Jeg vil have hund, men hvilken? Hjælp!

#1| 0

De herrer

Vi har bestemt os for at vi gerne vil have en hund, men har supersvært ved at finde ud af hvad vi skal vælge.

Info om os: Vi bor i centrum af århus i en lejlighed uden have eller noget. Vi bor dog i nærheden af græsareal og i nærheden af botanisk have.

Umiddelbart skal en hund, som man skal have i lejlighed vel være semilille, men jeg vil bare ikke have en pigehund, så er lidt lost. Kan sagtens finde små hunde, men de fleste af dem er supertøset og det duer altså ikke.

Den skal helst være ok nem at have med at gøre og med roligt sind osv...

Ja jeg burde vel oprette tråden på et hundeforum, men i plejer sgu at være skarpe herinde, så det er et forsøg værd.

Nogen der kan foreslå noget?

/Koller.

28-01-2010 23:23 #2| 0

Jeg nævner det bare, at have hund er fucking dyrt.

Men jo mindre hunden er, jo "billigere". Jeg ville se efter en Corgi, de er for nice, men ret dyre at erhverve så vidt jeg ved. :p

28-01-2010 23:25 #3| 0

En Westie er det åbenlyse valg :). Den er ikke særlig stor, forholdsvis nem at opdrage og så fælder den ikke. Umiddelbart kan den ved første øjekast virke en smule ''piget'', men det kan fixes ved et maskulint navn, min hedder f.eks Rambo, og har et pighalsbånd! = badass lille hund.

28-01-2010 23:27 #4| 0

Mine forældre har en West Highland White Terrier aka Westie. Det er en fantastisk dejlig hund som er rolig, har et godt sind og ikke er belastende.

Westier er af sind en smule reserverede og man vil opleve at den er livlig men ikke ustyrlig.

Mine forældre er gode til at opdrage den og det er bare verdens dejligste, nemmeste og skønne hund.

Pic:

4.bp.blogspot.com/_HaOYDMrTGxw/SzmgRC9UiVI/AAAAAAAAAJg/Gizvz8DrC_0/s400/West+Highland+White+Terrier.jpg

De er dog ret dyre, men mener bestemt det er pengene værd og så er de helt vildt charmerende uden at det går over i de der taske-hunde som Paris Hilton har etc.

28-01-2010 23:28 #5| 0
www.gorgeousdoodles.info/images/breeding-labradoodles/labradoodle-penelope.jpg

Det er samme race som " Top Gear dog "

Ups glemt navnet er " Labradoodle " og er en krydsning imellem en Labrador og Puddel

Har ikke selv haft en så skal ikke kunne sige noget om hvordan de er.
28-01-2010 23:29 #6| 0

Har selv to franske bulldogs.

Du finder ikke en mere rolig og kærlig hund og så er der stadig noget maskulint over den selvom den er lille :)

Den kræver ikke særlig meget motion, 30 min om dagen er fint.

Det eneste den kræver er dit selskab :)

Lidt billeder:

www.sidenomhunde.dk/annoncebilleder/cocoefterlys.jpg

img.photobucket.com/albums/v11/langvang/petdreams%20blog/kenneler/TJILI_ung_hvalpe_fransk_bulldog.jpg

28-01-2010 23:33 #7| 0

I øvrigt er en Westie, som også er foreslået, altså en klassisk pigehund, imo ;-)

28-01-2010 23:41 #8| 0

MOPS FTW.

hvis altså man ikke har noget imod lidt snorken.
Det gode ved mopse er at de ikke gør... max et bjæf af og til, derfor fik vi en mops mens vi boede i lejlighed.

Derudover er de nemme at oplære, og når man først har vænnet sig til deres udseende så kan man slet ikke undvære dem.

28-01-2010 23:42 #9| 0

Welsh Corgi.

en.wikipedia.org/wiki/Welsh_Corgi

28-01-2010 23:45 #10| 0

Cain Terrier , samme famillie som west high , men er meget mere robust , og IKKE tøsehunde som westi mv

28-01-2010 23:47 #11| 0

En Gran Danois. Godt nok en stor hund, men med en lille hunds hjerne og sind. Og så er det altså ikke en hund før man kan give den et ordentligt klap på siden uden at den nærmest opdager det ;-)

1 kilo mad om dagen er så hvad den spiser ;-)

28-01-2010 23:48 #12| 0

Kan sku godt anbefale en islandsk fårehund, har selv en. Tror bare den skal luftes lidt mere end andre hunde.

Men er syygt glad for den :)

Og opfylder alle dine "krav"

28-01-2010 23:59 #13| 0

Du kan inde på www.pedigree.dk tage en test, som vil vise dig forskellige racer, der matcher dig og kæresten/manden/konen.

Det samme kan du gøre på www.dogbreedinfo.com og på www.purina.co.uk/apps/breedselector/dogbreedselector.aspx#breedtop

Der er især tre ting, som du specielt skal huske på:

1. Det er et stort ansvar at få en hund. Det er ikke et legetøj men et dyr, som kræver omsorg. Det koster penge både i mad, forsikring og dyrlæge.

2. Små hunde skal opdrages lige så fast, hvis ikke mere, end de store hunde. Ellers risikerer I, at hunden kommer til at lide under Small Dog Syndrome. Den overtager alfa-rollen, og bliver et hidsigt lille bæst, som kan være møgirriterende.

3. Pigehund/drengehund? Lad være med at vælge hund ud fra udseende men i stedet ud fra temperament. Det kan godt være, at hunden ser ih og åh så kær ud, men hvad hjælper det, hvis du ikke kan udstå den?

Jeg har altid selv gerne ville have en hund. Jeg har læst og læst og læst om forskellige hunde og taget et hav af tests mv. Desværre tror jeg bare ikke, at jeg kan give alt det, som en hund kræver og har behov for. Så jeg ender nok med en kat i stedet, når jeg engang har tid og plads og råd til et dyr :-)

29-01-2010 00:04 #14| 0
OP

Fedt i er så mange der svarer allerede:) der er noget at gå i krig med:)

29-01-2010 00:06 #15| 0

Westie er da for alvor en pigehund.

Hvis den skal være lille, så synes jeg at en cocker spaniel er nice. Mener dog at have hørt at de vist har lidt problemer med ører eller øjne, som kan kræve operation.

En model i sort og grå synes jeg ser bedst ud.

www.hainaultforest.co.uk/CockerSpaniel.JPG

29-01-2010 00:10 #17| 0

@Jensen

Det ville være direkte synd at holde en cockerspaniel i en lejlighed, hvis man da altså ikke har tid til at gå tur med den 2-3 timer hver dag.

Det er hund der kræver utrolig meget motion.

29-01-2010 00:10 #16| 0

her er en der ligner min bedste ven:-)

Er superglad for min/damens pomerania

www.pomseren.dk/images/sort%20pomeranian.jpg

29-01-2010 00:21 #18| 0

En Shetland Sheepdog (sheltie) ville være nice at have, lærenemme og kloge - dog skal de vidst have en del motion og kan være særdeles aktive hvilket ikke gør dem lejlighedsegnede :/

en.wikipedia.org/wiki/Shetland_Sheepdog

29-01-2010 00:32 #19| 0
OP

Westien eller cairn terrier bliver det ikke. Min kæreste har før haft en cairn og hun mener den skal have for meget motion til hvad vi kan give den og at det ville være synd at få den herinde i midtbyen.

FranskBulldog er en mulighed. Jeg skal lige finde ud af med mig selv om den er for mærkelig eller o den faktisk er meget cool:D

Corgi er også en mulighed. Men gør de ikke helt vildt synes jeg at have hørt?

Pomeraner tænkte vi også på, men synes den ser temmelig fimset ud på langt de fleste af de billeder jeg har set. er lidt træt af jeg går så meget op i hvordan den ser ud, da den ellers passer rigtig godt til vores behov.

29-01-2010 00:34 #20| 0

Overvej det kraftigt!!Det påvirker en når man skal på ferie, man er bundet af en hund de næste 10-12år
Og når den er hvalp pisser og skider den over det hele.
Hvis det er en tæve bløder den hver måned over det hele.

Mvh Simon.

29-01-2010 00:39 #21| 0

Basenji
Den kan ikke gø, men den kræver en del motion

www.google.dk/search?hl=da&safe=off&q=basenji&meta=

29-01-2010 00:40 #22| 0
OP

-st-

Jeps er rigtigt at det skal overvejes ordentligt og at man skal være klar på hvad det er man går ind til. Vi er dog klar over dette, men tænker selvf stadig over det.

Pt handler det bare om hvilke hunde der er til vores behov, så vi kan se hvad det er vi skal kunne tilbyde hunden.

Så vi overvejer/kigger samtidigt.

29-01-2010 00:41 #23| 0
OP

abuello

Den virker ik til at passe til os.. præcis som du selv siger skal den have en del motion og virker også lidt stor til at have i en lejlighed.

29-01-2010 00:52 #24| 0

Der er mange af de hundehandlere på dba bla Stenildgaard i hobro som handler med syge polske franske bulldogs og mops.
De forfalsker også stamtavler+de har ikke fået chip eller vac.Som lovet
De skriver også at de er medlem af Dansk hunde forbund men det er vist også løgn.De avler 300-400 hvalpe om året til cirka 10K pr stk.

Jeg ville tale med dyrelægen om en god kennel når du skal købe.

For du skal passe på de er nogle onde griske hundehandlere mange af dem.

29-01-2010 00:59 #25| 0
OP

-st-

Tak for rådet. Det skal vi nok huske når vi når så langt.

29-01-2010 01:01 #26| 0

Jeg synes at en hvid golden retriver er sød:)

www.bestdogsearch.com/listpic/golden-retriever-alpine.jpg

29-01-2010 01:11 #28| 0
OP

Den er vældig sød ja, men passer jo slet ikke til vores behov.

29-01-2010 01:16 #29| 0

En Mops er god underholdning.

www.youtube.com/watch?v=sVMhuiHm50I

29-01-2010 02:07 #30| 0

golden ftw!

29-01-2010 02:11 #31| 0

min hvalp owner alle de andre til hvalpetræning.

overbetter hver gang i dæk -sit stå og valuebetter helt slim i indkald!

29-01-2010 02:15 #32| 0

Btw er gravhunde (især de små) über nuts, men de passer nok ikke perfekt hvis de ikke må gø for meget.

29-01-2010 02:17 #33| 0

Og derudover kan jeg ikke forestille mig at Hahilas hund owner hundetræningen. Hun er ikke for kvik.

29-01-2010 02:36 #34| 0

Google SAMOJED

29-01-2010 03:51 #35| 0

Mig og kæresten har en York Terrier, vejer cirka 2 kg, har altid hadet den slags hunde, men efter at have haft vores hund siden Juli, kan man ikke andet end at elske det lille kræ :) Det er en REN FISSE MAGNET, når du går med den ALENE ;)

29-01-2010 04:01 #36| 0

ALASKAN MALAMUT ftw.. KLASSE HUND ! :)

29-01-2010 04:07 #37| 0

Nu har du udelukket Westie, det er ellers en fantastisk hund.. Meget kærlig, fælder ikke, er lille, behøver ikke meget motion, har et godt sind..

Der er mange gode bud, dog vil jeg sige HOLD dig til de små hunde (Selvom du siger de er tøsede). Nu har jeg selv en labrador som er snart 5 måneder (og derfor ikke fuldvoksen) men han er alligevel en riiimelig størrelse nu, og de fylder rigtig meget nå man bor i lejlighed.. Samtidig også tænke over om det skal være en pige eller dreng, mange gider ikke det bløderi de får og at man skal holde dem væk fra andre hunde osv.. Men hvis i er ligeglade med det er det jo selvfølgelig fint :-)

Husk i øvrigt og sørg for i har fri nå i så har fundet en hund, hunden skal IKKE være alene hjemme i starten, hvert i fald ikke før den lige har vænnet sig til et nyt hjem - og desuden skal de ned og pisse rimelig ofte hvis i vil undgå og få pisset hele hjemmet til (og det tror jeg gerne i vil :-))

GL med det :-)

Btw hvad med en Dansk-Svensk Gårdhund ? Den er i hvert i fald ikke tøset. Indrømmer dog jeg ikke kender det kæmpe til racen, men det kan du jo tjekke ud ;)

29-01-2010 04:56 #38| 0

køb en jack russell terrier

og et par link så det kan se hvordan sådan en fætter ser ud.

www.morninpaper.com/wp-content/uploads/2009/06/jack_russell_pup.jpg

www.dogsindepth.com/terrier_dog_breeds/images/jack_russell_terrier_puppy_h04.jpg

29-01-2010 05:01 #39| 0

tl;dr

KeysorSoze

De der mops er fucking syge i hovedet, en dag kom der en og angreb mig på min seng, jeg blev nødt til at blive i sengen i 5timer indtil ejeren kom!
Selvom den ikke kunne hoppe op i sengen, den spasser hund,

29-01-2010 08:30 #40| 0

I skal da ha´ en hest !!

29-01-2010 08:32 #41| 0

Dværg Snauser Salt & Pepper
Super lille hund der tror den er en normal størrelse snauser :-)

29-01-2010 08:48 #42| 0

Jack Russell terrier.

Som Gene Hackman siger i "Jagten på røde oktober": The smartest creature on the planet.

29-01-2010 09:05 #43| 0

Siberian Husky, det er så dejlige at se på;-)

www.youtube.com/watch?v=7uG_kg2aKzY

dog blir den nok lidt for stor,

ellers som de andre skrev er en Jack Russel terrier mega nice,

29-01-2010 09:23 #44| 0

@Fissehans

Jeg nævner det bare, at have hund er fucking dyrt.

Men jo mindre hunden er, jo "billigere". Jeg ville se efter en Corgi, de er for nice, men ret dyre at erhverve så vidt jeg ved. :p!

Jeg ved ikke om det er billigt at små hunde, mine forældre købte en chihuahua for 4-5mdr. siden til 14000 , den har kostet 9000 i reparetioner siden:) Den spiser så tilgengæld for Zero om dagen!

29-01-2010 09:48 #45| 0

Enig med _Owner_

Love at first sight imo www.youtube.com/watch?v=qXo3NFqkaRM&feature=related

Men ja, sådan en størrelse bliver nok lige stor nok

29-01-2010 09:50 #46| 0

Wooow, hvor udtaler folk sig bare om noget, de INTET ved om.

1) En westie er nærmest det modsatte af en pigehund. Det er en yderst selvstændig race med en del personlighed, og specielt hanhundene skal tackles fra start af for at få en hund, der er til at holde ud. Det er en stor boksekamp - hvilken nogen synes er fedt, og nogen ikke synes.

2) En cairn terrier er en light udgave af en westie - meaning, den er mere omgængelig, mere herresyg, mere bøjelig og lettere at påvirke. Ifht standarden, så er Westien fremavlet til at have større frontparti, der får den til at se mere muskuløs ud - begge racer vejer dog ca det samme.

En anden fordel ved Westier er i øvrigt, at de sjældent får lopper, og kan tøjles til ikke at gø (i modsætning til (alle racer af) hyrdehunde, der gør konstant, bare de hører det mindste pip).

Hvis jeg var OP, tror jeg, jeg ville gå efter en fransk bulldog. Den ser lidt freaky ud, men det er sku en aldeles harmonisk hund, og den kræver ikke den store motion, hvilket jeg kan forstå er et problem. Men øhrm.. Måske kunne OP også godt trænge til et par længere gåture med køteren? ^^

29-01-2010 10:43 #47| 0

Godt vi har Asger b til at sætte skabet på plads, fordi han ved ALT, hvad der er værd at vide om både hunderacer og valuebets

29-01-2010 10:49 #48| 0
OP

Hey Asger! Tal pænt om min bamsestatus. Er næsten allerede nede på mit mål for weightloss:D Men tak for et indlæg med lidt kød på.

Det der er med cairn og westie er at min kæreste som sagt før har haft en cairn og at hun mener den kræver en del motion og muligheden for at fare rundt på åbne arealer. Jeg ved ikke om det bare er fordi hendes hund havde den mulighed og den plads eller fordi den hund virkelig har brug for det at hun mener det.

Men ja, terriere, corgi, fransk bulldog, pomeraner osv er efterhånden ved at være det vi er kredset ind til. Men det er satme svært:)

29-01-2010 10:52 #49| 0

en foxterrier, størrelsen passer fint til en lejlighed og absolut ikke en pige hund.

www.jema-spot.dk/ er nogle billeder her lidt nede af siden.

dansk svensk gårdhunde ligner en del og er lettere og billigere at få fat i, men de bliver imo ownet af foxterriere

29-01-2010 10:56 #50| 0

@Koller

Mig og min kæreste er i samme båd, dog i København :)

Vi har haft passet en venindes Franske Bulldog, og OMG jeg sys den var grim til at starte med. Men uden pis, det er den sødeste hund ever. Den gør ikke, den er MEGET rolig, den er kærlig og så er der sgu bare et eller andet charmerende over den. Vi passede dog en i brun og ikke sort, som jeg personligt sys er lidt flottere.

Det er en rigtig god hund til jeres behov idet den heller ikke kræver meget motion, den kan simpelthen ikke tåle det (hvor dumt det end lyder).

Hvis ikke det skal være lige nu og her, så tag på hundeudstilling når der er en i nærheden af dig. Det var vi, og der kan man jo spørge om alt ved de hunderacer man kunne være interesseret i. Vi har bl.a. indsnævret vores søgning til kun 2 forskellige hunderacer nu, omend vi endnu ikke har erhvervet en.

Det er korrekt som andre siger, at I naturligvis skal tage højde for at længere ferier osv. bliver en del sværere at få mulighed for. Men har I taget alle de mange ting i betragting og stadigvæk kommet frem til at løsningen hedder hund nu: Go for it imo!

29-01-2010 11:05 #51| 0

golden retriever er en af verdens klogeste og menneskevenlige hunmde. der går du ik galt i byen :)

29-01-2010 13:07 #52| 0
OP

pokermagnus

den er da way for stor til at vi kan have den? Synes jeg ik passer til en midtby lejlighed.

Jeg tror vi stille og roligt er ved at pejle os ind.

29-01-2010 13:26 #53| 0

Køb dig en vov-hund

29-01-2010 13:34 #54| 0

Min langhårede schæfertæve owner alt og alle i træningen...

De er aaalt for nice!

Men ikke egnet til storbyen og lejlighed desværre..!

X

29-01-2010 13:50 #55| 0

@koller
No doubt,fransk bulldog
jeg har selv 2 hunner, og de er ikke til at stå for. Temmelig grimme men utroligt charmerende og med store personligheder.
PS der er sgu også noget hyggeligt ved en hund der snorker.

29-01-2010 14:07 #56| 0

@koller/ST
,, Hvis det er en tæve bløder den hver måned over det hele,,SAY WHAT?
mine hunde har løbetid ca 2 gange årligt,og det er bestemt ikke slemt,man kan faktisk få en form for bukser til hunden,så ST det har ikke
været en hunhund du har haft med hjem. No offense
Koller, hvis i bestemmer jer for en fransk bulldog, kan du sende mig en besked, da jeg meget varmt kan anbefale kennelen hvor vi købte vores.
( i nærheden af Grindsted så vidt jeg husker)
mvh jan

29-01-2010 14:12 #57| 0

Hvor fanden blev "Beagle" af?! :D

www.youtube.com/watch?v=OeYnX9NwB1k

www.wasuvi.com/images/FlyingBeagleDog.jpg

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/Beagle.jpg/799px-Beagle.jpg

29-01-2010 14:15 #58| 0

@Loehde

Beagle kræver en del stimulering af jagtgenet, noget som det ikke lyder som om OP kan/vil tilbyde :)

Tror nærmere det skal være en hyggehund derhjemme til.

29-01-2010 14:31 #59| 0
OP

mckellberg

lige præcis

Alle

Ad ad ad ad ad, nu må vi lige pludselig alligevel ikke have hund her. Vores underbo har hund og jeg fatter ikke hvorfor vi så ikke må. Jeg må lige få snakket med ham om hvorfor han og hans kone har fået lov til at have hund og så se hvad jeg kan gøre:S

Satme en skam, hvis vi ikke må. Og simpelthen for mærkeligt når underboen må.

29-01-2010 14:38 #60| 0

@Asger_b..
Har du aldrig set hverken en cairn eller en westie?..
Cairn er tydeligvis bedrere om brystet - Men lad nu det ligge..

@OP
Held og lykke med det.

29-01-2010 14:43 #61| 0

@koller..
det kan være at hundekvoten i din bygning er brugt :/
Jeg mener det er omkring 1 hund pr 300 m2 i lejlighedskomplekser i de større byer.. :(

EDIT: self ikke pr. 100 m2, men 300 m2..

29-01-2010 14:44 #62| 0
Moderator
support.sony-europe.com/aibo/

Stort set den eneste hund, jeg vil anbefale til en lejlighed... ;)

Skal en hund være alene hjemme i dagtimerne, bår den have adgang til frisk luft - feks. i form af en løbegård. Det er svært at tilbyde i en lejlighed.
29-01-2010 15:14 #63| 0

@MadsMP

Asger B ved AAAAAAALT, hvad han ytrer sig om. Så fat det dog:-)

29-01-2010 15:27 #64| 0

Kan også varmt anbefale Fransk Bulldog.

Har fra barnsben været vant til hund i hjemmet, og selvom man kommer til at holde af dem alle, er den franske bulldog vi har nu, noget helt specielt.

Den har sin helt egen personlighed/charme, og er en meget kærlig hund.

Hvis I overvejer denne race, synes jeg I skal tage på en udstilling med dem.........ikke for at se, hvem som har den flotteste, pæneste hund....men simpelthen for at se racen an i al almindelighed.
Det vi observerede mest, var at de næsten ikke gøede, som så mange andre racer gør ved en hundeudstilling.....dernæst at de er meget nysgerrige, opmærksomme, og nærmest *fotograferer* de steder/områder de går.

Vi bor selv i lejlighed, og den gør aldrig når det er opgangens normale beboere, der er i opgangen...men derimod gør den, hvis der kommer andre...og er dermed også en god vagthund.

Den kræver ikke meget motion....elsker at sove længe......elsker at blive kælet.....dog skal man være forberedt på noget snorken og nogle lustpastiller.

Men som sagt, hvis I må have hund, og overvejer fransk bulldog....så tag på en udstilling, så finder I hurtigt ud af om det er en race for jer og jeres temperament.....for med fransk bulldog er det som regel, enten falder man pladask for dem....eller det stik modsatte.

Og for guds skyld, køb den ikke igennem DBA, find en godkendt kennel hos bulldogklubben..
www.bulldogklubben.dk/

Skal jeg nævne nogle ulemper, er at de kan være svære at opdrage, til at gå ordentlig ( ihvertfald vores ), da de simpelthen er så nysgerrige, at de stopper op, krydser *bane* og sådan.......og så bliver de generelt ikke lige så gamle som andre racer.

Dette var lidt fra en glad frank bulldog-hundeejer.

29-01-2010 16:28 #65| 0

Kan fraråde
Border Collie og Siberian Huskies :-)

Men alle hunde skal "aktiveres" ret meget hvis de ikke skal udvikle forstyrrelser, så overvej om du er parat til at ofre minimum 1-2 timer på hundeluftning, gå til hundetræning m.m.

Der er nævnt mange fine hunde i tråden, men undgå terriers, de er arbejdshunde og skal helst aktiveres en del og de er ret vagtsomme hvilket kan give en del støjklager.

29-01-2010 16:51 #66| 0
OP

Alle igen:)

Nu ser det ud til vi måske godt må få hund alligevel. Har snakket med ham jeg plejer at snakke med omkring lejligheden og hanse r intet problem med det. Så han skal bare have overtalt sin boss. Spændende imo:)

Vi er vist endt på en cairn terrier fra det sted hvor min kæreste og hendes forldre fik den føste.. De vil give rabat og siger at vores lejlighed er fin til hunden, især når jeg arbejder hjemmfra:)

Så er satme spændt på at høre på mandag hvad vores udlejer har at sige:S

29-01-2010 17:16 #67| 0

Husk at motionsbehovet ikke har sammenhæng med størrelsen af hunden, men racen.

Har en mellemstørrelse gravhund, og han kræver langt mere end hvad størrelsen tilsiger.

Samtidig har han jagtgenet, hvilket ikke gør arbejdet mindre eller opdragelsen nemmere.

Samtidig tænk dig godt om mht terrier - de er sjældent gode med børn.

29-01-2010 17:29 #68| 0

scavenger er obv spot on..

29-01-2010 17:35 #69| 0

@Asger_b

Ja det er da tydeligt at du IKKE aner en skid om hvad du taler om når vi taler Westi/scotty samt Cain

@op
Hvis du vælger cain scotty eller westi , så får du en kanon robust hund i en size der til at have med at gøre.

Af sind er en Cairn den mest suveræne

husk også at disse hunde skal trimmes ca 4 x pr år , og hvis du ikke selv kan er det en udgift til ca 400-600 pr gang , hvis du benytter en proff trimmer

29-01-2010 17:42 #70| 0

Min kommentar om en Grand Danois var faktisk ikke udelukkende for sjov.

Ja den er stor, men det måske en af de mest rolige hunde der findes. Den kræver ikke den vilde motion, men derimod en hulens masse mad. Den er meget kærlig overfor alt og alle og ret nem at styre. Dog er det vigtigt man lærer den at gå i snor da man ellers ender med at blive trukket med.

Og så er det altså fedt at sidde i sin sofa og så pludselig mærke hunden komme bagfra og lægge hovedet på din skulder og pruste som en lille hest.

29-01-2010 17:56 #71| 0
OP

faberg

Lyder sgu meget skægt, men er langt fra det vi søger:)

29-01-2010 18:01 #72| 0

-ST-

ja, den er kraftedeme sød, det er helt vildt!

29-01-2010 18:10 #73| 0
www.gadehunde.dk - har selv en derinde fra. Super dejlig hund. Har fra dag 1 aldrig ødelagt noget derhjemme når han var selv og aldrig pisset/skidt indenfor. Gadehunde har ofte også en meget taknemmelig personlighed men den kræver også at du har tid og lyst til at tage dig af den. Men jeg garanterer dig at du vil få en taknemmelig ven for livet!
29-01-2010 18:53 #74| 0

@MadsMP: Jeg snakkede ikke om, hvad jeg har set, men derimod om standarden.

@4500 -->> Ignore.

@Scavenger: Tak!

29-01-2010 18:57 #75| 0

Det lyder som om, I har besluttet jer, men derfor vil jeg da stadig komme med et lille indspark.

Dansk-Svensk Gårdhund. (http://images.google.com/images?q=dansk-svensk+g%C3%A5rdhund&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7SUNA&um=1&ie=UTF-8&ei=HiFjS62kJdPs-Ab_4YSXBw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CBwQsAQwAA)

Minder udseendemæssigt om Fox Terrier, men har nok et lidt mere roligt gemyt. Størrelsen passer godt til en lejlighed, men den kræver dog en daglig længere gåtur, vil jeg mene.

Blomme

29-01-2010 19:48 #76| 0
OP

Har været fedt med al den hjælp jeg har fået herinde, i er sgu skarpe til off topic:D

Nu venter vi bare på lyd fra udlejeren, gl til os.

29-01-2010 19:54 #77| 0

Asger_B

Ja fornuftigt valg , Kloge hoveder som dig bør ikke blande sig , med os uvidende

øhhh det der _B i dit nick , står det for "bagklog" ?

29-01-2010 22:19 #78| 0

Sat lidt på spidsen, men jo større hund jo bedre lejlighedshund imo.

Vi bor i lejlighed midt i KBH og har en Engelsk Setter. Den helt perfekte lejlighedshund!

Mange større jagthunde som settere/pointere/labber/retrievere er enormt rolige indenfor og jagten kommer ikke op i dem før du slipper dem løs udenfor.

Langt de fleste terriere er et kæmpe arbejde. Det samme med gravhunde og i den grad med hyrdehunde. Kloge hunde skal altså stimuleres!!

Mange glemmer for øvrigt at gravhunde/golden retriever/ labradorer er jagthunde. Men der kan være mindst lige så meget jagt i de hunde som i en setter/hønsehund.

+1 til Grand Danois for øvrigt. Det er self et problem hvis du bor i en 55 m2 lejlighed. Men som udgangspunkt er det nok en af de nemmeste hunderacer at have. Ikke dermed sagt den ikke kræver arbejde.

Hvis du insisterer på en lille hund vil jeg også anbefale en fransk bulldog. De slår mig som enormt nemme/rolige/behagesyge

29-01-2010 22:28 #79| 0
Og når den er hvalp pisser og skider den over det hele.

Kommer an på racen og hvor megen tid/energi du har til opdragelsen. Desuden behøves du jo ikke at hente hvalpen på præcis dens 8 ugers dag. Mange opdrættere vil gerne have hvalpene i 12-15 uger og dermed klare renligheds problemet

Hvis det er en tæve bløder den hver måned over det hele.

LOL!

Jeg er ikke dyrelæge men jeg er ret sikker på at de fleste tæver er i løbetid 2 gange om året. Min erfaring siger at de fint er i stand til at rengøre sig selv og altså ikke "bløder" over det hele.
29-01-2010 22:37 #80| 0

Fransk bulldog eller mops - de er for seje! :)

29-01-2010 23:03 #81| 0

@HolchKnudsen

Sorry fejl.Løbetid 2x pr år a 21 dage

Løsning.

Sterilisation

Fordele: Ingen uønskede hvalpe. Ingen falsk drægtighed. Ingen risiko for livmoderbetændelse.
Ingen blodpletter i hjemmet. Ingen bejlende hanhunde.

30-01-2010 00:38 #82| 0

Hvis vi alligevel er i sterilisation, så mener jeg, det er smartere med en kastreret hanhund. Jeg ved det ikke helt, men jeg tror altså nok først man får foretaget en sterilisation efter at hunden har haft et par kuld, så man vurderer, at den ikke skal have flere.. Det er et relativt stort indgreb, så det er ikke noget man "på forhånd" planlægger at lave.

@Koller: Jeg er sikker på, at I vil sætte stor pris på en Cairn terrier!

/AB

30-01-2010 10:15 #83| 0

@Asger_b: Nej, sterilisation kan sagtens foretages før hunden har haft sin første løbetid. På den måde minimerer man risikoen for kræft i mælkekirtlerne, falsk drægtighed samt livmoderbetændelse. Det er altså en fordel at sterilisere tidligt frem for at avle (uønskede) hvalpe.

30-01-2010 11:22 #84| 0

KatrineW har helt ret og i den alder er det et meget lille indgreb for hunden. Den er på poterne efter max. 1-2 dage.

30-01-2010 11:29 #85| 0

Mine forældre har en mops, og den er altså helt forrygende. Super som byhund.

Her er anden mops:
www.raincitystory.com/flash/screenclean.swf

30-01-2010 13:46 #86| 0

Min kæreste og jeg har os en cavalier king charles som vi er super glad for og har haft i lejlighed uden problemer!
Den er meget rolig i sind, kræver ikke sindsygt meget motion, nem at opdrage på osv.

Et par billeder af vores (den fås i mange forskellige farver - søg google)
img651.imageshack.us/img651/7319/59351218330451316538351.jpg
img59.imageshack.us/img59/7135/17062270257230131653835.jpg

Derudover kan jeg anbefale den kennel som vi købte hos. Han var renlig fra day 1 osv. (kennel morbergs - www.morbergs.dk/)

Held og lykke med købet af hund...

30-01-2010 14:14 #87| 0
De herrer

Vi har bestemt os for at vi gerne vil have en hund, men har supersvært ved at finde ud af hvad vi skal vælge.

Jeg læste: Min kæreste vil gerne have en hund
30-01-2010 14:20 #88| 0

Fransk bulldog (kender to der har sådan en, begge er supersøde og virker nemme at ha' med at gøre) eller en Mops (den kender jeg dog ikke noget til rent adfærdsmæssigt, men den ser sød ud! :) ).

GL med valget. Husk at bumpe tråden med fotos af den lille hvalp...

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar