msm89dk skrev: Hey J, kender jeg dig? :)..
Jeg er uenig. Mener det vil være virkelig skidt af en SB og BB at calle af her for halvdelen af deres stack light, imod en UTG+1 range som perceived er ret stærkt. Og jeg mener godt at folk i de her sattelitter som udgangspunkt forstår ICM-teori osv. AVG BI ligger omkring $20-25 for sådan en tour. Jeg ville personligt skubbe MEGET light som UTG+1 her med sådan en stack især når stacks bagved ser ud som de gør. At du før er blevet kaldet light betyder ikke, at det overall er tendensen, eller at det gør et wide shove forkert.
Jeg er fuldstændig enig i første del om, at det er skidt set ud fra et teoretisk synspunkt, hvis SB og BB caller (relativt) light, som jeg også skriver. Jeg mener bare ikke, at en stor nok del af modstanderne caller tight nok i de her situationer, hvorfor man ikke bør skubbe så løst som den optimale ICM-ligevægten foreskriver, da denne nu er ændret af loosere callere, hvilket har skabt en ny ligevægt.
Og det er selvfølgelig ikke et par enkelte hænder jeg baserer den antagelse på ;-)
Men lad os sige, at 65-75% på det her buyin niveau i den her situation, forstår hvor tight, de skal calle, så skubber det voldsomt til, hvor meget vi skal tightne op, når 35-25% lige pludselig caller med 8-12 % i stedet for 1-3%.
Også selv om det bare er 10-15%, der caller for løst ændrer det ganske betydeligt på vores push range i den situation. Her hjælper det selvfølgelig, hvis man har nogen form på data på modstanderne (HUD, Sharkscope, observerede hænder etc.) og dermed kan lave in game range adjustment.
Helt overordnet kan det vil siges ved, at jeg undlader at lave det optimale spil, da jeg ved at en af mine modstandere muligvis laver et meget suboptimalt spil (call) som $EV cutter os begge hårdt.
Nedenunder har jeg lavet eksemplet, hvor det første er den optimale ligevægt beregnet af ICMizer i den pågældende situation (med de rigtige chips amount ved bordet, samlet i turnering, blindsstruktur og korrekt prizepool)
og det andet er den samme situation hvor CO og SB caller med 5 procentpoint mere, hvilket er, at de caller med AT+ og 77+ ca.
Det ændrer vores UTG1 push range fra 31% til 8%.
Mvh/
J