OT: Undgå kirkeskat?

#1| 0

Har netop modtaget forskudsopgørelse, og bliver ikke ligefrem glad når jeg ser alle de penge de trækker årligt i kirke skat.
Er der nogen der har erfaring med at afmelde sig dette, og hvad har i at sige til folk der overvejer at afskrive sig denne skat (0,74%) når man aldrig nærmer sig en kirke og dermed aldrig 'nyder' altervinen og den tørre kiks som man bl.a. betaler for :P

Med undtagelse når der er dåb/begravelse/bryllup. er det uetisk overfor folkekirken?
Og kan man ikke blive gift i en kirke hvis man melder sig ud nu? eller melder man sig bare ind igen så inden den tid kommer

27-08-2009 18:46 #2| 0

Du skriver bare et brev til det lokale kirkekontor og siger du vil meldes ud af folkekirken og vedlægger din dåbsattest.

Hvis bare den ene part er medlem af folkekirken kan i sagtens blive gift, er ingen af jer det, må man betale for at blive viet i en kirke.

27-08-2009 18:47 #3| 0

Er selv udmeldt. Ret let proces.

Du kan stadig blive gift, hvis din udkårne er medlem.

Om det er uetisk eller ej er naturligvis et personligt spørgsmål.

For mig var det det rette at gøre - ikke på grund af pengene, men alene pga. min overbevisning

For svar på dine andre spsm:
www.ateist.dk/baggrund/udmeldelse_af_folkekirken.html

27-08-2009 18:48 #4| 0

hvis man gerne vil giftes, døbe sine børn og begraves hos kirken synes jeg det er uetisk at melde sig ud for så at melde sig ind når det lige passer dig.

Hvis du absolut intet har tilovers for kirken og aldrig ønsker at benytte dig af den synes jeg det er ok at melde sig ud.

Jeg melder mig personligt ikke ud da jeg synes det er en god ting at kirkerne eksisterer for dem som har brug for dem. jeg synes det gør samfundet rigere og mere interessant at vi vedligeholder en gammel kulturarv samt at vi gør det muligt for folk aktivt at dyrke deres religion uden omkostninger. Hvis samtlige aktive danske kirkegængere slog sig sammen havde de måske lige råd til at købe et telt. Kirkerne består kun fordi vi alle betaler til dem.

27-08-2009 18:49 #5| 0

Jeg mener at man i gennemsnit kan regne med at du om året 'arbejder' en uge for kirken... Sick det er dårlig ev at blive ved med at betale (og alligevel går jeg det fucking stadig... det er det med lige at få taget sig sammen og blive meldt ud...)

27-08-2009 18:52 #6| 0
2018 Champ

Etikken er nok mest op til en selv. Mener også man kan blive begravet med kirkeceremoni (man er nok ligeglad på det tidspunkt) selvom man ikke er medlem.

Jeg kommer der heller ikke ret tit, men jeg vil nu blive ved med at betale, med baggrund i at vi skal passe på vores danske kultur.

Endvidere har jeg haft især én oplevelse inde på livet, hvor nok de fleste vil se på folkekirken på en anden måde.

27-08-2009 19:30 #7| 0

@LoneRangR

Jeg er enig i at vi skal passe på den danske kultur, men jeg mener ikke en "stats-kirke" bør være en del af den.
Jeg går ind for at kirke og stat skal skilles ad.

Men når nu kristendom er en del af dit liv, er det jo meget logisk at du er medlem af den danske folkekirke.

Jeg er selv hverken døbt eller konfirmeret og har aldrig været medlem af folkekirken, så jeg bruger de 2k om året til noget andet.

:-)

27-08-2009 19:35 #8| 0
2018 Champ

@ Primuzzzz

Jeg tror ikke at kristendom er en større del af mit liv, end som den er for langt den største del af danskerne.

Men tro mig når jeg siger, at alle kan få behov for den ;-)

27-08-2009 19:42 #9| 0

fuglsang tror nu det er nærmere en dag eller to.

Det er nu mere sygt at man i gennemsnit arbejder for stat, kommune og kirke indtil 23 juli, først derefter tjener man til sig selv

27-08-2009 20:02 #10| 0

I mine øjne er folkekirken en stor del af vores kultur, hvorfor jeg selvfølgelig betaler min kirkeskat. Spørgsmålet om tro spiller i den henseende ikke ind, da jeg blot mener at vi må værne om kulturen og vores historie.

Når det er sagt, så så jeg hellere (som jeg også gør med licensen) at alle bare bliver opkrævet betaling herfor.

27-08-2009 20:07 #11| 0
Folkekirkemedlemmer skal arbejde omkring en uge om året for at betale til kirken

www.penge.dk/cm/1.543

27-08-2009 20:19 #12| 0
OP

Er folk villige til at ofre 2-3.000 kr årligt for at bibeholde den danske kultur omkring kirke? Kunne sagtens finde andre ting at bruge pengene på :)

27-08-2009 20:21 #13| 0
2018 Champ

Jep.... No doubt...

Næsten alt koster penge, også dansk kulturarv.

27-08-2009 20:27 #14| 0

Jeg synes som hovedregel det er fint at kirken får penge af staten.

Der hvor jeg står lidt af er at beløbet af er sat til en procentsats af folks skat.
Hvorfor skal de højt lønnede betale mere til kirken end andre?
Alle har fuldstændig ens vilkår for at bruge kirken som de vil, så finder det absurd at nogle skal betale mere end andre.

27-08-2009 20:29 #15| 0
2018 Champ

@ Aurvandil

Sådan fungerer skattesystemet jo nu engang. Om det er fair eller ej er jo en helt anden debat.

27-08-2009 20:38 #16| 0

@LoneRangR

Jeg kender skam godt skattesystemet ;)

I kirkens tilfælde synes jeg dog ikke at skattesystemet er optimalt.
Ville foretrække at staten betalte et fast beløb.

At det så i sidste ende også vil blive taget af skatten er en anden sag.

27-08-2009 21:26 #17| 0

@Aurvandill

Som det er nu betaler den h0jtl0nnede en mindre %-del end det ville vaere tilfaeldet hvis betalingen gik gennem staten. Grundet topskat, personligt fradrag osv.

Jeg har selv flere gange vaeret ved at melde mig ud, men det bliver aldrig rigtigt til noget. Selv om jeg ikke er troende, saa syntes jeg kirken har en plads og en fuktion i samfundet, og den st0tter jeg egenligt gerne op om.

27-08-2009 21:40 #18| 0

udbyder lige:

Staten Drakmark har to indbyggere

Den ene indbygger (1) tjener 10 mark om aaret og af disse skal han betale 30% skat

Den anden indbygger (2) tjener 20 mark om aaret og skal af dem betale 60% skat

ergo betaler indbygger 1 3 mark om aaret, mens indbygger 2 betaler 12 mark om aaret. Staten har altsaa en indkomst paa 15 mark. De vidre betaler saa 10% til kirken saa har indbygger 1 indirekte betalt 0.30 mark og indbygger 2 1.20 mark

Alternativt saa betaler indbyggerne selv direkte 3% af deres indkomst til kirken i dette tilfaelde betaler indbygger 1 stadigt 0.30 mark, mens indbygger 2 betaler 0.60 mark

Ja jeg keder mig :(

27-08-2009 22:10 #19| 0

Folkekirken bruger rigtigt-rigtigt mange penge og det er altså ikke ret mange af dem der er "kultur-bærende".

Du ville vel heller ikke betale 100 Kr. til en velgørende forening, hvis kun 10% gik til velgørenhed?

At folkekirken er en del af vores historie på godt og ondt er ikke til at komme uden om men hvad er det lige I vil bevare i vores kulrur, som ikke kan bevares uden milliarder af kroner til kirken. Bygninger?

Ville hellere at pengene gik til at give noget lidt moderne "åndelig føde".

Gør undervisning i filosofi obligatorisk!

Mvh.
Eksplicit

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar