14 hold i superligaen og slutspil fra sæson 16/17
havde ikke set dette komme. Men håber da det giver noget knald på de sidste 10 kamme og måske fremmer talentudviklingen. Surt for holdet der bliver sorteper næste sæson men må give større tro i Viborg og AGF på overlevelse.
shit.. nu nåede man lige at være glad da de droppede det første gang.
jeg håber det kan højne niveauet, især i Europa. Men har mine tvivl. Men i forvejen er superligaen jo gabende kedelig.
Hvad er der galt med den model vi har nu?
14 hold tror jeg vil sænke det i forvejen "ringe" niveau af bundholdende.
Dbl_smack skrev:Hvad er der galt med den model vi har nu?
14 hold tror jeg vil sænke det i forvejen "ringe" niveau af bundholdende.
Det er naturligvis skidt, at man ikke har lige mange ude og hjemmekampe i en sæson.
Det er også skidt man har en 2-1 fordeling af ude- og hjemmekampe mod hvert enkelt hold.
Ved ikke om det her er løsningen dog... Så hellere 10 hold og 36 kampe.
Fedt fedt fedt
Udvidelse - Godt
Slutspil - Knap så godt
Pokerface Jr. skrev:Udvidelse - Godt
Slutspil - Knap så godt
Den er jeg også mere på.
Om det er godt eller skidt må tiden vise, synes dog tidspunktet er rigtigt i forhold til at prøve noget nyt, da niveauet i Superligaen de senere år kun er dalet.
Det bliver spændende at se, selvom jeg nok også er den gammeldags type som synes bedst om den gamle model, så håber jeg virkelig at kampene kan blive mere intense nu i slutspillet.
Er kæmpe fan af den nye struktur
Det som jeg mener er problemet med slutspillet er, at Superligaen i forvejen er en super tæt liga, alle kan slå alle på dagen som vi f.eks så det med Hobro der vandt 3-0 i parken. Så det her vil imo bare bidrage til endnu flere tilfældigheder ift. hvem der skal blive mester. Så jeg synes det er godt man har det system man har nu, så man kan bevise man er et mesterhold værdigt over en længere sæson og over flere kampe.
Superligaen har været kedelig at se på med sit lave målgennemsnit de seneste sæsoner. At man ændre en struktur gør jo hverken spillet på banen bedre eller dårligere.
Strukturen er altså hovedsageligt der, for at gøre ligaen mere spændende. Det vil sige, at der inden for de første 26 runder vil være mere fokus på holdene omkring 6 pladsen, for at se hvem der klarer at komme i slutspillet. Ekstra nedrykningsspænding, hvor 12 og 13 pladsen skal møde 2 og 3 fra 1 div. giver også lidt ekstra krydderi. En playoffkamp mellem 4 el 5 pladsen og vinderen af nedrykningsspillet om en EL plads bør også skabe lidt ekstra spænding.
Rent strukturelt så bliver ligaen langt mere spændende, da der vil være meget at spille om for stort set alle hold, i alle superliga runder. Men om det højner talentudviklingen skal først vise sig. Man kan så spørge sig selv om den er sportslig fair?
Er der nogen der ved om pointantallet blvier halveret eller nulstillet i de nedrykningsgrupper?
Pokerface Jr. skrev:Det som jeg mener er problemet med slutspillet er, at Superligaen i forvejen er en super tæt liga, alle kan slå alle på dagen som vi f.eks så det med Hobro der vandt 3-0 i parken. Så det her vil imo bare bidrage til endnu flere tilfældigheder ift. hvem der skal blive mester. Så jeg synes det er godt man har det system man har nu, så man kan bevise man er et mesterhold værdigt over en længere sæson og over flere kampe.
Tager holdene i slutspillet ikke de point med som de har fået de første 26 runder?
Jeg synes det er et fremragende tiltag!
Flere lige og spændende kampe, hvilket alt andet lige øger den såkaldte "Competitive balance" og bør tiltrække flere tilskuere og større profit til klubberne og ligaen som helhed. Samtidig er det slut med den skæve fordeling med 3 kampe over en sæson. Til slut fikser det også problemet med at alle klubber under top 4 spiller defensiv lortefodbold fordi de er bange for at rykke ned indtil et par runder inden afgørelsen.
Allmin skrev:Tager holdene i slutspillet ikke de point med som de har fået de første 26 runder?
Hvis dette ikke er tilfældet er det en latterlig struktur i hvert fald.
ktothep skrev: Hvis dette ikke er tilfældet er det en latterlig struktur i hvert fald.
Det gør de jo.
Hvis det er ligesom i Belgien, tager dem som spiller om mesterskabet i slutspillet halvdelen af deres point med.
Edit: Alle point fra grundspillet bliver taget med over.
chmpen85 skrev:havde ikke set dette komme. Surt for holdet der bliver sorteper næste sæson men må give større tro i Viborg og AGF på overlevelse.
GF bliver mestre. Vi behøver ikke en ny struktur til at sikre overlevelse ;-)
chmpen85 skrev:havde ikke set dette komme. Men håber da det giver noget knald på de sidste 10 kamme og måske fremmer talentudviklingen. Surt for holdet der bliver sorteper næste sæson men må give større tro i Viborg og AGF på overlevelse.
Surt og surt, nummer chok er vist altid rykket ned, pånær måske foråret 1992. Der kunne Brøndby vist ende i bunden (nr. 7 af 8???) uden at glide ud af suppen, netop pga strukturændringer :)
Jeg tænker først og fremmest det er godt at komme væk fra den lidt fjollede model hvor man har forskelligt antal ude- og hjemmekampe mod de forskellige hold. Resten synes jeg man kan vurdere om et par år. Ingen grund til at kalde det hverken totalt genialt eller latterligt. Endnu :)
Jeg er dog positiv, hellere 2 kampe her i foråret mellem de to mesterskabsrivaler, end at se dem mod håbløse Silkeborg. Og så er de tunge klubber selvfølgelig vilde med, at der sker 'afregning' to gange i sæsonen. Så de trues mindre af hold der forstærker sig i vinterpausen, ofte med lejesvende.
Et nedrykningshold i år. Det er jo fedt for AGF (og Viborg), at det er lettere at overleve det år de er rykket op.
Lidt nervøs for at så mange hold, skal være med i de playoff-kampe. Men jeg vil ikke svine det, før jeg har set det i aktion.
I stand corrected!
Misinformation slettet :)
@ fryden
Der rykker kun et hold ned i 15/16 og så tre op fra 1. div hvorefter den nye struktur går i gang med 14 hold Suppen!
Er positiv overfor den nye struktur. Vi slipper for at man møder hinanden ulig antal gange og skaber en hel del mere spænding i alle kampe, hvor der de seneste år ingen spænding har været i kampe 4 runder før slut og praktisk talt ingen spænding i sidste runde. Ville dog godt havde haft at der var 2 nedrykker og 3. hold der skulle nedrykningsslutspil. Men man kan jo ikke få det hele. Derudover er det nok lidt problematisk med flere kampe i et allerede stramt program.
Fuck slutspil.. Kommer til at ødelægge meget imo
En klar forbedring i forhold til den nuværende struktur.
Når man alligevel vil udvide antallet af kampe, så syntes jeg ligeså godt man kunne have indført samme struktur som bundesligaen med 18 hold og nummer 16 i relegationskampe.
Jeg er KÆMPE fan af den nye struktur. Glæder mig helt vildt til, at se den i action - og ærgrer mig over, at de ikke kunne nå, at få den implementeret allerede i kommende sæson.
Jeg ser også meget frem til at 16/17-sæsonen. Lad os håbe, at det giver dansk fodbold noget nyt liv.
Så, når nr. 6 efter 25 runder ved de ikke har en chance for at komme i top 3 grundet manglende point, så lader de sig tabe med vilje, og ender nr. 7, så de via. nedrykningsspillet har en stor chance for at ende i en kamp om sidste europaplads?
Hvis jeg har forstået systemet rigtigt, så ender det med en kamp mellem "vinderen af nedrykningsspillet" og "dårligste placerede europaplads" om netop denne europaplads? Hvis det er korrekt forstået, er det åndssvagt.
Ehh nej? Selvfølgelig kan nummer 6 nå en evt top 4 og derudover er der jo en helvedes masse flere tilskuerindtægter og TV penge ved at gå i mesterslutspillet og derudover undgår du risikoen for at rykke ned.
For det første, er der som oftest kun tre europæiske pladser, så hvad skal de med top4?
For det andet, vil der ofte være så mange point fra nr. 6 til nr. 3 at man godt kan se det bliver tæt på umuligt at hente, og så vil man have langt større chancer ved at blive nr. 7..
Og igen, chancen for at rykke ned som nr. 7, er nok ret lille, når man bliver parret mod nr, 10, 11 og 14... Så skal det i hvert fald være en pointmæssigt meget tæt liga, når man kun skal spille 6 kampe..
Jeg er også meget positiv stemt overfor den nye struktur.
Er dog ikke super vild med at den bedste fra bundspillet (nummer 7) kan nuppe en Europæisk plads fra nummer 3/4
Men der kommer virkelig mange spændende kampe i begge ender af rækken. Især de sidste playoffs mellem superliga og 1. divisionshold.
Dog også lidt et minus at man kan stinke for vildt i de første 32 kampe og redde sig via playoffs.
Det er jo ikke engang nødvendigvis nr. 7 der tager pladsen.. Det kan lige så godt være nr. 10/11 der tager den. En af disse 2, vil stort set altid ende i playoff-semifinalen, da de er parret med nr. 7 og 14 i puljen.
Jeg bryder mig i hvert fald ikke om at nr. 11 i sæsonen (før slutspil) kan tage europapladsen fra nr. 3
Der er sgu da ingen der vil lade sig tabe med vilje for at ende som nr 7 for derefter at miste sygt mange indtægter og risikere nedrykning. Derefter skal de så jagte en minimal chance for at ende i Europa ved at vinde optil flere playoff kampe. Altså please. Derudover er det obv rigtig tit at nr 4 giver Europa plads og vis mig hvornår der sidst har været et så stort hul mellem nr 6 og 4 at det ikke sagtens kan hentes på 10 kampe.
"lille chance".. De er nærmest automatisk i nedrykningsspillets semifinale. De skal blot vinde 2 kampe, før de står i kampen om europapladsen..
Jeg kan godt lide strukturen, jeg kan bare ikke lide kampen om den sidste europaplads. Som minimum skulle man flette dem der ender nr. 4-5-6 i mesterspillet ind således de også kan få pladsen.
Jeg er helt enig DarkXoiX. Jeg forstår ikke at man laver et system hvor det er fordelagtigt at tabe fodboldkampe. Sådan må det aldrig være!
Enig med AndyCole ingen hold der siger nej til TV indtægter, og smider hjemmekampe med FCK, Brøndby og FCM for at få Viborg, Esbjerg og SønderjyskE.
Så er en Europa plads i 2. kvalrunde heller ikke mere værd, og kampene mod FCK og Brøndby trækker som regel flere tilskuere hos AAB, Randers etc. end en kamp mod Tblisi eller Dinamo Zagreb for den sags skyld.
Eneste problem pt. er vi er nr. 22 i Europa, og nr. 3 såfremt pokalvinderen er lavere rangeret, skal spille om deres EL plads. Men er vi tilbage som nr. 15 på listen, som denne struktur gerne skulle hjælpe med så er det fair nok at nr. 4/5 spiller om EL pladsen.
Men, hvorfor kan man ikke bare tilføje nr. 4-5-6 i kampen om sidste europlads? At de går ind i de playoff-kampe på et eller andet tidspunkt. Kan slet ikke se det er retfærdigt nr. 11 vinder pladsen, og nr. 6 aldrig fik chancen..
Jeg er meget positivt stemt, og håber folk følger trop.
Niveauet i ligaen har virkelig været dalende, interessen det samme, tilskueretallet ligeledes. Der er simpelthen for mange kampe, der er mere eller mindre ligegyldige. Og for få "direkte" dueller i mellem to kandidater for samme placering.
Synes det er super fint og på tide at "gen-tænke" Superligaen, så der er flere "finaler" og mere på spil i de enkelte kampe.
Til sidst vil jeg sige at modellen bestemt ikke er fejlfri, men synes det er et markant bedre bud end vores nuværende model. De har også sagt at de har et år til at tilpasse modellen, så ingen tvivl om der formentlig kommer nogle justeringer.
Jeg synes det er positivt at gøre noget ved den negative udvikling vores liga er inde i, så vi kan få flere direkte kampe om de enkelte pladser, og dermed mere intensitet.
Fuldstændig enig Bobby. Du overvurderer sick Europa league darkxoix. Det er meget mere værd at gå i mesterslutspillet end ryge i 2. Kvalrunde i Europa league mod random albansk hold.
Tja, kan da godt være jeg overvurderer EL, nok mest fordi jeg elsker away-turene i Europa.
Jeg vil dog mene, at der er noget værdi i at kunne sige man skal spille europæisk når man skal skrive med spillere. Ydermere er det jo ikke givet på forhånd man ikke ender i EL-gruppespillet :)
Du overvurderer det helt sygt. Det er nærmere en udgift end indtægt hvis du ikke kommer i gruppespillet. Det er selvfølgelig indført som bonus så dem i øverste halvdel i nedrykningsspillet også har lidt at spille for.
De hold der potentielt ligger og balancerer på grænsen mellem nr. 6 og 7 (Randers, Esbjerg, AAB, OB, FCN) har en meget lille chance for at gå i Europa.
Første kval runde træder de ind som seeded og har 85 procent chance mod random lorte hold.
2. kvalrunde mister flere af dem allerede deres seedning (Randers i år), og har med optimistiske briller vel i snit 60 % chance, og ser vi de sidste mange år bør det tal sættes lavere.
3. kvalrunde vil de type hold nærmest aldrig være seeded og har ca. 30 % chance, her træder bl.a. Dortmund ind.
4. kvalrunde er lidt det samme billede som 3. kvalrunde med optimistiske briller.
Så 5 % chance for at ramme gruppespillet er vel ikke noget hold jagter, ved at opgive sikre indtægter i DK.
Europa League gruppespil giver ca. 40 mio kr, så giver reelt 2 mio. kr. at lade sig blive nr. 7 såfremt man er "sikker" på at vinde hele den halvdel og slå nr. 3 hvor man vel har 35 % chance.
Altså vi snakker en EL indtægt der reelt er 200.000 kr.
Derudover mister du hele din sommerferie, ligesom du skal have din trup på plads allerede i slut juni, da der skal registreres spillere til første runde af EL.
Efter at have regnet på det, kan jeg ikke engang forestille mig et hold forfølger de 2 % chance, jeg troede der ville være for nogle ville gøre det.
Eod. Darkxoix din udtalelse var lettere retarderet;)
AndyCole skrev:Eod. Darkxoix din udtalelse var lettere retarderet;)
Ja, gud forbyde man har en anden holdning.
Jeg mener STADIG at 4., 5. og 6. pladsen skal have chancen for Europa, om end I nok har ret i, at der ikke er den store grund til at lade sig falde til 7. pladsen.
Jeg er også rigtig positiv omkring den nye struktur. Har længe været imod slutspil, men denne struktur lader til at være godt gennemtænkt, og det ser super godt ud. Glæder mig til at se strukturen i aktion.
DarkXoiX skrev:Ja, gud forbyde man har en anden holdning.
Jeg mener STADIG at 4., 5. og 6. pladsen skal have chancen for Europa, om end I nok har ret i, at der ikke er den store grund til at lade sig falde til 7. pladsen.
Der var en smiley efter mit statement:) derudover har 4.,5. og 6. pladsen jo haft chancen for Europa.....de kunne bare være blevet 3 eller 4. Hvis du er sikret at spille kval kampe om Europa bare ved at blive top 6 så udvander du det da endnu mere. Det er ikke perfekt men det er da imo den klart bedste løsning som de har valgt.....
14 hold i suppen = ekstra mange kampe med lavt niveau. Ved sgu ikke hvad jeg skal mene om det. Hvor stor vil interessen for nedrykningsspillet blive?
essifkip skrev:14 hold i suppen = ekstra mange kampe med lavt niveau. Ved sgu ikke hvad jeg skal mene om det. Hvor stor vil interessen for nedrykningsspillet blive?
Altså de gange hvor AaB har flirtet med nedrykning, der har der været rigtig mange tilskuere, selv mod de usexede hold..
essifkip skrev:14 hold i suppen = ekstra mange kampe med lavt niveau. Ved sgu ikke hvad jeg skal mene om det. Hvor stor vil interessen for nedrykningsspillet blive?
Den vil i hvert fald blive markant øget i forhold til nu, hvor flere hold i midterfeltet har udspillet deres rolle relativt tidlig på foråret. Nu vil kampene have noget nerve lige til det sidste.
Hvis man i playoff kampene kører efter flest scorede mål på udebane i tilfælde af uafgjort kan man blive i Superligaen uden en sejr i sæsonen,. Lad os antage et hold taber alle 26 grundspils kampe, alle 6 nedrykningsspils kampe, bliver udraderet i 2 playoffkampe, men spiller 0-0 hjemme og får 1-1 ude i kampen om at undgå 14 pladsen og får samme resultat mod nummer 2 fra 1. division, så får man endnu en sæson i Superligaen uden en eneste sejr i bagen.
De 2 nederste i nedrykningsspilet burde rykke direkte ned, men ellers en fin struktur. Man burde lade 2-5 i 1 div. kører oprykningsspil, med playoff kampe, som i England. Vinderen rykker så op, mens taberen af oprykningsfinalen får endnu en chance mod 12 pladsen i Superligaen. Kunne også give lidt ekstra lir for 1 div.
Kanelsneglen skrev:Den vil i hvert fald blive markant øget i forhold til nu, hvor flere hold i midterfeltet har udspillet deres rolle relativt tidlig på foråret. Nu vil kampene have noget nerve lige til det sidste.
Måske har du ret. Husk på der kommer tre hold fra 1. division, de er vel ikke kendt for at samle tusindvis af tilskuere.
Jeg tror det bliver OK. Noget måtte ske. Og kan et hold, der fører med 10 points efter de første 26 kampe ikke holde føringen (jeg læser det som fuld overførsel af points) så har de nok ikke fortjent at vinde. Jeg hader egentlig slutspil, men noget må ske, suppeligaen er blevet for kedelig. Og nedrykningen er jo pludselig kun 1 hold samt 2 der skal ud i opgør mod nr. 2 og 3 fra 1. div. Hvis ikke de kan klare det er det nok OK at blive slået hjem. Gør det ligaen bedre? Tjahhhhhhhhh-bum-bum. Gør det den ringere? Tjaaaah - bum-bum. Det må vi vist se på om et par år.