Sagen er at min datter og jeg skulle have være rejst til Kreta i dag kl 15 med Apollo rejser i 1 uge.
11.15 modtager jeg en mail fra Norwigian (?!?) om at vores fly er aflyst. Jeg ringer til Apollo og spørger ind til situationen. De har ikke hørt noget, så de vil ringe tilbage. Kl 13 ringer Apollo og meddeler, at de har annulleret vores rejse, da de ikke har kunne finde et andet fly vi kunne komme med. De undskylder (bevares) og vil naturligvis betale hele beløbet tilbage, men sagen er, at de har smadret vores ferie. Det er jo umuligt at finde et rimeligt alternativ med én dags varsel.
Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget i forhold til erstatning eller kompensation?
Annulleret rejse.- WTD?
Pokerpolle skrev:Sagen er at min datter og jeg skulle have være rejst til Kreta i dag kl 15 med Apollo rejser i 1 uge.
11.15 modtager jeg en mail fra Norwigian (?!?) om at vores fly er aflyst. Jeg ringer til Apollo og spørger ind til situationen. De har ikke hørt noget, så de vil ringe tilbage. Kl 13 ringer Apollo og meddeler, at de har annulleret vores rejse, da de ikke har kunne finde et andet fly vi kunne komme med. De undskylder (bevares) og vil naturligvis betale hele beløbet tilbage, men sagen er, at de har smadret vores ferie. Det er jo umuligt at finde et rimeligt alternativ med én dags varsel.
Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget i forhold til erstatning eller kompensation?
Uden at vide det 100% vil jeg mene du har retten til kompensation hvis de ikke erstatter dit fly med en anden rejse.. det lyder absurd mærkeligt at de ikke kan hjælpe med en anden rejse i så stort et rejseselskab.
De vil altid gå med biligste løsning og se om den “ går “
Jeg ved godt der ikke er nogle der aflyser
med vilje, men synes det er sådan noget svineri bare at give pengene tilbage. Den vare du har købt er sandsynligvis 2-3x mere værd nu end da du købte den, og nu er det pludselig dig der står med lorten fordi de ikke har styr på deres ting
Som jeg læser det, har du ret til 400€ pr billet.
Se evt selv her: https://taenk.dk/forbrugerliv/rejser-og-ferie/det-har-du-ret-til-hvis-flyet-er-aflyst-eller-forsinket
edit: det er kun for flyet, ved ikke om du har krav på noget fra Apollo.
Aner intet om reglerne - men håber fandme de giver jer nogle andre billetter for din datters skyld
Prøv dem her:
https://flypenge.dk/aflyst-fly/
https://flyhjaelp.dk/sider/om-os
Det ser dog ikke ud til at du har ret til kompensation, hvis der er tale om en aflysning grundet strejke:
"Er dit fly aflyst på grund af ”usædvanlige omstændigheder”, for eksempel nogle strejker, krig, terror, uvejr og naturkatastrofer? Så har du stadig dine rettigheder, men du har ikke længere ret til kompensation."
Torstens skrev:Prøv dem her:
https://flypenge.dk/aflyst-fly/
https://flyhjaelp.dk/sider/om-os
Det ser dog ikke ud til at du har ret til kompensation, hvis der er tale om en aflysning grundet strejke:
"Er dit fly aflyst på grund af ”usædvanlige omstændigheder”, for eksempel nogle strejker, krig, terror, uvejr og naturkatastrofer? Så har du stadig dine rettigheder, men du har ikke længere ret til kompensation."
Det er vist kun SAS afgange der er påvirket af dette. Men generelt er flybranchen i Europa er stort kaos pt. Er rimelig heldig, at vi ikke kan rejse i år.
Torstens skrev:Prøv dem her:
https://flypenge.dk/aflyst-fly/
https://flyhjaelp.dk/sider/om-os
Det ser dog ikke ud til at du har ret til kompensation, hvis der er tale om en aflysning grundet strejke:
"Er dit fly aflyst på grund af ”usædvanlige omstændigheder”, for eksempel nogle strejker, krig, terror, uvejr og naturkatastrofer? Så har du stadig dine rettigheder, men du har ikke længere ret til kompensation."
Hvis det er luftfartsselskabets egne ansatte der strejker har du forsat ret til kompensation.
Men derudover burde Norwegian ikke være ramt af strejke længere.
Hvis det er en pakkerejse du har købt igennem Apollo, er det desværre kun en refundering af din rejse du er berettiget til og ingen yderlig kompensation.
De har 14 dage til at sende dig pengene retur.
Istedet for at bruge de skins der tager et enormt gebyr for forsinket fly. Så indgiv selv begæringen.
Men ved ikke om du er beretiget til noget når det drejer sig om en aflyst pakke rejse.
HestenTonny skrev:
Hvis det er luftfartsselskabets egne ansatte der strejker har du forsat ret til kompensation.
Men derudover burde Norwegian ikke være ramt af strejke længere.
OK, i så fald ser det jo ud til at man kan kræve kompensation - og som jeg ser det, er det 400€ pr. billet.
Dog er det flyselskabet der skal give kompensationen og ikke rejseselskabet.
Og da billetterne er købt igennem rejseselskab, kan der være andre regler, som ikke lige fremgår af de sider. Men som udgangspunkt synes jeg OP bør kontakte et af de firmaer der hjælper med at inddrive erstatningen, for at høre hvordan han står.
Om man så vil droppe besværet med inddrivelse og lade et af de her selskaber gøre det eller spare de procenter det koster, og selv stå for det, er op til om man gider stå med besværet. Som jeg hører det, får man nogle gange pengene ret nemt, og andre gange skal der utallige mailkorrespondancer igennem, og trusler med retssager, før, hvis nogensinde, man får erstatningen.
Tak for svar til alle - jeg prøver ar kontakte de to selskaber.
https://www.forsinkedefly.dk/kompensation-ved-pakkerejser/
Denne side svar vist også meget godt på det.
luckneverdies skrev:Hvis det er en pakkerejse du har købt igennem Apollo, er det desværre kun en refundering af din rejse du er berettiget til og ingen yderlig kompensation.
De har 14 dage til at sende dig pengene retur.
Er det her noget du er sikker på? Og hvor har du dine fakta fra?
Vores rejse blev også aflyst pga aflyst SAS-fly. Vi havde bestilt ved Sunweb.
Jeg er i gang med at undersøge vores muligheder og jeg synes, at de steder jeg læser, lugter det af, at vi ER berretigede til kompensation på EUR 400 pr. person. Bl. a i Jensens link ovenfor.
Jeg skrev til Sunweb, men fik blot et svar, der sagde, at de ikke havde hørt om nogle, der havde fået kompensation.
7913 skrev:
Er det her noget du er sikker på? Og hvor har du dine fakta fra?
Vores rejse blev også aflyst pga aflyst SAS-fly. Vi havde bestilt ved Sunweb.
Jeg er i gang med at undersøge vores muligheder og jeg synes, at de steder jeg læser, lugter det af, at vi ER berretigede til kompensation på EUR 400 pr. person. Bl. a i Jensens link ovenfor.
Jeg skrev til Sunweb, men fik blot et svar, der sagde, at de ikke havde hørt om nogle, der havde fået kompensation.
Fordi jeg arbejder som (nyuddannede)jurist til daglig og tidligere haft det undersøgt.
Du har kun ret til kompensation, hvis du har købt flybilletten direkte hos SAS, eller KUN har købt en flybillet hos Sunweb og IKKE hotel osv.
Ved en pakkerejse har du kun krav på at få dine penge tilbage, så der er desværre ikke så meget at gøre.
luckneverdies skrev:
Fordi jeg arbejder som (nyuddannede)jurist til daglig og tidligere haft det undersøgt.
Du har kun ret til kompensation, hvis du har købt flybilletten direkte hos SAS, eller KUN har købt en flybillet hos Sunweb og IKKE hotel osv.
Ved en pakkerejse har du kun krav på at få dine penge tilbage, så der er desværre ikke så meget at gøre.
Ok, tak for svar.
Jeg har en gang tidligere fået kompensation. Dengang havde vi booket gennem TUI til Rhodos (altså også en pakkerejse). På rejsen hjem, var flyet forsinket 3,5 timer og vi fik EUR 400 pr. person i kompensation fra Jet-time, som vi fløj med).
Jeg synes jo derfor, at denne situation ligeledes burde udløse kompensation.
7913 skrev:
Ok, tak for svar.
Jeg har en gang tidligere fået kompensation. Dengang havde vi booket gennem TUI til Rhodos (altså også en pakkerejse). På rejsen hjem, var flyet forsinket 3,5 timer og vi fik EUR 400 pr. person i kompensation fra Jet-time, som vi fløj med).
Jeg synes jo derfor, at denne situation ligeledes burde udløse kompensation.
Det var så lidt :)
Der er forskel på forsinkelse og en aflysning, og kompensationen du har fået vedr. forsinkelsen er helt efter bogen.
Jeg er ked af det, men du vil blot spilde din tid i kampen om kompensation ved en aflyst pakkerejse.
ALL IN INC skrev:
Aflyst eller forsinket fly ved en pakkerejse? Så kan du gøre krav på følgendeEr
du allerede inden pakkerejsens begyndelse blevet oplyst om, at rejsen
ikke kan gennemføres som aftalt, så vil du have mulighed for at hæve
købet og få dine penge tilbage. Du kan også vælge at deltage i en anden
pakkerejse, hvis de ændrede planer for rejsen ikke passer ind i din
kalender. Vælger du at tage med på en anden pakkerejse, har du ret til
at få udbetalt en evt. difference, ifald den nye pakkerejse er billigere
end den oprindelige.Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer
berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager.
Familien på 4 personer kan altså få 4 x 250-600 euro. Det kan blive til
rigtig mange penge.
Det er bl.a. denne formulering, jeg er stødt på flere steder. Som jeg læser det, bør man være berettiget til kompensation, når SAS aflyser flyet.
Jeg er ikke jurist, så det er min logik, der lægger til grund, men det giver ingen mening, hvis man kan få kompensation, hvis flyet er forsinket, men IKKE hvis det er aflyst. Så burde der jo aldrig være forsinkede fly - det er vel billigere bare at aflyse så?
7913 skrev:
Aflyst eller forsinket fly ved en pakkerejse? Så kan du gøre krav på følgendeEr
du allerede inden pakkerejsens begyndelse blevet oplyst om, at rejsen
ikke kan gennemføres som aftalt, så vil du have mulighed for at hæve
købet og få dine penge tilbage. Du kan også vælge at deltage i en anden
pakkerejse, hvis de ændrede planer for rejsen ikke passer ind i din
kalender. Vælger du at tage med på en anden pakkerejse, har du ret til
at få udbetalt en evt. difference, ifald den nye pakkerejse er billigere
end den oprindelige.Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer
berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager.
Familien på 4 personer kan altså få 4 x 250-600 euro. Det kan blive til
rigtig mange penge.
Det er bl.a. denne formulering, jeg er stødt på flere steder. Som jeg læser det, bør man være berettiget til kompensation, når SAS aflyser flyet.
Jeg er ikke jurist, så det er min logik, der lægger til grund, men det giver ingen mening, hvis man kan få kompensation, hvis flyet er forsinket, men IKKE hvis det er aflyst. Så burde der jo aldrig være forsinkede fly - det er vel billigere bare at aflyse så?
SAS er amerikansk og har bedt om chapter 11 så det er op af bakke. (=med nada).
nuller skrev:SAS er amerikansk og har bedt om chapter 11 så det er op af bakke. (=med nada).
Ja, det er ikke sikkert, at der bliver udbetalt noget. Men i første omgang er jeg også bare interesseret i at finde ud af, om vi overhovedet har ret til kompensation. Vi var 8 personer, der skulle rejse sammen, så det er jo et pænt beløb, der er tale om. Jeg undrer mig over, at jeg ikke kan finde et klart svar - særligt når der jo er mange mennesker, som står i samme situation. Men det er måske mine google-skills, der halter...
§ 20 stk. 2 og 3 i rejsepakkeloven ser ud til at være de relevante bestemmelser i denne situation, og så kan det som luckneverdies skriver desværre ikke betale sig at bruge tid på at forfølge en kompensation.
Som altid er der masser af skud fra hoften på PN - åbenbart også fra jurister :-)
Aflyste pakkerejser er omfattet af forordning 261/04, og du har derfor ret til kompensation, såfremt aflysningen af pakkerejsen sker som følge af aflysning af flyet - hvilket er tilfældet for jer.
Det fremgår udtrykkeligt af forordningens præambelbetragtning nr. 5 sammenholdt med nr. 16, samt af artikel 3, stk. 6:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=DA
“(5) Da der ikke længere skelnes skarpt mellem ruteflyvning og charterflyvning, bør beskyttelsen gælde både for passagerer på ruteflyvning og charterflyvning, herunder flyvning, der indgår i pakkerejser.”
“(16) Hvis en pakkerejse aflyses af andre årsager end aflysning af flyafgangen, finder denne forordning ikke anvendelse.”
“6. Denne forordning påvirker ikke passagerrettigheder i henhold til direktiv 90/314/EØF. Denne forordning finder ikke anvendelse, hvis en pakkerejse aflyses af andre årsager end aflysning af flyafgangen.”
Det direktiv, der henvises til i artikel 3, stk. 6, netop ovenfor, er det direktiv vedrørende pakkerejser, som er implementeret i DK ved pakkerejseloven.
Pakkerejseloven og forordningen kan med andre ord finde anvendelse på samme tid. Det følger også af pakkerejselovens § 31, stk. 1, at reglerne i loven ikke har betydning for rettigheder efter andre konventioner eller forordninger.
Som det også fremgår af pakkerejselovens § 31, stk. 2, kan der bare ske modregning i kompensationerne efter de forskellige regler for at undgå dobbeltkompensation.
Spørgsmålet om modregning var temaet i denne dom fra Københavns Byret:
https://domstol.dk/media/hj4ln5pf/modregning-af-kompensation-i-henhold-til-pakkerejseloven-5513-2015.pdf
Selvom dommen alene omhandler spørgsmålet om modregning og derfor ikke er så interessant for dit spørgsmål, er det tydeligt at læse ud af dommen, at aflyste pakkerejser som følge af flyaflysning er omfattet af reglerne om kompensation efter forordning 261/04 - som du kan se i første afsnit under “rettens begrundelse og resultat” var der enighed mellem parterne om, at de rejsendes pakkerejse var omfattet af adgangen til kompensation i artikel 7 i forordningen, og selskabet havde frivilligt udbetalt kompensation.
Der skulle blot ske modregning i kompensationen for den erstatning, de rejsende allerede havde fået efter pakkerejselovens bestemmelser om erstatning (§§ 27-31).
Der findes ikke et eneste fortilfælde ved domstolene hvor man har fået kompensation ved en aflyst pakkerejse, og det kommer heller ikke til at ske pga den nuværende lovgivning.
Se evt det her link fra firmaet Flyhjælp, som lever af at søge erstatning til folk vedr. Flyvninger.
flyhjaelp.dk/blog/kompensation-ved-pakkerejser
Igen, det vil blot være spild af tid.
luckneverdies skrev:Der findes ikke et eneste fortilfælde ved domstolene hvor man har fået kompensation ved en aflyst pakkerejse, og det kommer heller ikke til at ske pga den nuværende lovgivning.
Se evt det her link fra firmaet Flyhjælp, som lever af at søge erstatning til folk vedr. Flyvninger.
flyhjaelp.dk/blog/kompensation-ved-pakkerejser
Igen, det vil blot være spild af tid.
Det er jo ikke rigtigt, ligesom det ikke var rigtigt, da du skrev, at man kun kan få pengene tilbage ifm. pakkerejser. Pakkerejseloven selv hjemler jo også erstatning og ikke bare refusion.
Ift. forordningen har Højesteret - ved behandlingen af ovennævnte dom, der startede i Kbh Byret - taget stilling til, at forordningen fandt anvendelse for pakkerejser, men slog fast at der kunne ske modregning for allerede tildelt erstatning for tabt tid efter pakkerejseloven (erstatning, ikke refusion!)
I dommen var Højesteret også så venlige at lave en fin gennemgang af retsgrundlaget og den mulige dobbeltkompensation, forordningen sammenholdt med pakkerejseloven medfører - men slog altså i modsætning til landsretten fast, at der kunne modregnes for ikke at overkompensere.
https://domstol.fe1.tangora.com/ref.aspx?s=-300016&id=17806&pageid=31488
@ OP:
Lang historie kort, så kan du kræve kompensation efter forordning 261/04 over for Norwegian, og samtidig gøre krav på refusion + erstatning over for rejsearrangøreren efter pakkerejseloven. De kan modregne, så du i sidste ende ikke kompenseres efter begge regelsæt og dermed potentielt overkompenseres.
langeløg skrev:
Det er jo ikke rigtigt, ligesom det ikke var rigtigt, da du skrev, at man kun kan få pengene tilbage ifm. pakkerejser. Pakkerejseloven selv hjemler jo også erstatning og ikke bare refusion.
Ift. forordningen har Højesteret - ved behandlingen af ovennævnte dom, der startede i Kbh Byret - taget stilling til, at forordningen fandt anvendelse for pakkerejser, men slog fast at der kunne ske modregning for allerede tildelt erstatning for tabt tid efter pakkerejseloven (erstatning, ikke refusion!)
I dommen var Højesteret også så venlige at lave en fin gennemgang af retsgrundlaget og den mulige dobbeltkompensation, forordningen sammenholdt med pakkerejseloven medfører - men slog altså i modsætning til landsretten fast, at der kunne modregnes for ikke at overkompensere.
https://domstol.fe1.tangora.com/ref.aspx?s=-300016&id=17806&pageid=31488@ OP:
Lang historie kort, så kan du kræve kompensation efter forordning 261/04 over for Norwegian, og samtidig gøre krav på refusion + erstatning over for rejsearrangøreren efter pakkerejseloven. De kan modregne, så du i sidste ende ikke kompenseres efter begge regelsæt og dermed potentielt overkompenseres.
Hvilken dom viser at der er givet kompensation for en AFLYST pakkerejse?
Du vil blive en meget velholdende mand, hvis du mener du kan overbevise en dansk domstol om, at alle dem, som har fået deres charterferie aflyst, skal kompenseres ud over at få deres penge retur.
Held og lykke til jer, der vil prøve :)
God weekend!