Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil udforme en algoritme, der ud fra forskellige faktorer som aggression factor, ROI eller BB/100 (adskilt naturligvis), limit, VP$IP, went to showdown etc giver et afvejet, nogenlunde realistisk billed af pokerspillerens niveau.
Jeg er selv hverken ekspert i statistik eller pokertracker og er derfor ikke i stand til at udforme en algoritme, der kan give et enkelt numerisk resultat, som indikerer spillerens evner. Jeg mener heller ikke, at resultatet i denne sammensatte form er helt korrekt - men det er en afgørende faktor i projektet.
Jeg ved, der er nogle virkelig dygtige mennesker herinde og udlodder derfor 10.000 kroner til den, der kan give mig den bedst udspecificerede algoritme - det vil fungere som en form for konsulentarbejde :-)
I kan PM mig eller vi kan tage et møde (med en NDA - non-disclosure agreement)!
/PhreaX
10.000 kr. for poker-algoritme
Prøv at sæt dusøren i overskriften, så kan det være tråden fanger bedre...:-) GL
Tror måske bare du prøver at beskrive nogle al for 'fuzzy' sammenhænge til at din algoritme vil kunne bruges i praksis.
Kan godt følge din tanke, og sidder da også og overvejer forskellige tilgange, men tror det bliver svært at sammenfatte til en globalt fungerende algoritme på tværs af levels, spillestil osv.
@ Fuglsang
Jeg tror også, det er svært, og den vil ikke give et særligt nuanceret billed - men den skal bruges i en newbee sammenhæng, hvor de tekniske detaljer ikke nødvendigvis er så vigtige.
På den ene side er det en nem opgave: Over et stort antal hænder vil de bedste spillere være dem der har den største win rate.
På den anden side er det en meget svær opgave: Du vil sikkert ikke vente på at spilleren har spillet en million hænder, så du vil gerne have et nøjagtigt estimat hurtigere. Der er ufattelig mange faktorer der spiller ind på om en spiller kan anses for at være "god". En mindre god spiller kan for eksempel godt have en større win rate end en bedre spiller, hvis han er bedre til game selection. Hvordan vil du indregne det i din algoritme?
Problemet med at lave sådan en algoritme (hvis vi ser bort fra ting som game selection og BRM) er at der ikke findes en enkelt "rigtig" spillestil. En god spiller vil justere sit spil efter modstanderne, så hvis du prøver at matche en spiller op imod en "idealløsning", så har du oversimplificeret problemet.
Det man måske kunne gøre, er at lave en "bot", der faktisk kan spille spillet næsten perfekt, og prøve at matche spilleren op imod hvor tæt hans win rate er på bottens estimerede gevinst på de samme hænder.
Så det gør du "bare" ;-)
@GraPhreax
Du vil give 10K for en algoritme men de tekniske detaljer er ikke nødvendigvis vigtige?
10K rækker ikke langt indenfor programmering/systemudvikling.
Jeg tror stort set alle der forsker i pokeralgoritmer/bots har forladt heurestik sporet og følger det neurale spor. Heurestikken bruges dog stadig i winhold'em m.m. uden større succes. Det kommer typisk til kort efter floppet.
Endelig er den bedste indikator af niveau vel BB/100 over tid? Og det står lidt i modsætning til dit projekt.
Må indrømme at jeg endnu ikke har forladt det heurestikske spor :[
Neurale spor siger mig bare så lidt..
Prøv den her:
video.google.com/videoplay?docid=5009151442957878324&q=boten+anna&total=2548&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
det er en bot der vil fremad