400NL - 99 i 3bet pot - 300BB dyb

#1| 0

Villain er grunden til at jeg er ved bordet. Han spiller 42/22-1.5 med en stealprocent på 40 (45% fra knappen). Han folder kun til et 3-bet 41% af gangene (27 hænder på dette stat). Han er generelt penge i banken, men har været oppe på ca 6BI i denne session og har ramt et par solide suckouts tidligere.

Hero er 25/20-3,0. Jeg 3-better ca 7%.

Jeg hader allerede mit preflopspil da jeg ser floppet (selvom det vel er et ideelt flop for 99), da jeg nu står OOP mod en spiller jeg har svært ved at vide hvor jeg har, og er 300BB dyb med svagt overpar til bordet. Antager at det med den lave 3-bet foldprocent fra villain er bedre at spille den for sætvalue fremfor at komme i nedenstående spot, eller hvad siger I til spillet preflop?

Jeg better normalt noget lavere på floppet i 3-bet pot, men i dette spot better jeg 3/4, uden jeg helt husker hvorfor. Sandsynligvis i et lønligt håb om at det lettere får et fold frem fra Villain.

Seat 1: VILLAIN ($1,823.30 in chips)
Seat 2: turakid ($796.40 in chips)
Seat 3: HERO 9 9 ($1,125 in chips)
Seat 4: izum4ik ($400 in chips)

ANTES/BLINDS
turakid posts small blind ($2), HERO posts big blind ($4).

PRE-FLOP
izum4ik folds, VILLAIN bets $14, turakid folds, HERO bets $40, VILLAIN calls $30.

FLOP [board cards: 6,4,7 ] POT 90
HERO bets $68, VILLAIN calls $68.

TURN [board cards: 6,4,7,7 ]
HERO ???

Hvordan spiller vi den herfra? Det jeg egentligt er mest bange for at både at give gratis kort, men også at jeg allerede er slået, og så bette ud, få et call, og så stå med en svær beslutning på river.

16-04-2009 15:35 #2| 0

Ugh. Nasty spot. Kan desværre ikke give dig noget ordentligt svar, men det her kan trods alt bumpe din interessante tråd.

16-04-2009 16:19 #3| 0

Ja dit 3-bet preflop kan diskuteres, men så alligevel har jeg intet problem i at spille dybt mod en donk 3-bettet med 99 OOP. Nasty flop, men OOP mod en umiddelbart passive donk skyder jeg 2-3 små streets i dette spot. Siger 50-70 flop, 130'ish på turn og river vil være meget afhængigt at kortet og feel af villian gennem hånden. Nogle rivers vb'er jeg omkring 150'ish andre C/F'er eller C/C'er enkelte afhængigt af villians betsize og river aggression. Jeg folder til raises på turn og river. Mod en reg er det self et helt andet spot, da vi nærmest ikke kan blive kaldt af noget vi slår, men mod en donk er der masser af hænder som kalder os - både draws, overkort og underpar. Jeg vil aldrig kunne check folde flop eller turn og derfor vælger jeg at skyde, da jeg mener vi er foran tit og kan blive kaldt af dårligere. Mod en reg vil vi tit være foran, men ikke blive kaldt af dårligere - hvorfor jeg ofte vil vælge en anden linje.

16-04-2009 16:47 #4| 0

Der er jo overhovedet ingen tvivl om at du er foran hans range. Du kommer dog i et spot, der efter min mening er utroligt read/feel baseret. Boardet er jo OPLAGT at floate på, så hvis han gør det ind imellem, så er den jo sikker. Hans range er jo desuden ekstremt udefineret stadig, og du sidder klamt i det fordi du spiller OOP dybt...

Umiddelbart, så hælder jeg til check-call, hvis han er den floatende type.
Hvis den går check-check er det jo også ok. Du er ikke interesseret i en stor pot her.

Hvis han aldrig floater, så smider jeg nok 2nd. barrel og folder til voldsom modstand.
Hvad er hans fold-c-bet %?

MVH Skod

16-04-2009 16:48 #5| 0

jeg mener ikke du skal 3 bette 99 pf særlig ofte ude af position, hverken 300bb eller 100bb dyb. Du fjerner meget af håndens værdi ved at gøre dette, men selvfølgelig knap så meget idet han sjældent folder til 3bets.
Kunne bedre lide det i position fra tid til anden, men oop vil jeg meget hellere kalde og holde potten lav eller bloate potten postflop når vi rammer 9'eren.

Væn dig til at cbette lidt over halv pot i 3 bet pots. Dvs. 45 her, især med den handske du sidder med. Har han kaldt med en suited connector så kan han havde ramt 2 par, straights og sets med sine mindre pp. Sine højere pp har dig også crushet. Hvad er der så tilbage du kan forvente at få 3 streets of value fra på sådan et bord? Ikke meget. Hvis du er heldig har han 2 overkort og dermed 6 outs og en fornuftig equity i potten. Jeg kommer ikke ret dybt i denne pot med 99 når jeg er ved mine fulde fem. Men ved ærlig talt ikke hvilken linie jeg tager, men det ville jeg vide hvis jeg havde flattet preflop :-)

16-04-2009 16:54 #6| 0

Rimelig meget som becks
Det klart nemmest at spille hånden hvis man bevarer kontrollen.

Forstår ikke du better højere end du plejer på floppet i denne hånd. Det giver meget mere mening at bette lavere hvis du endelig skulle ændre noget.

Better selv ca 50 på flop, ca 90 på turn og hvis jeg better river bliver det 1/4 - 1/3 pot.

16-04-2009 17:37 #7| 0

@TopperH

Jeg synes du læser modstanderen fuldstændig forkert her, villains stats indikerer, at han kan have hvad som helst her, og der er da glimrende chance for, at få i hvert fald to strees value mod en femmer, 64 og eventuelle overkort i ruder :)

16-04-2009 17:48 #8| 0

@mads,
Han har langt flere kombinationer af hænder der har os slået/crushet end hænder vi slår. og de hænder vi slår har stadig stor equity i potten.

16-04-2009 17:49 #9| 0

@ Madsreality

Det er som regel fint at søge value her i pos, eller for 100 BB's, men for 300 bb's oop, så er det et helt andet spil, og hvis du søger value på 2 streets, og villain har en lille smule nosser/hjerne, så mister du sgu alt den value, når han bluffer/v-better river.

IMO skal potten holdes under kontrol på bedst mulig vis, og det er ofte et turn check, men kommer meget an på read af villain IMO. Han benytter sig ret tydeligt af position, som et våben ud fra sine stats, og derfor bliver det her spot nemt klamt.

MVH Skod

16-04-2009 17:56 #10| 0

Dit 3bet PF er ganske fint, og jeg stikker anyday ud på floppet. Din betsizing på floppet er iøvrigt ganske fin.

Jeg c/c turn, og c/c de fleste rivers, alt efter betsizing.

16-04-2009 20:01 #11| 0
OP

Mht bet størrelsen på floppet, så skal jeg faktisk bette tættere på de 3/4 jeg vil bette i unraised pot. Grunden til at vi i 3-bet pots better 1/2 pot er fordi det ikke er nødvendigt at bette mere for at så hele stakken til midten, ligesom det balancerer at vi kan komme billigere væk de gange vi bare vil skyde et c-bet og ikke lægge en dollar mere i potten.

Jeg kommer til afslutningen på hånden senere, men det som jeg finder mest interessant er egentligt preflop spillet, så dybe som vi er.

Spørgsmålet er vel hvor ofte, hvis overhovedet vi vil 3-bette OOP, da vi aldrig kan nægte Villain super implied odds med any two. Samtidig forærer vi fordelen til ham ved at han kan spille de store pots i position, hvilket vi vel ikke kan have interesse i. Selv AA bliver et tough spot at raise (hvis vi ser bort fra at vi bare kan raise til ca 160USD, og skubbe any flop), da selv et overpar til bordet altså ikke spiller skidegodt OOP, under hensyntagen til at vi er så dybe som vi er.

Alternativt kan man stramme op på sin 3-bet range, men hvis den bare ender med at hedde QQ+, så gør man det alt for let for ens modspillere.

Spørgsmålet er derfor om man i højere grad skal spille smallball poker OOP, ikke mindst da den edge/equity man raiser preflop, ikke står mål med omkostningen ved at realisere equityen postflop 300BB dyb?

16-04-2009 20:10 #12| 0

Smallball synes jeg er fint i det spot.

Desuden... Så synes jeg stadig du skal bette halv pot for har du virkelig lyst til at komme ind for 200bb inden river? Ikke rigtig. Selv hvis du flopper et monster så tror jeg der er mest værdi i at bette halv pot da du får flere calls fra svagere hænder og hvis han har et 2nd best monster skal han nok raise dig ind anyway.

16-04-2009 20:33 #13| 0

Du mener at 3/4 pot er det rigtige, da det vil gøre det muligt at komme ind med stakken? Men det er da slet ikke målet med den her hånd?

Jeg er på ingen måde interesseret i at komme ind med 300 bb i den hånd, hvorfor lavere bets på både flop+turn+river er langt bedre.

Det gør det desuden muligt at bette på alle streets - så man får value fra dårligere + man undgår at spille check/guess på senere streets i en pot der sagtens kan ende med at være pænt bloated.

16-04-2009 22:34 #14| 0

Det er tæt på jeg hellere vil spille 99 i det her spot end AA. Det er helt fint at 3-bette 99 OOP 300BBs dyb mod en donk, så længe man er nået til kapitlet der hedder postflop poker. Hvis ikke, så call bare preflop. Det må være meget afhængigt at spillestil - 300BB dyb er der ikke rigtig nogen løsning der er bedre end den anden imo.

3-bet 99 af følgende grunde:
1. Tage den ned.
2. Spiller okay postflop, da vi let kan komme væk mod en passive donk der klonker et set.
3. Når vi rammer vores set har vi mulighed for at få max betaling fra villian.

Igen - lad være med at 3-bet hvis du ikke er komfortabel med at spille den postflop, det er ikke sværer end det. Jeg vil variere mellem 3-bet og call.

Båetsize er ikke så vigtigt 300bb dyb som 100bb. Jeg er faktisk enig i at 3/4 pot er marginalt bedre end ½ pot, da jeg helst ikke vil have villian laver noget lir med overkort. Turn kan vi så istedet bette ½ pot og kontrolere på den mde.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar