Løpenthin skrev:Fint indspark doc. Og efter lidt flere orbits, hvor jeg har lidt mere indtryk af blinds' frekvenser sammensætter jeg helt sikkert min flattingrange anderledes.
Nu var det ikke en udførlig range, jeg gav men mere eksempler for at angive i hvilket nabolag, vi befandt os. Eksempelvis nævnte jeg ikke ATo, som jeg måske 3-better 70 procent og flatter 30 procent af gangene.
Pointen var blot, at jeg har en række broadways og solide (men ikke fantastiske) esser, som jeg både kan finde på at flatte og 3-bette. De eksakte frekvenser svinger. Tidligt i en tour og readless vælger jeg som regel den let konservative og mindre volatile variant.
Men det er en fair pointe, at vi ikke skal have en alt for snæver range, når vi flatter i position. Men så vil jeg i det aktuelle spot hellere tilføje nogle af de dårligste af de kombinationer, vi 3-better for value og så 3-bette endnu flere af de hænder, der spiller for dårligt i en singleraised pot.
Når vi så bliver lidt klogere på, hvordan blinds opfører sig mod en åbning og et button-flat kan vi sammensætte vores ranges anderledes.
Hvis eksempelvis big blind (korrekt) defender bredt til fornuftige odds, bliver jeg naturligvis langt mere tilbøjelig til at flatte flere spekulative hænder på knappen. Opfanger jeg, at de er skvizliderlige tilføjer jeg nogle premium-kombinationer i min flattingrange og og åbner lidt op for mine 3-bets for value/semi bluff. Men relativt readless og tidligt i en tour, tænker jeg det er ok at have en lidt stram og snæver flattingrange, selvom vi har position.
Men jeg er bestemt åben over for, at jeg tager fejl: Hvordan ser din flattingrange cirka ud i spottet doc?
Overordnet flatter folk alt for tight i mtt's IP, hvilket skyldes, at de har taget flatting ranges fra cash game med over i mtt's. Problemet med det er, at opening sizes er meget lavere i mtt's samt, at der er antes i spil.
Hvis man skal konstruere en flatting ranges i den situation du beskriver, ville jeg tage følgende forbehold/forudsætninger.
1: x% 3better enten SB eller BB, når jeg flatter, hvor jeg oftest er nødt til at folde. I det her tilfælde lad os sætte det til 25%
2: Jeg kan, grundet position, postflop indløse minimum den samme EQ som min modstander forudsat, at vi er evenskilled.
3: Pot Odds. Der skal calles 165 for at vinde 345, hvilket gør, at vores hånd skal have 32,35% EQ (hvis SB og BB folder hver gang).
3a: Hvis de 3better 25% af gangene og vi folder hver gang, svarer det til, at vi skal calle 206,25 for at vinde 345 (da vi mister 1/4 af vores call, hver gang vi caller (kræver 37,4% EQ).
4: Når SB og eller BB flatter, er han OOP og har en svagere range (i hvert fald BB) end os, hvorfor det ikke bør påvirke vores flatting ranges EQ behov.
5: Vi flatter ikke noget af vores value 3-bet range.
6: Vi skal flatte mere, hvis vi er (effektivt) dybt og vi har skilledge og mindre, hvis vi er (effektivt) shallow og har skill disadvantege.
7: (Har ikke taget den med i beregningen), vi skal ikke calle med EV>0, men EV>-1/8bb hænder, grundet ante.
Hvis CO åbner 27% [AA-22,AKo-A8o,KQo-KTo,QJo-QTo,JTo,AKs-A2s,KQs-K6s,QJs-Q8s,JTs-J8s,T9s-T8s,98s-97s,87s-86s,76s,65s], og vi 3better (for value) hænder, der har 55% mod hans range [AA-88,AKo-AJo,AKs-ATs] 7,09%
Så har følgende hænder mere end 37,4% EQ mod hans range: [77-22,ATo-A2o,KQo-K4o,QJo-Q9o,JTo-J9o,T9o,A9s-A2s,KQs-K2s,QJs-Q3s,JTs-J8s,T9s-T7s,98s-97s,87s-86s,76s,65s] 36,5% af hele din range.
Jeg vil ikke foreslå at calle så bredt, selv om jeg mener, at det er profitabelt, da jeg er interesseret i, at holde min varians nede.
Istedet vil jeg bare vælge alt, der har god/ok postflop playability: 77-22,ATo,KQo-KJo,QJo,A9s-A2s,KQs-K8s,QJs-Q9s,JTs-J9s,T9s-T8s,98s-97s,87s-86s,76s,65s 14,2%
og så 3bet bluffe med en ratio på 50-75% (har ingen idé om, hvad den korrekte bluff/value ratio bør være) af vores value range. [A9o,KTo,K7s-K6s,Q8s,J8s,T7s,96s,75s,64s,54s] 4,52%
Mvh
/J
Forbehold: Ovenstående påstår jeg ikke er udtryk for nogen sandhed eller matematisk eksakt udregning, men mere en underbygget tilnærmelse.