Hej er nogen der ved om man idag stadig kan få en benzin bil der kan køre over 33 km/L?
Fordi jeg havde i tiderensmorgen en Morris 1000 (1100 ccm) fra 1962, og den kunne køre 33 km/L benzin.
Hej er nogen der ved om man idag stadig kan få en benzin bil der kan køre over 33 km/L?
Fordi jeg havde i tiderensmorgen en Morris 1000 (1100 ccm) fra 1962, og den kunne køre 33 km/L benzin.
Olehansen skrev:Hej er nogen der ved om man idag stadig kan få en benzin bil der kan køre over 33 km/L?
Fordi jeg havde i tiderensmorgen en Morris 1000 (1100 ccm) fra 1962, og den kunne køre 33 km/L benzin.
Velkommen til POKERnet :)
http://www.fuelly.com/car/morris/minor den her side siger at den kørte omkring 12-15km/L
Olehansen skrev:Hej er nogen der ved om man idag stadig kan få en benzin bil der kan køre over 33 km/L?
Fordi jeg havde i tiderensmorgen en Morris 1000 (1100 ccm) fra 1962, og den kunne køre 33 km/L benzin.
Olehansen skrev:Hej er nogen der ved om man idag stadig kan få en benzin bil der kan køre over 33 km/L?
Fordi jeg havde i tiderensmorgen en Morris 1000 (1100 ccm) fra 1962, og den kunne køre 33 km/L benzin.
Kan godt huske de tider; Altid hvid jul - og sneen lå i meterhøje driver fra november til februar. :-)
NanoQ skrev:
Nej du havde ikke. ☺
Aaarh? Måske kørte han kun nedad bakke jo
LoneRangR skrev:Aaarh? Måske kørte han kun nedad bakke jo
Men OK... Så vil jeg umiddelbart anbefale Pontiac GTO fra 69-70 stykker.
NanoQ skrev:Men OK... Så vil jeg umiddelbart anbefale Pontiac GTO fra 69-70 stykker.
lol den kører 33 meter per liter eller så nod'
Det var naturligvis en Morris 1000 med ekstraudstyr.
Men ser man bort fra en lettere overdreven OP - så er det jo sick at der ikke er sket mere de sidste små 60 år når det kommer til benzinøkonomi - det bilerne kører længere i praksis er satme ikke steget ret meget.
Det koster nu engang det det koster rent energimæssigt at flytte en bil fra a til b.
Man kan lave bilen lettere, mere airodynamisk og give den bedre lejer/tyndere dæk, så den derved yder mindre modstand mod omverdenen, med et mindre energitab som følge, men helt fundamentalt kan man ikke sådan fifle rundt med energi, og den afgørende faktor for en bils energiforbrug er dens vægt. Det koster det det koster. Derfor er der heller ikke sket den store udvikling indenfor forbrændingsmotorer i mange år.
Iznogood skrev:Det koster nu engang det det koster rent energimæssigt at flytte en bil fra a til b.
Man kan lave bilen lettere, mere airodynamisk og give den bedre lejer/tyndere dæk, så den derved yder mindre modstand mod omverdenen, med et mindre energitab som følge, men helt fundamentalt kan man ikke sådan fifle rundt med energi, og den afgørende faktor for en bils energiforbrug er dens vægt. Det koster det det koster. Derfor er der heller ikke sket den store udvikling indenfor forbrændingsmotorer i mange år.
Mjaaah, var der sikkert også en del der sagde, da man opfandt el-radiatoren, inden varmepumpen blev opfundet. Benzinmotoren har jo en del tab af varme, der arbejdes på bremseenergi-opsamling m.m.
Personligt hælder jeg til, at den ufatteligt lave benzinpris gør, at der ganske enkelt ikke er stor nok efterspørgsel, samt at bilkøberne ofte gerne vil have hurtige biler.
Elradiatoren er præcis som forbrændings motoren. Den energi du putter ind i den omdanner den til varme og/eller bevægelse - Hverken mere eller mindre. En varmepumpe trækker energi ud af omgivelserne - f.eks den (relative) varme der er gemt i jorden eller luften omkring os. Derved kan en varmpumpe "producere" mere energi and man putter ind i den - men i virkeligheden stjæler/låner den den energien fra omgivelserne der dermed er blevet (præcis) tilsvarende fattigere på energi.
Det er korrekt at det største energitab fra en forbrændingsmotor er varme. Der er nemlig i sagens natur svært at forbrænde uden at danne varme, men hvis den indre modstand i motoren (lejer stempelringe etc.) reduceres vil der slf være et mindre tab. Den vil altså dermed blive mindre varm. I praksis har disse ting været pænt optimeret i mange år.
Det er fysikkens love vi har at gøre med her og de er helt klare.
Mænden af energi i et lukket system er konstant... Eller som det kan formuleres på det almene plan: There is no such thing as free lunch...
Live skrev:Men ser man bort fra en lettere overdreven OP - så er det jo sick at der ikke er sket mere de sidste små 60 år når det kommer til benzinøkonomi - det bilerne kører længere i praksis er satme ikke steget ret meget.
Selvfølgelig kan de os det, men er nok mange der ikke har interesse i det :
Forbruget justeres mestedelens efter hvilken fejl 40, der sidder bag rattet. Herunder også, om man kan finde ud af at køre med korrekt dæktryk og så videre. ;)
GrimGladGris skrev:Forbruget justeres mestedelens efter hvilken fejl 40, der sidder bag rattet. Herunder også, om man kan finde ud af at køre med korrekt dæktryk og så videre. ;)