400NL - AQ hånd + generelt

#1| 0

Hvordan spiller vi normalt AQ til et 3-bet når vi er OOP?

Jeg synes umiddelbart at hånden er for god til at 4-bet (bluffe) med, da den, når der skubbes. sjældent er super godt inde. Omvendt så spiller den heller ikke super godt med et call OOP, ligesom jeg synes at et fold også er alt for svagt.

Udover ovennævnte spørgsmål, så vedlagt en hånd som jeg er meget i tvivl om linien på postflop.

HERO er 25/21-3.0, og ikke været out of line på noget tidspunkt.

VILLAIN er 24/21-2.0 over 600 hænder, og der er heller ikke noget specielt ved ham. Han c-better 72% normalt, og 67% i 3-bet pots. Hans 3 bet procent er 7, med en lidt skæv fordeling over CO 9%, BTN 4%, SB 10% og BB 6%. Lidt svært at tolke disse, ikke mindst da han nu har position, selvom i BB. Men ca 7-8% må være det nærmeste vi kan komme hans range.

Bemærk at vi er 125BB dybe.

Seat 3: idle81 ($410.80 in chips)
Seat 4: HERO A Q ($876.20 in chips)
Seat 7: VILLAIN ($503.20 in chips)
Seat 8: ColdBeerAhh ($666 in chips)
Seat 9: paku2 ($109.60 in chips)

ANTES/BLINDS
HERO posts small blind ($2), VILLAIN posts big blind ($4).

PRE-FLOP
ColdBeerAhh folds, paku2 calls $4, idle81 folds, HERO bets $14, VILLAIN bets $48, paku2 folds, HERO calls $36.

FLOP [board cards: J,4,A ]
HERO checks, VILLAIN bets $71, HERO ???

Er bordet for draw heavy til at vi kan kalde her, og lade ham evt skyde igen på en blank turn? Hvis vi raiser, kan vi så gøre det uden at committe os, eller felter vi bare når vi flopper som vi gør i dette spot?

Hvis vi kan raise og komme væk, hvordan ser det så ud hvis vi kun var 100BB dybe?

10-05-2009 23:34 #2| 0

Jeg kan aldrig komme væk her, jeg ved godt det er et tyndt argument
men jeg caller ikke oop pre for at folde toppar på floppet.

Det er virkelig et svært spot. (når vi nu aldrig vil folde)

Han vil c-bet alt air og alle sine made hands på dette flop.

Jeg vil raise floppet, det er ikke et fantastisk play, men det bedste
af de mulige. Du kommer nu til at overreppe din hånd, det vil gøre
din range snæver i villains øjne. Og dermed er der en svag mulighed
for han spasser med en hånd.

10-05-2009 23:39 #3| 0

Så længe du ikke folder er det fint. Som Suffer Well commiter jeg også her.

Jeg raiser/jammer floppet fordi det er det som jeg også ville gøre med mine draws.

Et call er også fint hvis du tror at villain vil skyde flere barrels

Jørn

10-05-2009 23:41 #4| 0
Pokernets ME vinder !

Tough spot.

Har sgu svært ved at komme væk her. Tror jeg siger 176 og snapper et skub, da villain her kan 3bet bluffe draws mm.

Alternativt kan du leade flop for at induce et eller andet underligt raise af hans air hænder, da donkleads i 3bettede pots tit får tænkende spillere til at spasse af. Ved godt vi oftest bare får ham til at folde en værre hånd, men omvendt tror jeg ikke han cbetter hænder som KK, QQ og måske endda heller ikke TT - de hænder betaler måske et donklead.
Comments til den linje anyone?

I øvrigt vil jeg mene det er std. CRAI hvis det var for 100xbb.

11-05-2009 00:42 #5| 0
OP

1. Hvordan ser vi bordet i forhold til at kalde? Spiller det, eller er det helt væk?

2. hvis vi er committede med denne hånd, hvor dyb skal vi være for at vi ikke stacker af her automatisk?

3. Hvad kalder han med hvis vi raiser, som ikke slår os?

4. Hvis svaret på 3 er "meget få hænder", er vi så ikke bedre tjent med at kalde, og lade ham skyde igen?

5. Hvis vi kalder, hvad skyder ham så med igen, som ikke har os slået?

11-05-2009 00:58 #6| 0

@ Jensen

Jeg syntes dit preflop call er fint nok, at calle oop i 3bet pots er nok
lige så meget for at tage et stand end det er hyper +EV.

Med hvilken effektivestacks vi trykker call/4bet/fold syntes jeg er meget
svært at sige, det kommer jo meget an på hvad vi forventer af villain
både pre og postflop.

Mod ham her kunne det være:

100bbs : call 50% fold 25% 4bet/callshove 25%--- thyssen folder
aldrig :-)

125bbs+ call 100%
200bbs+ hvis han er lidt små weak 4bet småt og spil flop.
60bbs- 4bet 100%

11-05-2009 01:21 #7| 0

Jeg er ikke vild med preflop. Er med på den er suited osv, men givet du raiser en limper og måske bliver 3 better lidt semi light her, vil jeg hellere 4bette og få det ind end at spille OOP (Måske endda fold hvis jeg virkelig er en kæmpe nit!). Der er mange flops vi nok bliver nødt til at checkfolde, og dem vi rammer bliver vi ikke betalt på.

Som spillet synes jeg call er den eneste mulighed. Fint nok det er 500 dybt, men der er ikke mange same villains som har særlig mange draws i rangen her OOP, udover et par enkelte kæmpe monstre. Vi repper for lidt ved at shove her, og vi har langt foran villains air range. Ikke rigtig nogen måder at komme væk A højt når først vi rammer TP =)

11-05-2009 02:06 #8| 0

Synes linjen er fin, bortset fra at jeg oop mod limper gør det til 5bb. Som spillet C/c jeg flop her, for evt at få ham til at bluffe igen. Tvivler han har mange draws i hans range, så freecards er vi ikke så bange for.

11-05-2009 03:00 #9| 0

Er ved at kede mig over at skulle skrive det hver gang, men....

Som Thyssen. Lige præcis her i 3-bettede pots synes jeg det er enormt vigtigt at balancere vores made hands med vores bluffs og draws. Ellers får villains simpelthen for let ved at kalde/shove vores C-raises på disse boards, og undlade at smide 2nd. barrels af når vi betaler.

Som spillet, så shover jeg naturligvis floppet, på samme måde som jeg gør med 2 par+ og stort set any FD.

MVH Skod

11-05-2009 03:21 #10| 0

@ skod

Mener du at det kun er dig og thyssen, som har forstået det i denne
tråd. ?

11-05-2009 03:34 #11| 0

@SW

Det tror jeg ikke jeg har skrevet nogen steder. Det var i hvert fald ikke det jeg mente. Er bare "træt" af at skulle give Thyssen ret så ofte :)

MVH Skod

11-05-2009 10:01 #12| 0

Selvfølgelig skal man balancere ranges. Derfor har jeg også linjer hvor jeg både C/c flop made made hands/bluffs/draws. Men det ligger selvfølgelig alt sammen i din spillestil, og hvis din linje altid er CR med draws/bluffs, skal du selvfølgelig ogse CR AQ her..

Grunden til jeg kan lide at have C/c i mit arsenal er, at som oftest når vi CR AI her, så villain selvfølgelig med en hvis mængde hænder, hvorimod han folder alle bluffs. Med C/c giver vi ham chancen for at skyde igen, og med AQ på dette board er det oftest way ahead/way behind, så ser ikk free cards som det store problem! Men det sker da også at jeg CR AI her..

Men at ligefrem kede dig over at skulle skrive her er lidt arrogant. Der er aldrig kun én måde at spille en hånd på!

11-05-2009 11:12 #15| 0

lol @ misforstå Skod

Det "eneste" Skod er træt af er, at Thyssen "altid" har ret...

Hvilket han har har ret i...

:)

11-05-2009 11:19 #16| 0

@skod

Hvor tit caller du reraises OOP med noget som helst der flopper 2 par og draws her?

11-05-2009 14:22 #17| 0
OP

OK. Points taken, og jeg er helt klar over at der skal balancers. Men, da alle hænder jo ikke raises her, så er en del af balancering vel netop også at vi kan/bør kalde med en hånd hvis vi anser den som WA/WB som aabluffer også er inde på.

Jeg vælger at kalder, og

TURN: BOARD J , 4, A , 9
HERO checks, VILLAIN bets $188, HERO ??? <------- Villain har eff. ca 200 bag her, så spm er om jeg vil have rest 400 USD af mine ind, og hvilke hænder slår jeg (bluffs, FD's, AT, og ???). Antager desuden ikke hans bluff range er ret stor her.

11-05-2009 14:53 #18| 0

Altså lidt afhængig af hvor god han er, er det igen et spørgsmål at sætte hans kombinationer op her, og der er virkelig ikke mange store hænder han better her. Jeg vil stadig mene du aldrig kommer væk, og nu er stacks lidt anderledes, så jeg CRAI nu her.

11-05-2009 15:03 #19| 0

@Joonas

Uha. Hvilken range jeg check-caller OOP på drawy board. Den er vel kun dårlige flushdraws, og air. Air naturligvis med en plan om at donke ud på scarecards. Måske indimellem dårlige Axs. Situationen er naturligvis en helt anden på A 7 2 rainbow board. Her synes jeg meget bedre om C/C linien.

Det der er så godt ved at CR både draws og AQ her er, at villain indimellem finder marginale calls frem... Især her, hvor det er i Blindbattle, så afhængig af om den er med i hans 3-bet range, så kan der sagtens komme call fra AT eller værre.

@Jensen

"Antager desuden ikke hans bluff range er ret stor her." Kan du uddybe hvorfor?
Når man som du her vælger den passive linie, så er det jo netop fordi du gerne vil have han skyder igen. Hvorfor er du så i tvivl, når han gør det?
IMO er hans range stadig ok bred, og uden andre reads, så jammer eg her. Han har stadig en smule air og en masse draws i rangen, som ikke skal have et gratis riverkort

Problemet er nok mest som du skriver, at villain ikke har været OOL på noget tidspunkt, men med 3-bet på 8-ish% og C-bet på 67% af disse, så er AQ IMO stadig langt foran hans range.

MVH Skod

11-05-2009 15:26 #20| 0

Nu må og skal du CR AI på turn. Du kan ikke kalde 3-bet med AQs pf og så folde til en DB på det board..

Pf kaldet kan dog diskuteres. Om du bør kalde et 3-bet oop med AQs afhænger meget af villain. Umiddelbart fortæller 3-bet % på 7 os jo ikke meget.. hvad er din fold til 3-bet %? Hvis den er høj, er han mere tilbøjelig til at 3-bette dig light imo, og kaldet kan forsvares.

11-05-2009 16:52 #21| 0

@ Skod

Den fik jeg helt forkert fandt i :-) sorry.

Og ja thyssen har NÆSTEN altid ret :-)

12-05-2009 01:01 #22| 0
OP

Muligt jeg ikke er skide frisk i dette spot, men jeg ser virkeligt ikke meget som gutten her (omend det også er lidt mavefornemmelse) dobbeltbarrel'er på det bord som jeg slår.

Giver vi ham en 10% range, som er 77+,A9s+,KTs+,QJs,AJo+,KQo, og det er måske endda alt for wide, så er der i mine øjne bare ikke mange af de hænder som vi slår som giver så meget gas på det bord.

Vi taber til AA, JJ, 99, AK, AQ (split), AJ, A9.

Hovedparten af de øvrige hænder tror jeg ikke at han dobbeltbarreller, og selvom der er en del af hans range som han skyder med igen, så synes jeg ikke vi kan felte for 400 mere for at spille en 1k pot, som vi bare ikke ofte nok har 40% equity i.

Men, spørgsmålet skal måske vendes om, så hvor mange af de øvrige hænder commitment better i turn med for 188USD hvis I var Villain?

12-05-2009 01:48 #23| 0

@Jensen

Du har fat i det allermest interessante lige netop her.
"Men, spørgsmålet skal måske vendes om, så hvor mange af de øvrige hænder commitment better i turn med for 188USD hvis I var Villain?"

Det er lige præcis derfor hans range vel nærmest er 2 par+, draws eller air. Turn er umiddelbart et rigtig fint kort for villain at skyde en stor del af sin draw-range og en stor del af sin air range på.

Personligt ville jeg skyde som villain med draw-delen kun. 2par+ skyder jeg nok ikke fuld pot (nok heller ikke draws, men folk har en tendens til at comitte med draws). Jeg spiller som villain med mange flushtræk, og jeg gætter på han har enten QT KT eller KQ.

Men når du kommer hertil, så er det meget readbaseret. Havde villain været mig, så skulle du i hvert fald jamme 100/100 gange.

MVH Skod

12-05-2009 05:07 #24| 0

@skod

Det der primært er min pointe, som du helt glemmer, er din egen preflop call range. Den hænger slet ikke sammen med hvad du mener du repper (Det burde den ihvertfald ikke hos sane folk)

12-05-2009 14:02 #25| 0

@Joonas
Når det kommer til call af 3-bets, så er rangen jo meget afhængig af modstander, der 3-better min. 8% efter min vurdering. Derfor mener jeg sagtens jeg kan reppe den range jeg foreslår. Jeg spiller dem i hvert fald meget ofte i den her slags blindfight.

Efterhånden har jeg hos mange villains ingen synderlig respekt for 3-bets i pos. De fleste flatter med AJ- og tager i stedet SC's ind i 3-bet rangen. Altså er små suitede esser ikke nødvendigvis så ringe alligevel, da de ikke har mange A's i rangen, men ofte skyder 2 eller 3 barrels på A høj flops alligevel.

I et spot som det her, så kan jeg godt calle semiløst OOP, da villains range er meget bred.

MVH Skod

12-05-2009 14:03 #26| 0

Tillad mig lige at rejse et spm som en variant over hånden. Synes ikke der kommenteres meget på, hvad pre-flop beslutningen betød for vores problemer længere ind i hånden.

Kan den ik bare foldes?
Hvis man ikke kan commit'e med AQ efter Axx mod en relativ aggresiv spiller, der 3better omkring 10%: Har man så ikke større EV ved at folde AQ pre-flop?? Jeg kan ikke lide at call'e her, komme ind med 20% af stack på det flop vi ville have (Axx) og så smide hånden ...

Det er en ret dyr fejl, at folde de gange vi har godt inde på turn (i forhold til at opgive en måske 65/350% favorit pre flop i en 7bb pot , hvor V primært bestemmer hvor meget der kommer ind senere i hånden).

Jeg mener aktuelt den skal raises flop eller skubbes turn (begge ok) og lade alle draws betale. Eller som nævnt ovenfor blot smides pre-flop, da position vejer tungt her med pæne stacks (hvis vi ikke har særlige grunde til at tro vi udspiller villain post flop).

12-05-2009 14:39 #27| 0

@skod
Allrite, personligt synes jeg det er spewy. Jeg mener også mere at folk nok skal være realistiske med sig selv omkring den range de sætter op som HERO. Jeg folder ihvertfald alt det crap i vil reppe OOP, jeg er rimelig sikker på det aldrig bliver nogen moneymaker at spille lort OOP :D

12-05-2009 20:42 #28| 0

@Joonas

Ja. Mod nogle(mange) villains er det spew.

@ Andreasen
Hvis du folder AQ til en gut der 3-better relativt ofte, så bliver du OVERDREVET exploitable, og så vil 3-bet-bøssen skyde igenigen og igen indtil du yder modstand. AQ MÅ IKKE foldes pre til en spiller af denne type, medmindre han er den eneste dygtige spiller ved bordet, og du reelt slet ikke ønsker at spille mod ham.

Men ja. Vi er fuldstændig enige om, at det er en alt for dyr fejl at folde på det her board mod den spiller. Jeg slipper den meget sjældent.

MVH Skod

12-05-2009 21:43 #29| 0

Tror call er bedst mod de fleste både PF og på flop. Jo mere de 3better og jo mere de c-better (og felter med KK,JK ish hænder), jo bedre kan jeg lide raise.

Villain skal være vanvittig før 4bet/call er bedst PF med de her stacks. Faktisk rigtigt, rigtigt vanvittig.

Hvis villain reelt kun 3better 8% her afhænger det meget af sammensætning af de 8% og c-bet tendenser om det overhovedet er +EV at cr en draw med de her stacks fwiw.

I øvrigt har de fleste draws meget et meget begrænset antal outs mod os. Mod mange tjener vi mest mod villains draws ved at calle flop og lade ham bluffe turn.

@Andreasen

Gode pointer. Husk dog at det er et AJx flop, som giver villain op mod dobbelt så value hænder der slår os end A63 for eksempel. Afhængig af PF 3bet og c-bet tendenser kan du også fortsætte med AQ på en del flops du ikke har ramt mod mange.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar