.

#1| 0
24-08-2010 11:21 #2| 0

Jeg har en bog liggende med en guide til lønforhandling. Send mig en PM med mail, hvis det har interesse.

24-08-2010 11:23 #3| 0
"Synes jeg har hørt noget om at man vist ikke skal regne med meget mere end 2,5%, nogen der ved hvad std. er?)"

en lønstigning på 2,5% er ikke en lønstigning, da det generelle prisniveau i Danmark stiger med 2% om året ca. Så det vil bare være en inflationskorrigering. Dvs din købekraft bliver ikke bedre.
24-08-2010 11:24 #4| 0

Det er en e-bog obv, så den kan sendes over mail :)

24-08-2010 11:31 #5| 0

"Jeg ville derfor i sidste ende, være villig til at forlade virksomheden til fordel for en mere uddannelsesrelevant stilling, men kan jeg på nogen måde bruge dette i min forhandling? (Har self. ikke tænkt mig at sige fuck jer, hvis jeg ikke får min ønskede stigning, da andre jobs jo som bekendt ikke just hænger på træerne)."

Du skal KUN bruge truslen, hvis du virkeligt mener det. Ellers skal du i den grad lade det ligge. Og derfor vil mit svar på dit spørgsmål være: Nej, du kan ikke bruge det, at du er villig til at forlade virksomheden i din lønforhandling.

Men lav en liste med dine resultater, og de gode ting, som du bidrager med. Og så smid en masse ting op i luften, ikke kun løn, men goder a la fri mobil, internet eller hvad ved jeg. Det kan virksomheden måske trække fra.

24-08-2010 11:32 #6| 0

Har engang været til et foredrag om emnet, og der er en masse vigtige tips.

1. Det er vigtigt at være meget udansk, og ikke være bange for at rose sig selv. Evt. gør chefen opmærksom på hvor mange ansvarsområder du egentlig har. Ikke sikkert han er klar over det.

2. Aldrig fortæl chefen, at hvis du ikke får den forventede lønstigning vil du bare sige op. Han vil tage det som en trussel, og du vil med stor sandsynlighed opleve trods.

3. Evt. suppler lønstigning med andre frynsegoder. Det kan være alt fra firmabil, firmatelefon osv. (Dog er multimedieskatten jo træls i dette tilfælde)

4. Du vil næsten altid få svaret "Ved du ikke vi er midt i en finansiel krise." Der er det naturligvis vigtigt at du bruger dine egne gode argumenter m.h.t. firmaets vækst osv.

5. Lønforhandling er noget af det sværeste for de fleste og det vil være at foretrække hvis du kan starte med at skabe en god stemning og få et smil på jeres læber, dog uden at miste fokus, selvtillid og viljestyrke.

Det var nogle af de punkter jeg bed mærke i under foredraget, men sikkert andre der kan supplere dette.

24-08-2010 11:37 #7| 0

Whitey har nogle gode pointer. Hvis i har opsat mål og/eller du har en stillingsbeskrivelse, så gør noget ud af at fortælle - uden at lyde martyragtig - om de punkter du har opfyldt og - hvis det er tilfældet - overpræsteret i forhold til det aftalte.

Har du ikke mål og aftaler omkring dit arbejde, så prøv at få det sat op på skrift og spørg simpelthen hvad din chef mener der skal til for at opnå avancement og lønstigning. Det er det mindste man kan bede om.

24-08-2010 12:20 #8| 0

Jeg er leder, har siddet i en del lønforhandlinger, og har sågar et kursus i lønforhandling.

Den bedste lønforhandling foregår mellem forhandlingerne!
Eller med andre ord, din chef har sansynligvis allerede nu en forestilling om hvad han vil give/ikke give til din forestående lønforhandling. Den forestilling har han på baggrund af hvad han ser/hører i dagligdagen, og det vil være utroligt svært at rokke det syn i selve forhandlingen!

Så jeg håber selvfølgelig for dig, at du viser dit værd til hverdag på en sådan måde din chef har registreret dette!

Ellers gælder det om på forhånd at undersøge hvad det er din chef værdsætter og lønner for, og så ligge vægt på dette.

Du skal have (positive) svar på hånden til det han evt. kan fremføre som hæmmende i forhold til din løn. det kunne eksempelvis være:
"Hvordan kan jeg så gøre det mere synligt for dig at jeg allerede lever op til det krav/ udfører den opgave?"
Eller
"Hvis man undlader at regne erfaring i år/tid, men i stedet anser erfaring som viden/ kompetencer, opfatter jeg mig selv som fuldt ud erfaren nok i firmaet"

Husk på man altid i en forhandling kan tage en pause, altså du kan sagtens tillade dig at bede om et lille break for lige at overveje/ tænke over det der er sagt for så at vende tilbage.

Ellers som whitey og Zaphod

DaBLAM

24-08-2010 12:33 #9| 0

Først og fremmest som DaBlam.

Dernæst er det vigtigt at du også er klar på formelt at yde mere, forstået således at du kan skubbe på en formalisering af ansvaret for de opgaver du selv nævner du laver, således at du fremover også vil blive evalueret på dem. På den måde vil din chef føle at han også får noget - det er jo kernen i en forhandling....

Har selv brugt en taktik hvor jeg startede måneder før med hyppige samtaler med min direkte referent omkring min indsats sammenlignet med forventninger og også med benchmark til lønniveauer i omgivelserne (for at retfærdiggøre mere i posen). Det ser nu ud til at resultere i en forfremmelse, for i forhold til organisationen at retfærdiggøre de forventninger til løn jeg har opstillet.

24-08-2010 13:05 #11| 0

Det absolut vigtigste i enhver forhandling er ikke at tænke standpunkter. Sådan lidt patetisk plejer man at sige, at man skal se hvor stor kagen kan blive før man begynder at dele den.

For at gøre dette bør du:

1. Prøve at finde ud af, hvor meget du er værd. Snak evt. med rutinerede kolleger om din indsats. Bare fordi der er en anden nyansat, der ikke er så effektiv som dig, så betyder det ikke, at du er den rene superman i jobbet.

2. Når du mener at have fundet ud af, hvor stor din værdi er, så læg en plan, som er langsigtet. At gå ind til din modpart og kræve 15% er helt tosset. Jeg er kun gået med til så store lønstigninger (lidt større faktisk), hvis en modpart har startet lavt og besidder meget vigtige kvalifikationer. Så glem alt om 15%, men gør det helt klart for din chef, at du mener din nuværende og forventede performance befordrer, at du bør nærme dig dette niveau hurtigt (måske over 3 lønforhandlinger - husk at denne er kommet hurtigt - ikke over et helt år).

3. Bemærk at vi nok kommer til at se realløns nedgang i Danmark. Hvis du skal agere macro ekspert på mødet og snakke om inflation mv., så er det væsentligt at du også ved dette. Vi har haft 20 år med realløns fremgang, hvilket er en stor del af årsagen til, at boliger har kunne stige så meget og der er så mange Audier på gaden. Men det kan ikke fortsætte og det giver fin mening, at det er igennem denne krise, at tingene vender.

Så mit bedste råd er at tænke langsigtet. Sig direkte til chefen, at du mener at dit niveau allerede er hvor det skal være, at du har tænkt dig at forbedre dig yderligere og ønsker mere ansvar. Men at lønnen også skal følge dit niveau og dit ansvar og ambitioner over en række år.

Derefter er det bare at vise the powers that be, at du rent faktisk har handling bag dine ord og så vil du ofte få hvad du gerne vil have.

Men som andre har sagt. Lad være med at true. Personligt reagerer jeg ekstremt dårligt på trusler og jeg tror de fleste har det på samme måde. Så medmindre du er parat til at forlade jobbet igen, så drop den slags teknikker.

/Mikael

24-08-2010 13:05 #10| 0

Jeg bliver også lige nød til at tilføje (med leder kasketten på).

Når du træder ind til lønforhandlingen er i kvit! Lederen/ firmaet skylder dig intet!

I din ansættelse blev der aftalt hvilke opgaver du skulle varetage, og hvilken løn du skulle have for dette stykke arbejde - hvis du har modtaget din løn (som jeg formoder, ja så er i kvit)

Lønforhandling rækker altså primært fremad, og 'diskuterer' hvad kan du (på baggrund af det du har vist) kan tilbyde firmaet i fremtiden (hvilke opgave kan du løse), og hvad er firmaet villige til at betale for dette.

DaBLAM

24-08-2010 13:24 #12| 0

Jeg er gået flere gange ved at smække døren, find ud af hvor værdifuld du er... Hvor glade de er for dig. De dine krav skal selvfølgelig være for høje, til sidst kan du mærke du ikke kan presse citronen mere, også mødes i et sted(som er inden for den ramme du havde besluttet dig for) er den under der, så skal du ikke sige ja, men sige du vil tænke over det, så må du opveje om der er value i at blive. Men hav et minimum som du ved du kan sige ja til på mødet...

24-08-2010 21:52 #13| 0

Det var ligegodt s.....

Stort set alle dem jeg kender, primært akademikere, har ikke noget der blot tilnærmelsesvis ligner lønforhandling. Alt er pakket og parat når man kommer til mødet, og det er så det (dermed ikke sagt at man ikke kan blive positivt overrasket).

De eneste gange jeg har oplevet direkte forhandlinger har været ved jobskifte, så inden du måske render panden mod en mur, så check lige at det er en reel forhandling, og ikke et løndiktat. Er det det sidste, er det ihvertfald godt at være forberedt på det (konsekvenserne for firmaet), da du ligner en mand som i såfald ikke vil være hos dem længere.

24-08-2010 22:12 #14| 0

Min opfattelse af lønforhandlinger er, at din lønstigning allerede er fastsat inden I begynder, medmindre der er tale om en helt lille virksomhed, hvor det mere eller mindre er selve direktøren man forhandler med.

Det er jo ikke ved selve samtalen, man skal gøre sig fortjent til lønstigningen, men simpelthen ved at gøre sit arbejde ordentligt i dagligdagen, men i dit tilfælde tror jeg ikke det er urealistisk med en stigning på noget højere, end de 2-2,5% ( som bare er inflationen ).
Som ny mand kan du roligt regne med "de" holder øje med dig, og hvad du er "værd" for dem, så hvis du er så god, som du selv mener, derfor har stor chance for et hop op nu, hvor du hører hjemme.
Min egen erfaring siger at den største stigning får man ved første forhandling, da man ofte er sat lav som nyansat.

24-08-2010 23:33 #15| 0

Er det sælger du er?

Du skal efter min mening ligge vægt på, hvilken merværdi som du tilføjer virksomheden. Hvis du er sælger kan du konkret ligge frem, hvilke kunder du har erhvervet som kunder. Evt. kunder, som du har ansvar for er begyndt at købe mere. Disse tal kan til tider vises sort på hvidt.

Du kan evt. lave en liste for dig selv, hvor du skriver dine argumenter ned hvorfor du skal have mere i løn? Husk dog kun at nævne de vigtigste ved jobsamtalen.

Når i konkret kommer ind på et beløb ville jeg anbefale dig, at ligge dig en del højere end det du reelt forventer. De forventer, at du normalt ligger dig højere end hvad du reelt forventer - således har du en større mulighed for at få det du har i tankerne.

25-08-2010 00:51 #17| 0
>> hyppige samtaler med min direkte referent omkring min indsats

Hvor må det dog være uendeligt sejt, sådan at have sig en direkte referent tilknyttet!

;-)

Danglish FTW!

---

På den mere seriøse side, så tror jeg inputtet varierer meget afh. af det firma du er ansat i - særligt hvor stort firmaet er, og hvilken kultur der findes (dansk, amerikansk etc.).

Ellers vil jeg mene, at ham der skriver, at lønforhandlingen foregår hele året rammer sømmet på hovedet! Der er masser af godt input i tråden i øvrigt.

Når nu du er så relativt nyuddannet og nyansat, så kan du måske også variere med frekvensen af dine lønstigninger? Det går selvfølgeligt ikke hvis firmaet kører en stringent politik med lønregulering af alle på en bestemt dato hvert år, men ellers kan du opnå en kraftigere stigning der er nemmere at sluge for chefen, hvis du får x% nu, og så aftaler at næste justering skal finde sted om f.eks. 8-10 måneder! Det kan være en god ide med lidt kortere intervaller når du er i den situation at du føler et større efterslæb, men at virksomheden måske er i tvivl om du kan "løfte" på det niveau du sigter efter. I kan så aftale nogle kriterier og mål, og samle sammen til en hurtigere justering, så du får lukket hullet på den måde.

Ellers kan bonusordninger, pension og andre goder også være fine at justere med/på.
25-08-2010 10:55 #18| 0
OP
25-08-2010 13:25 #19| 0

@spasmo

Husk altid at overveje hvo vigtig du er i din funktion.
Ser tit masser af folk tro de er uvurderlige men i praksis kan de erstattes på 1 måned.

Hvad du er uddannet som er jo som du selv er inde på irrelevant når det ikke er direkte brugbart.

Og som DTM siger 15% det er vildt.

Kunne være sjovt at høre hvorfor du mener du skal have 15%
Har du sammenlignet dig med andre eller er det bare fordi du føler dig bedre tilpas med den løn ?

25-08-2010 13:53 #20| 0
OP
25-08-2010 15:14 #21| 0

få mandag formiddag fri så du kan spille alle de store søndagstours og på den måde tjene de 15 % ;-)

29-08-2010 11:16 #22| 0

Hvordan gik det så med lønforhandlingen ?

31-08-2010 17:43 #23| 0

Måske det blev smække-med-døren-metoden, siden vi ikke har gjort os fortjent til at høre resultatet.

31-08-2010 18:02 #24| 0

Op blev formodentlig fyret og har derfor ikke råd til at have internet mere:)

31-08-2010 19:28 #25| 0

Meld dig ind i en fagforening;) Eller kast terningerne

31-08-2010 19:43 #26| 0

Man skal vaere helt ekstremt dygtig for at faa 15% i l0nforh0jelse hvis man ikke sidder i enten en lederstilling eller med en ansvarsomraade hvor der er et klart link imellem ens indsats og firmaets indtjeningsmuligheder.

Det vil kraeve du viser en enorm interesse for firmaet, ikke gaar hjem naar klokken slaar 4, kommer med ideer til hvordan organisationen kan fungere bedre, etc. Og vigtigst af alt skal chefen som har den afg0rende beslutning se det, ellers er det desvaerre til ingen verdens nytte. Hvis du arbejder i en stor organisation med mange ledelseslag har du ingen chance.

I forhold til om du kan erstattes paa en maaned - 99% af ansatte kan erstattes paa en maaned uden organisationen falder sammen, det indser man med alderen naar man har set nok folk komme og gaa.

09-09-2010 19:02 #27| 0
OP
09-09-2010 19:21 #28| 0

@ Spasm0

Ja, det var godt nok ikke meget i forhold til dine forventninger, troede faktisk der var lidt mere, da det netop var første løn"forhandling", ikke unormalt med et lønhop her, da det motiverer langt de fleste, og arb.giveren får en medarbejder, der får endnu mere mod, energi og overskud, til at vise endnu mere, men sådan skulle det ikke være i dit tilfælde.

Bonusordningen lyder som en meget meget lille gulerod.

Held og lykke med din videre karriere.

09-09-2010 19:28 #29| 0
OP
30-09-2010 12:37 #30| 0

Sjovt alt lige er blevet redigeret væk.

Fandt din chef denne tråd?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar