Min søn går i 4. klasse, og er påbegyndt brøkregning igår (han har også haft lidt i 3. kl.)
På siden er der et billede af lykkehjul med 10 felter,
Opgaven lyder:
Hvor stor en brøkdel af felterne er:
- Hjerter ... Svar 1/10
- Hestesko .. Svar 2/10
- Hjerter eller hestesko
- Hjerter og Hestesko
Hvad er svarene på opgave 3 og 4?
DaBLAM
4. klasse Brøkregning
Hjerter og Hestesko.. svar 3/10
hjerter eller hestesko.. svar 1.5/10 ?
Det er muligt at Tassadar har ret med to'eren, men det er vist en sproglig nuance der ikke skal diskuteres i 4. klasses matematik
Tillæg, sønnike beretter at begge svar IKKE er 3/10 - for det var det han svarede.
Han kan dog ikke huske hvad svarene så var, og hvorfor?
Når nu ikke begge er 3/10, så hælder jeg også til at opgave 4 er 0/10 (som Tassadar) -
jeg er dog meget forvirret over man præsenterer en sådan nuance på 1. brøkregningsside i 4. klasse?
DaBLAM
Som tassadar medmindre de 7 felter vi ikke ved noget om rummer overraskelser
Enig med tassadar. Hvis der kun er ét billede på hvert felt kan intet felt indeholde begge. Det er vel derfor man spørger om både "eller" og "og", for at vise, at der er forskel.
der er ingen 'overraskelser' i de 7 resterende felter. Altså 0 felter med både hjerter og hestesko.
Som Tassadar
Der er 3 felter, der indeholder enten et hjerte ELLER en hestesko = 3/10.
Der er 0 felter, der indeholder både et hjerte OG en hestesko = 0/10.
Jeg mener ikke, at det kun er et spørgsmål om nuance i sproget. Det kan være ret vigtigt indenfor matematik og mængder osv, så godt nok at få forskellen på ELLER/OG på plads med det samme.
Kan han i øvrigt ikke bare spørge læreren, der retter hans opgave. Det vil da være ret selvmodsigende, hvis han ikke kan få oplyst det rigtige svar.
@zorro
En knægt på 10 år kan ikke huske fra næse til mund! Han har fået til opgave at spørge læreren idag, men om han husker at spørge, eller kan huske svaret/begrundelsen er langt fra sikkert!
Da vi skal lave nogle tilsvarende opgaver i aften, clearede jeg lige med pokernet - og tak til PN!
Du kan også have ret i at både og / enten eller er vigtige matematiske begreber, men i min optik er opgaven ikke formuleret logisk... se bare PNs svar i tråden.
DaBLAM
Som det er skrevet i OP, ser det for mig ret logisk ud. Tassadar og Zorro må have ret og sønnike husker nok forkert med hvad der er rigtige svar. (Eller måske ved hans lærer det heller ikke)
At der på PN er uenighed over banal 4 klasses matematik, ville jeg ikke se som et tegn på, at det er "ulogisk formuleret".
Umiddelbart vil jeg give Tassadar og Zorro ret. Tror man arbejder en del med begreberne fællesmængde og foreningsmængder i matematik på de klassetrin.
Men bliver da spændende at se om man helt har mistet grebet om grundlæggende matematik...
Er der et billede af "lykkehjulet"? Ellers kunne det jo være udfyldt således, at der i et felt er et hjerte OG en hestesko, og et felt med en hestesko. Hvis det er tilfældet vil svarene jo være:
2/10 (hvis man bruger den formelle disjunktion, altså ELLER, og ikke den dagligdagsintuitive eksklusive disjunktion, altså ENTEN-ELLER)
1/10
God fornøjelse med opgaverne til dig og sønnike :)
Halvorsen skrev:
Umiddelbart vil jeg give Tassadar og Zorro ret. Tror man arbejder en del med begreberne fællesmængde og foreningsmængder i matematik på de klassetrin.
Men bliver da spændende at se om man helt har mistet grebet om grundlæggende matematik...
Spot on her, og/eller er obv. den første tilgang til begreberne fællesmængde og foreningsmængde.