Hey pokernet.
Dette er mit første indlæg på dette forum, så jeg håber der blir taget godt imod mit indlæg, som kommer til at være temmeligt defust (er jeg ret overbevist om).
Here it goes:
Jeg har en venninde som har valgt at skrive 3g's opgave om... poker - noget jeg aldrig selv kunne have fundet på, lol, men jeg har sq lovet at hjælpe hende, da hun er ret sød :). Hun har mailet følgende til mig (OBS. dette er blot et udkast):
Rangen af en hånd: Hvor stor forskel er der i chancen for at få de forskellige hænder? (flush, straight osv.) - Dette indholder både antal mulige hænder og den procentvise sandsynlighed.
Redegørelse for kombinatorik. Kombinationer og permutationer - herunder bevis for binomialkoefficienten.
Redegørelse for sandsynlighedsregning. Herunder bevis af Bayes sætning. (Et eksempel på på anvendelse af Bayes sætning: Jeg sidder med et par 9 på hånden. Hvad er sandsyndligheden for at en af de andre spillere sidder med et bedre par?)
Hvornår bør man bette, calle, folde?
Herudover skal jeg blive inspireret af Bond filmen Casino Royale - evt. hente eksempler derfra.
Alt kan bruges! Evt. hvor kan hjælp hentes? Læsestof etc?
3g's opg ===> POKER.
sry for lack of purpose, men altså: wtf?
Bed hende om at tage et andet emne. Hun er slet ikke nok inde i stoffet til at den opgave kan give over 4 i karakter.
lyder faktisk som det bedste forsøg på at skrive 3.g opgave om poker. der har været en del her på sitet der ligeledes har skrevet om poker.
udover de ting du har nævnt bør hun komme ind på alle de andre matematiske koncepter der også er relevant i forbindelse med poker.
dette er fx.:
- forklaring af begrebet "expected value (EV)" og hvordan det skal bruges til at tage beslutninger.
- pot odds, implied odds.
- outs, equity og beregning af denne. her er det fint hvis hun selv udregner et simpelt eksempel, og så forklarer at der findes et program (PokerStove) der kan regne dette ud meget hurtigere.
- Hvornår bør man bette, calle, folde? dette kan hun finde meget omkring i bogen No-Limit Hold'em: Theory and Practice af David Sklansky og Ed Miller.
i det hele taget tror jeg det er bedst at holde fokus meget på teorien og ikke nær så meget på hvordan man skal spille i praksis. den praktiske del er nemlig meget kompleks, hvorimod teorien er mere konkret og ikke så meget til diskussion. på den måde bliver opgaven meget solid. man kunne så som afslutning på opgaven analysere en enkelt hånd hvor man så inddrager de koncepter man har redegjort for i opgaven, og så diskutere koncepternes begrænsninger.
ydermere kan hun komme ind på optimale bluff-frekvenser i forhold til ens valuebets. her skal hun komme ind på Nash Equilibrium, som er et koncept indenfor spilteori, der bliver brugt meget i forbindelse med økonomi.
giv hende det råd at hun skal droppe opgaven, jeg er rystet hvis hun kan bestå på det, som du fremlægger situationen.
Hvis der endelig skal skrives om poker, så gør detdog i psykologi/samfundsfag og få en anden vinkel på det.
Til gengæld kan du sige at du gerne vil lære hende poker, under et slag strippoker.
du skyder dig selv i foden. hvis hun er røv lækker og har kringlet dig er det dig der står med aben når hun dumper og hendes bukser bliver bestemt ikke nemmere at få af.
Drop emnet
Ellers kan hun inddrage Risk of Ruin hvor Thyssen har lavet en udregning engang, på den måde kan man udregne hvor stor chancen er for at gå broke i forhold til den Bankroll man kører.
Et matematisk aspekt der sikkert kan få lærene til at komme i bukserne.
Med hensyn til Nash tvivler jeg på en 3. g'er selv kan læse på det og forstå det godt nok.
hvis hun skriver opgaven kan hun dog interviewe en person som morten guldhammer for at få indblik i en profs tankegang.
Mange ville nemlig folde når de ved de facer en stærk hånd, men guldhammer har et read der siger han vil vinde. Sådan noget er interessant at beskæftige sig med.
Send hende et styks "Mathmatics of Poker" og så har hun rigeligt af inspiration.
Som Yarx er inde på tror jeg også at det er vigtigt at holde en meget matematisk tilgang til emnet. Ellers bliver det hurtigt noget rod.
Her er lidt ekstra inspiration:
www.swansonsite.com/W/instructional/game_theory.pdf
www.math.ucla.edu/~tom/papers/poker1.pdf
Jeg har ikke den store ide om niveauet ift. 3g, men det må hun selv vurdere.
Jeg takker for de seriøse svar, der er helt sikkert stof til eftertanke. Thumbs up til jer.