Ingen HH, men har spillet frisk til, og forholdsvis ny ved dette bord, hvor jeg kun kender BB svagt i forvejen, og ser ham som relativt solid TAG. Eff stacks er 400USD og spillet er 5-handed. UTG limper, og jeg raiser til 20USD med 8♦7♦. Der foldes rundt til BB som reraiser til 60USD og jeg vælger ret løst at tage et flop, hvilket bestemt ikke er standard her.
Floppet kommer 9♠8♣3♠ og potten er på 123USD.
BB c-better her ved at stange 90USD ud i potten. Jeg tænker lidt, og skubber mine 340USD til midten.
Min range på ham siger at han kan reraise mig med 88+, AJs+, AQo. Dvs jeg er solidt bagud til alle par, coinflip mod de tre suitede hænder hvor han har flushdraw og overkort, og solid favorit mod alle de resterende overkort i ovenstående range.
Jeg vil gerne have lidt analyse af mit push på floppet.
400NL - 87s i reraised pot
Fold preflop, vent med at isolere 87s til du har bedre reads på både UTG og blinds, for dit spil beder om et 3bet squeeze preflop.
Som du du spiller den dog, synes jeg det er fint at gå med den, da du føler du er foran mod villains range, jeg synes dog det er lidt tidligt at sætte en solid TAG på luft.
Iø, hvis du føler du er foran villains range, hvorfor så ikke bare calle, og få flere klatter i kassen, før du skubber? Beslutter du dig for at spille denne hånd, mener jeg du profitablet kan snuppe et turn kort, og skubbe over hans raise, eller calle hans bluff. Han får en marginal chance for at ramme, du får mere value af bluffs og stacker stadig af til de hænder som caller dit flopshove.
I like it.
Jeg er lidt træt, men han skal folde 2/3 gange for, at det er det værd, ik?
Det ser umiddelbart okay ud. Hvis du kalder preflop, så er det vel præcis dette, du skal gøre, når du rammer.
Svært kunne sagtens selv finde på at gøre det samme hvis jeg føler villian prøver at skubbe mig rundt, men da du ser villian som en TAG og generelt ikke kender ham ret godt hælder det mod et fold.
problemet er for mig, at han meget ofte betaler her selvom han bare sidder med AK med en bagdørs farve evt, også er du ikke super godt inde, du mister table image/respect og får calls af alle overpair obviously....
fold preflop
Hvis han kalder med AK, så taler det da for et skub!?
"du mister table image/respect"
Say what? Jeg vil gerne have et image der antyder, at jeg stacker af light og pusher med marginale hænder.
chaevens du er helt væk.
Du begrunder i dit indlæg hvorfor det muligvis er et godt spot at pushe i.
har tænnkt over det, tror ikke at villan ville "skyde" så hårdt som solid TAG uden at have the shit :) Jeg ville selv som villan calle AI med alt fra 10+
Shittay at calle sådan et stort 3bet pf uden historie - EV !! IMO.
Kan ikke lide det uden videre historie.
Når i begynder at køre lidt på hianden kan jeg godt lide det :)
Nogen der har lyst til at lave matematikken? Jeg synes det er et meget interessant spot.
Hvis vi antager han folder alt andet end overpairs, TJ, flush draws og random 9'ere, hvor meget skal han så reraise før vores push er godt?
Hvis man finder ud af det er det lettere at tale om andre løsninger bagefter imo.
Jeg har lavet matematikken, hvilket var grunden til at jeg fandt hånden interessant. Poster når jeg kommer hjem, og får tallene foran mig.
Problemet er hvis BB er "solid TAG", så 3-better han næppe random garbage med mindre du har iso-raiset mange gange og tilsyneladende er der ingen historik som jeg forstår det. Problemet er at han betaler med stort set hele sit range hvis du mener han 3-better dig med 88+,AJs+,AQo+. Jeg vil tro du stort set flipper i mod hans range.
Jeg ville i øvrigt betale dit raise allin med any pair, flush draws, OESDs, any AK og måske AQ hvis jeg havde bagdørsfarve.
Men hvis du har mistanke om at han 3-better light eller folder hænder som TT og flush draws, så er det vel fint nok at jamme.
Jørn
@ Thyssen
Du mener vel ikke helt alvorligt, at du i villains sted betaler med AKo, og AQo? For at sige 22 eller 55?
Ellers er jeg enig i, at det er skidt spillet. Dog er jeg uenig i, at hans range er 88, tror jeg trækker grænsen der, og siger 99 +.
@Mancini
AK er auto-betalt mod aggressive villains
AQo er mere marginal, men jeg betaler normalt hvis jeg har bagdørsfarven (da det giver redraws + mindre equity til villains draws)
Jørn
Thyssen,
Jeg kan godt lide denne diskussion. At betale med AQo pga en mulig bagdørsfarve gøres forhåbentlig ikke kun grundet dette.
Du betaler vel med AQ/AK, fordi du mener, de er foran en aggro villains range i dette spot.
Hvad sætter du villain på? T-A højt farvetræk, eller JT, QT, T9?
Det er nl400, og jeg ved ikke, hvor dygtige de spillere er på party. Jeg synes, det er lige tyndt nok uden dynamik.
Jeg synes, Heros shove minder om spew.
@ Thyssen
De gange du betaler med AK/AQ, er der vel en vis historie/dynamik mellem dig og villain.
@ OP
Uden historie kan jeg ikke lide det.
@Tinamus
Jeg er ikke foran villains range med AK/AQ, men de har nok equity mod villains range. I dette tilfælde skal vi betale $270 for at vinde en pot på $800, så vi skal altså have omkring 33%.
Vi har 50% mod flush draws
Vi har 25% (+/-2% afhængig af om vi har backdoor drawet)
Vi er døde mod sets (0-3%), men dem er der heldigvis ikke så mange af
Vi er også døde mod to par(3-6%), men dem er der heller ikke så mange af
Random bluffs: AQo,KQo,KJo etc
Hvis man vægter disse muligheder, så har vi nemt 33%.
Jeg har flere gange snap-callet et CRAI eller raise allin på sådanne boards og været foran mod KQo, AQo og den slags.
Jørn
@Fitty
Ja, der skal være lidt aktiv 3-betting og 4-betting og villain skal have en vis postflop aggression.
Der findes spillere hvor jeg check/folder et sådan board med AK, men andre hvor jeg bet/snap-caller.
Jørn
Lige det sure opstød først.
Nu har jeg ikke postet en hånd på PN i sikkert mere end et halvt år grundet latterlige "farvekode" kommentarer, ønske om bedre beskrivelse af table dynamik etc. Når man så giver alle oplysninger, så ender man med at folk laver deres egne ranges, kommenterer preflop spillet (som der skulle ses bort fra) etc. Sammenholdt med indlæg som "spew", uden yderligere forklaring, så er det let at blive bekræftet i at der er bedre steder end PN at poste sine hænder.
Når ovenstående er sagt, så er der selvfølgelig også en del der svarer fornuftigt på posten, så stort skulderklap til Jer.
1. Hånden er faktisk omvendt, og villain spillede hånden som nævnt, og jeg tager stacken fra ham med AA da han ikke forbedrer sig. Jeg syntes imidlertid at det var et interessant spil (omend jeg heller ikke kan lide spillet preflop), og selvom jeg også syntes at det lignede spew, så var jeg dog ikke mere overbevist end at jeg lige måtte kigge nærmere på tallene.
2. Igen, vi forudsætter at jeg reraiser med ovenstående range (88+, AJs+, AQo+.
3. Vil forudsætter herefter at jeg kalder med alle par, samt de tre (AK, AQ og AJ) hænder med to spar. Resten ryger i mucken.
Vi ser herefter hvad det kaster af sig for Villain.
123pot. Et c-bet på 90, og et skub for 340.
a) Mod 88+ er villain 18% til at vinde. Dette giver 803*0.18-340=-195.46
b) Mod AK, AQ og AJ i spar er villain 47% til at vinde. 803*0.47-340=37.41
c) Mod resterende overkort folder vi, og villain vinder her 123+90=213
Fordeling er 36 88+ kombinationer, 3 gange overkort med flushdraw samt 61 hænder med overkort. Ialt giver det en EV på 61USDUSD.
Hvis vi så endelig skal kigge på en range der ikke er som ovenstående, og kun hedder TT+, AJs+ samt AQo, så øger det bare værdien yderligere, og EV bliver 85USD og så har man med TT stadig en noget tricky call da 7 af 12 resterende par slår en, så ikke nødvendigvis et instacall man laver her, hvilket for såvidt også gælder med JJ, og dermed har Villain mere værdi hvis man bare folder en lille procentdel af disse hænder.
Faktisk har vi mod en 3-bet range der hedder TT+, AQs+, AQo+ en EV på 15USD, og dermed skal rangen være mere tight fra BB for at det er forkert at skubbe med 87s i dette spot, hvilket for mit vedkommende sjældent er tilfældet.
Du skal også tage med i beregningen hvad dit c- bet range er. I beregningen antager du at du c-better hele dit range hvilket næppe er tilfældet da det pågældende flop rammer en stor del af villains range og du formentlig vil check/folde en del hænder som f.eks. AJ uden spar.
Derfor er dit bet range noget stærkere og villain har ikke meget folding equity, hvilket går hans spil spewy.
Med mere dynamik så ændres regnestykket fordi dit 3-bet range er noget bredere og villains calling range er noget bredere. Det bliver derfor mere attraktivt for dig at c-bette og dermed får villain mere folding equity.
Jørn
Udover det de andre har skrevet, så er
"I beregningen antager du at du c-better hele dit range hvilket næppe er tilfældet da det pågældende flop rammer en stor del af villains range og du formentlig vil check/folde en del hænder som f.eks. AJ uden spar"
...rimelig spot on, og du (villain) bør overveje at et 983 tt flop altså ikke bliver bet/foldet ret ofte mod en aggro modstander i en rr pot, såfremt c-betteren er nogenlunde tænkende, da det er så oplagt at skubbe indover med alt muligt crap.
@Jensen
Super analyse og rigtig god pointe du kommer med her.
Synes dog din sviner er uberettiget. Du har fået super mange gode comments . Desuden forstår jeg ikke at du kan undre dig over at folk gerne vil have noget info om historie mellem spillerne og nogle stats på villian / hero, da det i spots som dette er alt afgørende. Generelt synes jeg det er en kæmpe mangel i mange post og det er jo absurd vigtigt.
@ Thyssen
Kan du uddybe følgende "...pågældende flop rammer en stor del af villains range...."?
Mere mere knastør flop får vi vel ikke?
syntes en floater på flop er i orden - specielt med position... og så tage stilling på turn til ai eller fold til ai hvis ikke improvet hånd!!
Hånden er omvendt. Det er Villain der pusher, så vi kan ikke tage stilling til turn, udover om vi skal kalde hans push.
Med hvilke hænder kalder du et 3bet med position?
Typisk er det:
* suited connectors -- mange af disse rammer draws på floppet
* suited aces -- 25% af disse rammer flush draw og en del rammer top eller middle pair
* par, typisk 88-AA: alle disse har ramt set eller overpar og folder næppe floppet (du folder muligvis TT til en 2nd barrel)
Tilbage er random high card hænder som AK, KQ og QJ (en del af disse rammer flush draws, og QJ har to overs + gutter).
Jeg vil mene at en stor del af villains range rammer dette flop på en eller anden måde.
Hvis jeg ved at villains range er meget større end ovenstående, så bet-caller jeg f.eks. AK/AQ (specielt hvis jeg har en spar) mod meget aggressive spillere. Men mod de fleste modstandere check/folder jeg.
Nogle villains peeler floppet af med KJs, små par 22-77 og alt muligt andet skrammel, og nu bliver det lidt mere attraktivt at c-bette. Men alt i alt er det et mega-klamt flop hvis du har missed floppet.
Jørn