Her er et par overordnede synspunkter:
1) Pokerspillere, der vinder over længere tid, oppebærer deres konkurrenceevne ved at have svært tilgængelig viden som oftest fremkaldes af egne gentagne nye indsigter over tid. Viden, der er svær at kategorisere, har lav grad af abstraktivitet og er svær at videregive.
Et eksempel kunne være hvis AlexKP poster en turneringshånd hvor han har AQ i position mod en modstander og folder til et standardstørrelse c-bet på et A83r board eller lignende. Det er jo ikke fordi AlexKP er hverken en nit eller ramte den forkerte knap, men der er noget tavs viden, vi andre ikke kender til. Vi ser kun det eksplicitte. Det er ikke engang sikkert at AlexKP selv kan formulere, hvad der fik ham til at folde, hvis han er blevet ubevidst kompetent.
I investeringsøjemed ville du helst investere hos en, der kan tegne og fortælle alle mulige begreber og som kan alt teoretisk eller vil hellere investere hos en, der har et beviseligt højere afkast end den første over tid, men som køber aktier når det kilder i venstre lillefinger når han læser om aktien og sælger når det begynder at gøre ondt i ryggen når han ser på aktiens kursudvikling?
Et andet eksempel er coaching indenfor poker af en vindende pokerspiller. Her kunne jeg forestille mig at coachingen foregår indenfor indsigter og begreber, der har bred almen udbredelse. Altså det som coachen selv synes, "at det ved alle og enhver - men ikke du - endnu" og så lige et par egne guldkorn fra egne indsigter oveni. Men det er slet ikke nok til at gøre fokuspersonen i stand til at slå coachen i poker og slet ikke nok til at gøre fokuspersonen til en vindende pokerspiller. Coaching kan hjælpe en med at gøre hurtigere fremskridt, men hvis du ikke selv gør nogle indsigter selv, f.eks. grundet manglende evner til idégenerering, så er det ligemeget. Så køber du bare forældet viden. Ja, hvis du er så heldig. Det er jo ikke engang sikkert at coachen kan give den rigtige grund til hvorfor han gjorde som han gjorde, så han fortæller i stedet om hvad han tror eller troede han gjorde, der førte til valg, han foretog.
Det følger af ovenstående, at hvis man ikke som vindende pokerspiller bliver ved med at komme med nye indsigter, så bliver man en tabende pokerspiller over tid. Du kan sikkert selv komme på mange eksempler på danske cashgame spillere, der rensede af i kort tid og så forsvandt fra pokerscenen efter en bumletur fra NL2K til NL25.
Det hjælper heller ikke noget at gøre nye indsigter ved at læse dem i et offentligt forum. Så er den viden allerede formuleret og spredt. For at vende tilbage til aktieeksemplet, så er den første porteføljeansvarlig et eksempel på en, der anvender al let tilgængelig viden, mens den anden porteføljeansvarlig anvender svært tilgængelig viden og som er den første til at bruge nogle koncepter, der ikke let kan videregives.
Som pokerspiller er jeg selv den anden type, hvilket er hårdt mentalt arbejde. Det passer mig fint, så længe jeg bare husker på, at personer af den første type nok skuler en del til mig ligeså snart jeg afviger en smule fra let tilgængelig viden som f.eks. pokervideoer. :)
2) Så kommer vi til den del om udvikling indenfor poker. Som alle ved, så er poker i udvikling, men hvordan udvikler poker sig?
Ligesom indenfor virksomheder, synes jeg, at det kan opdeles på 3 niveauer:
Det operationelle niveau: F.eks. Hvor man kigger på enkelte hænder og dagens sessions. Kigger lidt på specifikke modstanders spil. Tjekker VP$IP, 3bet% og F-3bet% osv.
Det taktiske niveau: F.eks. hvor man registerer ændringer i metagamet som standardraise er gået fra 4BB preflop til 3,5BB preflop. At der er kommet en større andel spillere, der køber ind for minimum osv. At netværk bliver samlet. Nye store promotions skaber en ændret kultur på sitet.
Det strategiske niveau: Hvor nye begreber introduceres. F.eks. Total Aggression. Tænk lige over, hvad du ville have gjort hvis du var kommet op på begrebet Total Aggression? Hvordan kunne du vinde mere, hvis du kendte til det begreb og andre spillere ikke gjorde?
Det strategiske og taktiske niveau er hvor konkurrencefordele for enkelte spillere skabes, synes jeg. Det er også udviklingen i denne tråd. Vi startede med en operationel hånd og så flyttede vi begrebsapperatet op på det taktiske niveau. Det kræver 'bare', at man er villig til at undersøge en idé før man afviser den, fordi idéen ikke lige passer til det verdensbillede, man lige har.