Har gået og tænkt lidt over hvordan de fleste unge poker proer fx fra USA, som er startet mildest talt fra bunden og som nu tjener like 500K$ + om året..
Det kan også være herhjemme, folk som AlexKP, Kipster, Eastgate, Ivey osv osv.. Hvad er det der gør dem så meget bedre end folk som også er vindende?
Hvis man ser på en som mig så har jeg spillet intens poker de sidste 2-3 år og ja jeg har klaret mig fint og tjent mindst dobbelt så meget som mine kammeater.. Men synes ligesom at jeg sidder fast - jeg kommer aldrig over "grænsen" og spille NL1K cashgame eller de kæmpe store, WPT, WSOP osv..
Hvad skal der til for at komme fra "vindende-klarer-sig-fint" til "vindende-klarer-sig-ekstremt" type spiller?
Kunne være spændende at høre lidt forskellige meninger og få en debat igang..
Eller hvis nogen som har gjort det, altså har været sådan lowstakes player og så nået den magiske grænse til mid-high cash/tours/events ville komme med nogle kommentare ..
Højere og vildere poker?
en god blanding af limtrush og evnen til at suge til sig både når man buster og når man vinder.
tvivler på der er ret mange der har grindet sig op med ordenlig brm.
Ja - mange siger at BRM er vejen, det er selvfølgelig også vejen men nægter at tro på at Ivey og alle de andre proer er startet på NL10 og grindet sig op til enorme beløb..
Men så alligevel - de unge proer i USA fx som starter med ingenting næsten, ligesom den video man så på DeucesCracked med ham der havde Mac D job og som pludselig havde tjent rigtig mange $ efter et par års "grind" ..
Man kan sige nogle har lige det ekstra som skal til. Det kan være de spiller mindre scared på de højere stakes. Også er der jo nogle som bare læser dynamikken, modstandere osv meget bedre end andre.
Som Live også rigtig siger, når nogle er på mega tilt og har hele rullen i spil på max stakes så går de ikke broke ligesom de fleste andre. Eks kan jeg huske jeg engang læste Patrick A udtalte sig at når han altid havde hele rullen i spil så sagde det bare klonk og han endte med at vinde stort.
Jeg gad godt at høre fra en spiller som Martin El-Khar hvordan han er blevet så dygig?? Fordi det er ikke rigtig en spiller man har hørt så meget om. Jeg mener klart han er undervurderet i DK og ser ham som en af de absolut bedste NLHM spillere. Mener nemlig engang jeg læste for nogle år siden han spille NL400. Hvordan har du taget det "to the next level"? Har du set en fandens masse træningsvideoer, analyseret dit spil og hvordan, osv osv :)
Og btw OP super god post meget interessant :)
Hmm.. tror sagtens man kan grinde sig fra bunden op til et højt niveau.. tror det er 4 måneder siden jeg startede på NL 10, og skal snart til at spille NL 100... så tror sagtens det kan lade sig gøre..
@n1co18
Nu er der også forskel på at grinde sig fra NL10 til NL100 i forhold til springet mellem NL400 og NL5000. Det kan absolut ikke sammenlignes når man taler om at komme op på et højere poker niveau.
Alle med en normal IQ kan blive vindene pokerspiller på NL100. Hvor i mod det ikke er alle og enhver der kan blive vindene på NL1000.
Men self er det muligt at grinde sig fra bunden. Durrrr gjorde det efter sigende på et år.
Fra NL10 til NL400 kan man da sagtens gøre på et halvt år. Klart at man så ikke kan spille med 100 buyins i roll'en, men mindre kan også gøre det i starten.
De her gutter har jo heller ikke gjort det fra den ene dag til den anden. Ivey er 33 og han startede med at frekventere Atlantic City da han var teenager på falsk ID. Så 14 år har han minimum spillet.
@Jensen "sagtens" på et halvt år.. ahh mon dog :D så skal man godt nok spille utrolig mange hænder... da du skal gå fra en rulle på f.eks 400 dollars til 25.000 mindst - går jeg ud fra ? :b
hvis man måske var en rigtig dygtig pokerspiller, ville det måske være muligt.. men går da ud fra man ikke har den helt store viden, når man starter på NL 10?
Med lidt offensiv BRM kan du godt rykke fra nl10 til nl400 på et år.
Dette har ikke SÅ meget med topic at gøre, men en ting jeg har bidt mærke til er:
a) Alle stor-rensende spillere jeg nogensinde har mødt har slået mig som generelt smarte folk med en stor lyst til at lære.
b) Næsten alle stor-whinene tabere i spillet jeg har mødt har ikke passet ind i kategori "a".
I sidste ende tror jeg ret meget på, at man sælger vælger hvem man vil være - om så spillet er poker, business eller stratego.
/Mikael
Som du dog kan sige det :) Og du har ret.
Jeg er stor-whinene, men prøver virkelig at komme det til livs. Jeg er 100% overbevist om at det skader mit spil. Hader min egen whiner-chat, når jeg taber :(
Er der nogen der har ideer eller værktøjer, til at komme den slags til livs. Evt. læsestof ?
Samtidig, har jeg stor lyst til at lære, og jeg tror min fordeling i mellem at lære (Læse, se video, analysere egne og andres hænder) og spille poker er 80/20.
Det er muligvis et af de steder, hvor folks udvikling går i står. Når man f.eks er begyndt at slå spillet halvstort, glemmer mange at fortsætte med at studere.
@ n1co18
Nu taler du om 40 BI på 10NL og 62,5 BI+ på 400NL.
Skulle jeg tage raketten til at spille 400NL, stopper det jo når rullen er gået fra 30*200USD når jeg starter på 200NL, og til den er på f.eks. 60*200USD=12.000USD.
Herefter spiller du første hånd på 400NL, og er nu gået fra 10NL til 400NL uden at det på nogen måde kan kaldes en raket.
Jeg stikker gerne solidt ud på selv at gøre dette, hvis du mener det er helt umuligt.
Én ting mange af de allerstørste highrollers har én ting til fælles:
De har aldrig læst en pokerbog, eller set analysevideoer..
Bla. Patrik, Ivey, Gus, Benyamin og et par stykker andre...
Hvis du istedetfor at cashe rullen ud hver anden måned havde spillet videre havde du helt sikkert været længere fremme.
@ Lecter,
Eventuelt "The Poker Mindset" eller den lidt daarligere "Zen and the Art of Poker".
Derudover er der en video serie paa DeucesCracked der hedder "The Eightfold Path to Poker Enlightenment".
@ Kunz
Der er masser af storrensende pokerspillere paa 25-50 der ser masser af traeningsvideoer og proever at udvikle deres spil. Paa den anden side kraever det vel ikke de store egenskaber at spille nosebleed Omaha og ryge AI med top pair ;)
Jeg er da helt enig i, at bøger og videoer udvikler ens teoretiske grundniveau - men det er stadigt tankevækkende at de største ikke har brugt det...
"Paa den anden side kraever det vel ikke de store egenskaber at spille nosebleed Omaha og ryge AI med top pair ;)"
Der er jeg nu ret så uenig. Det er vel en kæmpe egenskab at spille sit a-game, og dermed ikke være moneyscared?
Mange af de kendte highrollere tog springet inden det blev standard for alle nogenlunde seriøse spillere på ssnl og msnl at se videoer, og det var derfor temmelig meget nemmere at gøre kometkarriere tidligere. Gennemsnitsniveauet var simpelt hen markant lavere
Når det så er sagt, er der vel også en grund til at nogle fodboldspillere (som mig selv) topper karrieren i serie 1 mens nogle få ender i Real Madrid eller Manchester U. eller sagt på en anden måde: Talent kan jo være svært at forklare...
Interessant diskussion for os der ligger og struggler for at komme højere op end 200NL...
Jeg mener ikke det er så enkelt som nogen gerne vil gøre det til. Der er ekstremt mange faktorer der spiller ind på om man kommer "helt til tops", men jeg mener dog der er nogle helt klare personlige egenskaber, som alle "chefer" jeg nogensinde har mødt besidder.
1. Personen skal elske action/at gamble. Denne drivkraft er uden tvivl den allerstørste for at komme helt til tops. Dette kalder jeg for "ludo-genet".
2. Udover at have et velvoksent ludo-genet skal spilleren besidde en meget udpræget konkurrence/vindermentalitet. Hver gang vedkommende ikke vinder, vil denne analysere hvorfor og ALTID forsøger at gøre det bedre næste gang. Og aldrig stille sig tilfreds med andet end førstepladsen (denne evne er ligeledes det der kræves for at blive en sportsstjeren).
LUDOGEN og VINDERINSTINKT kombineret giver en spiller der spiller meget og hele tiden forsøger at blive bedre.
@Kunz
"Én ting mange af de allerstørste highrollers har én ting til fælles:
De har aldrig læst en pokerbog, eller set analysevideoer..
Bla. Patrik, Ivey, Gus, Benyamin og et par stykker andre..."
Det er muligt, men de har helt sikkert studeret spillet mere intensivt end de fleste der har læst bøger har gjort. Enten ved at sidde derhjemme og vende kort for dem selv i timevis eller skrive stakkevis af lommebøger med noter om de andre spillere i deres sjak etc.
damster
Det kræver nosser og så handler det om at maksimere sine gevinster og minimere sine tab ud fra kendskab til sine modstandere.
Og tableselection er IMO Meget værd, samt at have position.
Man skal selvfølgeligt have en solid bankroll samt evnerne og viljen.
Og lære ikke at tilte.Men man kan altid blive en bedre spiller og det lærer man kun af at spille en masse hænder.Og det er helt sikkert billigere at lære at spille poker idag end det var for 20år siden alt den info der er tilgængelig:
Pokernet,Pokeruni,Deuces cracked,2+2 osv. Brug det!
Mvh Simon
Det er vel som i alt andet sport der er nogle der kan spille hele livet i 1 Div mens der er andre der kommer til at tjene kassen i en stor klub et sted i europa (fodbold)
Eller en challengetour spiller der aldrig rigtig kommer til at spille på Europa Touren (golf)
dem har vi da nogle stykker af herhjemme.
Talent Talent Talent.
Bare mit bud :-)
Ped125
-Hårdt arbejde er stærkt undervurderet.
Jeg har spillet tæt på en 50.000 timer borde plo!!!!!!
- Lowrollere tuder så meget at det jo er til grin og ekstrem sørgeligt samtidigt. Skal vi have ondt af dig eller hvad fordi du er ringe?
- dem der ikke kommer videre gør ikke ngoet for at komme videre. De bruger 1 % tid på at lære fremfor 10-20 % tid man bør bruge.
- nogle er bare ikke bedre, andre har det bare.
-gode spillere udfordrer sig selv. dårligere sidder fast i det samme lortespil konstant. Jeg selv spiller f.eks samtlige pokervarianter og kan overføre mange aspekter fra det ene til det andet. Mange sidder bare fast på dødsyge 100nl-200 nl borde og prøver intet andet.
- timer og erfaring er stærk undervurderet
-hårdt arbejde
-hårdt arbejde
-stop med at tude vs se urealistisk på det hele og ha ondt af dig selv
@bajawa
Jeg tror faktisk 10-20% er sat lavt. IMHO kan det nemt være 50%!
Jørn
+1 til Bajawa's post
+1 million faktisk.
Forskellen på dem der laver millioner og tosserne er en kombination af hjerne, motivation og dedikation.
Hårdt arbejde kommer af ønsket om at være bedst = VINDERINSTINKT
...men ja, ellers er bajawa (med Thyssens rettelse) da spot on...
Tror det er et spørgsmål om i hvor høj grad du vil det, den professionelle tilgang vs. drømmerens. Drømmeren vil det kun det sjove vil det. Og det er utvivlsomt sjovere at være kreativ fisk (læs: marginalt vindende på NL10) end disciplineret vindende.
Succes koster. Nogle nægter at give afkald, mens andre bliver besat af tanken om succes og derfor har antennerne ude mht. hvad der skal til for at nå det og udrydder aktivt alt i dem selv som ikke tjener det formål, uanset omkostninger. Det gælder jo for succes på alle felter: nogle er parat til at ændre sig og blive et med deres felt, og andre nægter at lave den trade.
@ Bajawa
Wow... Tak for den lidt hårde post, men ja det er gået op for mig at jeg ikke har gjort meget for at udvikle mig. Alt det er blevet til er 2 bøger og 20-30 film på Pokeruni, dog en masse års erfaring (som dog igen kunne være brugt bedre)
@ Nano
Ja lige præcis... Jeg er vel bare en drømmer pt. men kan være en mulighed i år 2010 når jeg er student at gå mere op i det og suge så meget til mig som muligt..
Man skal have talent for poker for at nå rigtig langt - altså talent for psykologi og for spilforståelse. Det kan i mange øjeblikke undre mig, at ting som jeg finder meget lige til og nemt, kan være utrolig svært for mange andre at forstå - selvom at det bliver forklaret for dem op til flere gange.
Fx at det i et spot, med den modstander er mest hensigtsmæssigt at chekke turn for at induce modstanderen til at lave et bluff, fordi det giver os mere value i det lange løb, da hans range oftest er sådan, da han pt. er lidt tiltet og derfor spiller mere loose.
Sådan bør man eksempelvis tænke i en given situation, men mange formår ikke dette og det virker åbenbart meget svært for mange også at lære at tænke sådan.
Dette er i øvrigt logik for burhøns at talent spiller en væsentlig rolle. Vi alle har talent for et eller andet. Noget falder os mere naturligt at lære end andre ting. Fx er jeg tonedøv, og ville have umådelig svært ved at gengive/nynne en sang jeg lige har hørt. For andre vil det være piece of cake.
2. At få erfaring
Som alt andet i denne verden er erfaring vigtigt. Derfor gælder det om at spille en mase hænder - millioner. Jo flere, jo bedre.. På den måde bliver man mere fortrolig med spillet og man udvikler en større forståelse. Dette hænger sammen med punkt 1 - sit talent. For jo større talent man har, jo bedre vil man også være til at lære, opnå viden og selv ræssonere sig frem til forskellige ting og aspekter i pokeren uden det er blevet fortalt én.
3. At studere poker
At studere poker er vigtigt mest af alt for at få input fra andre spillere. Brug en masse, masse tid på dette!!
Dette man man gøre på mange måder. Fx ved at læse pokerbøger, ved at få analyseret sit spil på debatfora eller man kan se træningsvideoer på nettet.
På denne måde kan man lære af andre, bedre spillere. Derudover kan man få indsigt i, hvordan andre tænker.
4. At have vinderinstinkt
Hvis man vil, så kan man også, siger et ordsprog. Dette er selvfølgelig noget pis, men der er ingen tvivl om, hvor der er vilje er der en vej. Og hvis der er RIGTIG meget vilje, så har man også en bedre forudsætning for at komme længere end andre.
Når man taber og bliver badbeatet så græd! Græd alt det du vil, og føl hele verden er ude efter dig.
Men når det er gjort så rejs dig op, læg det bag dig og få det ud af systemet, og spil så dit a-game igen, når du genoptager dit spil.
@Livestrong
Jeg startede på NL 25, og har så bare kravlet op af stigen. Alle de 4 punkter jeg har remset op ovenover besidder jeg/har jeg efterlevet.
1. Jeg har talent for poker, og det falder mig meget naturligt at forstå. Det matematiske og den sandsynlighedsregning der er i poker er noget man rimelig hurtigt kan lære. De samme situationer opstår igen og igen, så det er noget som efter mange hænder lægger sig på rygraden. Dette gør derfor ikke én til en speciel god spiller at kunne dette.
Spilforståelsen falder mig naturlig. Dette er meget vigtigt. Og så er det psykologiske aspekt det aller, aller vigtigste for at blive rigtig god. Nemlig at kunne sætte sig ind i modstandernes hoveder og i dynamikken generelt.
2. Jeg har spillet tonsvis af hænder.
3. I starten brugte jeg meget tid på at læse analyser på diverse debatfora. Derudover har jeg set hundredevis af træningsvideoer.
4. Jeg er et udpræget konkurrencemenneske - jeg har altid ville være bedst. Sådan blev jeg opdraget (det har også sin bagside skal jeg sige). Både i skolen og da jeg var yngre og gik til fodbold og skak.
@ EP
Mange tak for det uddybende svar.. Og fedt at du har arbejdet dig op fra NL25 - det har jeg respekt for..
Snakkede med en ven i går og vi blev mere eller mindre enige om at de unge proffer måtte have vundet et kæmpe cash i en tour og så bare sat og blevet regs på NL1k+ men det er ikke sandt.
Men ja - man skal nok stoppe med at drømme om at gøre det og så arbejde benhårdt og nå sine mål og aldrig se sig tilfreds med at være vindende på NL100-200, men blive ved med at udvikle sig og have "være-den-bedste" mentalitet..
"if you're to carefull you're whole life become a fucking grind"
Så er man igang
@Lollebabz
Det var så lidt. Når jeg siger, at jeg har kravlet op af stigen fra NL 25 skal det ikke forståes sådan, at jeg aldrig før har tiltet og lavet noget limitrush og spillet over min rulle. Det er hændt - også flere gange!
Det er de færreste som er så disciplineret, at de ikke er røget i fælden. Jeg kender personligt kun én eneste, som aldrig i sit liv har gjort det. Og jeg har mødt og talt med flere 100 pokerspillere.
Så det jeg mener er, at jeg har været på samtlige levels og spillet der som regs i en længere periode. Nogle levels i kortere tid end andre, da jeg måske simpelthen har syntes at det har været for nemt, og jeg måske samtidig har været brandvarm og derfor lavet en masse BI's, som har kvalificeret mig til et nyt limit.
@Lollebabz
I øvrigt vil jeg lige tilføje, at mange spillere har det fint med at sidde og spille 100 NL, og som sidder og scorer en pæn gevinst hver måned.
De har ikke ambitioner om mere, og det er jo også helt fint, hvis det er det de vil.
Det må ligesom være op til den enkelte, hvad man vil med sin poker og hvor meget man vil lægge i det.
@sayallin
Thyssen som hvad?
tror han mener
"Det er de færreste som er så disciplineret, at de ikke er røget i fælden. Jeg kender personligt kun én eneste, som aldrig i sit liv har gjort det."
"må man have lov at byde på at personen er thyssen :D?"
Ah ok.. Kender ikke Thyssen så godt, at jeg ved det. Så det var nu ikke ham jeg tænkte på :)
'' Jeg kender personligt kun én eneste, som aldrig i sit liv har gjort det. ''
Gætter på at han mener, at det muligvis er thyssen :) ?
Anyways lækkert med svar fra nogle af dem som har arbejdet hårdt for det :) Specielt når mange af os er igang med samme arbejde, og ikke er så heldigt at skrubbe den i nogle tours eller sådan. For at få rullen igang med et ordentligt kickstart :)
Jeg har ikke lavet nogen deposits (som ikke kom fra pokergevinster) siden 2004 da jeg startede med online poker ved at flytte min $1000 backgammon roll til et pokersite.
Jeg har dog været tæt på at gå bust et par gange i 2004 og 2005, men har kørt BRM fra 2006 og har siden ikke været tæt på busto, selvom jeg i starten kørte med en aggressiv 20 BI BRM for at spille mig op i limits. Så vidt jeg husker startede jeg på NL200 med en roll vundet i tours.
I dag spiller jeg med 100-400 BI bankroll.
Jørn
Jeg havde ellers en teori om at man bare skulle spille og spille og spille og pludselig en dag får man en åbenbaring og man renser af i lige linie... ;D
Har du nogensinde limitrushet, Thyssen? Altså fordi du lige skulle vindet det tabte tilbage?
"en god blanding af limtrush og evnen til at suge til sig både når man buster og når man vinder.
tvivler på der er ret mange der har grindet sig op med ordenlig brm."
Say what?!
Altså undskyldningen med at "Åhh jeg er så uheldig, bla bla bla" og at denne med at mange af "os" ik har grindet sig op er da det væreste pis jeg nogensinde har hørt!
Jeg tror faktisk ikke engang jeg kan komme i tanke om en der IKKE har grindet sig op, eller som har klonket meget når han skød eller andet, der vil til tider komme disse folk, MEN de buster som regel hurtigt igen.
Jeg har faktisk grindet EKSTREMT meget mere end folk tror, selvom jeg har limitrushet og skudt over limit hver gang er det ALDRIG lykkedes mig at lave et stort limitrush eller et cash i en live tour der har gjort noget specielt for mig.
Jeg er derimod bustet utallige gange og har måtte grinde 5$ sngs, 10/20c NL osv og brugt 1 måned på at grinde det jeg tabte på 1 time hjem igen, langtsom har jeg grindet mig op, og de største swings har 9/10 gange været et hak i tuden og en levels ned i limit. Jeg ville ønske jeg havde gjort det omvendt og grindet fordi så er jeg sikker på jeg kunne have haft 10 gange flere skillinger den dag idag, men det har jeg ik og prøver at bilde mig ind at det er alle de skud der den dag idag har gjort mig til den pokerspiller jeg er. Jeg fik en masse erfaring og lærte en masse mens jeg fik tæsk som gjorde jeg kunne køre mine "normale" limits midtover!
Det jeg tror der er vigtigst for at udvikle sig er:
Kunne se kritisk på sit eget spil og ik blive forblændet af semiblanke dumme argumenter man siger for at retførdiggøre ens spil, mange jeg giver kritik går meget i defense mode og tager det som en sviner istedet for at tænke bare 2 sek over det jeg siger. Jeg havde selv i starten meget svært ved at modtage kritik.
Ik tilte - Nok noget af det vigtigste, jeg syntes aldrig selv jeg tilter og syntes jeg er god til at holde hovedet koldt og så bare evt stoppe hvis det går dårligt.
"Ik ha respekt for penge" Man ska være totalt ligeglad med de penge man spille for og man skal være klar til at smide en masse penge i spots der MÅSKE virker dumme, men gøre det for at følge sin gut og afprøve moves og udvikle sit spil, man vil brænde sine fingre mange gange men hvis man lærer noget af det kommer de penge 100% tilbage mangefold. Udover det må man self ik spille scared.
Ik godtage at tabe, jeg HADER at tabe, hvis jeg taber siger jeg ik "okay, han er måske for god til mig" nej, jeg bliver indæt og gør alt for at finde ud af hvordan han spiller og hvordan jeg kan slå ham, fuck pengene, det er min stolthed der gør at jeg ik vil tabe til en anden spiller. Når jeg nogle gange bliver mødt af modstandere vis spillestil er rigtig god mod min kan jeg ik falde i søvn og ligger og tænker på hvordan jeg skal adjuste mit spil til ham osv osv, og det udvikler man også sygt meget ved, mange sidder fast i det samme spil og ka ik adjuste, og hvis folk ik kan det ved du PRÆCIS hvordan modstanderen spiller 9/10 gange hvilket gør at hvis du kan samle tankerne ordentligt kan du rive ham midt over.
Jeg ved ik rigtigt om nogle fik noget ud af dette, sprøjter bare ord ud når jeg lige kommer igen og blev egentligt bare tiltet over den kommentar som jeg syntes "alle" indædte tabende eller svagt vindende spillere som ik formår og forstår hvorfor deres spil ik giver mere frugt kommer med... :)
@EP/Thyssen/andre
Jeg bruger selv en meget konservativ BRM og limit rusher ikke. Jeg har dog samtidig sat mig for at jeg vil vinde et vist antal BI på hvert limit for også at have en følelse af at jeg slår spillet inden jeg rykker op. Det har så den effekt, at jeg pt spiller 1 limit under det min rulle er til.
Har I udelukkende brugt antal $ til at bestemme jeres limits eller har I også haft andre krav før I rykkede videre op?
Tørfisken Thyssen...:-D
Tror personligt jeg kandiderer til at have bustet flest ruller pga. tilt. Vil tro jeg er gået busto med mellem 5K-10K$ omkring 20 gange. Oftest er de røget indenfor et par timer...:-(
Samtidig var jeg vist også en af dem med flest bad beat historier, men det er heldigvis et overstået kapitel nu. Jeg har nok et meget stort retfærdighedsgen og er samtidig perfektionist og har været delvist blind overfor mine egne fejl, så jeg har følt det ramme dobbelt, når jeg er blevet skudt ned - og det MÅTTE jo være pga. uheld, det kunne umuligt skyldes at jeg blev udspillet...;-)
Nu har jeg endelig lært at downswings og uheld er en del af spillet - det har satme taget lang tid, men bedre sent end aldrig.
Derudover kan jeg også nikke genkendende til flere af de ting specielt bajawa og EP skriver. Som bajawa bl.a. skriver:
"Jeg selv spiller f.eks samtlige pokervarianter og kan overføre mange aspekter fra det ene til det andet. Mange sidder bare fast på dødsyge 100nl-200 nl borde og prøver intet andet."
Jeg spiller selv flere varianter, dog primært Omaha Hi/Lo, da det helt klart er her jeg har min edge. Har aldrig rigtig fattet det der Holdem - ikke at jeg ikke kan spille det, men jeg er ikke noget specielt geni til det - det er meget ABC poker, som jeg mener alle vil kunne lære fra en pokerbog. Omvendt har Omaha Hi/Lo altid faldet naturligt for mig, og jeg har storrenset i det fra dag 1 uden nogensinde at have læst en eneste artikel om det.
Jeg er helt enig i at der skal spilles en masse hænder, det matematiske skal ligge på rygraden og der skal læses en masse, men når det er gjort mener jeg stadig det kun er et fåtal, der har talent til at etablere sig og kunne tjene på de højere levels. En ting er hvad man kan læse sig til, men f.eks. er det ligemeget hvor mange skakbøger jeg nogensinde læser, så vil jeg aldrig blive den nye Bobby Fisher, for jeg har ikke talentet til det. Selvfølgelig kan man godt komme en del af vejen med erfaring ved at grinde dag ud og dag ind, men IMO skal der noget helt specielt til for at blive blandt de bedste - nøjagtigt som i alle andre sportsgrene.
@AlexKP
Jeg er meget enig i, hvad du siger og det harmonerer og supplerer egentlig meget godt det jeg selv skrev.
@LaptopBob
Der findes ikke nogen gylden regel for, hvordan man skal eller bør gøre. Jeg synes, at du skal gøre, hvad du finder mest komfortabelt. I øvrigt kender jeg ikke noget til dit ambitionsniveau.
Personligt lavede jeg et skema for, hvornår jeg måtte rykke op. Og det var netop udelukkende på baggrund af, hvor mange BI's jeg havde til et givent limit. Det lyder sikkert meget arrogant, men jeg har altid følt, at jeg var den bedste eller én af de bedste på det limit jeg spillede, så jeg har aldrig gjort mig tanker om, hvorvidt jeg var god nok til det næste. Eller jeg har rettere sagt altid ment, at det var jeg ellers skulle jeg nok hurtigt blive det :)
@Superchok
"Har aldrig rigtig fattet det der Holdem - ikke at jeg ikke kan spille det, men jeg er ikke noget specielt geni til det - det er meget ABC poker, som jeg mener alle vil kunne lære fra en pokerbog."
Hvis du vitterlig er af den opfattelse, så er det nok derfor du aldrig er blevet rigtig god til det ;)
Hejsa jeg vil prøve at give mit besyv med, jeg er ikke chef, jeg renser ikke mine levels for sygt, og jeg har kun 1 gang i mit liv limitrushet, for penge jeg havde gjort op med mig selv, at jeg kunne undvære.
Jeg hedder Jesper, og startede med at spille nl10 ved siden af min handelsskole i august 2007, jeg kendte intet til spillet, og de 100$ der blev sat ind...
De blev til 1100$....og den 3. November 2007, bestemte jeg mig (naiv som jeg var) at gå pro med en rulle på 1950$, på nl50... (det var tider)
Jeg havde en vision om, at pengene ville blive lettere at lave, i takt med at man steg i graderne. Dog var jeg ikke klar over at 1 times ukoncentration kunne koste 2 ugers arbejde..
Jeg havde en plan om, at jeg ville prøve at lave 1 million danske kroner, indenfor mine første 3 år som pro, fordi det beløb for mig, ville gøre det lettere at beslutte om det virkelig var noget der var værd at satse på.
der har været et par lyse lyse nætter siden da, dem husker man bedst, men jeg synes de mørke nætter skræmmer mig, de dage de falder...forstået på den måde, at når Joakim Von And hælder et par guldmønter i pengetanken, giver det ikke det store glædesrus....men hver gang der mangler en enkelt mønt, så opdager han det, og hulker...
Kort efter jeg var rykket op på nl100, vandt jeg 2 donkaments i streg på prima, og havde pludselig en stabil nl200-nl400 rulle (vandt 2 mindre tours derinde kort efter også), men med mindset som en nl50 spiller, tror jeg alle de tunge drenge jeg diskuterede med, vidste hvilken vej det ville gå, på en eller anden måde, formår jeg uden at kunne forklare hvordan, at breake even et par måneder fast på nl400, og score kassen på rakeback...før jeg endelig fik et par klask...og kom meget tæt på at droppe poker...
Pengene der var blevet tabt, var mellem 30.000-50.000 DKK, og for en person med mindset og forståelse til nl100, og en studerende der indtil for 6-7 måneder siden, aldrig havde set mere end 10.000 DKK på sin konto, var denne mørke side af poker slet ikke til at klare...det kom ind under huden på mig, det påvirkede mig "irl"
heldigvis, og det har de egentlig aldrig fået at vide, snakkede jeg med nogle folk som var ordentlig hårde ved mig, de hængte mig ud, og stillede de svære spørgsmål når jeg prøvede at analysere hænder og svare på hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde i givne hænder...
jeg opdagede videoer, jeg opdagede trænings sites, jeg opdagede hvem der kastede med guldkorn på PN, jeg fandt pokerbøger
jeg lærte at poker ikke var let, og jeg lærte at styre det, jeg droppede tilbage på nl100 og afprøvede ting, og jeg vandt og vandt og vandt...
herefter blev jeg en maskine, jeg fandt udaf hvad jeg kunne som alle andre ikke gjorde....jeg kunne 9-12-16 table, og jeg kunne gøre det utrolig længe uden at blive ukoncentreret...
dette kørte så utrolig længe, før nl200 blev indtaget i stor stil, med noget af en heater og 10.000$ mere til rullen, indenfor den første måned...siden da blev der trykket en 100k hænder igennem de næste 2 måneder, før nl400 blev indtaget, dog var forskellen enorm, 22/16/4 var udskiftet med 36/28/6 og det virkede simpelt hvad der skulle gøres, men det kunne man ikke, folk skiftede gear, og stil, og stats var pludselig misvisende...
jeg var fanget med begge ben i mudderet...man kunne ikke længere spille højere end 9 borde, og selv det kunne mærkes i det flow man havde i spillet, og de ting man lagde mærke til...
Dette er hvad jeg er kommet til, efter en samtale om tingene med thyssen, blev det til 4 borde nl400, og lære tingene der, og efter jeg fik fat i det, har jeg sat 5 borde nl200 på, så jeg køre 9 borde i alt, med 4 på den ene skærm og 5 på den anden, hvor opmærksomheden som ligger på nl400 bordene...
dette er selvfølgelig kun cash game delen, jeg har vundet utrolig mange penge i tourneringer, og synes egentlig selv det er der min største styrke ligger, dog er det bare ikke så ofte man lige kan afsætte 6-7 timer til tours...hvor det er lidt nemmere med cash....
hvordan ser fremtiden så ud....jeg synes slet ikke jeg er klar til 3/6 endnu, selvom jeg aldrig i mit liv har haft 3/6 bord åben...jeg ved ikke om jeg nogensinde bliver det, og jeg er muligvis den eneste der nogensinde har haft godt over 200 buyins til nl600, uden nogensinde at have prøvet det...
dertil skal det selvfølgelig nævnes at jeg blandt andet har været heldig med at vinde nogle tourneringer, samt en enkelt Bad Beat Jackpot på 20k$
og for at det ikke skal være løgn, har jeg lige shipped halvdelen af en af de større søndagstours, da mine gode mate og ALT for vilde tourhaj^2k4 valgte at shippe en af dem, og da vi normalt spiller søndagstours sammen og har 50% i hinanden, faldt der lige en 13-14.000$ af til pappa...
udover alt dette så ligger jeg ganske langt foran planen for at lave en mill mine første 3 år, men har også været heldig, meget heldig...men når jeg ser tilbage på det, så er jeg fandme også stolt over hvad jeg har opnået, og hvad jeg har lært på næsten 2 år...
men om jeg nogensinde kommer til at spille high stakes poker tvivler jeg godt nok på, synes der er meget arbejde med at lade tab påvirke privat livet, få det at grinde og spille søndagstours til at hænge sammen med irl livet, og endelig hvor ustabilt et arbejde det selvfølgelig er at leve af poker, både socialt, psykisk, og rent juridisk lige pt...
af andre i tråden, vil jeg klart sige at jeg fandt alexKP's input meget nyttigt, og kunne nikke til et par af tingene....ellers er EP nok også inde på noget...
men er ked af at sige det, men der er kun en vej op for alle der sidder og struggler på nl10-nl200 tror jeg, og det er GRIND, læs/lær, GRIND, læs/lær.................. osv...
jesper, der ikke er chef, men nærmere en maskine :)
Nogle super gode indlæg i denne tråd, god læsning.
Var der ikke engang en lignende tråd, eller var det måske en blog, hvor en eller anden snakkede om vigtigheden af at ramme en heater på det rigtige tidspunkt i sin karriere?
Jeg ramte selv en kæmpe heater for et par måneder siden, og det kombineret med jeg havde fået justeret mit spil i samarbejde med binbs, gjorde jeg fik lavet omkring 130 bi's på en måned, og kan nu spille komfortabelt på niveauet over. Og faktisk havde jeg struggled en del på det her niveau, mens jeg ser ud til at klare mig fint på mit nye niveau.
@EP
SuperChok: "Har aldrig rigtig fattet det der Holdem - ikke at jeg ikke kan spille det, men jeg er ikke noget specielt geni til det - det er meget ABC poker, som jeg mener alle vil kunne lære fra en pokerbog."
Hvis du vitterlig er af den opfattelse, så er det nok derfor du aldrig er blevet rigtig god til det ;)
Både og...Det jeg mener er at jeg ikke kan se "lyset", når jeg spiller Holdem. Jeg har ikke den der gutfeeling, som f.eks. siger hvornår jeg skal lave et move og mod hvem. Har også svært ved at umiddelbart at se hvem der spiller rigtig dårligt kontra rigtig godt, hvorimod alting falder mig naturligt i Omaha Hi/Lo.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan blive bedre til Holdem ved at bruge en masse tid på det, dog tvivler jeg på at jeg nogensinde ville kunne blive ligeså skrap til det som Hi/Lo, da jeg som sagt ikke har den der gutfeeling. Samtidig er den tid det ville tage mig at blive en bedre Holdem spiller, tid som jeg ville "miste" i Hi/Lo grind, eller tabt arbejdsfortjeneste om du vil...:-)
@EP
"Der findes ikke nogen gylden regel for, hvordan man skal eller bør gøre. Jeg synes, at du skal gøre, hvad du finder mest komfortabelt. I øvrigt kender jeg ikke noget til dit ambitionsniveau."
Ambitionsniveauet er at blive vindende på NL400-NL1000, men ikke med henblik på at være pro. Jeg spiller pt NL200, hvor der kun er få spillere, som jeg helst ikke spiller mod. Ellers har jeg det fint med niveauet.
Jeg tror løsningen bliver at jeg vil vinde et fast antal BI's før jeg rykker op, men måske tage et par skud inden, hvis jeg lige får hivet mig ud af det nuværende hul, som jeg befinder mig i. :)
@Sayallin
Spændende fortælling.
Andre der vil på banen med hvordan de er rykket op i limits?
Personligt har jeg grindet mig op fra underrolled til NL25 (ikke pga rulle men for at bygge mit spil op fra bunden og derefter udvikle mit spil) til overrolled til NL200. Det er sket ved en masse grind og primært 6-9 borde på samme tid.
@EP
"Når man taber og bliver badbeatet så græd! Græd alt det du vil, og føl hele verden er ude efter dig."
Direkte uenig. Hold tårerne inde i dig. Ikke alene for din egen skyld men også dine opgivelser.
(læs: hvis jeg skal hen at grinde med dig i aften er det så tårefrizone selvom du er 10k oppe på cash og buster i en 215 tour? ;))
Jeg vil igen pointere det med whining osv for at være en markant vigtig egenskab på linje med egenskaber som BRM, tableselection osv .
Al den tid og al den negativitet kunne bruges til lidt sjovere ting såsom at sortere sine strømper eller tælle fliser på badeværelset.
Rigtig spændende tråd, kanon at hører alle de guldkorn + forskellige "veje" op gennem de forskellige limits.