Oplevede i dag at automaten ved kassen ikke registrede alle de mønter jeg kastede i. Nu var beløbet kun 1 kr. men det fik mig da til at overveje hvad man skal gøre hvis det er et større beløb næste gang. Det er jo nærmest umuligt at bevise hvor meget man har puttet i maskinen. Så hvis man nu bliver fusket for et større beløb hvad mener PN så at man skal gøre for ikke at skulle betale ekstra?
Betalingsautomat i butik talte ikke alle pengene
Jeg tror jeg muligvis ville begynde kun at betale med dankort så jeg til hver en tid kan være sikker på jeg betaler det korrekte beløb.
(dog ikke, hvis der skal rundes ned.)
SanderM skrev:
Jeg tror jeg muligvis ville begynde kun at betale med dankort så jeg til hver en tid kan være sikker på jeg betaler det korrekte beløb.
(dog ikke, hvis der skal rundes ned.)
Det er selvfølgelig til dels en mulighed. Har dog det problem at jeg arbejder som handicaphjælper og der får jeg penge med når jeg skal købe ind. Så hvis den fusker mig i den funktion kan jeg jo ende med at havne med regningen selv :(
Har forresten lagt mærke til at nogen automater runder forkert af. Har før prøvet at man skal betale 7,75 smider 8 i og så siger maskinen man skal have 0,25 tilbage som den runder op :P
Må indrømme, at jeg vurderer sandsynligheden for, at automaten tæller forkert til at være meget lille...
Dog har jeg oplevet, at automaten ikke kan registrere, hvis man "kaster" enkelte mønter i frem for at "lægge" dem i. Det hænger sammen med at tællehjulet startes ved hjælp af en bevægelsessensor som kan misse enkelte mønter, men helt sikkert registrerer hvis din hånd er i nærheden af "møntkurven".
Man får personalet til at tælle 'kassen' op. Der er flere penge i kassen end der er solgt for -> du får dine penge tilbage.
Totter89 skrev:
Man får personalet til at tælle 'kassen' op. Der er flere penge i kassen end der er solgt for -> du får dine penge tilbage.
Hva'så hvis en anden kunde har fået 2 kroner for meget tilbage, så viser kassebeholdningen jo 1 kr for lidt?
Panter skrev:
Tror en afvejning af beløb og risiko gør at man kan leve med det.
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men det kan være irriterende. Jeg gik selv ned på tanken en aften, tog kun 44kr med i mønter, da jeg kun skulle ha' en pakke cigaretter. Maskinen mente jeg havde betalt forkert, men den flinke ekspedient sagde med det samme, at det var ok. Havde personen nu ikke havde været venlig, og ikke ville give mig mine smøger, var jeg da blevet sur over at skulle hjem igen efter et par kroner.
Jeg har prøvet det et par gange, både i fakta og på Statoil.
Og endnu værrere knægten har prøvet det hvor der var talt mønter op til en is, han kom stor grædende hjem efter en dum knægt ikke kunne sige fuck den 1krone til en 6årig dreng..
sætter de sådan et system op, er de sku nød til at udvise lidt konduite, og ikke bare sige systemet ikke tæller forkert.. Jeg er SIKKER på de fejler.
Jeg siger ikke der ikke kan opstå fejl med Safepay automater, men der er langt større chance for at du har talt forkert da du giver din søn penge til is eller at han har tabt en mønt på vejen, end at maskinen sluger pengene uden at registrere dem.
Når man sætter de her maskiner op er det ikke for at "udvise lidt konduite", men fordi der er nogle fladpandede aber der synes det er en pissegod ide at røve tankstationer for et par tusind kr i udbytte, uden hensyn til de folk som arbejder der.
Totter, Så har jeg misforstået, jeg snakker om mønt tælle maskinerne.
mesterjago, det har du ret i, jeg føler mig dog temmelig sikker, efter jeg netop er begyndt at holde mere øje med hvad jeg fylder i, da jeg fik en fornemmelse af der kom fejl. Men selvfølgelig kan jeg også tage fejl.. Jeg kan bare ikke have en dum knægt der står og siger maskinen ikke kan lave fejl, de penge var talt mange gange, og ja, han kan have tabt en mønt ud af pungen fra den lynede lomme.
er de bange for røvere burde de også være bange for rasende fædre ;-)
edit, om durrminator har fat i noget skal jeg ikke kunne sige, men det er da så også noget af en fejl..
Kunne "Problemet" Ikke nemt løses ved, at man gav ekspedienten pengene og ekspedienten så lagde dem i tællemaskinen. Tællemaskinen skulle jo så selvfølgelig flyttes over på ekspedientens side.
Safepay er begrænset af hvad maskinen kan registrere. Jeg har brugt det i omtrent 3 måneder nu i forbindelse med mit arbejde og har aldrig oplevet at den talte forkert. (Pånær nogle alkoholikere der hårdnakkede mente at de fik en 20er for lidt tilbage for deres bajere).
Der burde ikke forekomme fejl i systemet, men det kan jo ikke modsiges at der må være en meget lille sandsynlighed for at det kan ske.
sådan en maskine er selvfølgelig blevet testet inden brug, hvor der er blevet kørt mønter igennem 1 million gange og en fejl margin højt må være 0.0001 procent vil jeg gætte på.
Samtidigt går jeg ud fra maskinerne løbende bliver kalibreret hvert år eller noget i den stil. Du har mistet en krone fordi du var uheldig eller huskede forkert :)
Enig i hvad i skriver, jeg blev bare fornærmet over at de helt sikkert var mig (og den ene gang min søn) der er dum, for en maskine kan ikke lave fejl..
som side note, det var godt nok spas i går i fakta da en kunde insisterede på han havde fået 50kr (seddel) for meget tilbage.
han ville ikke beholde den, kasse damen ville ikke have den.
da jeg så med et smil foreslog min søn i stedet, så tog kasse damen i mod den, manden grinede og fandt en tier og gav til knægten, med ordene, køb dig en is :-) det var sku sjovt :-)
En vandre historie i vores lokale "biks" i snekkersten går på: En ældre mand står og mangler 13kr. Han havde ikke regnet med at hans varer var steget. Den ældre mand kigger ned af køen som står isnende tavs. Den unge ekspedient hiver sit visa elektron op ad lommen og får betalt de 13kr. Den ældre mand spørger ekspedienten om hans navn, og medarbejderen fortæller ham hvad han hedder.
Tre dage efter skulle knægten eftersigende have fået 13000 indbetalt på sin konto med beskeden "tusinde tak"
grovfil skrev:
Jeg har prøvet det et par gange, både i fakta og på Statoil.
Og endnu værrere knægten har prøvet det hvor der var talt mønter op til en is, han kom stor grædende hjem efter en dum knægt ikke kunne sige fuck den 1krone til en 6årig dreng..
sætter de sådan et system op, er de sku nød til at udvise lidt konduite, og ikke bare sige systemet ikke tæller forkert.. Jeg er SIKKER på de fejler.
Følgende gælder for SafePay som pt bruges i Fakta, Netto og Statoil:
Ekspeditionen kan ikke afsluttes før alle penge er modtaget i maskinen. Så den enkelte ekspedient kan ikke bare sige det er ok der mangler en krone.
Det er det hele systemet bygger på, at der ingen kassedifferencer er, og at ran/røverier fjernes.