Ey all..
Vil egentlig gerne ( i stil med pintos fløjtesag ) høre hvad PN mener om Mourinhos træk igår mht de 2 røde kort der gav Ramos og Alonso karatæne i den næste ligegyldige kamp.
Dette link "beviser" påstanden - der nok alligevel er så åbenlys at den ikke kan bortforklares.. Det er vist ikke sket før at 2 spillere får ligegyldige røde kort i overtiden uden at det er med en "skjult" dagsorden.
www.marca.com/2010/11/23/futbol/liga_campeones/1290548877.html?a=1d6ac94bb34faf9668ba82ac014c729b&t=1290602327
Bemærk det er en Madrid baseret avis der bringer det.!
Personligt er jeg ultra farvet - er Barca fan og har aldrig kunnet udstå hverken Real eller Mourinho. Bare synet af Mourinho giver kvalmende opstød. Det skal i andre selvfølgelig ikke lide under :D
Derudover kan jeg ikke finde en vinkel der gør det bare nogenlunde acceptabelt. Det er direkte usportsligt og bringer hele regelementet i miskredit, efter min mening.
Efter min mening burde begge spillere have ekstra karantænedage og Mourinho burde straffes med et par kampe på tilskuerpladserne.
Hvad siger PN ? Og pls - lad det ikke blive en Barca vs Real diskussion denne gang!
X
Mourinhos træk - gal / genial ?
FUCK BARCA!
Syntes det er fair nok, de følger jo bare spillets regler.
Mourinhos træk er genialt, ikke mange managere der tænker længere end næste kamp. :)
[X] Usportsligt
[X] Bøde til klubben for usportsligt optræden
[ ] Ekstra karantæne til spillerne
[X] Genialt
og sidst med ikke mindst , HVORDAN skulle The Special One kunne få karantæne ????
Med mindre han står på sidelinjen og tydeligt opfordre til det , så kan Jose M aldrig blive straffet her
Uddyb please.. mit spanske sutter, og jeg fatter ikke hvad google translate skriver
Øhm så den på Sporten as well..
Det er noget med at Mourinho forklarer tingene til Dudek.. Dudek lister ned bag målet - omfavner Casillas ifbm et målspark. Derefter Casillas der omfavner Ramos - osv. 2 min efter = 2 røde kort for at trække tiden..
Laekkert link til noget spansk over 95% ikke forstaar noget som helst af, second skriver du at du faar kvalme bare ved synet af ham, og samtidig opretter en ligegyldig traad med billeder ham der gir dig kvalme.
BTW er jeg Barca fan, men syntes Jose M har bevist at han nok er den bedste traener af dem alle, eller taet paa ihvertfald.)
Gal hvis Uefa skrider ind og straffer dem ekstra hårdt, men genialt, hvis de får 2 "rene" spillere til 1/8 dels finalen.
Genialt.
De bryder ikke regelsættet. Usportsligt? Tja muligvis. Men det gælder jo om at vinde trofæer, og ikke om at være det 'pæneste' hold.
Mourinho er bare bedre end de andre.
Synes Ajax træner Martin Jol, siger det meget godt igår til tv.
Tager lidt afstand fra det, men erkender så til sidst han nok havde gjort det samme.
Er selv barca fan, men synes det er fair for at optimere sit hold til de vigtige kampe. Lidt ligesom i poker... Hvis man kan trash talke sin modstander til at tilte, selvom det måske ikke er den fineste metode at gøre, for at vinde flere $, så synes jeg det er ok. Synes det er fair her også. Står jo ingen steder i reglerne man ikke må det.
Hellere det end de skulle flække modstanderen i en sindsyg tackling.
Om man kan lide Mourinho eller Madrid er underordnet her. De bryder nogle regler, og får 2 røde kort og begge får 1 spilledags karantæne. Det er i min verden genialt det her. Hvorfor skulle der være en ekstra straf? kan virkelig ikke se argumenterne for det. De har fået den straf de skulle have for de 2 røde kort, og tager dem uden at klage.
Igen viser Mourinho bare at han er blandt verdens bedste trænere og at hans tankegang er genial. At det er usportsligt ved jeg sq ikke helt hvad jeg skal sige til. De udnytter vel bare et "hul" i regelsættet.
Det svarer vel til at slowrolle eller lave hit n'run i poker. Tilladt, men hamrende usportsligt og dårligt sportsmanship.
Det var ekstremt gennemtænkt og på den måde genialt, men da Ramos også laver samme stunt i overtiden trækker han Alonso med sig i faldet.
Jeg synes ikke en bøde er nok, for et par hundrede tusind kroner er jo ingenting, Ramos og Alonso skal havde en ekstra karantæne dag, derudover kunne man give Real Madrid en diciplinær straf, eller evt. en bøde på +10 mio. kr.
Som Poul Hansen siger, flot at være kongeklubben og spille i hvidt som er uskyldens farve og så lave sådan et stunt.
Alternativt kunne man bare give Mourinho nogle dages karantæne eftersom der ingen tvivl er om han udstikket ordren til Dudek.
at kalde det genialt når han har hivet det her træk så mange gange før og alle managers self har oplysninger om hvilke spillere der kan tåle at trække gulekort osv er det mere et spørgsmål om moral.
Moral og dårlige regler. Ville klæde uefa at give begge spillere 2 spilledages karantæne for at manipulere med spillets regler... imo
Jeg kan slet ikke se hvordan det "genialt". Fair nok, det er da smart nok, men det kan enhver 7.-klasse dreng altså regne ud, og det er jo langtfra første gang at det her sker.
Jeg havde gjort det samme, for hvilken træner vil ikke gerne stå med de bedste muligheder i viderespillet, og Real er sikret avancement. Ingen grund til at tage kort med videre. Helt basis simpel strategi, jeg forstår ikke de store ord folk har en tendens til at knytte til Mourinho. Bevares, manden er enormt dygtig (det kan ingen vel tage fra ham, og Madonna og Justin Timberlake er også enormt dygtige, uanset om man kan lide deres musik eller ej), men at det er en stor genialitet... Det synes jeg ikke. Helt standard planlæging og optimering af truppen.
At der er kommunikation indblandet er vel ikke så galt. Træneren må gerne råde til sine spillere, og ville han være parat til at tage de hug der ville komme, kunne han i princippet have givet dem den direkte ordre mens alle hørte på det. Det er vel ikke imod reglerne, men jo - på sin vis usportsligt. Jeg tror dog at en del Real-fans ville have bebrejdet ham hvis de to spillere IKKE havde gjort det, og så fik et gult kort mere i semien.
Nu kom Pisfisk mig en smule i forkøbet, men vil da lige melde at jeg har svært ved at se det geniale. Det er ganske simpel logistik der forekommer i ALLE rækker hvor x antal gule kort giver karantæne.
Hvis "jørgen" ikke kan spille næste weekend alligevel, så napper han da bare det kort der udløser karantænen, og så er alle glade. Det samme er set gjort med pokalkampe i midtugen, når man skulle møde Østre Bøvelse. (I DK gælder karantænerne på tværs af turneringerne - eller sådan var det ihevrtfald i gamle dage....)
Det jeg faktisk ikke forstår er at det bliver gjort så klodset - de kunne da sagtens have samlet et kort op i løbet af det sidste kvarter, uden at det havde fået indflydelse på resultatet. (Ved ikke om de prøvede, for så ikke kampen)
Det kommer sikkert ikke til at betyde noget, men umiddelbart kan "Pinto-paragraffen" om at bringe spillet i miskredit vel godt komme i spil her, men er nok på linie med Holmstrøm, der ikke mener UEFA tør straffe Real.
På et overordnet plan er Mourinho GENIAL!
Det er vel altid usportsligt at trække tiden, og derfor man får et gult kort for at gøre det. Hvis de nu havde sablet modstanderne ned med grove frispark så var det noget andet. Hvis der er et problem her, så må det være med regelsættet, ikke hverken spillere, trænere eller klubber der følger dette regelsæt.
Så må de lave deres regler om... Havde de flæsket en spiller ned bagfra og han var blevet skadet havde det da været endnu værre???
Problemet er jo ikke Real eller J.M., problemet er nogle tåbelige regler, som er så lette at udnytte og omgåes, at de skriger efter at blive det - om det så foregår mere eller mindre åbenlyst.
"Dårlig moral" my ass, det her ville alle og enhver da gøre i det spot.
synes som flere andre, at det er rimelig ligetil strategi.
Jeg synes dog, at der burde ændres i reglerne, så der er mulighed for at sanktionere mod det. At få et gult og/eller rødt kort skal være en straf, ikke en fordel.
Det kan give sindssyge kampe, hvis det bliver mere reglen end undtagelsen, at man skal gå efter at blive smidt ud i næstsidste kamp.
De burde bare få én kampdags karantæne, men i næste betydende kamp. I det her tilfælde kan en blind abe se, at det ikke er i sidste gruppespilskamp... Så flyt karantænen til 1/8-dels finalen... Og så få kigget på reglerne før næste sæson.
Jeg håber, at så mange som muligt i aften (der har mulighed for det - kender ikke stillingerne) benytter sig af samme strategi... og så åbenlyst som muligt... så UEFA bliver nødt til at gøre noget... Tvivler på, at de gør ret meget, hvis det kun er denne ene gang, at det er åbenlyst...
Altså det sker jo hvert år at en spiller lige napper et gult kort for at få karantæne i en ligegyldig kamp. Og det er der aldrig givet karantæne for. Bare fordi de får 2 gulekort i en kamp og det er 2 spillere fra samme hold.. Ja det ændrer vel ikke det store.
@Pisfisk m.fl.
Nu var det nok mere fordi OP satte det op som et valg imellem gal/genial. Jeg er enig i, at det ikke kræver medlemskort til mensa for at regne den der ud.
Men min personlige mening er, at Mourinho bare gør de rigtige ting hele tiden. Han tager de beslutninger og lægger de strategier, som giver hans hold de bedste muligheder for at vinde. Mange kalder det kynisk, beregnende og usportslgt. Jeg kalder det vindervilje og trænergenialitet.
@Berlinco
Ja
Jeg kan bare ikke mindes at der er en enkelt spiller der bevidst har trukket sit 2. kort i en kamp og derved fået rødt karantæne. I min bog kan det bedre forsvares at få 1 gult kort i en kamp der udløser karantæne den efterfølgende - end at trække 1 ekstra gult kort og derved få rødt.. Det har før været favorabelt for en spiller at få 1 gult kort i en kamp og derved blive booket i en kommende evt ligakamp mod et segundahold og derved blive klar til en storkamp i toppen af ligaen. Det er også forkert - men i mine øjne mere ok end dette stunt.
At det er så ultra nødvendigt at have alle mand klar til en kommende 1. kamp i 1/8 delsfinalerne mod eks Shakthor - FCK - Benfica - Tottenham - er så for mig en endnu større gåde.. Det ville i mine øjne svare til at DK kunne mangle Lars J og Christian Poulsen i en EM kval kamp mod Cypern. Det er lidt et skidt signal at sende til bænken imo..
Tager hatten af for Mourinhos resultater - de forsvarer sig selv. Det kan ingen tage fra ham. Det er mest hans personlighed og det fact at samtlige andre klubber og træner skal drages med ind i hans medieverden. Eks da Sporting Gijon tabte til Barca - der klagede han over at træneren sparede nogle spillere..
Desværre tør UEFA nok ikke straffe Real ligeså hårdt som hvis det eks havde været Shaktor eller Braga der havde kunnet udnytte det.
X
@Xsuited
Det er nok heller ikke med henblik på en kamp mod eksempelvis FCK. Men så er de rensede for gule kort i hele knockout-fasen. Dvs de kan få et gult kort på et tidspunkt senere uden at få karantæne mod eksempelvis Barcelona i semifinalen... Der er det nok lidt vigtigere :-)
EDIT: Derudover er det vel aldrig en ulempe at have sit bedste hold klar. Når nu man kan gøre det bare ved at udnytte et hul i reglerne. Hvorfor bænke de gode spillere, hvis man kan undlade det?
Jeg har svært ved at se det moralsk forkerte i det der skete, hvem gider forklare mig det?
@ Zorro
Men lige netop de spillere går altså ikke igennem en hel knockout fase uden at få gule kort.. Ramos får nærmest 3-4 direkte røde i løbet af en sæson og Alonso spiller en position hvor det er nødvendigt at trække et par gule i ny og næ.. Min pointe er at det er uundgåeligt at der er spillere der får karantæne i evt 6 kampe til finalen. Mener så det er lavet om så at de spillere der ville få karantæne til finalen bliver ophævet.!
X
Nej, netop.
Så er det da også bedst, at de kan få det første gule kort uden at få karantæne... I sidste ende betyder det måske en karantæne eller to færre til holdet igennem knockout-fasen - i forhold til de hold, der ikke laver den finte... Det må du da give mig ret i, at det er en fordel?
@ Zorro
Kan sagtens se fordelen i det - mere måden det blev gjort på.. Men hvis man skal føre pricippet helt ud - ville alle hold, hvis spillere fik et gult kort i eks 82. minut være nødsaget til at lave samme finte for at undgå karantæne.. Det ville jo blive et større moralsk cirkus end nutidens cykelløb...
X
Taget fra Onside DK
UEFA kan give Real Madrid længere karantæne
UEFA har nu startet en sag mod de to Real Madrid-spillere, der muligvis blev vist ud med vilje.
Xabi Alonso og Sergio Ramos blev begge udvist kort før tid, da de trak tiden i gårsdagens kamp mod Ajax. Eftefølgende har der været spekuleret i, om José Mourinho bad de to spillere om at blive udvist, så de kan starte 1/8-finalerne uden at have kort i banken.
Real Madrid benægter det hele, men nu har UEFA ifølge Nettavisen taget episoden op og har startet en sag mod Real Madrid. Forbundet skal nu se på kamprapporten og vurdere, om de to spillere skal straffes yderligere.
Tv-billeder viser, at José Mourinho snakker med Alonså på sidelinien kort før udvisningen, og den spanske avis Marca har offentliggjort billeder af Mourinho, hvor han via Jerzy Dudek og Iker Casillas giver Sergio Ramos besked om, at han skal tage sig en udvisning.
TY home :D Der står det vist på et lidt lettere læseligt sprog :D
X
Pointen er bare, at det er åndssvagt, at man kan opnå en fordel af noget, der burde være en straf... Så imo burde reglerne strammes eller det skulle være muligt at sanktionere mod åbenlyse udnyttelser af et hul i reglerne... Så håber, at UEFA vil kigge på det (læs: reglerne)... Men så længe, at det er et enkeltstående tilfælde, så gør de nok ikke...
Derudover tror jeg, at vi er rimeligt enige :-)
Jeg synes den er lidt 50/50.
Hvorfor ikke gøre det når man ikke bryder nogen regler, de andre hold kan jo bare gøre det samme.
Det så der noget af problemet ligger. Hvad hvis nu alle hold begynder at gøre det så bliver det jo en stor joke.
Yeah tror jeg også Zorro :D
Spændene at følge hvad udfaldet bliver.. Som sagt havde det været lettere for UEFA at sætte et eksempel som med Mallorca pga økonomi.. Hvis det nu havde været netop Braga kunne de lave regelerne udfra det. Når det er real har Perez nok desværre for meget magt...
X
Intet galt i det og er vel dybest set std., omend det nok kunne gøres mere elegant.
Så længe Ramos og Alonso ikke er så dumme at indrømme det efterfølgende, så får de heller ikke nogen karantæne. Beckham fik det i sin tid fordi han ville forklare en journalist, at han er en klog spiller, der er i stand til at time sine karantæner :-)
Enig med Pisfisk her.
Selv den største idiot kunne jo regne den ud, det er lige før jeg tror at selv Christian Ronaldo kunne have regnet den ud, så genialt er et stort ord.
Men Som NC Holmstrøm siger, havde FCK formentlig fået karantæne, men Real gør nok ikke.
Nu kender jeg ikke alle reglerne til punkt og prikke, men er der ikke nogen der siger noget med at bringe spillet i miskredit kan give karantæne eller bøde.
Selvfølgelig kan man ikke straffe Mourinho, det kan jo ikke bevises at han rent faktisk gør det.
Det viser bare manden ingen moral har, hvilket jo ikke er nogen nyhed, men det ændrer dog ikke på at han er en fremragende manager.
altså minder lidt om da david nielsen med vilje missede bolden og prøvede at lave straffe mod fck da han spillede i Aab.
Han ville også være blevet straffet, hvis det ikke var fordi han først mange år senere skrev om det i en bog. Som vi sikkert også kommer til at se i de her tilfælde når folk kommer væk fra rampelyset og skal score lidt flere penge/spotlight.
Uefa/Dbu og alle de andre fodbold forbund vil gerne have at spillerne skal være rollemodeler og opføre sig pænt på og uden for banen og mon ikke de kunne tolke det som spillet er bragt i miskredit her?
Nu skal man jo lige huske på, at de får en straf. De får skam karantæne i næste kamp... Reglerne er jo i øvrigt ens for alle hold - hvis de hellere vil bytte deres gule kort for en karantæne i den næste kamp, står det dem frit for (som reglerne er nu).
Hvis man sanktionerer imod åbenlyse udnyttelser af dette 'hul' i reglerne, opnår man jo kun, at spillerne bliver nødt til at trække 'reelle' gule kort. Eller med andre ord, bliver de nødt til at save en spiller ned, trække en nødbremse, eller noget helt tredje, som har indflydelse på kampen og modstandernes helbred. Det er vel heller ikke ønskeligt. Så hellere få kortet ved at trække tiden i 20 sekunder i slutningen af en kamp, som allerede er afgjort imo.
Det er ikke genialt, men noget der burde være uber standard for normalt tænkende spillere og managers. Efter min mening er det grænsende til idiotisk ikke at gøre sådan noget når det har vil hjælpe klubben senere i turneringen og måske vil forringe deres chancer hvis de ikke gør det. At de gør det åbenlyst på denne måde er da også KLART at foretrække fremfor at vi saver en modstander midt over for at få det gule kort nr 2.
Jeg sidder ofte og græmmer mig over når spillere ikke gør det rigtige i en sådan situation når der er SÅ meget på spil og hvis spillerne ikke selv kan finde ud af det så må det være en stor fejl af manageren / klubben at de ikke er blevet instrueret inden kampen i hvad man skal gøre i en sådan situation.
@ Hala
Nu er det jo oftest sådan at når pulsen kører på max er det ikke altid at spillerne tænker lige klart og logisk! Heldigvis for det da- fodbold skulle nødig blive et strategi spil hvor en 1-0 føring førte til 11 mand i eget felt der sparker væk !
X
forstår ikke hvorfor andre hold ikke også gør det.. den burde ligge lige til højreskøjten.. måske gøre det knap så åbenlyst - men hvad fanden det er vel op til en selv.
Hvordan vil i have at UEFA skal ændre reglerne for at forhindre ting som dette? Det er jo umuligt at håndhæve.
Hvad hvis Mourinho ikke havde givet dem "ordre" til at få de kort? Skal de så også straffes ekstra for at tænke sig?
@Xsuited
Nu er det jo ikke en åbenlys fordel at stille sig ned i eget felt med 11 mand og sparke væk hvis man fører 1-0. Bare se AaB under Pehrsson hvor den taktik flittigt blev benyttet :)
@ Hala
det er mere pointen i at fodbold heldigvis ikke er så kynisk som nogen prøver at praktisere. Mourinho spiller da bedre fodbold med Real end han har gjort med både chelsea og inter.
Lad os tage et hypotetisk eksempel.
Real vs Benfica i 1/8 finalerne. 1. opgør på Bernabeu.
Stillingen er 4-0 på Bernabeu, der er spillet 65 min.
Pepe - Ramos - Ronaldo har alle fået gult kort i løbet af de første 65 min. Nu får de så alle sammen sjovt nok endnu et gult kort på noget der åbenlyst er et bevidst forsøg på dette..
Ville det også være ok - det er i princippet det samme.!
hvis det kommer så vidt tror jeg ikke der er mange der gider se fodbold mere..
X
Jeg blev mega harm, da jeg så den optræden i går fra Real Madrid! Det var simpelthen noget af det klammeste, jeg nogensinde har set i fodbold! Jeg forstår godt, at de gerne vil undgå, at deres spillere får karantæne i en vigtig knockout kamp, men måden de gjorde det på, var direkte usmagelig! Man skal ikke bevidst gå efter et rødt kort, og dermed opnå karantæne i en mindre vigtig kamp. De spillere var i fare for en karantæne, fordi de har skrabet nogle point sammen qua diverse grove frispark, så når de står i fedtefadet, skal og må de bare ikke tilfuske sig en nemmere karantæne. Det er en del af spillet, at man grundet strafpoint, kan ende med at sidde udenfor i en vigtig kamp, og det overrasker ingen, så derfor burde de have tænkt på det længe inden i går.
Mourinho, er uden sammenligning den mest usympatiske og usportslige træner, der findes. Han er jo komplet idiot at høre på temmelig ofte i diverse pressemøder også.
Jeg håber inderligt, at Real Madrid får en straf de kan mærke! Det hører ingen steder hjemme, at man selv lige "fixer" kampen på usportslig vis, så den lige fik det helt rigtige udfald på alle måder.
Hvis madrid bliver straffet for det er alternativet bare at klubberne næste gang stiller med tredjeholdet og børn hvis de er sikre på at gå videre. Heller ikke specielt meget fair play over det, ultimativt kan ende med at ens chance for at gå videre afhænger af lodtrækningen hvor det fordeles hvornår man møder gruppe favoritterne.
Jeg har tilladt mig at citere ALT hvad der er skrevet i JoeLOLs link - ganske enkelt fordi det er SÅ blankt.
♣ "Real Madrid udklasserede i går Ajax Amsterdam med hele 0-4 i en kamp, som fik en lidt bizar afslutning, da Xabi Alonso og Sergio Ramos med fuldt overlæg og efter henstilling fra trænerbænken tøvede længe med at sætte spillet i gang og dermed fremprovokerede deres andet gule kort og dermed udvisning. Dermed har de karantæne i næste og sidste spillerunde i gruppespillet og er derfor klar til at ottendedelsfinalerne, hvor de ikke behøver at spekulere i karantæne.
Det gav efterfølgende en del bitre kommentarer fra snævertsynede fodbold-romantikere, som kaldte det mangel på fair play, usportsligt og flere håbede på, at denne handling ville få konsekvenser for spillere og klub.
Det skal indrømmes, at det ikke var specielt kønt at se på, men koldt og kynisk var det bare en udnyttelse af spillets regler, som man har set det ved utallige lejligheder før, hvor spillere fremprovokerer udvisning for at undgå karantæne til afgørende kampe.
Nuvel, Xabi Alonso kunne jo bare have stoppet en bold med hånden og Sergio Ramos kunne have lavet en af sine overilede tacklinger og på den måde have skjult hensigten og så var vi sluppet for dobbeltmoralen.
Med tanke på, at Real Madrid før gårsdagens kamp stort set var sikker på førstepladsen og med viden om, at holdet på mandag spiller El Clásico i Liga BBVA, så havde det været oplagt for José Mourinho at stille med Adán på mål og Jerzy Dudek i centerforsvaret, mens unge spillere som Mateos, Canales, Pedro León, Arbeloa og Morata fik chancen med beskeden om at gå ind og lave en Alcorcón, så man ikke risikerede noget.
DET havde været usportsligt og mangel på fair play i forhold til placeringen af andenpladsen mellem de andre hold i puljen.
I stedet har Real Madrid gennem hele turneringen stået for det mest målsøgende og underholdende spil og man har hver gang stillet i stærkeste opstilling og man har sat en tyk streg under, at man er markant bedre end de øvrige hold i puljen.
Derfor kan man ikke fortænke klubben i at spekulere i at skaffe sig selv den mest fordelagtige position før ottendedels-finalerne, som man har haft en grim tradition med ikke at komme videre fra.
Det er kold og kynisk beregning, men det er ikke usportsligt eller mangel på fair play.
Jesper Frost-Hansen (Siempre Madrid). "♣
OMFG og intet mindre.
@Xsuited
Yup det ville være helt okay og godt tænkt, bortset fra at det ville være stjernedumt at trække 3 røde kort efter kun 65 minutter og dermed give Benfica muligheden for at spille sig tilbage i kampen og lave et resultat. Hvis det blev gjort efter 89 min synes jeg det ville være det rigtige valg for Real Madrid.
Hvorfor skal man sætte sig selv i en ufavorabel position til resten af turneringen når der er en meget simpel måde at undgå dette på?
Btw. Jeg er selv Barca fan og hader Real (næsten lige så meget som jeg hader Man U) så det er ikke noget med at jeg er "farvet".
@Mancini
Hold da fest en saglig kritik, du kunne jo uddybe hvorfor det er så blankt, for jeg forstår det ikke?
@ Hala
Nu siger jeg jo heller ikke at de skulle trække det røde kort efter 65 min..
Men lad os sige der er frispark til Benfica.. 91 min spillet. Pepe sparker bolden langt ud på tribunerne og trækker det første..
Efterfølgende frispark igen - Ronaldo gør det samme.
Efterfølgende frispark igen - Ramos gør det samme..
Ved det er firkantet stillet op - men det igår var omtrent ligeså åbenlyst.
Men tænk lige tanken videre hvis det var kotymen i knock out bold... Det skal jo ikke komme dertil hvor dommere skal anvende omvendt psykologi og nærmest bevidst undgå at give spillere der bevidst benytter denne metode det 2. gule kort...
@ ManCini
Nåede ikke engang til enden inden hovedrysten!
X
Folk der ikke kan se det fornuftige i det, er åbenlyst Barcelona fans!
Det er jo komplet åndsvagt ikke at gøre det..
Men hvis folk mener det er bedre at save en spiller over, så er det jer der usympatiske!!!!
@Mancini
Det eneste der er fuldstændig blankt der er da din kommentar.
@ Berlinco
Så tag venligst stilling og svar på det indlæg vedr den hypotetiske kamp.
"Men hvis folk mener det er bedre at save en spiller over, så er det jer der usympatiske!!!!"
Lets not get carried away pls...
X
Jamen reglerne er jo sådan! Så hvis der bliver nogen sag ud af det, er det da først hul i hovedet..
ALLE hold gør det, bare ikke så åbenlyst!
JoeLOL:
Så forstår du nok ikke meget af fodbold. Den artikel er pinlig, og det er direkte skræmmende, at så stor en hjemmeside har så inkompetente folk til at skrive artikler.
Mancini,
Yea det er ret dumt. Jeg kan godt lide at han totalt modsiger sig selv.
UEFA burde i stedet takke Real Madrid der så åbenlyst udstiller nogle af de "huller" der er i regelsættet hvis man vitterlig mener det ville være bedst for fodbolden hvis den var 100% "gentleman-agtig".
Faktum er jo at den slags situationer sker i alle kampe og udføres af alle hold. Hvad enten det er at man forhindrer et hurtigt frispark, laver professionelle frispark, filmer eller man som målmand pifter. Personligt synes jeg, at det taktiske muligheder er netop en af charmerne ved fodbolden og synes det er godt at se en træner som Mourinho udnytte mulighederne/reglerne fuldt ud. Dette ville man vel også gøre i de fleste andre sportsgrene. Forestil dig en amerikansk fodboldkamp hvor der manglede 15 sek og førerholdet ikke holdt på bolden tiden ud blot for at underholde publikum.
Det er jo imod reglernes og spillets ånd. Jeg syntes ikke det er fair play uanset om det er lige indenfor reglerne.
UEFA kunne jo vælge istedet for helt at slette gule kort efter karantæne at akkumulere dem til en team-straf. Lidt ligesom i Basket hvor de første fejl er personlige, men når man når et vidst antal for teamet giver hver efterfølgende en straf.
Så hver spiller får en straf som i dag efter 2 eller 3 gule kort. Teamet får så samtidig point per gult eller rødt kort, og hvis de når over et vidst antal point koster et gult kort mere, eller man finder en anden sanktionsmulighed.
@ Coin
"Altså nu er Mancini og Xsuited jo også inkarnerede barcafans"
Nu har det jo ikke rigtigt noget med sagen, men har bekendt at jeg ikke bryder mig om RM..
Men svar lige på det andet tænkte eksempel.
"Lad os tage et hypotetisk eksempel.
Real vs Benfica i 1/8 finalerne. 1. opgør på Bernabeu.
Stillingen er 4-0 på Bernabeu, der er spillet 65 min.
Pepe - Ramos - Ronaldo har alle fået gult kort i løbet af de første 65 min. Nu får de så alle sammen sjovt nok endnu et gult kort på noget der åbenlyst er et bevidst forsøg på dette..
Ville det også være ok - det er i princippet det samme.!"
X
Usportsligt uden lige. Problemet er dog ikke at Mourinho spekulerer i den slags, men nærmere at det er MULIGT at spekulere i den slags = UEFA er tumperne.
de udnytter reglerne. hvis uefa whiner over dette, så må de lave reglerne om.
JoeLOL,
Du kan ikke se han totalt modsiger sig selv?
- Udvisningerne kan ikke være usportslige fordi det sker indenfor reglerne.
Bang. Slut. Færdig. Ikke mere at tale om.
- At spare en masse spillere, hvilket også er indenfor reglerne (at stille med Dudek i forsvaret er måske ikke dog), er derimod mangel på fair play.
Fuldstændig modsigelse af det han lige har skrevet.
Der er flere andre dumme ting, men det er det værste.
For reals synspunkt, kan jeg sagtens se det fornuftige i det.
Men for spillets skyld burde de blive straffet ud over karantænen i næste kamp.
Hvis du gør nogle ting i fodbold forsætligt, giver det jo altid højere straf.
Hvis du fx i en tackling kommer til at sparke en, giver det gult. Men hvis du sparker ham med vilje, giver det rødt.
Derfor burde de få en ekstra dags karantæne, da de gjorde det fuldt overlagt.
Desuden er det jo mega klamt at se på, jeg håber virkelig de bliver straffet yderligere.
Puta Madrid udnytter et hul i reglerne, præcis som flere andre hold før dem - måske er det dog lige en tand FOR tydeligt i dette tilfælde.
Mourinho viser bare igen at alle kneb gælder i moderne fodbold.
Man kan så mene hvad man vil om det.. Jeg mener at de to spillere + træner burde klynges op i bollerne på det lokale torv, MEN noget egenligt forkert har de ikke gjort. Dog undrer det mig at Alonso og Ramos åbenbart ikke selv kan tænke, men skal have hjælp til at få det andet gule og dermed karantæne i den sidste "ligegyldige" kamp..
Synes det er latterligt. De fører 4-0, ingen grund til den tidsudtrækning.
De røde kort var fuld fortjent, og jeg håber de bliver straffet ekstra!!
Mes que un club.♥
@Paula
Jo det kan jeg godt, men nogle af hans pointer rammer essensen i det her ret godt.
Tror måske du har misset pointen :)
LOL Zipex.. Tror heller ikke helt du har fattet det, Men igen, kun Barcafolk der mener det er forkert....
@ Berlinco
Nu prøver jeg lige igen. Det er intet med Barca vs Real at gøre...
Kan du svare på følgende spørgsmål vedr dette hypotetiske eksempel :
Barca fører 4-0 over Shakthor Donetsk på Camp Nou. 1 kamp af 8. dels finalerne.
Der er spillet 85 min af kampen og den dødet lidt hen. Xavi - Alves - Puyol har alle fået gult kort i løbet af kampen. Det skulle være en formsag at kvalificerer sig til videre avancement pga den store hjemmebane sejr.
Nu får alle 3 et ekstra gult kort pga tidsudtræk ifbm - målspark - indkast og frisspark. De får altså allesammen rødt kort og dermed karantæne i returopgøret - men er altså renset til kvartfinalerne.
Vil dette være ok, både for fodbolden og rent moralsk set. Vil det være ok at det blev kotymen fremover i både EM - VM - CHL - UEFA kampe ?
X
Nu har jeg kun læst et par stykker af de øverste indlæg, men det de laver er jo genialt.
Jeg forstår godt folk kan snakke om det "usportslige" koncept i det, men jeg synes stadig at det er gennemtænkt og iorden.
En hver der tænker fremad, kan vel se at det er bedst for holdet? og dermed et godt træk fra Madrids side..
Dette er sagt uden på nogen måde at være madrid fan (eller barca for den sags skyld:))
Selcfølgelig vil det være ok! Sådan er reglerne nu engang lavet, og bliver de lavet om vil det resultere i at de spillerne du omtaler begår nogen grimme frispark i stedet for..
Det vil altid ske, det er bare et spørgsmål om hvor "tydeligt" Det skal være....
Det er du måske ikke enig i?
Nej det er jeg ikke - og det er heldigvis ikke set før - så åbenlyst og tydeligt.. Det er direkte usportsligt omend det kan forsvares juridisk - endnu. Btw - hvem andre end Mourinho skulle være den første til at teste reglerne af.. :D
Men nu må vi jo afvente UEFAs syn på sagerne - og mon ikke der bliver lavet lidt om i reglementet efterfølgende...
X
Jeg håber bestemt også der bliver lavet om i reglerne!! Bestemt:)
Men mener stadig ikke de kan straffes....
Det springende punkt er vel at de laver det så tilpas åbenlyst at enhver med en lille smule forstand kan se er det er det eneste de er ude efter.
Et eller andet sted i reglerne står der vel skrevet at man ikke bevidst må få karantænegivende kort eller noget i den dur..
X
Ja det gør det der, derfor kan det selvfølgelig ske..
Men igen igen, bedre end de kommer til at skade en ved en hård tackling!!
Klart - jeg mener heller ikke at nogen skal komme tilskade ved det.. Generelt og moralsk er det bare imod god sportsånd og for mig er der nogle ting ved fodbold som kendetegner charmen.. Deriblandt dommerkendelser der måske ikke altid er helt korrekte etc etc..
X
Mehh den er vel lidt lakris... Mest oplagte er vel at kigge på reglerne, og se om man ikke bare burde nulstille alle kort efter en kvalrunde, for ja hvis de slipper afsted med den her så bliver det vel nærmest std. fra nu af.
Ved VM blev de vist nulstillet efter de indledende runder.
Det ku man jo også overveje her måske.
Iøvrigt kan jeg ik for alvor se det usportslige i det.
Synes det er meget værre når spillere forsøger at filme sig til straffe, rødt kort til modstanderen, eller efterligner dommerens fløjte...
Genialt? Nej.
Nyt? Nej.
Usportsligt? Nej.
Opdatering af regelsættet og indsættelse af strafpoint? Ja.
Man har gjort det samme i dansk divisionsfodbold i årevis.
@ Grethe
Nu kan man jo altså ikke helt sammenligne at få et gult kort der udløser karantæne - og så få gult kort nummer 2 i en kamp for bevidst at udløse karantæne!
X
Sjovt Xsuited spørg PN og når han ikke får det svar han ønsker piller han alle ned der ikke er enige.. 16 posts so far, selv om PN i hovedtræk syntes det er UEFA/regelsættet og ikke spillerne man skal pege fingre ad.
(X) "Lovligt" indenfor gældende regler
(X) Allerhelvedes usportsligt og en gang megasvans
@ Bettet
Hmm det er en diskussion vedr emnet - om IMO har der været en god tone hele vejen igennem.. Mener bestemt ikke jeg på nogen måde har pillet nogen ned eller forulempet nogle i denne tråd.. hvis der er nogen der føler sig stødt må de meget gernre melde sig!
Hvad er det lige der skulle være galt med at skrive 16 posts i en diskussion man selv starter...?
Btw - nu prøvede vi at holde tråden fri for Real vs Barca .. Sjovt det eneste du bidrager med er kritik af mig som person. Sjovt der står Hala Madrid under din profil... hmmm...
X
Lige et indspark til debatten:
Er det fair/galt/genialt, når bundhold fra eks. PL vælger at spare deres bedste spillere (sågar skifte næsten hele hold) i udekampe mod topholdene?
Fedt sagt DaBlam!!
Det er nemlig ligeså usportsligt, om ikke mere!
Alle hold der møder Real eller Barcelona sparer alle deres gode spillere pga de ikke mener de vinder alligevel! Hvad så med holdet der møder dem ugen efter??
Der har de sparet "1 holdet" Til den kamp!
Usportsligt?? JA!! og JA!!
'UEFA burde i stedet takke Real Madrid der så åbenlyst udstiller nogle af de "huller" der er i regelsættet hvis man vitterlig mener det ville være bedst for fodbolden hvis den var 100% "gentleman-agtig".'
Jeg magter ikke at diskutere fodbold med en gut der har så retarderet en holdning til fodbold. Så den lader vi ligge.
Anyways. Jeg er med på, at når man er en fan side af Real Madrids, så skal man forvente en subjektiv artikel. Det er ganske fint og helt naturligt, men når man tilsidesætter fodboldetikette så groft som i den postede artikel, blot for at retfærdiggøre ens eget holds absurde og usportslige handlinger, så står jeg sq af.
Lad os så i øvrigt lige slå en ting fast - sammenligningen som Jesper Frost-Hansen laver er jo helt til grin. Han begrunder Reals stærke opstilling i Ajax med, at det ville være unfair over for resten af puljen, når det kommer til fordelingen af anden pladsen i puljen. Eller også var det fordi, at Real IKKE var sikre på førstepladsen i puljen. Fremragende research arbejde, må man sige. Desuden ville det undre mig utroligt meget, hvis Real stiller i absolut stærkeste opstilling til den sidste gruppe kamp hjemme mod Auxerre. Der er ufattelig mange kampe på en sæson og spillerne søger pauser, hvor der kan søges pauser. Det foregår overalt, selv ned til serie 1, som jeg spiller. Vi sparede spiller, så snart det stod klart, at vi ikke længere kunne rykke op. Ingen af de hold der er sikker på første pladsen inden sidste runde, vil stille i absolut stærkeste opstilling. Det er logik for burhøns.
@ManCini
Ingen overraskelse at du ikke vil tage diskussionen op. Det kunne jeg heller ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at du har kompetencerne til.
Mancini +1
Hvad sker der for folk der siger det er genialt?
Argumentet er at fordi man "udnytter" et hul i reglerne ved at fabrikere en straf, som ophæver en anden straf... så er det genialt. OMFG - retardos.
Det er naturligvis HELT BLANKT det der move de laver...
Overordnet set er det jo en "strafnedsættelse" man BEVIDST søger.
Det er udelukkende INTENTIONEN der skal straffes.
Her er et ekstremt principielt eksempel:
Hvis jeg kunne undgå en anden (slem) straf for mord (livstid) ved at lave et uagtsomt manddrab (mindre slem) og tage et antal år i fængsel for det - så var det efter den logik principielt genialt (og helt i orden, da jeg har taget min straf for uagtsomtmandrab), fordi jeg undgå den slemme straf...
Kan man ikke se hvor dumt det er??
Jeg vil mene at min INTENTION om det uagtsomme manddrab skal straffes endnu HÅRDERE nu fordi jeg begår EKSTRA BEVIDSTE handlinger for at undvige min oprindelige straf...
Det er rystende at folk virkelig mener det er i orden - principielt.
Det er rystende at man kan sammenligne mord/drab whatever med at trække et gult kort med vilje.
Selvfølgelig var det åndsvagt at se på, ikke at det havde den store betydning, men det kan aldrig nogensinde være RM-spillernes problem at reglerne er uduelige. Alternativet var at sparke en anden spiller ned med vilje eller at tage bolden med hånden.
Selvfølgelig er det genialt hvis ikke de får yderligere straf tildelt. Lige såvel som det er genialt hvis en forsvarer redder en bold med hånden på stregen uden det bliver opdaget.
Når det så er sagt mener jeg UEFA bør tildele en yderligere straf til spillere og/eller klub. Enhver overtrædelse af fodboldloven medfører en straf i form af frispark, gult kort eller rødt kort. I dette tilfælde er straffen ikke en straf men en belønning hvorfor man burde gå ind og tildele en straf.
En "smart" dommer havde sagt til Alonso at han skulle sætte spillet i gang omgående eller få direkte rødt, og havde Ramos derefter gjort det samme havde han også fået direkte rødt.
Men i bund og grund er det jo reglerne der er helt håbløse på det punkt, det burde aldrig være en mulighed at få fordel af bevidste kort. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke går over til det system der bruges i lavere danske rækker med 10 minutters udvisning for gult kort. Hvorfor skal det komme Auxerre tilgode at Real får nogle kort mod Ajax, det burde udelukkende komme Ajax tilgode.
Gult = 10 minutters udvisning og ingen opsamling af point til senere karantæne. Rødt = udvisning og karantæne i næste kamp(e) mod SAMME modstander. Så tilfalder fordelen det hold som handlingen er begået imod.
Og med alle de dommere der efterhånden er i kampene skulle det være muligt at holde styr på...
@ Jigsaw
Jeg har imo allerede bevist min evne til at debatere en ret interessant og kontroversiel episode (hvis du læser lidt videre i mit indlæg kan du endda se, hvordan jeg bærer mig ad), så hvad er det du vil med din "du er så blank og inkompetent"-attitude?
EDIT: Dit nick siger mig et eller andet og det virker til du har et horn i siden på mig - har vi mødt hinanden, eller hvordan hænger det sammen?
Det er genialt, de skal selvfølgelig ikke straffes.
Efterfølgende skal UEFA selvfølgelig ind og justere reglerne, så denne usportslige optræden ikke gentager sig.
@Mancini
Jeg tror vi har mødtes irl, men er ikke helt sikker. Hvis du er den jeg tror, fremstod du som en sympatisk fyr og dette har intet personligt på sig.
Jeg kommenterede blot dine udtalelser på det fodboldmæssige plan, som mister al form for objektivitet.
Selvfølgelig er det genialt hvis ikke de får yderligere straf tildelt. Lige såvel som det er genialt hvis en forsvarer redder en bold med hånden på stregen uden det bliver opdaget.
Du er da helt væk Longchamp..
Hvordan kan du synes det er Genialt? Er det så os genialt når man laver en svinestreg uden det bliver set?
Imo er det li så usportslig som Baca målmandens piften, og skal os koste 2 dage
Uanset hvad - holdningerne her i tråden er meget farvet af personers præference af klub, bliver det spændene at følge uefas afgørelse. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at når Uefa melder så hårdt op i medierne angående deres undersøgelse af sagen og alle involverede parter i den : Ramos - Alonso - Dudek - Casillas og Mourinho, Hvis de ikke sætter et eksempel her ville det være et gigantisk selvmål af Uefa.
X
@ Jigsaw
Hvor henne? Wien tidligere på året?
Jeg kan imo ikke se, hvorfor min post mister alt objektivitet - det eneste jeg har kommenteret er, at Jesper Frost-Hansens blog på Madridista.dk er total blank og jeg har argumenteret herfor. Jeg har endda ikke givet min egen mening til kende, hvorvidt det skal straffes eller ej. Så hvordan du lige kan konkludere, at jeg ikke har kompetence til at diskutere fodbold er mig temmelig uforstående, men oh well. Pyt :)
Nu har der lige været en sag, hvor en Barcelona spiller optrådte usportslig, og min mening i den situation er straf - klart straf. I øvrigt en temmelig absurd situation, men 2 dage spilleskarantæne er på sin plads. Jeg havde sq lidt håbet på flere, for at være ærlig. Hvorfor Pinto føler trang til at hylde sig selv efter det lykkedes ham at få Santin til at stoppe, ja godt spørgsmål, men det kostede ham i hvert fald en karantæne.
Det er imo det samme her. Det er SÅ tydeligt hvad de har gang i og mega usportsligt = straf, ligesom i Pinto sagen. Faktisk kunne de nemt være kommet afsted med det, med lidt mere grundig planlægning inden kampe. Det er mig imo en gåde, hvordan Mourinho ikke kan have overvejet følgerne for dette stunt. Det er imo retarderet udelukkende fordi Ramos og Alonso risikerer yderligere karantæne end bare mod Auxerre. No one knows.
@ManCini
"Det foregår overalt, selv ned til serie 1, som jeg spiller. Vi sparede spiller, så snart det stod klart, at vi ikke længere kunne rykke op".
Og hvad er grunden til det?
Skal de vaere klar til naeste saesson?
Er de traette i serie 1 bold?
Er der en vigtig indendoers turnering?
@ JoeLOL
Jo lol
Slå evt. ekstremt og principielt op, hvis du er i tvivl om hvad de betyder...
Sagen er jo det at bevidst at lave et regelbrud er noget af det værste man kan gøre.
F.eks. (knap så ekstremt) jeg er pissesur over noget.
Jeg har lyst til at slå en mand ned.
Jeg ved jeg får 30 dage får det.
Jeg har ikke noget imod at sidde 30 dage.
Derfor slår jeg manden ned med god samvittighed.
Jeg tager jo min straf bagefter...
Retorisk spørgsmål: Retfærdiggører det at jeg kender min straf på forhånd og er indforstået med den at jeg slår manden ned??
Samme princip i fodboldsagen.
PS. @ alle
Og hvad fanden er det for noget bullshit med "vi gør dem en tjeneste ved at vise et hul i reglerne"...
W T F A L T S Å ?
Det kan du jo gøre ved at påpege det uden at lave regelbruddet.
@ Nimacos
Ved ikke om det er et forsøg på at fornærme serie fodbold, men jeg trak sq lidt på smilebåndet over den med indendørsturneringen ;)
I vores tilfælde havde vi i flere kampe spillet med spillere, som havde bedst af at sidde denne kamp over, for at blive 100 % fit både fodboldmæssigt og fysisk. Så snart vi havde udspillet vores rolle i rækken (hvilket er ret svært i turneringsformen i serie 1, da der meget lille point forskel på top og bund) så sparede vi vores topscorer, venstre back og i sidste kamp vores anfører, for ikke at forøge deres skadesperiode. Spillere, som jeg er sikker på havde spillet, hvis vi havde spillet for oprykning.
damster,
Det er ikke det samme. At slå 30 mennesker ned er ikke forkert fordi det er forbudt, men fordi det er vold.
Fodbold er bare et spil. Om det er i orden at twiste reglerne for at vinde er ikke noget let spørgsmål. Italianerne har en tendens til at mene at alt det er tilladt at gøre alt for at vinde og så op til dommeren at styre det: www.footballitaliano.co.uk/p6_66_106_understanding-italian-football-part-ii-furbizia.html
Det kommer an på normer, fælles etik og bullshit som det. Det hele er lidt gråt og uklart. Hvis alle forventer alle snyder, så er det bare en del af spillet.
Anyway, det geniale ved Mourinho er ikke selve udvisningerne, det kunne alle gøre, men at han bruge det hele til at opbygge en os-mod-verden-mentalitet, der samler holdet.
Angående Pintos straf, så var det jo altså også en "ikke-straf". At give reservemålmanden karantæne, når førstemålmanden er klar igen, har jo reelt lige så lidt betydning, som den karantæne Real forventer deres spillere får.
@Paulal123
"Det er ikke det samme. At slå 30 mennesker ned er ikke forkert fordi det er forbudt, men fordi det er vold."
Øh, korrekt Sherlock!?
Det er et eksempel på det principielt forkerte i at bryde regler, når man på forhånd kender straffen og retfærdiggøre sin handling ved det...
Nu er mit eksempel med lov jo taget fordi det er et regelsæt vi alle er indbefattet af. Det behøver ikke at være vold.
Du kan jo selv vælge noget andet og så sidde og hygge dig med det...
Så jeg kunne vælge poker, at gå over for rødt, køre for stærkt på en forladt motorvej, ryge hash eller sort arbejde?
Er de ting virkelig noget af det værste man kan gøre?
Det er i øvrigt stadig ikke det samme som fodbold, men whatev.
Zomg www.sidelinesoccer.com/wp-content/uploads/ronaldo-celebrates-goal.jpg
Noget af det værste du kan gøre imo.
@paula
I et moderne samfund - bevidst lovbrud - principielt - Ja.
Gør egoistiske væsener (læs: mennesker) det alligevel - Ja.
Er det stadig forkert at gøre - principielt - Ja.
Skal vi principielt hylde mennesker der laver regelbrud - Nej.
"Det er i øvrigt stadig ikke det samme som fodbold, men whatev"
Omfg - denne diskussion har jo aldrig handlet om fodbold...
Enten er du i trollmode eller fatter du bare ik at debattere på et abstrakt niveau.
Det er måske derfor alle mine indlæg trigger dig.
Og derfor jeg i øvrigt tidligere har anmodet om at du ikke kommenterer mine indlæg - nu gør jeg det så igen...
Det er virkelig ikke personligt. Jeg har intet problem med dig.
Jeg mener bare du tager fejl når du betegner, at Ronaldo smider trøjen efter en scoring for 326. gang, som noget af det værste man kan gøre.
@Paula
"Jeg mener bare du tager fejl når du betegner, at Ronaldo smider trøjen efter en scoring for 326. gang, som noget af det værste man kan gøre."
Det har jeg så aldrig gjort, men det er det du åbenbart ikke kan forstå.
Jeg har sammenlignet det principielle i at bryde regler for egen vindings skyld.
Jeg har ikke sammenlignet de forskellige konkrete handlinger.
Den må du lige forklare noget langsommere. Det er sikkert mig der ikke er smart nok, men:
"F.eks. (knap så ekstremt) jeg er pissesur over noget.
Jeg har lyst til at slå en mand ned.
Jeg ved jeg får 30 dage får det.
Jeg har ikke noget imod at sidde 30 dage.
Derfor slår jeg manden ned med god samvittighed.
Jeg tager jo min straf bagefter..."
og
Jeg er vildt glad over noget.
Jeg har lyst til at smide trøjen
Jeg ved jeg får en advarsel for det.
Jeg har ikke noget mod at får en advarsel.
Derfor gør jeg det med god samvittighed.
Jeg tager jo min straf bagefter.
Minder meget om hinanden når man ignorer det forkerte ved volden, som vi blev enige om man skulle.
Sagen er jo det at bevidst at lave et regelbrud er noget af det værste man kan gøre.
Den slags problemer havde vi heldigvis ikke i serie 6 da jeg spillede.
Fik du karantæne, stillede du bare op til næste uges kamp under et andet navn.
Gider ikke blande mig i debatten, for det virker på mig som om at meningerne i høj grad er baseret på hvad folk i forvejen synes om Mourinho.
@Paula
Suk. Det er satme hårdt at være puritaner...
Så du synes han skal tage trøjen af eller hvad? Hvorfor?
Han kan jo "fejre" sin scoring på en "lovlig" måde, så hvorfor ikke benytte sig af det?
Hvorfor bryde reglerne når det ikke er "nødvendigt"?
For mig er det i øvrigt lige meget om han vitterligt tager trøjen af. Couldnt fucking care less. Det at han bryder regler unødvendigt har jeg i PRINCIPPET noget imod.
Er det så svært at forstå forskellen på den intentionelle handling og den faktiske?
Jeg gider ikke forsvare de ting jeg har skrevet længere. Det står klart og tydeligt op til flere gange. Læs det igen og forstå.
Hvis du ikke kan forstå det. Så læs evt. op på følgende:
da.wikipedia.org/wiki/Princip
Følge gerne tangenterne ud omkring værdinihilisme, som du tydeligvis er tilhænger af. Lad os diskutere det så - mit debatoplæg har ALDRIG handlet om fodbold, mourinho, vold eller om at tage trøjen af... FAT DET NU ffs...
Ja, det er pisse svært at være puritaner når tingene er grå.
Jeg forstår godt at det er regelbruddet og ikke synet af Ronaldos sixpack du mener er det værste i verden. Det ville have været lidt lettere hvis du i første indlæg i stedet for vold havde skrevet folk der spiller poker fast / ryger hash / går over for rødt, gør noget af det værste man kan gøre, men det var ret hurtigt klart.
Pointen er dybere end det. Pointen er at det er dumt se på de opsatte regler som dem der bestemmer hvad der er moralsk rigtig og forkert. I virkeligheden er det den anden vej rundt. Vi har en ide om hvad der er moralsk rigtigt og forkert og så prøver vi at lave reglerne udfra det. Det er derfor det ikke er forkert at bryde ubrugelige/forkerte/dumme regler. Alene det faktum at fodbolddommere ikke engang prøver at følge reglerne burde gøre det klart.
Det var også derfor jeg gav Italien som et eksempel. Hvis vi alle deltagere mener det er i orden at snyde, så er det i orden. Så er det en del af spillet.
Man behøver virkelig ikke være nihilist for at mene de opsatte regler ikke er the end all and be all, men ligeså meget bare en guidelinie for hvad der er rigtig og forkert.
Jeg havde egentlig tænkt mig at holde mig udenfor diskusionen med Damster for hold op hvor er det absurd. Men prøv lige at hør her. En foldboldkamp og forseelser i denne, er altså ikke direkte sammenlignelig med forseelser i vores samfund. Der er nogle opstillede regler, med nogle opstillede konsekvenser og så skal man udnytte dette regelsæt efter bedste evne til at opnå det bedst mulige resultat. At begå et "profesionelt frispark" er ikke det værste man kan gøre, det er en del af spillet. Hvis det bliver set af dommeren, har det en given konsekvens. Det er de regler der er stillet op, og så må det også være de regler spillere og trænere har at forholde sig til på fodboldbanen.
Og så vel på fodboldbanen som i livet, så kan jeg ikke følge tankegangen om at et bevidst regel eller lovbrud per definition er "det værste man kan gøre". Det er i mine øjne en reneralisering der er så absurd at det er burde være unødvendigt at kommentere yderligere på det. Det nærmer sig noget absurd amerikansk Zero Tolerance logik. Og en diskusion omkring rimeligheden i bevidst at trække et rødt kort i en fodboldkamp, bliver altså ikke hjulpet af at trække den op på et så abstrakt niveau.