaks i stedet for .

26-12-2008 22:55 #25| 0

Steaks ?
Come on, det er kun plebejere der spiser noget sådan Nytårsaften.
Overrask hende med et klassemåltid.

26-12-2008 23:23 #26| 0

En kongelækker og billig nytårsret er hvidvinsdampede muslinger. Det tager 5 min. at lave og enhver idiot kan finde ud af det. Det koster heller ikke alverden:

Hvidvin + hvidløg + muslinger (skyllede og sorterede) i gryde til alle har åbnet sig. En stor håndfuld persille tilsættes - server med brød.

26-12-2008 23:24 #27| 0

@Butch

No way jeg bliver populær ved at servere fisk.

Inspiration til hummercocktail modtages dog gerne :)

26-12-2008 23:27 #28| 0

vi skal sku have fondue og flødekartofler

mums :)

27-12-2008 00:21 #29| 0

Enig med Butch. STRAM OP! (Ikke at jeg kan konkurrere med hans mad dog er jeg sikker på at min vinmenu nærmer sig toppen)

Velkomst:

Canapéer (staveplade) med laksetatar med mindre der er tidlig stenbiderrogn.

Hertil Jacques Selosse nv Rosé Champagne.

1 forret:

Jomfruhummere. Det er stadig op til debat om de skal hvidvinsdampes let eller om det skal være naturel. Hvis de dampes bliver det med Hollandaise på fløjen

Hertil 1996 Jacquesson Rosé Champagne

2 forret

Hvidvinsdampede hjertemuslinger.

Hertil 1996 Dom Perignon Rosé Champagne.

Hovedret

Dyreryg med garniture. Det ligger stadig ikke helt fast men mon ikke jeg ender op med at smække ryggen i weberen på tagterrassen så chefen kan lave sovs på fedtet. Hun står for garniture.

Hertil 2000 Tenuta Di Argiano Solengo. (Afhængig af garnituren, 2004 Sassicaia fra Tenuta de San Guido er også i spil)

Desert

Æblekompot serveret med flødeskum, hasslenødder og lidt rasp.

Hertil 2005 Hofstätter Gewurztraimer spätlese

Sidst kransekage med en eller anden sød boblevand på førnævnte tagterrasse.

Efter nytår er der kaffe med Hennesy Paradis Cognac og 100 år gammel Calvados

27-12-2008 00:30 #30| 0

@Kris

www.dr.dk/Mad/Kokkeopskrifter/TinaNordstroem/Tinasmad3/Udsendelse17/193051.htm

Den der er lige til at gå til.

Tips:
IKKE købe dild (eller noget som helst andet for den sags skyld) i de der klamme discount potter til 7-10 kr i Netto/Fakta osv.! Så kan du lige så godt drysse med græs..
Ned til grønthandleren efter noget ordentligt - koster max. en femmer mere.

De kogte, frosne hummere man kan købe i selvsamme bikse er til gengæld helt fine. Husk at købe dagen inden du skal tilberede, så de kan tø stille og roligt op i køleskabet.

Mayo laver man selv eller køber i en ordentlig kvali - hvilket ofte vil sige den kommer ud af en pose, ikke en tube. Resultatet (og den lille lir) taget i betragtning er det dog +ev lige at bruge 7½ minut ekstra på at piske selv.

Creme fraiche skal bare være en lille let 38%..

27-12-2008 01:02 #31| 0

damn, det lyder sgu heller ikke værst knudsen..
Jeg er lidt af en vin-mongol, men pigen er vegetar, så kan holde mig til hvide med al det fisk.

27-12-2008 01:18 #32| 0

Lidt 90'er agtigt, men wft!

Forret:

Tunmoussé ! - Der findes mange opskrifter på nettet (pm mig for en ekstra god en ;) )

Hovedret:

Alt efter selskabet. Noget med fisk vil generelt være optimalt, men personligt vil jeg foretrække et godt stykke kød, som selvfølgelig skal være marineret, og langtidsstegt i 4-5timer (hvis du vil weber-stege, og dermed gøre kødet helt sindssygt mørt, så bliver gæsterne glade)

Dessert:

Som nævnt tidligere, nogle rigtig gode cocktails, hvor der intet er sparet. God spiritus, og frisk frugt/frugtjuice.

P.S.

Er desværre for fuld til at uddybe mere, det tog mig en krig at gøre oventstående "stavefejls-frit" (Håber jeg sgu det er)

27-12-2008 01:19 #33| 0

Holch:

Appetizeren/kanapéerne kunne være en af følgende varianter, hvis du gerne vil have kaviar/stenbiderrogn:
1) Klassikeren over dem alle: Blinis med kaviar. Blinis, Creme Fraiche (en ordentlig en), og så kaviar/stenbiderrogn, eller
2) Du nævner laks - prøv evt. denne nemme variant: Nogle store rejer og avocadostykker vendt i citronsaft. Smid lidt røget laks (en ORDENTLIG røget laks, that is) rundt om rejerne og avocadostykkerne. Top af med kaviar/stenbidderrogn. Kan laves i forvejen, citronen gør at avocadoen ikke bliver ringe af at stå tæt filmet i køleskabet.
Tip: Når det skal være champagne til kaviaren, så prøv om du kan finde en kaviar der ikke er for salt.

Dom P ´96 til forret nr. 2 er sikkert bare lir for lirens skyld. Personligt mener jeg ikke det er pengene værd at snmide sådan en flaske på bordet midt i løjerne. Intet overstiger dog liren ved at sende Dom P flasken i ringen (champagnens svar på Rolex?)... Men i al ydmyghed, ville jeg foreslå at du i stedet prøvede kræfter med Taittingers Comtes de Champagne - naturligvis Rosé som du dejligt nok har valgt ud ellers. Evt. samme årgang. Jeg må blankt indrømme at jeg aldrig har smagt Dom P i ´96 (kun to andre årgange), det er ikke det jeg har spildt min ungdom eller pengepung på at bælle. Men Taittingers Comtes de Champagnes Rose (som jeg HAR smagt i ´96) står i min hukommelse som en bedre drik. Faktisk det bedste champagne jeg har drukket. Det KAN være omstændighederne osv. der spiller ind, men de gange jeg er røget på den flaske er jeg aldrig blevet skuffet. Og du vil spare en del klejner. Særligt Comtes meget fine bobler er et kapitel for sig selv, IMHO.

Endeligt ville jeg nok gå mere traditionelt til værks med vinen til desserten, ifht. Gewurz'en, f.eks.:
www.eriksorensenvin.dk/katalog/hedvin/Others/161404
Men jeg er nok bare ved at blive gammel....

Iøvrigt, du lyder sgu som en gut jeg gerne ville komme forbi og spise med hos! ;-) Godt nytår!

----

Og nå ja, lyt efter hvad Butch siger, han har før vist sig habil og fornuftigt tænkende på dette level :-)

Nu blev jeg helt sulten.

27-12-2008 01:22 #34| 0

Falafler og kartofler. Så er den hjemme ;-)

27-12-2008 01:31 #35| 0

Holch, iøvrigt, jeg trak smilet frem da jeg læste din sidste linie.

En solid god Calva er klart undervurderet og glemt. Derfor bragte det et af mine absolut bedste kulinariske minder frem da jeg så dit forslag...

Det var nogle år siden, jeg var ude at spise på Hostilleri Jerome i La Turbie. Jeg har været der 3 gange nu, og særligt det ene af besøgene var i ekstraordinær høj klasse. Det var dengang de havde een stjerne, lige før de fik nr. 2, hvis jeg ikke husker meget galt.

Jeg fik hvad jeg stadig den dag i dag betragter som mit bedste måltid, hands down. Og det blev netop sluttet af med en Calvados fra 1920. Seglet på flasken blev brudt ved bordet. Det var godt nok ikke 100 år, men det var damn tæt på (kun 15-20 år fra). Og for pokker det var godt.

Kan i øvrigt anbefale Jerome hvis man er i området (og har lyst til at betale for en god middag), klart en køretur værd, f.eks. fra Monaco. Du får mere mad-kval pr. Euro i La Turbie end du gør i Fyrstendømmet. Men obv. mindre flashy lir og smarte steder at tale om bagefter...

www.hostelleriejerome.com

Så ja, det korte i det lange, frem med en gammel Calvados - dét er nemlig vejen frem ;-)

27-12-2008 01:33 #36| 0

Gode Forslag - Gonna use them

27-12-2008 02:15 #37| 0

Hooks

Dom P Rose er klart for blærens skyld og jeg er ikke et sekund i tvivl om at både Dom P Rosé og Cristal Rosé er hysterisk overprisede pga branding. Jeg har ikke smagt Taittingers Rose men har hørt meget om den. Den vandt for øvrigt Jørgen Kruffs Rose smagning for nyligt iirc. Priserne er vist nu ikke så forskellige.

Men både Selosse Rose og Dom P rose er nyt for mig så jeg glæder mig MEGET! Jeg overvejede Salon 96 til jomfruhummerne men blev enig med mig selv om at den kunne bruge flere år på bagen og at det nok ikke helt passede.Desuden synes jeg det er balla med 3 * Rosé.

Velkomsten er vist på blinis. Jeg er bare ikke så god til de franske betegnelser. Det er chefen der står for det hele. Mit ansvar er bare vinen. (Og hvis der skal grilles noget)

Calvadosen er ikke årgang. Du må også tage min vinhandlers ord på at den er 100 år gammel. Jeg formoder det fungerer sådan at det kun er en brøkdel af flasken der er 100 år gammel og så spædes der op med andre årgange - som vel også er gamle. Det er for øvrigt LeMorton. (Jeg er total noob i Cognac og Calvados og lign)

27-12-2008 02:18 #38| 0

Desertvinen er for øvrigt ikke i spil. Du kan få den hos enotecet i adelgade/Dr Tværgade hos Paolo. Samme sted jeg købte Calvadosen. Den er meget sød og en af de bedste desertvine jeg har fået. Den har allerede været på bordet juleaften og i dag :D

27-12-2008 02:48 #39| 0

hmm... Dette er overraskende billigt og virkelig let at lave.
Forret: Ristede kammuslinger med lun æblegele
Hovedret: Stegt agerhøne m. ristede kantareller og græskar på 2 måder
Dessert: Noget blande sødt/let, også videre til drinks :-)

Lagde mærke til mange af jer er snapse fans, så prøv evt denne drink ved passende lejlighed.
4cl Gin
2cl Aalborg jubilæurums akvavit
1cl kirsebær likør (Maraschino)
pynt med appelsin og bær

27-12-2008 03:22 #40| 0

Kammuslinger kan laves på mange lækre og enkle måder. Helt sikkert en god idé!

Dog vil jeg indskyde at de SKAL være friske. Bare den mindste lugt af fisk og du coinflipper om du skal bruge nytårsaften på potten

29-12-2008 17:13 #41| 0

Det bliver:

Hummercocktail a'la kris_rem
Dyreryg med lidt forskelligt garniture
Desserten springer vi over

Nogen der ved hvilken retning jeg skal gå i supermarkedet for at finde tørrede enebær ?

29-12-2008 18:05 #42| 0

Jeg insta folder preflop og lader nogle af mine venner lave et hero-call iforhold til madlavningen!

29-12-2008 18:25 #43| 0

Det her er strøget direkte fra en hjælpetråd til en blæreditto. Om ikke andet, så forsøger jeg gerne at toppe.

Velkomst med Black Velvets - Champagne og guiness

To slags fed fransk and som kanapeer. Hjemmelavet confit de canard samt foie gras. Begge ristet på brød med lidt lagret balsamico. Enkelt.

Forret bliver ceviche af hellefisk. Lidt enebær, citronmelisse og rosenpeber.

Hovedret bliver højreb ala Heston Blumenthal. 18 timer ved 55 grader og så på panden. Svampeketchup med hjemmesyltede championer. Saltbagt selleri, fennikel i hvidvin og sauterede rosenkål. Enebær og rosmarin.

Desserten er ikke helt på plads. Gin/tonic-sifon, mango-chilisorbet, hjemmelavet dulche de leche-is og blåbær-chokoladeganache.

Vi bliver 14, så folk styrer selv vin.

@Kris_rem: Enebær finder du nok i Santa Maria-junglen bedre kendt som krydderihylden. Ellers kan du med garanti finde det hos din nærmeste halvstore grønthandler.

30-12-2008 14:45 #44| 0

SUSHI FTW

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar