Hej Pn.
Jeg skulle den anden dag hjælpe en dreng, med nogle ligninger, men puha har sku da glemt alt om hvordan man gør. Vi kom igennem ca. 20 ligninger med succes, men der var 3 vi bøvlede med. Jeg håber PN kan hjælpe med løsningen, af for jer,simpelt folkeskole matematik.
1.
2 - a = -16
Kigger vi på den er der ingen tvivl om, at a skal give 18, da 2-18 = -16.
Problemet er måden man laver beregningen på så eleven forstår det.
2 - a = -16 <=>
2 - a - 2 = -16 - 2 (da vi vil isolere a på den ene side).
-a = -18 , her er problemet hvordan får jeg nu at a = 18 og ikke -a = -18 ??
Er det bare at dividere -a : (-1) = -18 : (-1)?? Er det sådan vi gør??
Til opgave 2. og 3. hører følgende spørgsmål:
Hvilke ligninger har løsningen 3?
2.
6/a = 3 (hvordan griber jeg denne opgave an ??) Gør jeg det for kompliceret for mig selv? Kan det passe jeg virkelig bare skal lave stykket således:
6/3 = 3 nej, 6/3 = 2 ergo den har ikke løsningen 3!!
3.
6a = 2 ( igen skal jeg virkelig bare sætte 3 ind på a's plads og konstatere, at den giver 18 og ikke 2 ?? Derfor har den heller ikke løsningen 3??
Det virker nok simpelt for mange af jer, kunne være rart med lidt hjælp fra PN. Så jeg ikke får lært den unge dreng nogle forkerte antagelser af ligninger.
4 mat 6.klasses spørgsmål / hjælp til løsning
Naitsirhc skrev:
Er det bare at dividere -a : (-1) = -18 : (-1)?? Er det sådan vi gør??
Dividere eller gange med -1. Gør ingen forskel, så brug hvad barnet nemmest kan forstå.
Naitsirhc skrev:
2.
6/a = 3
Gang med a på begge sider og divider derefter med 3
6 = 3*a
6/3 = a
6/3 = 2 og har derfor ikke løsningen a=3
Naitsirhc skrev:
3.
6a = 2
Sikker på der ikke står 6/a? For det ville give mening. Ellers så er det jo bare at sige 2/6 = a. Og da 2/6 = 1/3 er a=3 ikke en løsning
Mange tak for dit input Razga.
Sikker på der ikke står 6/a? For det ville give mening. Ellers så er det jo bare at sige 2/6 = a. Og da 2/6 = 1/3 er a=3 ikke en løsning
Den siger 6a = 2, så er fremgangsmåden vel bare den du foreskriver. Jeg har efterfølgende været på et skolebib i byen, hvor jeg har fundet løsningerne til opgaverne.
f.eks. denne:
Hvilke ligninger har løsningen 3??
11 - a = 8 (Her siger lærervejl. at opgaven skal beregnes således):
11 - 3 = 8 ergo den har løsningen 3. Hvad siger du til det Razga, skal jeg alligevel bruge din fremgangsmåde?? Vil self være fint for eleven at kende din fremgangsmåde i stedet :)
Ja, det er lige ud af landevejen.
Til den første vil jeg dog synes, at man med fordel kan plusse a på begge sider og få:
2 = a - 16
og så efterfølgende plusse 16 på begge sider og få:
18 = a
Så slipper man for at dividere og gange med (-1), hvilket er lidt avanceret, hvis de ikke har lært det...
Opgave 2 og 3 må være at sætte 3 ind og se, at det ikke duer...
Jeg tror ikke, at man skal gøre mere ved den... At finde den rigtige løsning kan man godt, men er ikke nødvendigt... Sådan læser jeg det.
@ Zorro - Nemlig det der er problemet, dregen har kun lært at starte fra v. side af lighedstegnet. Derfor kommer han tit i problemer fordi han ikke kender reglen med at dividere eller gange med (-1) han får derfor tit eks. -14 hvor det skal være +14.
Er der ingen regler for hvornår man som du skriver kan plusse a på begge sider i stedet for at isolere a på den ene side??
-a=-18
-a+a+18=-18+18+a
18=a
Gør det samme på begge sider af =
6/a=3
6/a*a=3*a
6=3a
6/3=3a/3
2=a
6a=2
6a/6=2/6
a=1/3
Hverken opg 2 eller 3 givet 3.
-a = -18 => -a+a+18 = -18+18+a => a = 18
Mange tak for alle de fine indlæg. De er yderst brugbare - Jeg vil nu forsøge at videregive PN's fremragende viden til drengen :)
Hvis jeg skulle forklare 1'eren ville jeg gøre følgende:
2 - a = -16
Læg 16 til på begge sider: 2 - a + 16 = 0 <=> 18 - a = 0 <=> 18 = a