Jeg har 40.000 liggende, som står og samler støv på en bankkonto. Overvejer at gå lidt ind i aktier, men min viden omkring det er ikke særlig stor. Har i nogen råd til, hvor at starte eller hvem man kunne hyre til det?
Aktier: 40.000 som skal ud at lege
Jeg ville da helt sikkert spørge min bankmand hvis jeg var i tvivl om noget.
Du har simpelthen 40k der ligger og samler støv.♥
mht. aktier mener jeg, at er det umuligt at rådgive om.
(Hvis du kender til abeforsøget?)
Nu kender jeg ikke din samlede bankroll, hvilket ville være et udmærket udgangspunkt. Men hvis du f.eks. har masser af friværdi i et hus synes jeg godt du kan tage et shot og købe en A.P. Møller aktie (står i 45280 i skrivende stund). Men husk at aktier er noget man køber med en lang investeringshorisont. (Vil ikke sige forever men ihvertfald over tre år. Warren Buffett har haft Coca-Cola i mange år og andre aktier kortere).
Så hvis de 40000 bare er til fri leg vil jeg sige køb en A.P. Møller aktie, eller bland et par fornuftige danske selskaber. Novo Nordisk og Carlsberg f.eks. (Men jeg er ikke Vestas fan som resten af Danmark).
Vestas skal da bare købes når den er i bund, og så sælges når den er højt oppe.
Den er virkelig som vinden blæser, men damn den kan give en god gevinst ;o)
Risiko aktie med store muligheder: AGF aktier
Mere sikre aktier: Vestas eller A.P Møller.
Ryger også på amagerbanken! Allin! Mulighed for kortsigtet gevinst ! "alt" Karsten Ree skal gøre er at få en ordentligt bestyrelse på plads så de kan få arbejdsro ;-)
X
Denne her er næsten for oplagt .. og så med dit navn ;)
Du skal smide rullen på GULD.
Det er nu helt sikkert at det er her verdens næste store boble kommer. Det på bobler man kan tjene skillinger .. og tabe bevar's ;)
Nap den på 1200-1300 hold fast og sælge så skidtet, når det rammer 1800-2000.
Tyson
www.business.dk/boersnyt/er-guld-verdens-naeste-store-boble
køb Cimber Sterling .. en rigtig lotto Aktie der virkelig kan give godt afkast fik selv 25 % på bare 7 dage ;-)
... men syntes mulighed for op til 50% i afkast over de næste 3 mdr. går fint hånd i hand med den høje risk ...
♥
DVDmand@
Hvaaaa, er vi ude i lidt selvpromovering her?
Carlsberg 4 sure.
40000 er lidt for lidt til at lave en ordentlig portefølje med risikospredning.
Men det vil alle dage være bedre at udnytte den "gratis" risikogevinst der er ved at sprede sin kapital på flere aktier. Kan du komme op omkring bare 25 forskellige random aktier kommer du utrolig tæt på en fuld udnyttelse af denne gevinst.
At begynde at tro du kan spå fremtiden for aktier på c20 indekset bedre end de professionelle, er bare naivt.
Men tag da den gratis risikogevinst, den skal du ikke være eksper for at udnytte!
Tidshorisont?
risiko-profil?
Køb da gerne en AP Møller Mærsk A-aktie. Hyg dig med Danmarks elite til et bette møde en gang om året :)
Stik ud på fire forskellige aktier for at få lidt diversifisering, og gør op med dig selv om du vil have max risiko, eller er tilfreds med et lidt mere normalt forventet afkast, som til gengæld over giver mindre downside.
@ OB_TOSSEN
"Vestas" og "sikker aktie" hører ikke hjemme i samme sætning.
Køb aktier i mig..?
Gå ind på Euroinvestor og læs lidt med i deres aktiedebat, der vil du få nogle inputs.
Og nu vi er igang så kig lidt på D/S Norden ;)
Carlsberg er et lorte køb imo.
Vestas kan være ok, kursmålet ligger på 400 pt - men igen, det kan være at de stakkels analytikere ikke magter at sætte det ned. Vestas er en folke aktie, når den får momentum igen, så stryger den op over 300. Man skal dog forvente, at den sagtens kan ryge længere ned. Så den klassificeres som en risiko investering. Det er tilgengæld også en aktie med meget fokus, så der er meget at læse om osv, hvilket gør det en attraktiv aktie for "hyggens skyld".
Hvis du skal lave nogle mere spekulative investeringer, så overvej Nokia eller Q-cells.
Bjarke, jeg er clueless på hvad du prøver at forklare manden. Jeg gætter på, at det har noget med diversifikation at gøre - og du prøver at snakke om noget price/risk measure?
Vi skal lige huske, at ved at diversificere, så eliminere vi ikke risiciene, vi reducere dem, men også vores afkast. Igennem diversifikation vil du således modtage markedets risikopræmie. Den risikopræmie har en pris - og det er ikke nødvendigvis den billigste :)
Chefff
Hvis du ikke kun tænker på profitmaksimering og dermed har lidt dybere tanker om hvordan dine investeringer påvirker verden, vil jeg anbefale noget lignende www.myc4.com
De har dog haft problemer med et samarbejde med Ebony Trust
www.trustpilot.dk/review/www.myc4.com
Der er dog flere organisationer, der tilbyder lignende muligheder for mikrolån til folk i ulande.
Ellers er der også www.merkur.dk der skulle være en mere ansvarsfuld bank, der tænker på andet end penge. De samarbejder med et hollandsk investeringsselsskab, som kun køber aktier osv. i firmaer der opfylde strenge krav til miljøbevidsthed, arbejdsforhold og den slags.
Jeg har endnu ikke selv undersøgt de to muligheder, jeg nævner, dybdegående, så alt, hvad jeg har skrevet, skal tages med et gran salt (iø ligesom 99% af alle andre post på PN ;)
nu er jeg personligt rimelig dårlig til at spille vandpolo
ergo; jeg spiller det ikke.
mit gode råd til dig er så: hold dig fra aktier når du selv er klar over at din viden er begrænset !
brug istedet pengene på guldøl og thailudere, det ved man i det mindste hva er !
ps. god weekend og beklager på forhånd for mit semi sure opstød :D