Att. matgenier: Løsning af ligning

#1| 0

Jeg sidder her i de sene nattetimer og laver en matematikaflevering.

Dog har jeg problemer med en opgave.

Hans vil tilbagebetale lånet med 2000 kr i månedlig ydelse.
Lånets beløb er 88325.
Renten er 1,5% pr. måned.

Jeg har skrevet betingelserne ind i amortisationsformlen, hvor n er ubekendt.
2000 = 88325*0,015/(1-(1,015)^-n)

Hvordan isoleres n?

06-03-2008 02:38 #2| 0

Kan dette bruges?

2000 = 88325*0,015/(1-(1,015)^-n)
<=>
1-(1,015)^-n= 88325*0,015/2000
<=>
(1,015)^-n= 1-88325*0,015/2000
<=>
(1,015)^n= (1-88325*0,015/2000)^-1
<=>
n= log_{1,015}((1-88325*0,015/2000)^-1)

06-03-2008 02:44 #3| 0

Hvad er egentligt spørgsmålet?
Er n ikke givet som 96?

06-03-2008 02:54 #4| 0

n = 96 ;-)

06-03-2008 02:55 #5| 0

Ups

Har blandet oplysningerne. 96 måneder er til en anden opgave, hvor man skal finde ydelsen.

06-03-2008 02:58 #6| 0

hmmm

Når jeg indtaster log_{1,015}*((1-88325*0,015/2000)^-1) på lommeregneren får jeg 0,019.

Mener resultat skal være omkring 73

06-03-2008 03:00 #7| 0

Bad lige min TI-89 regner ordne den, jeg tror at n = 73 hvis du ikke har et program der kan tage log_{1,015} af tallet...

06-03-2008 03:03 #8| 0

Ups, med log_{x} (y) med jeg logaritmen af y med hensyn til x, altså den omvendte funktion af x^y. Der er blot ikke subscript muligheder på PN, det der står i _{} skulle være i subscript.

Måske kan det omskrives til log_{10} på en måde, men kan ikke overskue hvordan.

06-03-2008 03:12 #9| 0

Jeg bruger TI-84+ og her kan jeg skrive log(x), men ikke log_{x}

06-03-2008 03:27 #10| 0

(1,015)^n= (1-88325*0,015/2000)^-1
<=>
n = log[(1-88325*0,015/2000)^-1] / log[1,015]

06-03-2008 03:54 #11| 0

n = log[(1-88325*0,015/2000)^-1] / log[1,015] = 72,94

Tusind tak for hjælpen :D

06-03-2008 14:26 #12| 0

Spørgsmålet er vel egentligt, hvor mange penge Texas Instruments bruger på bestikkelse af offentlige institutioner om året?

TI har været obligatorisk siden en lommeregner langt fra var noget, der kunne være i en lomme.

06-03-2008 14:35 #13| 0

TI er for folk med hængerøv og pophår.

HP FTW.

06-03-2008 14:57 #14| 0

lol. Har hjulpet en del gymnasieelever med matematik gennem tiderne, og ubetinget det største problem har været at få styr på den ****ing lommeregner. I stedet for at prøve at forstå, hvad der foregår.

Fjern de tekniske lommeregnere (grafregnere osv) fra matematikundervisningen i gymnasiet. Seriøst. Sjældent har jeg set en teknisk udvikling have så skadelig en effekt som disse grafmonstre.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar