Og endnu en tråd:)
Jeg er kæmpe meget i tvivl om hvor meget jeg i snit skal lave pr. måned før jeg kan tillade mig at være tilfreds, altså hvad min målsætning skal være.
Jeg bruger ik PT, så kan ik regne det ud fra alt det der pt/BB eller hvad det hedder, så har næsten kun mulighed for at sætte målet op i buy ins umiddelbart. (eller hvad?)
Spiller PLO400-1K, men det har vel egentlig ik noget at gøre med hvad målsætning i BI skal være?
Håber i kan byde ind med et eller andet, for pt grinder jeg bare og så vinder jeg lidt og så er det fint. Har selvf et mål, men aner ik om det står mål med, hvad jeg burde have.
Lever btw af det, så det skal måske også med i overvejelsen.
Koller
Hvor meget skal vindes før tilfreds?
Groft sagt skal du vinde penge nok til at dække dine udgifter : faste udgifter, ferie, pension, uddannelse, forøgelse af bankroll, etc.
Den matematiske tilgang er at gange:
antal timer * antal borde * antal hænder per time per bord
men der har du brug for tal fra PT/HEM
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart investere i f.eks. HEM som også fås til PLO, bare så du får overblik over antal timer, antal borde, etc etc.
Jørn
Jeg har levet af det her i et år nu og for længst fundet ud af at det der med en bestemt målsætning angående pengebeløb, antal buy ins osv. ikke hjælper mig overhovedet. Så bliver variansen simpelthen for stort et irritationsmoment (f.eks. endte maj med -4K og for juni er jeg lige nu på +18K)
Selv om det er lidt af en kliché, synes jeg det fungerer bedst for mig at koncentrere mig om at gøre alle de basale rigtige ting (så vidt muligt spille mit A-game, se videoer, undgå tilt osv.) og så ellers lade indtjeningen passe sig selv så længe den ellers er stor nok til som nævnt ovenfor at dække:
faste udgifter, ferie, pension, uddannelse, forøgelse af bankroll, etc.
@besen
Overvej at lave dine mål som følger:
- "Jeg tjener $xx i 2009" (et helt år er selvfølgelig ikke "the long run", men trods alt relativt lang tid)
- "Jeg vinder xx ptbb/100 hænder i 2009" (med andre ord: jeg spiller mit A-game og jeg sørger for at forbedre mig løbende)
- "Jeg spiller xx k hænder hver måned" (det sørger for at jeg holder mig igang)
(plus diverse andre mål)
Dine mål bør løbende evalueres og tilpasses hvis nødvendigt.
Målsætninger er vigtige og er ekstremt undervurderet af stort set alle pokerspillere!
Jørn
@ Thyssen
- "Jeg tjener $xx i 2009"
og
- "Jeg vinder xx ptbb/100 hænder i 2009"
er jo nogle resultatmål som vel ikke kan sidestilles med
jeg spiller mit A-game og jeg sørger for at forbedre mig løbende
"Jeg spiller xx k hænder hver måned" (det sørger for at jeg holder mig igang)
som vel snarere kan betegnes som procesmål.
Forskellen er jo at man selv er herre over procesmålene, men resultatmålene kan være farlige i den forstand at der er en masse faktorer man ikke selv kan styre. Det kan betyde at man måske bliver tvunget til at nedjustere målsætningerne og derved giver sig selv nogle unødige slag i ansigtet.
@besen
Hvis jeg har et mål om at vinde 4.5 ptbb/100 og efter 12 måneder og 300-400k hænder vinder 4 ptbb/100 så er jeg tilfreds fordi resultatet faldt inden for statistisk usikkerhed.
Hvis jeg derimod kun vandt 1 ptbb/100, så er jeg uden for 95% konf. intervallet og der er med stor sandsynlighed noget galt.
Problemet ved at have et mål der hedder "Jeg spiller mit A game", er at det ikke er målbart, og en målsætning som ikke kan måles har ikke megen værdi.
Jeg skal også tilføje at jeg har nedbrudt mit mål "Jeg vinder xx ptbb/100 i 2009" til en række delmål som omhandler forbedringer til mit spil (videoer, analyser, bøger mv), undgå tilt (stop loss mv), koncentration (korte sessions, pauser, ikke spille når man er uoplagt), etc.
Jørn
Man kan sige at mit overordnede mål er at vinde $xxx i 2009, men jeg har nedbrudt det mål i en række delmål hvoraf de fleste er "variansløse" (antal hænder per måned, antal pokervideoer per uge, længden af mine sessions etc.).
Nogle få af målene er påvirket af varians, men når jeg vurderer om jeg overholder de mål så tager jeg selvfølgelig hensyn til statistisk usikkerhed.
Jørn
@ Thyssen
Med de tilføjelser omkring statistisk usikkerhed giver det god mening, og de beregninger bør jeg selvfølgelig i højere grad inddrage i evalueringen af eventuelle målsætninger.
Jeg blev ramt af ekstrem varians i foråret, og det er nok af den årsag jeg er blevet lidt forsigtig med resultatmål. Jeg startede faktisk året med en målsætning om at vinde det dobbelte i forhold til 2008, men det er jo en mindre konstruktiv målsætning netop fordi man ikke kan styre hvilken vej den statistiske usikkerhed beslutter sig for at vende. Derfor er et bestemt beløb ikke længere afgørende for om jeg er tilfreds når året er gået.
Til gengæld vil jeg være utilfreds hvis jeg ikke føler at jeg er blevet en bedre spiller fordi det vil være helt min egen skyld.