112 opkald, lytte til optagelse

#1| 0

Fik en kæmpe chokerende besked i går, min far var fundet død ude i haven. Ligner et hjerteanfald eller lignende. 4 måneder efter min mor er død af kræft, great. 63 og 61 år, RIP.

Man har selvfølgelig 1000 spørgsmål i den forbindelse, men jeg kan se på hans mobil, at sidste nat han var levende har foretaget et 112 kald, som varede 5 min. Efter dette har han under 12 timer senere foretaget endnu et 112 kald, men af 0 sekunders varighed og derefter slutter de tekniske spor.

Politiet har ikke umiddelbart tænkt sig at gøre mere i sagen og er i øvrigt ikke til at få fat på i dag (tlf svarer på den betjent, der var ude hos min far i går).

Mit spørgsmål er, hvilken mulighed har jeg for at få lov til at lytte til 112 kaldet foretaget om natten? Vil jo gerne vide, hvad der er sket.

25-05-2014 11:19 #2| 1

Kondolerer :(

25-05-2014 11:22 #3| 0

Ja, kondolerer.
Jeg tror ikke der er noget hemmeligt ved et 112-opkald.
Hvor i landet bor du?

25-05-2014 11:22 #4| 0
OP

og et lille tillægspørgsmål. Kan se, at min far imellem 112 opkaldene, har modtaget og foretaget et opkald til ét bestemt nummer. Kan se nummeret på hans mobil, men det melder konstant bare optaget (prøvet i flere timer nu) og jeg kan ikke slå det op på Krak. Det er sikkert et hemmeligt nummer, men ligner umiddelbart en privatperson, men tænker, at det er mystisk, at der konstant er optaget. Seneste opkald til nummeret er foretaget bare 2 min før det sidste opkald til 112, så er meget interesseret i at snakke med vedkommende bag nummeret. Hvad kan man gøre her for at finde yderligere oplysninger?

25-05-2014 11:24 #5| 0
OP

Takker.

@clrawe
Bor i Region Sjælland. Når du siger, at der ikke er noget hemmeligt i et 112 kald, er det vel ikke det samme, som jeg har mulighed for at lytte til optagelsen?

25-05-2014 11:24 #6| 1
Eskeman skrev:
og et lille tillægspørgsmål. Kan se, at min far imellem 112 opkaldene, har modtaget og foretaget et opkald til ét bestemt nummer. Kan se nummeret på hans mobil, men det melder konstant bare optaget (prøvet i flere timer nu) og jeg kan ikke slå det op på Krak. Det er sikkert et hemmeligt nummer, men ligner umiddelbart en privatperson, men tænker, at det er mystisk, at der konstant er optaget. Seneste opkald til nummeret er foretaget bare 2 min før det sidste opkald til 112, så er meget interesseret i at snakke med vedkommende bag nummeret. Hvad kan man gøre her for at finde yderligere oplysninger?

Politiet har flere oplysninger end vi andre har, men her skal du virkelig have en god grund til at få dem udleveret.
25-05-2014 11:26 #7| 0
Eskeman skrev:
Takker.

@clrawe
Bor i Region Sjælland. Når du siger, at der ikke er noget hemmeligt i et 112 kald, er det vel ikke det samme, som jeg har mulighed for at lytte til optagelsen?

Du kan altid søge aktindsigt, og der vil opkaldet jo være en meget væsentlig faktor.
25-05-2014 11:29 #8| 0

70150700 Lægevagten Reg.sjælland
70150708 Akuttelefonen Reg.sjælland
Det er ikke et af disse han har haft fat i?

25-05-2014 11:30 #9| 0
OP

nej det er det ikke, et 4483xxxx nummer.

25-05-2014 11:31 #10| 0

Og så beklager jeg, det er selvfølgelig mere relevant, hvor din far bor end hvor du bor...hvis I ikke begge bor i Reg.Sjælland

25-05-2014 11:32 #11| 0
OP

Han boede også i Region Sjælland.

25-05-2014 11:32 #12| 0
OP

Tænker lidt, hvad søren er det for et nummer som er optaget i adskillige timer om søndagen?

25-05-2014 11:34 #13| 0

Kondolerer - håber du får indsigt og at der trods alt - er en naturlig forklaring på hændelserne.
Ved mistanke om en forbrydelse eller lignende kan du godt få telefonselskabet til at udlevere oplysningerne om opkaldene til politiet.

25-05-2014 11:36 #14| 0
OP

Der er ikke mistanke om forbrydelse, også derfor at politiet ikke har tænkt sig at gøre mere.

Jeg leder mest efter nogle svar, f.eks. hvad der er sket, når man falder død om mindre end 12 timer efter et 112 kald? og hvem man snakker med 2 min før sit sidste livstegn?

25-05-2014 11:41 #15| 0

PM

25-05-2014 11:59 #16| 0

sørgeligt - håber ikke du finder ud af at 112 ikke ville komme eller lignende (garanteret det du tænker)

Du er nok nød til at opsøge en advokat - og betale for det - hvis du vil have alle oplysninger. Hvis du absolut ikke kan finde fred uden at komme til bunds i sagen så må du nok punge ud.

Politiet skal/vil klart stritte imod. Hvorfor bruge ressourcer på en lukket sag uden strafansvarlig (efter deres mening).

Politiet vil også mere velvilligt give tilladelse til at advokaten lytter optagelsen og refererer til dig med relevant og gavnlig info. Der er måske ting du ikke ville vide.

Redigeret af venlov d. 25-05-2014 12:02
25-05-2014 12:07 #17| 0

Og så håber jeg forresten at du klarer det godt.

25-05-2014 12:32 #18| 0

Kondolerer.

Håber du finder ud af hvad der er foregået, og opdaterer om det er muligt, at få fat i opkaldet.

25-05-2014 12:33 #19| 0

Jeg kondolerer :(
Mht. det nummer, der melder optaget hele tiden: Hvis det er en fastnettelefon, kan det godt være at røret til telefonen ikke er lagt ordentlig på.

Redigeret af ettej d. 25-05-2014 12:39
25-05-2014 13:11 #20| 0

Få advokat på og find den rette juridiske vej til at høre optagelserne! Det er ikke politiet der giver adgang/har nogen mulighed for dette, da der ikke er tegn på mistænkelig død, og der derfor ikke foreligger en efterforskning hvor disse optagelser er relevante (for politiet).

Det kan dog være relevant at oplysningerne indskrives i politiets rapport, da den senere kan være med til at dokumentere, hvorfor du har grund til at ville høre optagelserne.

Og kondolerer selvfølgelig!!

25-05-2014 14:49 #21| 0

Hvorfor er I så interesserede i at få advokat på?
Til orientering er det ikke politiet der sender en ambulance. Politiet modtager opkaldet, noterer adressen og stiller så videre til de sundhedsfaglige på ambulancevagtcentralen, der så overtager derfra.
Advokat kan måske komme på tale, hvis man nægter at udlevere oplysninger, men hvorfor skulle man det?
Evt. kan man lave en UTH (Utilsigtet Hændelse), som er kendt overalt i sundhedsvæsenet. Det indebærer en uvildig undersøgelse.

25-05-2014 15:06 #22| 0
clrawe skrev:
Til orientering er det ikke politiet der sender en ambulance. Politiet modtager opkaldet, noterer adressen og stiller så videre til de sundhedsfaglige på ambulancevagtcentralen, der så overtager derfra.
Advokat kan måske komme på tale, hvis man nægter at udlevere oplysninger, men hvorfor skulle man det?
Evt. kan man lave en UTH (Utilsigtet Hændelse), som er kendt overalt i sundhedsvæsenet. Det indebærer en uvildig undersøgelse.

Politiet modtager ikke 112-opkald.

Politiet bliver automatisk informeret om 112-opkald på deres vagtcentral, men ligger ikke inde med optagelse af opkaldet etc. Hvis 112-opkaldet udelukkende er med henblik på anmeldelse akut alvorligt kriminelt forhold, bliver pågældende viderestillet til politiet.

Grunden til det er klogt med en advokat, er at det kan være svært at finde ud af, med hvilken juridisk begrundelse man skal søge indsigt, og hvordan det rent praktisk skal foregå (f.eks. UTH).
25-05-2014 15:13 #23| 0
Ostehans skrev:
clrawe skrev:

Politiet modtager ikke 112-opkald.

Politiet bliver automatisk informeret om 112-opkald på deres vagtcentral, men ligger ikke inde med optagelse af opkaldet etc. Hvis 112-opkaldet udelukkende er med henblik på anmeldelse akut alvorligt kriminelt forhold, bliver pågældende viderestillet til politiet.

Grunden til det er klogt med en advokat, er at det kan være svært at finde ud af, med hvilken juridisk begrundelse man skal søge indsigt, og hvordan det rent praktisk skal foregå (f.eks. UTH).

Der tager du ret meget fejl!
25-05-2014 15:14 #24| 0

Med hvad?

Ved ikke om jeg så forestiller mig det jeg arbejder med til dagligt??

25-05-2014 15:18 #25| 0
Ostehans skrev:
Med hvad?

Ved ikke om jeg så forestiller mig det jeg arbejder med til dagligt??

Er vi så ikke enige om at der ligger vagtcentraler i Århus, Slagelse og København?
Og at Århus og Slagelse er bemandet af politiet, og København passes af Københavns Brand?
Så 2/3 af vagtcentralerne er bemandet af politiet!
25-05-2014 15:24 #26| 0

Jo, men det er ikke det samme som, at politiet - som instans - bare har råderet over optagelserne.

Altså, den rapport der er optaget ifm. dødsfaldet giver ikke bare adgang til optagelserne.

Der er ikke formodning om, at opkaldet skulle have karakter af anmeldelse af kriminelt forhold, og derfor skal man søge indsigt med anden begrundelse, hvilket kan være svært at hitte rede i.

25-05-2014 15:33 #27| 0
Ostehans skrev:
Jo, men det er ikke det samme som, at politiet - som instans - bare har råderet over optagelserne.

Altså, den rapport der er optaget ifm. dødsfaldet giver ikke bare adgang til optagelserne.

Der er ikke formodning om, at opkaldet skulle have karakter af anmeldelse af kriminelt forhold, og derfor skal man søge indsigt med anden begrundelse, hvilket kan være svært at hitte rede i.

Du skrev at politiet ikke modtager 112-opkald, og det reagerede jeg på.
Politiet optager deres del og AMK-vagtcentralen tilsvarende deres.
Hvordan man så rekvirerer disse optagelser er jeg ikke helt sikker på i alle dele af landet. Jeg ved hvordan det foregår i Region Hovedstaden.
25-05-2014 15:41 #28| 0

Det var mere i forhold til rekvireringen, for det er det som OP efterspørger.

Politifolk besvarer opkaldet, er ikke det samme som, at politiet modtager opkaldet/anmeldelsen og kan træffe afgørelse om indsigt. Som de kan, hvis opkaldet havde karakter af anmeldelse af kriminelt forhold.

Jeg ved ikke hvordan rekvireringen foregår, men jeg vil mene OP's fars opkaldshistorik mv, vil give rigelig grund, til at optagelsen er af relevans.

Derfor skal politiet indskrive det i rapporten, da den sikkert vil blive inddraget i vurderingen om indsigt i forhold til optagelsen gives.

Jeg synes stadig juridisk hjælp er fornuftigt.

25-05-2014 15:52 #29| 0
Ostehans skrev:

Politifolk besvarer opkaldet, er ikke det samme som, at politiet modtager opkaldet/anmeldelsen og kan træffe afgørelse om indsigt. Som de kan, hvis opkaldet havde karakter af anmeldelse af kriminelt forhold.

Jeg ved ikke hvordan rekvireringen foregår, men jeg vil mene OP's fars opkaldshistorik mv, vil give rigelig grund, til at optagelsen er af relevans.

Derfor skal politiet indskrive det i rapporten, da den sikkert vil blive inddraget i vurderingen om indsigt i forhold til optagelsen gives.

Du skrev:
"Politiet modtager ikke 112-opkald"

Når det er sagt kan det da godt være at der skal en advokat ind over, men OP kan jo lige prøve at kontakte AMK-Vagtcentralen og høre hvordan han skal gøre herfra. Måske går alt glat...
25-05-2014 16:09 #30| 0
clrawe skrev:
Ostehans skrev:

Du skrev:

Når det er sagt kan det da godt være at der skal en advokat ind over, men OP kan jo lige prøve at kontakte AMK-Vagtcentralen og høre hvordan han skal gøre herfra. Måske går alt glat...

Jeg gider ikke diskuterer mere af respekt af OP, men vil blot understrege, at fordi politifolk bemander (nogen) af alarmcentralerne, betyder det ikke at politiet - som myndighed - modtager opkaldene. Dette faktum er relevant i forhold til det OP efterspørger, idet indsigten som udgangspunkt ikke har noget med politiet at gøre.

At politifolk rent fysisk besvarer opkaldet er uinteressant og irrelevant i forhold til OP's problemstilling, så vel som i spørgsmålet om OP burde søge juridisk hjælp.

25-05-2014 16:10 #31| 0

Kondolere

25-05-2014 16:16 #32| 0
Ostehans skrev:
clrawe skrev:
Ostehans skrev:

Du skrev:

Jeg gider ikke diskuterer mere af respekt af OP, men vil blot understrege, at fordi politifolk bemander (nogen) af alarmcentralerne, betyder det ikke at politiet - som myndighed - modtager opkaldene. Dette faktum er relevant i forhold til det OP efterspørger, idet indsigten som udgangspunkt ikke har noget med politiet at gøre.

At politifolk rent fysisk besvarer opkaldet er uinteressant og irrelevant i forhold til OP's problemstilling, så vel som i spørgsmålet om OP burde søge juridisk hjælp.

Det er præcis af respekt for OP at jeg ville have at tingene skulle være så præcise som muligt. Og det er da super relevant, hvis kaldet aldrig er nået videre end til politiets alarmcentral af en eller anden grund.
...men som du selv siger, så lad os stoppe diskussionen.
25-05-2014 16:35 #33| 0
OP

Takker for svarene indtil nu, I behøver ikke tænke på om jeg kan klare svarene, så længe I holder det i en pæn tone. Vil prøve at tage kontakt til vagtcentralen først.

Naboen har lige banket på og ud fra samtale med ham, så har min far tilsyneladende haft en hjerneblødning natten til torsdag (hvilket nattens opkald har handlet om). Naboen har talt med ham torsdag formiddag, hvor min far så syner (han mente, at der var nogen omkring naboens bil). Naboen tilbød at ringe efter hjælp, men min far afslog og her har naboen desværre lavet en fejlvurdering, da han nok skulle have insisteret, da min far altid havde været klar i hovedet. 2 timer senere er min far faldet død om og bliver først fundet 2 dage senere.

25-05-2014 17:05 #34| 0

Kedelig situation :( kondolere, håber du kommer godt igennem den kommende tid.

25-05-2014 20:03 #35| 0

Det gør mig ondt at høre, at miste sine forældre inden for så kort tid, det må ikke være til at holde ud, håber du kommer igennem det, og husk selvom det er svært, så få snakket om det, ellers sætter det sig, den fejl begik jeg.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar