Att. mekanikeren eller bileksperten (lygtespørgsmål)

#1| 0

Hej PN.

 

Godt nytår. 
Vi har en Kia Ceed 1,4 SW fra februar 2016 og runder altså snart 9 år.

Der har egentligt ikke været særlig meget med den og nu den er færdig betalt har vi overvejet flere 
ting, selvfølgelig et skift, men jeg tror umiddelbart vi er kommet frem til at lade den kører ud. 
Den har "kun" lige rundet 200.000

Nå, men nu til spørgsmålet. 
For et år siden var vi til syn, og den gik igennem uden problemer. 
Dog sagde synsmanden "Du skal nok snart overveje at skifte dine lygter, de er ikke så kraftige mere" 
Og det har vi selv kunne se, når vi kører i mørke - nu hvor der er et år til næste syn, skal jeg nok til at begynde at overveje hvad der skal gøres. 

Jeg fandt, på Thansen de lygter der passer til, men prisen er FRA 3999,- Pr. side - hvilket jeg naturligvis synes er i overkanten 
for en så gammel bil. 

Er der et alternativ - hvorfor bliver de svage med tiden? kan man gøre noget med de nuværende for at få dem gode igen? 

På forhånd tak :)

Ps. de er ikke så svage, så de fik en anmærkning i synsrapporten. 

31-12-2024 11:26 #2| 0
Micebulldogs skrev:

Hej PN.

 

Godt nytår. 
Vi har en Kia Ceed 1,4 SW fra februar 2016 og runder altså snart 9 år.

Der har egentligt ikke været særlig meget med den og nu den er færdig betalt har vi overvejet flere 
ting, selvfølgelig et skift, men jeg tror umiddelbart vi er kommet frem til at lade den kører ud. 
Den har "kun" lige rundet 200.000

Nå, men nu til spørgsmålet. 
For et år siden var vi til syn, og den gik igennem uden problemer. 
Dog sagde synsmanden "Du skal nok snart overveje at skifte dine lygter, de er ikke så kraftige mere" 
Og det har vi selv kunne se, når vi kører i mørke - nu hvor der er et år til næste syn, skal jeg nok til at begynde at overveje hvad der skal gøres. 

Jeg fandt, på Thansen de lygter der passer til, men prisen er FRA 3999,- Pr. side - hvilket jeg naturligvis synes er i overkanten 
for en så gammel bil. 

Er der et alternativ - hvorfor bliver de svage med tiden? kan man gøre noget med de nuværende for at få dem gode igen? 

På forhånd tak :)

Ps. de er ikke så svage, så de fik en anmærkning i synsrapporten. 

 

 

https://handyhand.dk/bil/forlygter-svagere-tiden-ct-2572/tips

Ved ikke om der er noget brugbart der.

Vi har selv en bil af samme årgang som jeres, og ingen anmærkninger fået omkring lygterne.
Vi har årligt service eftersyn, så går ud fra de kigger efter sådan noget.

Ved sidste eftersyn fik vi skiftet batteri, og så var der pludselig automatisk fjernlys, når satte den på auto, som ikke har været der hidtil. ( skifter automatisk over til fjernlys i mørke, når der ingen biler er i nærheden ), om lysstyrken er blevet ændret, ved jeg ikke. men synes ikke den lyser så meget op som andre biler, der generelt nærmest blænder, selvom de ikke kører med fjernlys, så måske vores "gamle" biler er forældet på det område :-/
Ved ikke om de har opdateret noget til det ved batteriskiftet, men har i hvert fald aldrig været sådan før skiftet.
Og egentlig lidt irriterende i starten, så kræver lidt tilvænningstid.

I linket står der lidt om årsager til lygterne bliver svagere, så måske ikke så krævende, hvis en fagmand kan fortælle præcist hvad årsagen er, pærer, lygteglas eller andet.......eller den nok noget dyrere vej, at kontakte værkstedet.
31-12-2024 13:11 #3| 0

Min lygter dumpede et år men fik dem selv "poleret" op med noget lygtehejs. Tror det var noget turtle wax.

 

Var forholdsvist nemt og synshallen godkendte dem efterfølgende

31-12-2024 13:18 #4| 0
kris_rem skrev:

Min lygter dumpede et år men fik dem selv "poleret" op med noget lygtehejs. Tror det var noget turtle wax.

 

Var forholdsvist nemt og synshallen godkendte dem efterfølgende

 

 Var det "bare" udvendigt ?

 

Turde ikke selv rode med det, hvis lygteglassene skal af og på.

31-12-2024 13:30 #5| 0

Jeg ville satse på en polering af glasset - det er formentlig blot blevet "sandblæst" over tid... Os så ville jeg nok få det gjort professionelt. Det er ikke specielt dyrt og et omsyn er trælse penge at skulle af med....

 

En hurtig søgning gav f.eks. https://keramisk-coating.dk/blogs/artikler/polering-af-forlygter


Tænker sagtens du kan finde noget i dit område - ellers så prøv at høre den nærmeste autolakør om han kan og vil gøre det - det har udstyret og håndelaget....

 

Mvh Henrik

31-12-2024 15:19 #6| 0

Lidt off-topic

 

Hvad gør folk op til et syn ?

 

Lader værkstedet gøre den synsklar, og de får den kørt til syn.

 

Eller bare kører til syn, og får ordnet de ting der evt. skulle være efterfølgende, og med et omsyn efterfølgende ( hvis er påkrævet )

 

Vi har har altid valgt den sidste løsning, da har en ide om at værkstedet "overreagerer" mht. hvad der skal laves, for at være helt sikker på den går gennem syn ( med deraf en stor regning ), har kun været en gang den ikke gik direkte gennem syn, men ikke noget der krævede omsyn .

 

Nu ligger ligger vores årlige serviceeftersyn, omkring samme tid, med både eftersyn og skift af sommer/vinterdæk, så egent måske lidt at spare der, hvor vælger de skal gøre den synsklar samtidig.

 

Meeeen har stadig den opfattelse af mekanikere/værksted er nogle "banditter" til at påføre en masse ting, som ikke er nødvendige for at gå gennem syn.

Redigeret af Hawkeye d. 31-12-2024 15:24
01-01-2025 02:09 #7| 0
Hawkeye skrev:

 

 Var det "bare" udvendigt ?

 

Turde ikke selv rode med det, hvis lygteglassene skal af og på.

 

 Det var kun på udvendig side. Det gav et forbavsende godt resultat

01-01-2025 09:33 #8| 0
Hawkeye skrev:

Lidt off-topic

 

Hvad gør folk op til et syn ?

 

Lader værkstedet gøre den synsklar, og de får den kørt til syn.

 

Eller bare kører til syn, og får ordnet de ting der evt. skulle være efterfølgende, og med et omsyn efterfølgende ( hvis er påkrævet )

 

Vi har har altid valgt den sidste løsning, da har en ide om at værkstedet "overreagerer" mht. hvad der skal laves, for at være helt sikker på den går gennem syn ( med deraf en stor regning ), har kun været en gang den ikke gik direkte gennem syn, men ikke noget der krævede omsyn .

 

Nu ligger ligger vores årlige serviceeftersyn, omkring samme tid, med både eftersyn og skift af sommer/vinterdæk, så egent måske lidt at spare der, hvor vælger de skal gøre den synsklar samtidig.

 

Meeeen har stadig den opfattelse af mekanikere/værksted er nogle "banditter" til at påføre en masse ting, som ikke er nødvendige for at gå gennem syn.

 

 Jeg ville til enhver tid vælge at køre til syn og få en "to-do liste"... Hvis værkstedet så falder over noget med sikkerhedsmæssige konsekvenser får jeg selvfølgelig også fixet det... 

01-01-2025 10:11 #9| 0
Hawkeye skrev:

Lidt off-topic

 

Hvad gør folk op til et syn ?

 

Lader værkstedet gøre den synsklar, og de får den kørt til syn.

 

Eller bare kører til syn, og får ordnet de ting der evt. skulle være efterfølgende, og med et omsyn efterfølgende ( hvis er påkrævet )

 Jeg købte i foråret en bil af mine forældre som havde været til stor service. Da den så skulle synes, havde den kørt 2.500 km siden da. Her vurderede min mekaniker så at der skulle laves ting for 12k, inden den kunne gå igennem syn. 

Kørte den herefter selv til syn og den gik igennem uden anmærkninger. 

 

01-01-2025 12:45 #10| 0
Lilbabs skrev:

 

 Jeg ville til enhver tid vælge at køre til syn og få en "to-do liste"... Hvis værkstedet så falder over noget med sikkerhedsmæssige konsekvenser får jeg selvfølgelig også fixet det... 

 

 

Slclausen skrev:

 Jeg købte i foråret en bil af mine forældre som havde været til stor service. Da den så skulle synes, havde den kørt 2.500 km siden da. Her vurderede min mekaniker så at der skulle laves ting for 12k, inden den kunne gå igennem syn. 

Kørte den herefter selv til syn og den gik igennem uden anmærkninger. 

 

 

 Takker for jeres svar, vil også fortsætte med bare at køre direkte til syn, og så får fixet det , der evt kræves.

 

Side spørgsmål, nu tråden handler om forlygter.

 

SKAL højre forlygte ved nærlys lyse højere op, eller skal den bare lyse mere over mod højre side.?


Bliver lidt forvirret når googler det, nogle steder skriver de, at de skal være asymmetriske, og andre steder, at der findes både med og uden asymmetriske , mest om hvad der er lovkrav til .

 

Altid haft en ide om, at den skal lyse lidt opad på højre forlygte pga. kunne se vejskiltene i siden.

 

Ikke noget jeg sådan videre har tænkt over, først her efter sidste serviceeftersyn, hvor pludselig havde fået automatisk fjernlys ( når sætter den på auto )

 

Synes ikke den lyser højere op i højre side, når tjekker ved at holde et stykke fra en mur, og det er både hvis sætter den på auto eller nærlys.

Og heller ikke når kører i mørke på landevej, måske den lyser mere ud til højre, men ikke opad.


 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar