Jeg giver i øjeblikket PLO et skud, jeg har spillet NL i mange år og har helt sikkert nogle NL leaks. Jeg poster derfor en række hænder, helt sikkert super std. for PLO regs - men altså ikke for mig.
PLO 20$ på ipoker.
Tinytitan er 47/14/1.4
Hero er nittet 18/16/3.5, men imo ligegyldigt mod denne villain.
$20.00 USD PL Omaha - Wednesday, June 09, 03:19:32 ET 2010
Table Guttle (Real Money)
Seat 10 is the button
Seat 1: SeriKing1 ( $22.14 USD )
Seat 3: Hero ( $20.00 USD )
Seat 5: Ribery10 ( $19.51 USD )
Seat 6: Motamarke ( $11.26 USD )
Seat 8: lvroyal ( $47.66 USD )
Seat 10: tinytitan14 ( $21.10 USD )
SeriKing1 posts small blind [$0.10 USD].
Hero posts big blind [$0.20 USD].
lvroyal posts big blind [$0.30 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to Hero [ A♥ 9♦ Q♠ Q♦ ]
Ribery10 folds
Motamarke calls [$0.20 USD]
lvroyal checks
tinytitan14 calls [$0.20 USD]
SeriKing1 folds
Hero checks
** Dealing Flop ** [ T♥, K♦, Q♣ ]
Hero bets [$1.00 USD]
Motamarke folds
lvroyal folds
tinytitan14 raises [$3.00 USD]
Hero?
Hvilken flopaction er superior her: C/R, C/C, B/C, B/shove?
Mine tanker er følgende: Villain har ofte en nuttet hånd når han raiser dette flop men pga. min position har jeg svært ved at spille hånden optimalt.
Ved B/C eller C/C flop får jeg vel stort set aldrig action når jeg fylder op mod en straight, derimod kan jeg ved C/C få noget luft/værre made hands til at bette. Men C/C vi så 3 streets unimproved? Vi risikerer imo at folde den bedste hånd.
Ved at leade flop lukker jeg højst sandsynligt alt villains air ud af potten, men kan måske nogle gange få action af dårligere made hands. Forudsat at villain nogle gange kan raise mit lead med 101010 eller KQxx vil jeg vel egentlig gerne have pengene ind på floppet, selv mod nøgent AJxx har jeg omkring 40%.
Hvad gør PN her?
PLO noob hånd 4
Flatcaller bare og evaluerer turn.
AJ og J9 er sandsyneligt for hans range, og ville være komplet retarderet af ham at raise uden sådan en hånd, men om han kan ligge sig hvis boardet pairer på turn eller river ved jeg ik, men synes vi er for stærke til bare at folde på floppet.
At raise ku jeg godt hvis villain var en blødning, men generelt set flatter jeg bare og ser hvad der sker på turn/river.
Med 7 stensikre husmands-outs (gør ikke udfra villain har KKxx grundet PF-action) + 2nd nødde bagdørs FD, caller jeg sku os' bare her. Er han donket nok, er han ligeglad med et parret bord.
MartinB:
Hvorfor er det retarderet af ham at raise uden J9/AJ hvis han får dig (folk generelt) til at folde så meget som du antyder at du vil gøre?
@djowgren
Jeg ser det som værende retarderet at raise et bet på sådan et flop på PLO20 da de fleste folk alligevel ikke fatter at folde og det er ikke et oplagt board at bluffe på.
Det jeg vil frem til er at flatcall nok er bedst da vi har størst sandsynelighed for at han bliver ved med at valueowne sig selv eller får en spasme hvis han bliver raiset på turn/river fordi han har taget initiativet.
Synes ofte en "weak" callish linje kan virke godt mod folk der kun kan være agressive og ikke tilpasser sig deres modstandere men bare bliver ved med at skyde mange tønder når de først har involveret sig.
At folde floppet kan selvfølgelig aldrig komme på tale så jeg mener at et flatcall af hans raise på floppet virker bedst.
Hvorfor er et call på floppet bedst, altså forventer i at villain caller turn eller river udstik på parrede boards?
Jeg forventer nok, at villain lukker ned på med sin straight når boardet parrer og når vi er OOP, kan vi ikke rigtig få villain til at lave så mange fejl.
Vi får ikke odds til at calle for at fylde op på turn udelukkende, og hvis vi fylder op så lukker villain ofte ned - ergo stort set ingen implied odds.
Hvis vi skal calle fordi villain kan valueowne sig selv med dårligere hænder, så skal vi jo calle alle streets unimproved og giver villain mulighed for at checke bag.
Min tankegang er netop at hvis villain bare nogle gange gerne vil ind med værre hænder så er det superior at få det ind på floppet?
@OP
At få skillingerne ind på floppet, mod en 18/16 nit, med middleset på drawheavyboard er imo ikke det fedeste spot i verden. Det kan vi vel godt blive enige om? Han repper jo rigtig meget stritten med sit lille raise, men har også andre komibs i sin range, som måske vil forstæstte på parrede turns (altså implied odds for dit hus = derfor call).
Villain har ikke hænder han dominerer os rigtig kraftigt med, så som AKQJds/ss, hvor han formentligt ville ha' givet den på nakken pre. Eller KQJ9/KQJT. Derfor har han obv flest komboes af nøgen madestr8s i sin range og dem er vi altså ikke langt bagefter med, med henholdsvis 43 og 48% equity. (J9**/AJ**)
Så dit statement om potdodds duer altså ikke i denne hånd :) - Vi får ikke odds til at calle for at fylde op på turn udelukkende, og hvis vi fylder op så lukker villain ofte ned - ergo stort set ingen implied odds. Vi skal betale $2 for at vinde en pulje på $5, altså 2,5:1 eller ~ 28,6% for at breake even (BE).
Derudover har vi også 4x (snarrer 3) potentielle nøddestrit outs som gør vores totalouts til 11.
Hvis vi tager en mere konservativ decision som fold, så syntes jeg dælme det' tight med mindst 40% equity vs hans AJ**.
Håber det hele gav mening.
/drain
@mr drain
Villain er ikke 18/16, det er hero... villain derimod er 47/14 som skrevet.
Hvilke komboer er det du mener han fortsætter med på parrede turns? Altså udover 101010 eller en 2par kombi? Min pointe er netop at hvis vi sætter nogle af de komboer i hans range, så vil vi altså gerne have så meget ind på floppet som muligt.
Mit statement om potodds kommer fordi det virker til at alle mener han har straight, jamen hvis han har det så har jeg 7 outs på turn for at fylde op - og dermed ikke potodds. Du kan jo ikke regne ud hvad jeg skal betale for at se turn og så tælle 2 streets med i din oddsberegning - tror du at vi får river gratis OOP??
Om jeg har implied odds afhænger så af om villain better eller betaler et udstik med sin straight på et parret board. Jeg er tilbøjelig til at tro at han lukker ned hvis jeg fylder op.
Vores 3 straight outs er altså kun nok til at splitte potten, så nej dem kan du ikke tælle med som fulde outs.
@OP
Ups, havde ikke lige set det med stats osv :) Men hvis han er en 47/14-gut så er han vel donket/dårlig nok til at stacke af på parrede boards med sin str8 eller hvad han nu har. Så har vi lige pludslig implied odds.
Mit statement om potodds kommer fordi det virker til at alle mener han har straight, jamen hvis han har det så har jeg 7 outs på turn for at fylde op
- Nu er det jo fordi jeg satte en anstændig range op på PPT (ProPokerTools.com), som indeholdt AJ/J9 og mod dem havde vi (ifølge PPT) mellem 43 og 47% equity.
...og dermed ikke potodds. Du kan jo ikke regne ud hvad jeg skal betale for at se turn og så tælle 2 streets med i din oddsberegning
- Har obv lavet en fejl mht mine odds beregninger som du siger gælder for hele hånden, altså såfremt vi faktisk shipper potten ind her. (på floppet). Derfor har du som du korrekt sagde, IKKE direkte odds til at kalde og derfor 3b jeg nok også bare potten ind på floppet hvor vi er lidt dårligere end et flip inde vs villains formodet range.
@mr drain
Så du vil 3bette floppet og få det ind?
Det gør du vel fordi du forventer han kan calle med dårligere hænder?
Jeg c/c floppet.De hænder der kalder et bet vil alligevel ofte bette i position. Og hvilken dårligere hånd er det præcist vi er bange for at give gratis kort til? 7654?
Desuden stinker det at bette og blive raiset da vi er oop og får mere end almindelig svært ved at kalde et raise profitabelt.
Bet/3bet er LOL spew!
Det her er et flop hvor vi enten er LANGT foran eller lidt bagud. Det er IKKE et flop hvor vi ville spille Mr Smarty Pants. Giv folk en chance for at bluffe deres crap og lad være med at give dem en chance for at eje dig med en streg og folde deres crap.
@LolAI
Ja, eller fordi jeg mener vi har god equity. (omkring de 43-48% mod hans formodet shoving range postflop)
Det er jo retarderet at reraise floppet. Hvad skal han calle med? Lad ham hænge sig selv og lad os se turn/river action an og hans betsizing ifht om det er profitabelt at vi flatcaller en street eller 2 mere.
Desuden udelukker vi muligheden for at manden semibluffer sig selv ihjel hvis vi reraiser floppet, der er absolut ingen grund til at reraise floppet. Det kan aldrig blive godt.
Altså jeg er PLO donk og jeg kan endda se at det er fuldstændigt retarderet at 3bette floppet.
@MartinB
Hvad gør du på alle turns der hedder: under 9 (til 2) som ikke er en ♦, hvis villain better hvis checked to, eller better/? vi...?
- Jeg ved ikke med dig, men jeg ville være i vildrede og ikke vide hvad jeg skulle gøre, og som regel når jeg ikke går det - folder jeg bare...
Hvad gør du forresten på farlige turns, som A/9 ?
Jeg kan sku ikke finde ud af hvad jeg gør, for hvis vi kommer ind nu (postflop) kommer vi obv kun ind imod toppen af villains range, medmindre han er helt skudt i låget, som tæller alle sets + nuts/2nd (relativ tight range, hvor vi har 45% - med andre ord ok equity, imho). Hvis vi caller falder vores equity med 13%-point, da den på en (fx) brick 2'er hedder 33%, mod samme tighte range fra før.
@drain
Det afhænger helt af hvordan jeg ser ham. Hvis han er en super tør nit og han skyder brick turn og stack sizes ik rigtigt er så sjovt længere kan jeg sagtens folde, men det må være helt op til hvem ens modstandere er og hvordan stacks er.
Det er tåbeligt at pot-committe sig selv hvis chancerne for at vi er slået er meget stor og stacks ikke passer til at vi peeler.
Faktum er bare at det er idiotisk at 3bette floppet af omtalte grunde som jeg har skrevet tidligere.
Du har ret i at hvis vi 3better floppet og kommer ind så er vi sådan ca. altid slået, derfor giver det ikke nogen mening at 3bette floppet.
Jeg bliver forvirret af dine posts, først skriver du at du vil 3bette floppet og nu skriver du at du bare vil folde?
Har lidt svært ved at finde ud af hvad du mener :)
@MartinB
Du har ret i at hvis vi 3better floppet og kommer ind så er vi sådan ca. altid slået, derfor giver det ikke nogen mening at 3bette floppet.
- Yep, men vi har god nok equity :) - hvertfald så det bliver +EV når vi kommer ind postflop. Men kan du ikke lide at 3bette hvis villain bare flatter og vi skal spille en turn OOP, for der kan jeg godt forstå dig.
Jeg bliver forvirret af dine posts, først skriver du at du vil 3bette floppet og nu skriver du at du bare vil folde?
Jeg folder like aldrig floppet (enten call eller 3b - det er vi forhåbentligt enige om ;)) Tror du blev forvirret af dette tidl. statement fra min seneste post: - Jeg ved ikke med dig, men jeg ville være i vildrede og ikke vide hvad jeg skulle gøre, og som regel når jeg ikke går det - folder jeg bare... - der mener jeg obv at jeg bare (nok) vil folde en brick turn hvs vi får for meget action/heat...
Det jeg mener med, at jeg ved sku ikke hvad jeg skal gøre - betyder egentligt bare,a t jeg er lidt i tivl om c/c / flat er superior frem for 3b/call - vi kan obv aldrig 3b folde floppet...
Håber det gav mening.
/drain
@drain
Når du mener vi har god nok equity på floppet, er det så fordi at du synes det er fint nok at komme ind som lille underdog eller er det fordi du gerne at best vil flippe om 100 bb's?
At argumentere for at det er godt at komme ind når det ikke er et +EV spil i længden som i dette scenario hvis villain har en streg, er super skidt.
Jeg vil gerne have mine penge en del bedre ind, men igen, man kan kun give en rimelig standard besvarelse i de her tråde medmindre der er solide informationer om Villain som gør at man kan tænke i lidt andre baner end hvad man bare udadtil burde gøre.
Anyhow så synes jeg det er way off at argumentere for at raise i spots hvor man er sikker på at pengene ryger ind og man hverken er favorit eller flipper særlig godt.
At flatcalle floppet som mig,HK og andre har sagt ville være sublimt fordi det giver os nogen meget bedre muligheder for ikke at committe os selv og evaluere hvad turn action er og enten giver os selv mulighed for at vinde en pæn pot eller tabe en lille.
@MartinB
Vi har nogle potodds der ca siger 3:1 hvis vi 3b og villain obv 4b/shipper lortet ind.
Eksempel:
Lad os antage at HERO 3b (pot) til $10 og han shipper stacken ind (villain dækker os) på $19,80. Nu er potten på $31 og vi skal calle vores resterende stack å $9,8 som derfor giver ration: 31:9,8 (3,16:1) som betyder vi skal bruge ~ 24% før vores call bliver EV-neutralt eller hvis vores equity ryger over, bliver vores call obv +EV/profitabelt play.
Mod en streg - J9** og AJ** har vi altså mellem 43 og 48% (har ikke taget højde for split puljer i form af en J turn/river) - hvis du ikke tror mig, kan du jo bare selv 'stove' hånden på www.propokertools.com/simulations...
Så Martin, du kan ikke modargumentere at vi IKKE kan lave et +EV-move ud af ovenstående hånd hvis vi 3b/caller-shove.
At du så ikke vil ind med kun 45% equity er jo bare en samgssag om man er gambler eller måske lidt mere til den tighte side.
Jeg kan btw stadig lide call som du og Holch foreslår, men ovenstående play har jeg lige argumenteret for - sådan rent matematisk - hvordan det kan være +EV, om man kan li' det eller ej.
Håber det igen, gav mening. ;)
/drain
EDIT: Link
@mr.drain
bare fordi du har skabt potodds til dig selv, gør det jo ikke til et profitabelt move.
Det er jo heller profitabelt at 4bet bluffe med 72off i en helt forkert sizing
(eksempelvis 50% af stack preflop ), bare fordi du lige har givet dig selv potodds.
Din argumentation for at 3bette floppet holder kun hvis du har en forventning om at villain kan folde en bedre hånd, ex: j9 eller KK.
Sidenote: Ville du raise J9 som villain, i det spot ??
@kochman
Mine beregninger fra min seneste tråd, er taget ud fra at villain altid vil shippe stacken ind efter vores 3b på floppet. Det må du undskylde jeg ikke fik skrevet der... (Jeg synes iø det er ret så sansynligt at han vil ind/kalde/shove, da vi über sjældent på PLO10 hvertfald, ser et raise fold på sådan et flop - medmindre det obv er bluff/semiskum)
Hvis villain flatter vores 3b er jeg jo godt med på at vi har en dårligere eguity end de 43-45% vi har på floppet.
Derudover har vi også en lille ting der hedder FE (folding equity), som måske kan gøre vores raise/3b profitabelt, dunno??
@kochman
Nåede slet ikke at svare på dit sidenote spørgsmål: Sidenote: Ville du raise J9 som villain, i det spot ??
- Jeg ville formentligt bare flatte i spottet med vores 2nd nut str8, da floppet ikke har nogle farvelade-draws men kun bagdørs-farver vi skal bekymre os om (- og obv også nuts - AJ**) + lige nogle set muligheder, der kan forvandles til boat på senere street
Flatter somsagt, men også for at give villain (i denne case os/HERO) en chance for at 'hænge sig selv' på senere streets.
du skriver " hvis villain flatter 3 bettet, har vi dårligere equity ". hvorfor ? jeg har en ide om at det forholder sig omvendt.
@kochman
Hvis villain flatter - og vi så ser en (blank) turn, så vil vores equity altid være dårligere end de 45% vi har på floppet. Hvis vi derimod kommer ind her og nu på floppet, så har vi en bedre equity end equity'en på en blank turn.
Dette skal selvfølgelig så siges, at disse beregninger kun gælder hvis vi kommer ind på begge streets. Henholdsvis 45 og en 30%ish vil jeg tro på en blank turn.