.
Skal sige jeg ikke ved det 100%
Men ja det vil jeg da gå ud fra de kan... det står jo i kontrakten...
Hvorfor vil du fyre ham?
Der skal jo foreligge en begrundelse, og personen skal have mulighed for at 'rette op' på de utilfredsheder arbejdsgiver evt. måtte have.
hvis der ingen overenskomst er.. så ville jeg ikke engang være der de 3 mdr..
begrundelsen er altså at 'opgaven nedlægges'
men du skriver:
"A opsiger sin stilling indenfor prøvetiden og derfor nedlægges opgaven."
det er i min optik ikke en valid fyringsgrund, fagforeningen kunne let finde på at køre en sag på dette.
hvis A der i mod var inkompetent til nogle opgaver, kunne man fyre A på baggrund af dette, men så skulle A, have en periode (eks. 14 dage) til at forbedre sig før man kunne fyre ham (når nu han havde fået chancen)
DaBLAM
Det kommer bare til at hedde omstrukturering.. så er det vist en valid fyringsgrund
Mener i principet godt at B kan kontraopsige A i dette tilfælde, da der jo er mulighed for dag-dags opsigelse begge veje.
Tror ikke der vil være basis for at køre en sag pga usaglig opsigelse, da næsten enhver grund er gyldig i prøvetiden.
Men er du i tvivl, så prøv da at tale med din fagforening.
Siden hvornår er "stilling nedlægges" ikke gyldig grund til opsigelse ?
Og ellers som Gumple siger "omstrukturering"
Endvidere er disse "prøvetider" vel netop for at begge parter kan hoppe fra relativt let ( uden begrundelse )
@Dablam
Du burde læse ordentligt efter ^^
Det er fordi at A er ansat til at varetage en opgave, A opsiger sin stilling indenfor prøvetiden og derfor nedlægges opgaven. Der er derfor ingen grund til at A render rundt og koster penge?
Jeg kan godt se hvad der står, og man kan sikkert også lave fyringen under påskud af "omstrukturering"
Dermed ikke sagt det er en valid fyring, da den jo tydeligvis lugter, men det er mange af disse 'omstrukturerings' fyringer sjældent (medmindre der virkelig ér tale om en omstrukturering)
DaBLAM
Du kan tro at omstrukturering bliver brugt i stor stil... jeg blev fyret på i et firma under dette påskud.. men da jeg stoppede stillede de lærlingen der ovre i stedet...
@ DaBLAM
Ved godt arbejdsgiverne misbruger denne "omstrukturering" ret så meget, når der skal fyres folk, men er i mange tilfælde fint nok at få en "pæn" fyreseddel, så er der ingen problemer, når den fyrede skal i A-kassen.
Er A omfattet af funktionærloven? I så fald er minimumsvarslet fra arbejdsgiver mindst 14 dage uanset aftalen mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
A's varsel den modsatte vej er stadig 1 dag.
Aflønninsmetoden er irrelevant. Time- og provisionslønnede er også omfattet af Funktionærloven. Kravet er en gennemsnitlig arbejdstid på mere end 8 timer ugentligt, samt beskæftigelse der falder under:
"Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.
b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.
c) Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde.
d) Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art."
Så er A eks. piccolo eller kioskmedarbejder med mere end 8 timer gennemsnitligt om ugen, er man omfattet.
Der er ikke store krav til opsigelsesgrund de første 6 måneder. Med udgangspunkt i at du har 3 måneders opsigelse. Det første halve år er du som arbejdsgiver ikke forpligtet til at angive årsag som udgangspunkt. At det selvfølgelig er god stil at gøre det er en anden ting.
Kan ikke huske regler inden for restaurationsbranchen, men hvis kontrakter overholder reglerne. Og det går jeg ud fra. Så kan arbejdsgiveren sagtens lave en kontra opsigelse. Det er sjældent det bliver benytte, da det som regel giver en længere opsigelse :-)