HEJ PN
Sidder og laver en opgave i marketing, og er i tvivl om noget. Jeg har om en køkken virksomhed (JKE-Design) og vil råde dem til at lave en serie billige køkkener, med en digital implementering. (Henvender sig til unge) Jeg vil gerne placere denne ide på ansoffs vækstmatrix, men kan ikke finde ud af hvilken af de 4 måder at skabe vækst på, den hører under.
Er det 'diversifikation' eller 'produktudvikling'?
Ændringen i forhold til deres originale produkt; Billigere køkken med et digitalt twist, segmentet/målgruppen ændret til unge i forhold til lidt ældre, i overklassen.
Håber i kan hjælpe.
/marc
Ansoffs Vækstmatrix - hjælp
Som så mange andre ting i marketing(og generelt "bløde" fag), så handler det ikke om at 2+2=4, men mere om at argumenterer for hvorfor 2+2=4...:) Kan imo sagtens placeres i begge kasser, så hvis bare du har argumenter iorden for hvor du har placeret den, har jeg svært ved at se det skulle være et problem.
Som jeg husker det så bruges diversifikation i højere grad hvis virksomheden går over i en helt ny produktkategori. Altså hvis de begyndte at sælge noget andet en køkkener.
Du kan sagtens argumentere for at det er produktuvikling ifht. den digitale implentering og nye linje af køkkener.
En anden mulighed kunne også være at placere den under markedsudvikling, da du jo forsøger at ramme et nyt segment (unge med lavere indkomster).
Som djoffer er det argumentationen der er vigtig. Everything goes indenfor markedsføring hvis du kan "sælge" det :)
Den hører helt klart til under produktudvikling - eller innovation om du vil. Det er på ingen måde diversification, der her er tale om, at virksomheden går ind på et helt nyt marked, der intet har med virksomhedens nuværende kernekompetencer at gøre.
Du skulle hellere relatere den til 4P modellen for innvation af Tidd & Bessant, 2013, og placere JKE´s givne udvikling inden for én af de 4 dimensioner i denne. Umiddelbart er det det nok produkt/service dimensionen kombineret med innovation inden for positionering (ny måde at sælge til markedet på med det digitale). Der på begge dimensioner tale om incremental innovation og ikke drastiske radikale innovation. Håber det kan bruges.
Produktudvikling
Produktudvikling, indeed.
Digital implementering er set før i branchen, derfor ingen diversifikation.
MoPe skrev:
Produktudvikling, indeed.
Digital implementering er set før i branchen, derfor ingen diversifikation.
Jeg er ikke helt enig i rationalet bag denne sammenligning Mope. Diversifikation er et begreb der hører til virksomhedens strategiske overvejelser, om at lave entry på et helt nyt marked i en helt anden branche. Det har definationsmæssigt ikke noget med produktudvikling at gøre ej heller om der eksisterer andre produkter af samme type i markedet.
Edit - du tænker nok på produktdifferentiering.
Lige et indspark frit fra hoften.
Hvis du har en meget bred industridefinition, så hopper jeg med på vognen om produktudvikling, men hvis din industridefinition dækker high end products, så kan resultatet i vækstmatricen være relateret diversifikation. Begrundelsen skulle være at segmentet er så forskelligt fra tidligere segmenter, så det i realiteten svarer til at træde ind på et nyt marked.