3 bets pf og forsvar imod det NL200

#1| 0

Ok gutter, lad os lave en god en til vidensbanken.

3-bets preflop er noget af det jeg kæmper med (og imod) på mit nuværende limit, NL200. Når man går fra NL100 til NL200, så bliver der 3-bettet markant mere og det kan være svært at tilpasse sit spil og jeg må erkende, at det ikke er min stærke side. Lad os tage nogle scenarier:

21/18/3 villian åbner i et 6-max NL200 spil fra button og vi sidder i blinds. Villian er klart en af de bedre på dette limit.

Hvad er range for, at vi 3-better? Prøv at opstil noget ala:

AA-JJ, 3-bet 90%, call 10%
TT-66, 3-bet 80%, call 20%
55-22, 3-bet 20%, call 80%
AKso-Ax, 3-bet ???, call ???
Suited connectors, 3-bet ???, call ???
Osv.

Hvad er planen for missede flops, marginal ramte flops, monster flops osv?

Hvis vi vender den om og siger, at vi raiser fra button med XX og bliver 3-bettet af samme villian fra blinds, hvad caller vi så med og hvad 4-better vi med? Igen her, hvad er planen på diverse flops? Gerne en range med procentsatser igen.

Sidst men ikke mindst, hvordan tilpasser vi vores spil imod en helholdvis 35/30/4 god villian og en 40/20/2 donket villian i forhold til samme scenarier?

Det kan sagtens blive en lang tråd, men lad os lave en med noget kød på. Mit indtryk er, at folk spiller rigtigt skidt i reraised pots (inkl. mig selv), men mon ikke vi kan forbedre det lidt her?

26-03-2008 15:38 #2| 0

Absolut interessant da jeg 7-9-13 rykker op til NL 200 også snart.

Håber der er nogle der kan give noget godt konstruktivt feedback.

Personligt renakker jeg en agro fyr der raiser fra knappen med AA-1010, AK-AJs. Lavere par kalder jeg med og resten smider jeg nok med med mindre det bliver en tre vejs pot med den anden blind (givet vi er bb) så kalder jeg med SC også.

Synes det er mere problematisk når man vender den om og vi er på knappen og får et reraise i hovedet fra en agro TAG fra blinds.

Der kunne jeg godt høre hvordan folk spiller dem/det.

26-03-2008 16:18 #3| 0

Hejsa,

Super tråd og håber der kommer en masse bud og forslag.

Personligt vil jeg mod en 21/18/3 VILLIAN, som raiser fra knappen når den er foldet til ham, 3 bette ham med Axs, any pair, KQs.

Hvis han 3 better mig tilbage så uden reads smider jeg nok, men hvis det er sket nogle gange at han 3 better tilbage light, så skubber jeg også med ovenstående range mod ham.

Hvis han flatcaller så afhænger min flop action af board téxture, men oftest vil jeg skyde 75% CB afsted.

Ligesom Nautilous så hader jeg det omvendte scenarie, hvor den er foldet til os på knappen og vi raiser og får et reraise fra en agro TAG i blinds..... dette scenarie er nok min svageste side pt....

Hvilken range skal man flatcalle/folde og skubbe med i forhold til en agro TAG spiller ?!?

26-03-2008 16:21 #4| 0

Hvis villain er en af de bedre på denne limit så undgå at spille OOP mod ham.

Jeg ville mucke eller 3-bette.

Man kan dog overveje at se flops med hænder som han ikke regner med er i dit range, f.eks. AQ og så checkraise Q hi eller A hi flops.

Problemet opstår hvis du kalder så er din hånd face up: suited connector eller lavt/mellem par og han kan spille "perfekt" postflop: han c-better f.eks. ikke et 459 flop fordi det rammer dit range ret godt, så du vinder aldrig noget når du rammer et set eller to par. Og hvis floppet kommer 23K og du c/c'er med f.eks. 77, så kan han value-bette / 3-barrelle dig til døde.

Jeg 3-better automatisk AK,TT+, men de øvrige hænder veksler mellem 3bet, fold eller call afhængig af dynamikken. Hvis man har 3-bettet ham 3 gange i træk hvor han har folded, så kan du 3-bette AQ og snap-calle et allin hvis han er typen der 4-better med A9 efter du har irriteret med konstante 3-bets. Eller måske beslutter han sig til at peele et flop af med KJs og stacker af til din AJ på et J hi flop.

Jeg 3-better også nogle gange med hænder som mellem suitede connectors. Fordelen er at du ofte kan c-bette som bluff på Axx, Kxx og Qxx boards og bette for value på flops hvor du rammer draws eller pairs.

Jørn

26-03-2008 16:57 #5| 0

Jeg er en møgtyr, så når folk begynder at 3-bette mig let, så viser jeg dem bare at jeg er mere klar til at rykke skillingerne til midten end de er. Det kan være et 4-bet med lort eller et rest på floppet med bundpar, hulstrit, AK uforbedret eller hvad man nu ellers har.

26-03-2008 18:10 #6| 0

Jeg er lidt enig med cbh79 her, for mig er det svært at sætte en range på hvad jeg laver, imod eksempelvis en 25-21-4, for der er ca 100 måder at spille 25-21-4 på, så metagamet betyder meget. Er jeg træt at at blive raiset, er min holding totalt ligegyldig, så kan man snildt lave et marginalt ev spil, fordi det kan betyde større ev i længden. Ranges betyder naturligvis en del, og jeg bygger ikke et senere spil op imod en 12-8-6 spiller, som alligevel skubber stakken i fjæset på mig ved det mindste modstand, men snarer mod andre LAG spillere.

Fra blinds vil jeg typisk tolerere en del, da jeg ikke vil spille en stor pot OOP, men skulle jeg spille mod mig selv, ville jeg gå 3bet amok preflop.

Og så føler jeg det er vigtigt at variere mod de her satans LAGs, at variere calls og reraises med hele sin range, jeg caller meget sjældent fra blinds, og vil hellere calle en hånd som KQ mod et button raise, da jeg føler KQ flopper bedre end buttons range, og vil hellere bluffe en handske der INGEN flop værdi har (J2o etc) og så benytte de handsker til flopper godt, til at floppe

POWned

26-03-2008 23:50 #7| 0
OP

Bump, vi må kunne få nogle flere svar.

Gode svar indtil videre.

27-03-2008 00:44 #8| 0

Caller stort set aldrig fra blinds. De eneste hænder jeg måske kan finde på at calle med er små par. Hvis jeg spiller fra blinds, er det fordi jeg er preraiser.
Måske kan jeg calle hvis den allerede før mig er multiway.

Range bliver nødt til at blive sat op efter, hvor light vi og villain har 3-4 bettet hinanden.

Hvis villain 4 better knappen semilight, sætter vi vores 5 bettingrange ned også til luft, hvis dynamikken er til det og han virkelig er gla for 4 bets eller det baer er et spot hvor chancen for han skal markere sig bare er så oplagt at et luft move er fint.

Hvis vi er på knappen gælder det samme, 4 bet light, hvis villain 3 better light og vær klar på at komme endnu mere light ind, hvis villain virkelig er agg. Og varier desuden også med at 4 bette og calle store par. Villain må ikke vide hvad vi har:-)

Hvis villain er meget agg, kan vi også tage flere flops af og gå på nakken eller floate en masse flops. Et lille rr vs. hans c-bet er f.eks. super effektivt og committer ikke vores stack. Dermed kan vi gøre det både med og uden luft og komme væk eller komme ind. Små par calles selvf kun hvis der er implied odds eller hvis vi virkelig ved at vi kan lave sjov med dem post.
Dette har man tit en ide eller "drøm" om at man vil kunne gøre, men gør det så godt som aldrig. Så hold dig til at kalde efter implied med de par, hvis du ikke er sikker på du kan lave sjov.

Postflop er det svært at sige noget generelt. Vigtigst er det vel at kunne gøre sine linier uigennemskuelige. Så om vi rammer monster, medium eller luft, bør ikke have nogen indflydelse på hvordan vi acter. Nogen gange better vi, nogen gange gør vi ikke og så skal vi selvf have en plan for hvad vi gør, efter vores action mod de forskellige moves villain kan lave.

Tror jeg fik svaret på det hele der?

Lækker tråd det her:)

27-03-2008 02:01 #9| 0

"Hvis villain er en af de bedre på denne limit så undgå at spille OOP mod ham." -Thyssen

Synes da altid du kalder mig når du er oop :D

28-03-2008 10:48 #10| 0
OP

Spændende svar.

Lader til at folk er meget enige i 2+2 theorem'et med at reraise eller fold fra blinds.

Hvor mange % af hænderne spiller I fra blinds? Hvad er fordelingen mellem calls og raises her?

Hvordan ændrer scenariet sig, når vi stadig er i blinds mod en 35/30/4 modstander som også spiller godt og som ikke smider nemt?

Savner også lidt uddybende ting, om hvad vi gør i position, når vi selv bliver 3-bettet forholdvis light af aggro god spiller fra blinds.

31-03-2008 12:23 #11| 0
OP

Bump.

31-03-2008 15:38 #12| 0

@Trix

Mod straightforward tight-aggressive tænkende modstandere kan man f.eks. slippe afsted med følgende:

Jeg kunne f.eks. kalde med AQo og så check-raise low boards som bluff (fordi du regner med at de rammer mig) og check-raise Q hi eller A hi boards for value (fordi du ikke giver mig credit for TPTK/TPGK og jeg repræsenterer et meget narrow range, f.eks. et set på et 38Qr board).

Jørn

Edit: dette gælder for dine EP raises hvor dit range er snævert og hvis jeg 3-better dig så isolerer jeg de bedste hænder i dit range, men får dig til folde hænder som KQ og AJ som jeg gerne vil spille imod med AQ.

Hvis du åbner fra knappen så er dit range bredere og jeg vil normalt 3bette AQ for value.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar