Nu er rullen efterhånden blevet klar til lidt NL200, men efter et par sessions synes at en af de forskelle, som jeg har svært ved at overkomme er den højere frekvens af 3-bet preflop. Derfor tænkte jeg at der muligvis var nogen herinde, der kunne hjælpe lidt, evt give et par tips...
Har en hånd med fra dagens session, hvor jeg kommer i tvivl om det er et eksempel på hvornår det kunne være godt at komme ind med et 4-bet.
Villian i hånden har 4-5 gange inden for den sidste halve time 3-bettet mig "tilfældigvis" når jeg isolerer en fisk i position eller når jeg har åbnet fra knappen. Alle disse gange har jeg lagt mig uden modstand.
Seat 2 is the button
Total number of players : 5
Seat 2: HERO ( $399.68 USD )
Seat 1: sebb2222 ( $191.95 USD )
Seat 3: VILLIAN ( $203 USD )
Seat 4: lurkingbeast ( $197 USD )
Seat 6: AnBe63 ( $55 USD )
VILLIAN posts small blind [$1 USD].
lurkingbeast posts big blind [$2 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to HERO [ A ♦ 8 ♦ ]
AnBe63 folds.
sebb2222 folds.
HERO raises [$8 USD]
VILLIAN raises [$27 USD]
HERO???
Som jeg ser bliver jeg nødt til at trække en streg i sandet på et tidspunkt for at undgå at han bliver ved med at køre mig rundt. Ville det være helt ved siden af at gøre det her?
Synes jeg kan huske en video på Cardrunners, hvor 4-betting bliver omtalt og hvor der bliver argumenteret for at hænder som AXs er udemærkede at gøre det med, men jeg kan ikke huske selve argumentationen for hvorfor netop disse hænder er gode at spille tilbage med?
Synes også jeg har hørt folk argumentere for at 4-bette mindre end pot-size (med alle de hænder, som der 4-bettes selvfølgelig) da effekten bliver næsten den samme og da man herved ikke committer sig til at kalde et evt. 5-bet?
Det blev lidt længere end først tiltænkt, men håber der er nogen der har lidt fornuftigt input til hvilke overvejelser der er nødvendige at gøre sig i disse tilfælde.
Rasmus
a8s 4-bet som bluff pf?? NL200
Kan bedre lide at 4-bet bluffe pf, når du er OOP. I position tager jeg tit flop af, dog med en lidt stærkere hånd end her.
har du tænkt dig at kalde et skub, hvis du 4 better?
"har du tænkt dig at kalde et skub, hvis du 4 better?"
Det er derfor jeg kommer i tvivl om det er et godt spot at gøre det...-har ikke lyst til at komme all-in med 110BB med a8s, men er jeg vel mere eller mindre committed til hvis jeg kommer over toppen på ham??
Men god pointe mht til at tage et flop af i position.
Er der bestemte hænder du bedre kan lide at 4-bette oop end andre? Eller er det 100% modstander-afhængigt?
Rasmus
Alternativt: Find et andet bord når du har en hyppig 3-better siddende umiddelbart til venstre
@KojGysto
Klart en mulighed, men der sad et par gode fisk ved bordet, som jeg gerne ville spille imod. Og så ville det være en fordel hvis man kunne skrabe lidt erfaring til sig mht 4-bets, hvor jeg er ret blank.
Når jeg 4-bet bluffer oop pf, er jeg ligeglad med hvad jeg har, da jeg ville raise til et beløb, der ikke var comittende.
Synes det fungerer godt mod de fleste nl 200 regs.
Jeg synes du skal 4-bette med en stærk hånd indtil du har haft en showdown mod ham - ellers er det ikke sikkert han respekterer dine raises ordentligt.
Så indtil da foretrækker jeg at du laver noget alá min AQ hånd. Call reraises semi-light og lav spas gak og løjer på gode flops.
@ Xizor
"Så indtil da foretrækker jeg at du laver noget alá min AQ hånd. Call reraises semi-light og lav spas gak og løjer på gode flops."
Kan jeg ikke få dig til at uddybe det lidt?
Enig med Xizor - i hvert fald for så vidt at jeg nok også skal op i noget der ligner AQ her.
Hvis vi vil holde en sund matematisk grundtone (og det prøver jeg!) skal vi tendere mod at løsne vores 4-betting fra toppen og ned - i stedet for at tilføje underlødige hænder som A8s.
Misfortå mig ikke: Du må selvfølgelig gerne lave gas, hvis du har en føling i den specifikke situation, men det skal ikke være din hovedlinie (da den så bliver tungt exploitable).
@Kandinsky
Det er vel fra toppen og ned:
AA,KK,QQ,JJ,TT,...
AK,AQ,AJ,AT,A9,A8 <---
Jørn
@Thyssen
OK - alle hænder inkl 72o er jo fra toppen og ned så!
Min pointe er at A8s meget sjældent har reel 0th level 4-bet styrke - jeg vil gerne op i AQ eller noget i den dur.
A8 er en fremragende hånd at 4-bet bluffe med, da det gør det mindre sandsynligt at villains hånd indeholder et A.
Da villain 3-better dig med en høj frekvens, og du endnu har til gode at vise styrke herimod, virker et 4-bet oplagt. I det givne scenarie vil dette play ofte være profitabel i sig selv, men endnu vigtigere er at villain ikke kører dig over på lang sigt med sine hyppige 3-bets.
@Kandinsky
Ideen med at tilføje marginal stærke hænder til din 4-bet range fremfor relativt dårlige hænder er helt væk. Hænder som ville være helt legitime at calle et 3-bet med i position bliver forvandlet til regulære bluffs.
@Kandinsky
A8s vil normalt være underdog hvis vi ender all-in preflop, men hvis villain 3-better os ret ofte har vi masser af folding equity.
Hvis vi villain kun kalder os med 99+,AJs+,AQo+ er det 5.4%. Villain kan nemt 3-bette os med sine top 28-30%. Dvs han folder 4 ud af 5 gange. Når vi ender allin har A8s ca 30% mod villains top 5.4%.
EV(4-bet) = 4/5 * (8+27+3) + 1/5 * ( 30% * 211 - 70% * 192 )
= +$16
Desuden er der lidt tilt-værdi i at tage KK ud med A8s.
Jørn
Selv hvis villain bliver stædig og kalder med top 10% så er vores move +$12.
Og hvis villain går på tilt og kalder os med alle 28-30% så kommer vi all-in som favorit....
Jørn
@ Thyssen
I tråden som JohnLampard henviser til foretrækker du et stort 4bet, for derefter at kalde et skub. Det ville du så også gøre i dette tilfælde, altså 4-bette til omkring 80-85 og kalde, hvis han kommer over toppen? Eller evt bare skubbe indover hans 3-bet?
Umiddelbart lyder det overdrevet at han 3-better med top 30%...
Rasmus
Bet sizingen kommer an på villain. Jeg er dog kommet frem til at jeg foretrækker det lave 4-bet.
Det giver flg. fordele:
(a) Mod villains som kun 5-better AI med JJ+,AK kan det bedste betale sig at 4-bette lavt og så folde. Det sparer lidt få $$$ i længden.
(b) Mod tricky villains som som godt kan finde på at 5-bette ai med dårlige hænder end f.eks. A8s så kan du også 4-bette lavt og så snap-calle med alle hænder.
Ulemper:
Du skal være helt sikkert på om villain er kategori (a) eller (b), da du ved at 4-bette lavt giver villain en strategisk valgmulighed (og man kan vise matematisk er at det er +EV for modstanderen, hvis han kan udnytte den). Hvis villain kendte din strategi kunne han formentlig udnytte den ved at vælge et passende "bluff" procent.
Nogle villains smooth caller dit 4-bet og laver stop'n'go på dig eller giver dig andre problemer på floppet.
Jørn
@Rasseren
30% er måske lidt overdrevet, men den pågældende villain har PFR på 17% fra knappen (VPIP er 24%).
EV(4-bet) = 2/3 * (8+27+3) + 1/3 * ( 30% * 211 - 70% * 192 )
= +$1.7
Jørn