Hola PN,
Jeg går og kigger seriøst på markedet pt, med henblik på at købe en lejlighed.
Men jeg er meget i tvivl om det praktiske.
Hvordan tjekker man alt er som det skal være? Mht elektronik, vandrør osv. Har ikke noget som helst forstand på dette.
Skal der betales skat af lejlighedsprisen når man sælger en dag?
Jer der har købt en andelslejlighed før - brugte i nogen form for ekstern rådgiver som I kan anbefale?
Byd ind, lidt hjælp ville være utrolig dejligt!
Andelslejlighed - DET PRAKTISKE!
Altså tror(er det i min forening i hvert fald) det er standard at man får en synsmand(lige glemt det rigtige ord) ud og gennemgår lejligheden plus elektriske installationer inden man sælger den.
Du skal selvfølgelig så se synsrapporten inden du overtager, hvis det ikke er standard må du jo aftale med sælger at det skal gøres, koster en 3000-4000 at få sådan en ud.
Ang. rør osv. så burde det som sådan ikke være dit problem i en andel, da det er foreningens ansvar at vandrør og deslige fungerer...
Du skal ikke betale skat af en evt. fortjeneste såfremt du selv skal bo i den.
Få en advokat og din bank ind over til at vurdere foreningen.
Det kan blive en lorteoplevelse hvis andelsforeningen ikke er "sund"
Skattefrit salg nå man har boet i den, mange andelslejligheder sælges med vurderingsrapport, El rapport, VVS m.v, men sjældent det nødvendigt, da det som tæller er at det er en sund andelsforening og der ikke står noget i papirerne der viser tegn på boligafgiften i de kommende år vil stige voldsomt.
De fleste banker tjekker alt dette for en køber, før de vil låne dem pengene, men vil du have din egen rådgiver kan du bruge en af de mange boligadvokater der findes, men det koster hurtigt 8-10k.
Har hørt Arbejdernes landsbank er det hvor man nemmest for lån til en andelsbolig.
Mange andelsforeninger har rør og svamp forsikring, så det sikker dig mod den slags, desuden er alt uden for din andelsbolig, tit noget foreningen skal dække.
@Bajawa
Henvender den sig også til andelsboliger?
Jeg tænker, om der også er et afsnit om foreningens regnskab og lignende tips gearet specifikt til andele?
P.S. Grats med i nat. Håber, du snart får brudt HU-forbandelsen :)
Jeg købte andel (første gangs køb) i maj, og brugte i den forbindelse Økonomihuset Nordsjælland ApS. De fik alle relevante papirer fra andelsforeningen og udarbejdede udfra dette, en uvildig rapport/analyse på 9 sider med al info om regnskab osv. Samt hvilke ting jeg skulle stille spørgsmål om hos andelsforeningen.
Derudover havde vi telefonisk kontakt (når jeg havde spørgsmål til ting jeg ikke forstod, ting jeg havde fået svar på fra andelsforeningen osv) i ca. 1,5-2timer.
For dette gav jeg 3800,- +moms
Dette var en rigtig god ting at have i baghånden når man fatter hat af andels regnskaber og de faldgrupper der kan være. Samt en god analyse at have med i banken.
Af bank valgte jeg Sparekassen sjælland som kunne tilbyde den bedste rente ( variabel 4,25% med en ÅOP på 4,66)
skipper 1979 er inde på noget af det rigtige.
- Foreningen vil typisk sørge for at der er en vurderingsrapport på lejligheden
- Din bank vil se på regnskabet før de låner dig penge
Så hvis du har set på en du er interesserer i, så bed mægler/sælger om at skaffe dig de nødvendige papirer, som du så kan læse og sende til din bankrådgiver.
Man kan godt få en advokat til at se på det, men det koster som nævnt oftest omkring 8k, og rigtigt mange gør det ikke når det er en andel.
Det er svært at forholde sig til hvilken ÅOP en bestemt bank tilbyder, da de oftest har et stort rentespænd, hvor de så tilbyder forskellige renter til forskellige kunder. Det rare ved arbejdernes landsbank er, at de giver dig lov til at se de skemaer din præcise rentesats er beregnet ud fra.
Har en ven som har sat hans andel til salg, den er super fed og ligger ret centralt v/Høje Taastrup st og er på 88 m2 og en sund forening uden den store gæld og en lav boligafgift på ca. 2800 kr - link til den her:
home.dk/boligkatalog/hoeje-taastrup/2630/andelsboliger/hoeje_taastrup_boulevard_49_2_doerlejl_10_133d00203.aspx