Den evige debat om "de fremmede"
Endnu engang tordner "muslimdebatten" på PokerNet, vandene er delt, fløjene har slebet klingerne, skyttehullerne er gravet og ammunitionen er hentet fra gemmerne, for nu vil "de fremmede" have deres eget religiøse hus herhjemme i vores lille andedam og så er fanden galemig løs igen.
Og "stakkels" PokerNet må endnu engang lægge ryg til folks forskellige og urokkelige holdninger som nu igen altid vil være forskellige.
Den elementære grund til, og mening med at skabe en debat er jo at give udtryk for sine holdninger og derfra prøve at finde et kompromis eller nå til enighed.
Dog bliver debatten meningsløs i det øjeblik emnet udelukkende bygger og spiller på folks følelser, da det jo så i princippet ikke længere er en debat, men kun en udveksling af holdninger.
Og endnu engang må det konstateres at det er et emne der bringer misundelsværdigt mange mennesker i blækhuset - tænk hvis pokerdebatten var ligeså engageret og udbredt, så ville PokerNet funkle som stjernen over alle andre pokerfora.
Men da vi nu er ved emnet, vil jeg gerne give mit besyv med og prøve at skære kagen fra en lidt anden vinkel, end den sædvanlige "du-er-dum-for-du-er-synes-ikke-det-samme-som-mig"-vinkel.
Jeg vil gerne understrege at jeg personligt hverken er for eller imod nogen eller noget, pånær religion - som jeg også giver udtryk for - da jeg mener det er roden til MEGET mere ondt end godt + at religion IMO er et stort PR-nummer, som er opfundet af nogle magtsyge mennesker for mange år tilbage, men nok om det.
Følgende indlæg er derfor heller ikke personligt, men set ud fra et så objektivt synspunkt som muligt.
For det giver sig selv at når man sammenfører to SÅ forskellige kulturer (religion irrelevant) på så få generationer, så skaber det en masse problemer i kølvandet. Det vil være utopi at tro andet.
Det er en urokkelig antropologisk kendsgerning - det er sket før og det vil ske igen og igen - selv har jeg oplevet det på min egen krop i de år jeg boede i Grønland, der var det bare med omvendte fortegn.
Al polemikken og grunden til den megen debat i "vores" generation er netop at denne generation er en af de første overgangsgenerationer i symbiosen af disse to kulturer.
Det er samtidigt blevet populært at kalde folk racister så snart de udtaler sig kritisk om folk, der ikke er som dem selv.
Problemet er bare at ordet "racist" er fejlbehæftet på disse mennesker, da ordets betydning ikke er tilnærmelsesvis korrekt for deres synspunkter.
Det handler udelukkende om værdier og at værne om dem, hvilket er en naturlig antropologisk forsvarsmekanisme, som alle mennesker er født med - og samtidig grunden til at mange mennesker bliver udråbt til racister - fordi de værner om deres værdier og frygter at disse værdier vil blive frataget dem.
Så for lige at understrege det, så handler det altså ikke om hudfarve, navn, el. lign. som mange fejlagtigt tror, men i stedet værdier, kultur, udtryk og signaler - for hvis en person taler samme sprog som dig, opfører sig som dig og ikke mindst værner om de samme ting som dig, ja så er det ligemeget om han er rød, grøn eller brun, hedder noget du ikke kan udtale, for så er han eller hun "en af dine egne" og fuldt ud accepteret i flokken.
Selvfølgelig er der undtagelser, der bekræfter reglen, men det er og bliver enkelte undtagelser - lad os kalde det evolutionær varians.
Summa summarum er at inden for de næste par generationer vil debatten uddø fordi den fuldkomne symbiose mellem vores to kulturer vil komme nærmere og nærmere - hvad enten folk vil det eller ej - det er igen en antropologisk, og til dels evolutionær uundgåelighed.
Resten er bare midlertidig støj...og lad os så begynde at snakke poker i stedet for!
Denne tråd virker helt malplaceret på PN :D
Thumbs up for et ordentlig indlæg, og forhåbenlig starten på en seriøs debat, selvom jeg tvivler ;)
Generelt er jeg enig i meget af det du siger. Jeg er ikke decideret "religionshader", men religion strider imod min logiske måde at se tingene på, og jeg synes ærligt talt, at det er lidt pinligt, at folk stadig tror på visse gamle skrifter.
Alligevel er det ikke så underligt, når man tænker på at disse personer er vokset op med denne tro, og ikke kan se sig selv tro på andet.
Jeg synes ikke religion bare er negativt, og det siger jeg heller ikke, at du siger, men det er svært at dømme om det i bund og grund er "godt" eller "skidt".
Det giver mange mennesker noget at leve for, og det kan være noget så unikt, på trods af de meget uheldige konflikter vi ser i verden.
Det hele handler om tolerance, og viden om andre kulturer (vi er bange for det, vi ikke kender til). Når vi engang bliver vant til verdens forskelligheder, og ikke lader os skræmme af globaliseringen, så tror jeg "race"-diskussionen bliver glemt. Konflikter vil der nok altid være.
Om nogle generationer ser tingene helt anderledes ud. Det tyder alt i hvert fald på, når man kigger tilbage i historien.
Hvorvidt man anskuer problemet antropologisk eller ej, har historien jo flere soleklare eksempler på at hvis ikke man tager stilling, så kan det gå grueligt galt.
Som regel bliver ekstremisternes holdning (hvad enten de er på venstrefløjen, højrefløjen, religiøse eller ateistiske) hurtigt ophøjet til sandheder eller generelle meningsdannelser, hvis ikke man tager stilling - og gør modstand.
Jeg mener ikke at mudderkastningen mellem overbeviste medlemmer af de forskellige fløje, rykker noget som helst, men hvis bare én bruger på pokernet kommer til at reflektere over sin egen holdning ift. emnet, så er de pågældne debatter retfærdiggjort.
Og hvis du kalder flere hundrede års progromer for evolutionær varians, så kaster jeg altså op i lårtykke stråler.
@Phedemark
Og hvis du kalder flere hundrede års progromer for evolutionær varians, så kaster jeg altså op i lårtykke stråler.
Massemordere, diktatorer, osv. - dvs. mennesker som falder helt udenfor normen er det jeg mener med den evolutionære varians.
Grunden til progromer overhovedet kan opstå skyldes at de fleste mennesker har en Hitler eller Charles Manson gemt dybt, dybt i sig og at denne kan fremavles f.eks. vha. hjernevask, som man jo så det under holocaust.