Aktier 2025 (Aktiesparekonto)

#1| 0

Hej PN,
Jeg har været alt for passiv på aktiemarkedet i mange år.
Men har nu sat 166.200 ind på en aktiesparekonto. 
Hvad giver bedst mening, nu hvor den er lagerbeskattet? Min risikovillighed er forholdsvis høj.
Tænker en 3-4 aktier, havde købt lidt op i Saab, Leonardo, Nvidia, jeg solgte her i fredags. Tænker de dumper lidt ned når markedet åbner Mandag.

Skal siges at kurtagen er 0% ved Ringkjøbing landbobank her i 2025, dog er valutakurser etc. forholdsvis dyrt.

Firmaer jeg har et godt øje til:
Intel
Nvidia
Super Micro Computer Inc
ASML
RENK
Novo Nordisk
Bavarian Nordic
Vestas

Forsvarsaktier... Evt. en ETF med lave omkostninger?
Ellers kan jeg godt lide svenske SAAB.

Hvor mange ville i udvælge, og hvordan ville i sammensætte en konstellation når vi skal beskattes hvert år?

15-03-2025 13:58 #2| 1

Hvor lang er din horisont?

Jeg har læst en strategi om at folk køber selskaber med stort vækstpotentiale, grundet den lavere skat, så hvis man rammer en kursraket kan man stå i en gunstig situation. Min risikoprofil er ikke til den type investeringer så jeg har bare ETF’er på min ASK

15-03-2025 15:08 #3| 0
hermod skrev:

Hvor lang er din horisont?

Jeg har læst en strategi om at folk køber selskaber med stort vækstpotentiale, grundet den lavere skat, så hvis man rammer en kursraket kan man stå i en gunstig situation. Min risikoprofil er ikke til den type investeringer så jeg har bare ETF’er på min ASK

Det er ikke nogle penge jeg står og skal bruge. 
Så 5-10 år, men ja, det er måske det problematiske med aktier på en aktiesparekonto.
Kan du forslå nogle særlig ETF'ere?

15-03-2025 15:19 #4| 1
SoccerFan skrev:

Det er ikke nogle penge jeg står og skal bruge. 
Så 5-10 år, men ja, det er måske det problematiske med aktier på en aktiesparekonto.
Kan du forslå nogle særlig ETF'ere?

Jeg tror det letteste er at gå ind på ishares og finde et eller andet du synes er godt.

Den seneste jeg har købt er nedenstående. Men det er primært fordi jeg har haft lidt for meget eksponering mod USA de seneste år, så min portefølje trængte til lidt Europa

www.ishares.com/uk/individual/en/products/272019/ishares-msci-europe-momentum-factor-ucits-etf?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true

15-03-2025 18:01 #5| 0
hermod skrev:

Jeg tror det letteste er at gå ind på ishares og finde et eller andet du synes er godt.

Den seneste jeg har købt er nedenstående. Men det er primært fordi jeg har haft lidt for meget eksponering mod USA de seneste år, så min portefølje trængte til lidt Europa

www.ishares.com/uk/individual/en/products/272019/ishares-msci-europe-momentum-factor-ucits-etf?switchLocale=y&siteEntryPassthrough=true

Takker :)
Hvor mange ETF'er skal jeg tage? Risky at sætte det hele i én?

17-03-2025 08:00 #6| 0

Det smarte i ETF’er er at de indeholder mange forskellige aktier, så man ved at købe en enkelt ETf bliver bredt eksponeret mod aktier der passer i den kategori. 

Den jeg har linket ovenfor har 136 forskellige aktier (og sikkert et par enkelte andre komponenter). 

Derfor tager du en del risiko ud af dine aktieinvesteringer ved at vælge en etf over enkeltaktier. Det er dog stadig højrisiko at sætte alle sine penge i en etf. 

17-03-2025 08:03 #7| 0
Redigeret af hermod d. 17-03-2025 08:03
17-03-2025 13:28 #8| 0
hermod skrev:

Det smarte i ETF’er er at de indeholder mange forskellige aktier, så man ved at købe en enkelt ETf bliver bredt eksponeret mod aktier der passer i den kategori. 

Den jeg har linket ovenfor har 136 forskellige aktier (og sikkert et par enkelte andre komponenter). 

Derfor tager du en del risiko ud af dine aktieinvesteringer ved at vælge en etf over enkeltaktier. Det er dog stadig højrisiko at sætte alle sine penge i en etf. 

Ok, så ville du tage 3 forskellige f.eks.? 
Og hvis nu jeg gerne vil have udbytte betalt ud hver år til SKAT etc. Hvad skal jeg så vælge?
Kunne man tage 1 med fokus på europa, og 1 imod verden, og 1 imod danske aktier?
Synes den ETF jungle er lidt svær, må også gerne være i den lave ende af omkostninger :)

17-03-2025 13:33 #9| 0

Forslag til portefølje (166.200 kr.):

iShares MSCI Europe UCITS ETF (40%) – 66.480 kr.

iShares Core MSCI World UCITS ETF (40%) – 66.480 kr.

Sparinvest Danmark Aktier ETF (20%) – 33.240 kr.

Denne sammensætning giver dig:

Europæisk eksponering via iShares MSCI Europe.

Global eksponering via iShares Core MSCI World.

Dansk eksponering via Sparinvest Danmark Aktier.

Hvordan lyder dette for dig? 😊

ChatGPT.... Hehe
17-03-2025 13:48 #10| 0

Sådan blev det :)

17-03-2025 14:01 #11| 1

Det lyder som en fornuftigt plan. 

20-03-2025 19:30 #12| 0

Der er reelt set alt for mange danske aktier i porteføljen. Tænker dog det er et bevidst valg, men produktet fra Sparinvest diskvalificerer sig selv alene på en omkostning på over 1.41% i følge dem selv, og 1.95% i følge Bloomberg. Det er bare for meget at give, for et produkt som jeg gerne tager et tungt udstik på ikke slår benchmark på lang sigt.

20-03-2025 23:21 #13| 0

Ok, men kan du give et indput på hvad jeg så bør vælge for de sidste 20pct?

21-03-2025 00:33 #14| 0
Jensen skrev:

Der er reelt set alt for mange danske aktier i porteføljen. Tænker dog det er et bevidst valg, men produktet fra Sparinvest diskvalificerer sig selv alene på en omkostning på over 1.41% i følge dem selv, og 1.95% i følge Bloomberg. Det er bare for meget at give, for et produkt som jeg gerne tager et tungt udstik på ikke slår benchmark på lang sigt.

Jeg var måske bedre stillet ved bare at tage nogle Vestas Aktier?

21-03-2025 12:17 #15| 0
SoccerFan skrev:

Jeg var måske bedre stillet ved bare at tage nogle Vestas Aktier?

Så smider du i hvert fald mere risiko ind i porteføljen. 

21-03-2025 23:28 #16| 0
SoccerFan skrev:

Ok, men kan du give et indput på hvad jeg så bør vælge for de sidste 20pct?

Ville nok bare smide i den MSCI World du allerede har.

Du har fin diversifikation, også selvom du kun havde valgt MSCI World, men at picke Vestas er bare en gamble på at lige den aktie risikojusteret klarer sig bedre end andet. Det er formentligt et coinflip om det bliver tilfældet.

Redigeret af Jensen d. 21-03-2025 23:29
22-03-2025 00:39 #17| 0
Jensen skrev:

Du har fin diversifikation, også selvom du kun havde valgt MSCI World, men at picke Vestas er bare en gamble på at lige den aktie risikojusteret klarer sig bedre end andet. Det er formentligt et coinflip om det bliver tilfældet.

Okay, takker. 

25-03-2025 13:22 #18| 0
Jensen skrev:

Jeg endte med at sælge beholdningen på Sparinvest Danske Aktier, og købe op i VanEck Defense ETF'er istedet :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar