Flytning til Malta

#1| 0

Hej pokernet!
Jeg er interesseret i en række forhold angående at flytte til malta. Da jeg ved at en del herinde er flyttet derned tænkte jeg at i måske kunne hjælpe. Nogle af mine spørgsmål kan sikkert også besvares af andre der kender reglerne mht. udflytning til udlandet.

1)
Hvordan er reglerne mht. beskatning af formue når man flytte tilbage til danmark?
Altså hvis man arbejder på malta i f.eks. halvandet år og derved får sig en form for opsparing kan denne opsparing så problemfrit tages med tilbage til Danmark hvis man gerne vil flytte hjem igen?

2)
Hvor lang tid skal man have boet på Malta før man falder ind under deres skattelovgivning? Er det bare så snart man har flyttet adressen?

3)
Hvor meget tid må man opholde sig i Danmark i løbet af det halvandet år uden at det giver problemer? og har det betydning hvor lang tid man bruger i andre lande end Malta og Danmark?

4)
Hvilke foranstaltning har i foretaget med sygesikring? Hvorlænge er man fortsat sikret af det danske? og kommer man automatisk ind under det danske sygevæsen igen så snart man flytter hjem til Danmark?

5)
Er der nogen der har erfaring med hvordan man nemmest og billigst kommer frem og tilbage mellem Jylland og Malta? (hvis der skulle være nogle jyder mellem jer der er flyttet derned måske??)

6)
Er der andre væsentlige forhold i vil mene man skal være opmærksom på`?

Håber på et hjælpsomt pokernet

26-09-2009 00:21 #2| 0

Måske du skulle google dig frem, det vil hjælpe dig mere.

26-09-2009 00:30 #3| 0

Det ville samtidig tage dobbelt så lang tid, og mindre præcise svar. Jeg er sikker på at DTM eller andre, der bor der nu, kan fortælle meget mere...

26-09-2009 00:46 #4| 0

Det er da ret relevante spørgsmål rettet til brugere af PN, der har erfaring med at bosætte sig på/I? Malta.

26-09-2009 03:00 #5| 0

Jeg ledte efter en tråd der hed "I hvilket land skal jeg starte min pokerkarriere" eller sådan noget, men tråden er tilsyneladende væk. Der stod ellers lidt interessante ting i.

Jeg er selv lige flyttet herned, og er dermed ikke så kvalificeret til at svare på alle spørgsmålene. Vi skal nok have DTM med indover nogle af dem. Men lad mig give mit bedste bud på nogle af dem:

1) Jeg ved det reelt ikke. Men jeg kan ikke forestille mig at man beskattes igen for at tage penge med ind i et land, når der allerede er betalt skat af dem én gang, så mit bud må afgjort være at nej, du ikke bliver yderligere beskattet. Men som sagt, jeg ved det faktisk ikke.

2) Du er skattepligtig fra dag 1. Dog har du et fribeløb på omkring kr. 70.000,- (lidt som i DK), som du kan tjene før du skal betale skat. Men the juice is running fra du bosætter dig her, hvilket vel også er rimeligt.

3) Ved ikke. Der er noget med 3 måneder af gangen og max 6 i alt, men jeg er ikke sikker på reglerne. Det er DTM vist.

4) Når du er ude af Danmark og meldt som "udrejst" i Folkeregistret, er du ikke længere dækket af den danske sygesikring. Jeg betaler omkring kr. 1000,- pr. måned for at være dækket ind her, men om du selv skal opsøge den betaling hvis du ikke har et alm. lønmodtager-job hernede (hvilket jeg ikke formoder er meningen), det er jeg ikke klar over. Men når du bor på Malta med adresse, så er du under den (i øvrigt udmærkede) maltesiske sygesikring.

5) Som hovedregel handler det om at bestille i god tid og på skæve dage. Jeg bruger www.momondo.dk. Ingen flyver direkte (udover Dansk Folkeferie der har lejet sig ind hos JetLine, hvor du kan være heldig at få afbudsbillet) men ellers skal du have et stop.

6) Ikke rigtig, nej. Så skulle det lige være om din forsikring i DK skal udvides/ændres, eller om du vil have én hernede. Folk er ret afslappede hernede omkring alting, og tingene går lidt langsommere. Din situation er ikke så kringlet fordi det er et EU-land, og det i princippet ikke er meget anderledes end at flytte til Malmø. Men lad os tage en snak om det når du står med billetten i hånden, så tager vi den over en øl på Nordic Bar når du er landet. :-)

Velkommen til!

26-09-2009 12:04 #6| 0

Mange tak til Pisfisk. Det var helt sikkert en masse jeg kunne bruge til noget. Og ganske opløftende det meste af det. Selvfølgelig med undtagelse af 1000 kr pr. måned i sygesikring men det komme man nok over.

Til de ting du var usikker på venter jeg lige og ser om der skulle komme en forbi tråden der ved det. Evt DTM?

Men endnu engang mange tak!

26-09-2009 12:10 #7| 0

Her er den omtalte tråd.

www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=195669

GL med det hele :)

Glenn
www.pokerliv.dk

26-09-2009 13:22 #8| 0

Et par hurtige svar:

1) Du skal som udgangspunkt være væk fra landet i 3 år for at kunne tage formue med tilbage skattefrit. Der er garanteret nogle smuthuller, men dette er i hvert fald hovedreglen.

2) Det gør du med det samme. Jeg kan anbefale dig en revisor, som kan hjælpe dig med det hele og ikke koster en jetjager. Man skal have arbejdstilladelse hernede selvom det er EU. Du får den dog uden problemer som EU borger og de bruger dem egentlig kun til at holde styr på, hvor mange udlændinge der arbejder på øen.

3) 3 måneder af gangen og max 6 måneder om året.

4) Du er kun dækket af dit danske sygesikring så længe du betaler dansk skat. Ergo stopper dette med at virke med det samme du melder op, at du flytter. Man betaler sygesikring hernede over skatten, men det er også det eneste (som pokerspiller), at du betaler i skat. Alt andet er gratis (inkl. Stars, Full Tilt etc.). Sygesikringen dækker så behandling på det offentlige som egentlig er OK.

5) Den absolut billigste model skulle være at hoppe på et tog til Hamborg og så flyve derfra, men det er lidt tidskrævende. Normalt er rejse-affiliates ret billige (omkring 2K) med standard Lufthansa ruter (over Munchen eller Frankfurt).

6) Husk at du ikke må eje bolig i Danmark når du flytter, men ellers er det faktisk ikke så vanskeligt at fraflytte landet, som man skulle tro. Sørg også for at få dig et Maltesisk ID, når du flytter herned. Det kan bruges mange steder.

/Mikael

26-09-2009 14:25 #9| 0

@DTM

Tusind tak det var nogle meget gode svar! Jeg siger lige til mht revisor hvis jeg vælger at tage afsted.
Den dårlige nyhed for mit vedkommende er at man skal have været væk fra danmark i 3 år før man kan medtage formue skattefrit med til danmark. Jeg havde ikke tænkt mig at bo i udlandet så længe.
Kender du egentlig mere til denne beskatning? er det 30 procent eller hvormeget er den på?

01-10-2009 23:18 #10| 0

@DTM

Jeg har forsøgt at få klarhed på mit spørgsmål 1 ved at henvende mig til SKAT hvorved jeg har fået følgende svar:

Tak for din henvendelse. Hvis din fulde skattepligt til Danmark bringes til ophør i forbindelse med din udrejse, vil den indkomst, du efterfølgende tjener i udlandet ikke skulle beskattes i Danmark, heller ikke hvis du senere flytter tilbage til Danmark. Det er i den forbindelse ligegyldigt, hvor du længe opholder dig i udlandet.

Hvis du efterfølgende flytter tilbage til Danmark og din fulde skattepligt igen genindtræder, vil de renter m.m. som din ”opsparing” optjent i udlandet, kaster af sig, blive skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt, hvor du igen tager ophold i Danmark.

Hvis du således flytter tilbage til Danmark med en opsparing på f.eks. kr. 100.000, som du har tjent ved arbejde i udlandet, vil renteindtægter m.m. fra denne opsparing skulle beskattes i Danmark fra den dato, hvor du igen tager ophold i Danmark, uanset om ”opsparingen” står på en dansk eller udenlandsk bankkonto.

Jeg ville lige bringe svaret her hvis du skulle have interesse heri da det jo lidt går mod din opfattelse? Så ved ikke om du eller andre eventuelt vil have glæde af dette svar?
Det er godt nok ikke et bindende svar men man må vel gå ud fra den er god nok når jeg har modtaget det direkte fra skat selv?

Endnu engang tak for hjælpen

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar