Hey,
Jeg lider i et downswing lige nu. Kortene rammer simpelthen ikke. Ens bund 2 møder top 2. Ens set bliver bustet af en straight/flush. Ens straight-flush draws rammer ikke. Og ja, jeg kunne blive ved med at pive, men det gider I jo nok ik at høre på... ;)
Jeg er ret overbevist om, at jeg spiller mine kort ordentligt; dvs. at den ikke står på tilt.
Men jeg vil gerne høre hvilke forslag I har til bekæmpelse af dette. Hvilken type kort skal man spille? Skal man undgå de marginalt profitable situationer, eller...?
Peter
Bekæmpelse af downswing
jeg gir en øl i lufthavnen....
er på samme bølge, og tightere spil har ikke hjulpet.
Senest idag rammer min AK først es på flop, og så es på turn... jeg er oppe mod to andre - heldigvis en med AQ.... men også en med TT... og jo! hvis man kiggede rigtigt efter lå der en T i floppet... manden sad bare og callede den ned..
min roll har lidt et svidende downsving på over 20%. Non Stop... i 5 dage (á 2-5 timer) har jeg måtte lukke med minus (en roll som ellers er vokset 1000% siden april).
For mig virker det at tage en kort pause (en uge er ganske fin) og så spiller jeg ekstra tight til at starte med.
Plejer at fungere for mig.
Jeg oplevede det samme for nylig, men var heldig at blive "reddet" af en ferie, som betød en tvungen uges pokerfri. Efter jeg kom hjem fredag synes jeg at tingene pludselig kører fint igen.
Min pointe, trods min novicestatus, er, at du måske burde tage nogle dage fri med en god skønlitterær bog eller lignende. Det har virker rigtigt positivt for mit spil.
Tja, den nye Harry Potter bog er jo lige kommet, så det kan være det er dét, der er løsningen.
Jeg var meget tæt på at skrive "og lad nu vær med at foreslå at jeg skal holde pause" i min oprindelige post, da jeg vitterligt ikke mener jeg spiller ukorrekt poker.
Derfor efterlyser jeg mere nogle strategiske pokerråd mht. hvordan man lettere kommer over et downswing ved at "spille" sig ud af det; hvad har andre haft succes med..?
Peter
En pause er altid en god ide, men det kan også hjælpe at gå ned i Limit. Ofte når man er inde en dårlig periode med masser af bad beats, går det udover ens spil selv om man ikke lægger mærke til det, bliver man tit mere tight/weak. Man midster sin selvtillid og at spille mere sikker. Derfor gå ned i limit, hvor du kan spille mere frit, indtil du føler du dit spil fungere igem.
pause er godt hvis du er inde i en meget tabende periode.. 2-3 dage virker for mig
jeg er generelt modstander af at man "undgår" visse situationer eller adjuster for meget ved sit spil fordi det går skidt. Hvis du vil spille så spil dit spil og i NL er det vel ikke nok kun at være tight... der skal man vel skifte gear løbende?
håber det vender... :)
- Tox
Skift for en periode til de billige sit´n´go turneringer. det hjalp for mig.
/ René
Pause hjælper måske, men i sådanne perioder plejer jeg altid lige at "snuse" til bordene og rammer jeg et set eller derover og bliver slået, så ved jeg, at det er en af disse dårlige dage og stopper for den dag :)
Enig med tox her.
Det er ikke en god ide at begynde at lave store ændringer i sit spil. Hvis dit spil ellers er godt nok, så lad ikke en stime dårligt kort slå dig ud af kurs!
Ellers virker pause godt for mig. Hvis man helst ikke vil tage en pause (f.eks. hvis man er ved at spille en bonus fri der snart udløber), så går jeg selv et limit ned. Det skyldes primært at jeg ved at mit spil bliver mere weak når jeg er inde i en dårlig stime.
At gå limit ned synes jeg er en rigtig dårlig ide. Jo lavere limit man spiller jo flere bad beats får man, simpelthen fordi folk caller dig ned med elendige hænder. Hvis du i forvejen er i et downsving tror jeg ikke det hjælper at få esserne cracket af 62o.
Læs Harry Potter og kom så tilbage. Sæt det evt. som et mål, at du ikke spiller før du har læst den færdig.
Jeg plejer at skifte til en anden side sjovt nok hjælper det tit, ellers tager jeg en pause.
@ Xizor
kunne ikke være mere uenig... dygtig bankroll management og evnen til at gå op og ned i stakes er essentielt for de mere seriøse spillere..
- Tox
Kan være jeg har misforstået dit spørgsmål, men for mig lyder det som: Du spiller fint, men har været uheldig. Og det vil du gerne undgå....
Men det kan man ikke. Poker er et gamblingspil, og der vil altid være kortvarige udsving. Nogle gange er man uheldig andre gange er man heldig. Og det er ikke vigtigt! Du kan nemlig ikke påvirke det.
Har endnu ikke set en post som hed "bekæmpelse af upswing". Forsøg ikke at tillægge dine kortsigtede resultater, for meget skill, hverken når det går godt eller dårligt, men se derimod på dit månedlige resultat. Over et par måneder får du et ok billede af dit spil...
Det du skal arbejde med er at acceptere, hvad du ikke kan ændre på. Og focusere på hvad du kan påvirke. (hov her har vi sgu da en vinder strategi i alle livets hensender...).
Decisions not results.
(fortsættelse af mit indlæg længere oppe)
min knækkede i dag...
Hvad gjorde jeg anderledes..
Oprettede konto et nyt sted - spillede 63 raked hands.. (bonus ved 100 og igen ved 400) og lukkede med plus til rollen..
aaah... og så ned og købe smørrebrød
Hardgrove:
Jeg vil faktisk vove den påstand, at der i virkeligheden er noget i vejen med dit spil. Som du jo naturligvis er bekendt med, vil du som dygtig NL spiller opleve, at du har winning sessions i langt flertallet af gangene. Når du så -over en måned- har haft et markant flertal af loosing sessions, tyder det altså på, at det ikke kun er kortene, der vender den forkerte vej.
Jeg har gennemkigget min nedtur (som jeg nævnte i en anden tråd), og jeg har væmmet mig. Det startede i en semi-tilt, hvor jeg uheldigvis ramte en spiller, der tog fuldt udbytte af det. Herefter oplevede jeg netop som dig, at min gode hænder blev busted af marginalt bedre hænder. Det er specielt dyrt, som du ved, for os SH-spillere. Det eterfulgtes af to sessions med icecold decks, som blev dyrere end de burde - alene fordi at SH-spil bare ikke er sammenhørigt med at folde 9 af 10 hænder preflop. Netop den række af events, der kunne betyde en mindre downswing, ændrede mit spil markant og fortsatte nedturen. Jeg begyndte at spille ukoncentreret, og i små sessions à en time af gangen eller lignende.
Efterfølgende har jeg gjort forskellige ting, som til dels har afhjulpet, men ikke har gjort det til ende:
Jeg har kun spillet, når jeg har følt mig absolut koncentreret. Et helt entydigt symptom på, at man ikke spiller koncentreret, er fx. at bluffe callingstations. Ens spil er for så vidt fint nok, men ens reads er i skoven, og endnu værre, glemmer man at efterfølge ens reads. Derudover "glemmer" man at nappe de puljer, der er så åbenlyst bluffable, hvilket i øvrigt ligger besnærende tæt op af, at blive weak.
Jeg er gået ned i limit, hvilket er forfærdeligt. Jeg har befundet mig i en følelsesmæssig sårbar periode, og bad beats gør mere nas, end man normalt synes. At rykke ned i limit betyder naturligt flere bad beats. Ikke desto mindre har jeg været tvunget til at rykke ned (BR-management), og det piner mig mere end det gør gavn.
Efter -hver- session kigger jeg de forskellige nøglehænder igennem, og overvejer grundigt, om jeg burde have spillet den anderledes. Det er minutiøst, tungt og kedeligt arbejde, men det giver mig en ekstra selvtillid til at varetage næste session.
Endelig har jeg gen-læst et par bøger (SS og TOP) uden at det har givet mig noget væsentligt andet end fokus.
Og jo, så har jeg indstillet min vilje til at tjene på poker. Jeg har prøvet at arbejde med min indstilling således, at jeg accepterer, at jeg ikke behøver at vinde konstant, men i stedet hygger mig, og dygtiggører mig i, et spil, jeg synes er spændende og morsomt. For mig er det værste sådan set ikke, at jeg har smidt temmeligt mange penge. Det værste er, at et rart/interessant/spændende element i mit liv er blevet til noget, jeg er ked af og ærger mig over. Jeg har en tanke om, at netop dét fænomen vender ens (mit) pokerspil fra A-klassespillet til F-klassen.
- Asger
@Alle
Tak for rådene.
@Asger. Jeg synes du skriver et rigtig godt indlæg, og jeg tror at der har god, terapeutisk virkning ( ;) ) for dig at få dine tanker ned på skrift. Nogle af de ting du skriver kan jeg nikke genkendende til, men som tidligere skrevet, mener jeg ikke, at jeg spiller dårligt poker.
Jeg tror og håber, at det bare er et spørgsmål om tid før det vender. Det der bare irriterer mig er, at man ikke kan gøre andet end at acceptere, at poker er et spil om kalkuleret held (hvis man kan sige det); dvs. det er spil med udsving hvor alt der teoretisk set kan ske, vil ske.
Peter
Alle spiller mere eller mindre dårligere når det går dårligt...bare ikke alle der er klar over det.
@ KasperC
præcis! man kan føle at det vitterligt ikke er ens eget spil man kan gøre noget ved overhovedet, men sandheden er jo at man altid kan se tilbage og finde moves der kunne/burde være blevet spillet anderledes.
- Tox
@KasperC og Tox
Selvfølelig kan man finde muligheder for forbedringer af de beslutninger man har taget i kampens hede ved at se tilbage på en session. At tro andet er meget arrogant, for ikke at sige naivt.
Mange af de hænder jeg har spillet (og tabt) har dog været relativt clear-cut, og det har derfor ikke drejet sig om en decideret dårlig beslutning fra min side der har ført til tabene.
Og det er netop dét, der har irriteret mig; at jeg ikke har kunnet sætte finger på noget specifikt der er gået galt. Så kan man klappe sig selv på skuldrene og sige, at det bare er et udsving og at det nok skal ændre sig lige om lidt - problemet er dog, at det har stået på længe, og det kan blive uhyre frustrerende at skulle gentage overfor selv, at "det nok vender lige om lidt"....
Meeen, jeg har faktisk (endelig) haft en vindende session i dag (efter at have måttet drosle en smule ned i limit for nemmere at kunne kapere tabene), så jeg håber, at jeg efterhånden er ved at komme op af hullet!
Peter
Jeg tabte 100 $ på Betsson på de sygeste beats, skiftede til Bet 365 og vandt 2sng er af 50$.
Så prøver vi betson igen imorgen ;-)
Når jeg taber på begge sider nogen dage, så er det tid til pause ;-)
F.eks k-5 heads up flop k-k-5 han går all in og viser A-9 turn er A river er A
Så sygt et beat at jeg fik griner på, havde skrevet gg og så videre ;-)
Godt indlæg Tune.
Men det der med at kigge på det månedlige resultat, det har jeg sgu opgivet, efter 2 syge måneder med de sejeste badbeats :-)....kig på dit årsresultat istedet. Jeg har dog fået vendt mit downswing på det sidste. Jeg var inde i en periode hvor det for første gang for alvor har påvirket mit spil over en længere periode, dermed indrømmer jeg at jeg ikke har spillet mit optimale spil.
Mit bedste råd er at spille lavere i disse perioder, have endnu bedre gameselection og måske simpelthen tage en uges pause indtil man føler sig i god form igen.
Morten