Betinget frakendelse af kørekortet

#1| 0

Jeg har haft kørekort i 12 år men har nu fået en betinget frakendelse pga. overtrædelse af hastighedsbegrænsningen.

Derfor skal jeg nu bestå en kontrollerende køreprøve (der indeholder både en teoretisk og en praktisk prøve) for at jeg kan beholde kørekortet. Er der nogen der har erfaringer med hvor svært/let det er at bestå disse prøver når man ikke har haft nogen form for undervisning i lang tid?

Hvis man googler dét, dukker der bl.a. en masse køreskoler op der (ikke overraskende) anbefaler, at man tager et par køretimer, går til et mindre teorikursus og køber den der teoribog. Er det virkelig nødvendigt?
Nogen der har relevante erfaringer?

24-07-2010 12:18 #2| 0

Tag du bare et par køretimer. Du ved jo åbenlyst jo ikke hvordan man opfører sig i trafikken!

Held og lykke med det

24-07-2010 12:25 #3| 0

Paging Clrawe.....

24-07-2010 12:55 #4| 0

Som Moffa... du har godt af at blive rettet lidt af!

24-07-2010 13:04 #5| 0

Stop med at være så fucking hellige.

Mester, det er super nederen, men du er som minimum nødt til at få nogle timer bådw på vejen men også i lokalet. Bogen er lort. Den har været den samme i årevis, jeg vil sende dig min, hvis du skulle være interesseret :P

Med hensyn til sværhedsgraden, så er den det samme som hvis du skulle tage køre som ny bilist. Så der er altså ingen ko på isen, det skal du nok klare.

24-07-2010 13:09 #6| 0

@fissehans

Vi har lige inden for den sidste måned haft flere tilfælde hvor farten har dræbt uskyldige mennesker. Den sidste var vist i Rågeleje forleden. Synes du stadig det er helligt, at nogen mener det er forkert at køre for stærkt?

Bliver nød til at sige det, men du er da et fjols!!!

24-07-2010 13:09 #7| 0

@ timothy

Du kan lige så godt bide i det sure æble med det samme og melde dig til.

Hvis du tænker tilbage på dengang du tog kørekort, så drejer det sig i høj grad om at lære den syntax prøverne består af, og ikke så meget om de konkrete færdselsregler.

Gør dig selv den tjeneste at tage et kursus der er målrettet på generhver/kontrollerende. At skulle følge et ordinært kursus fra A-Z vil være dræbende for de fleste med kørselserfaring.

Mht. de praktiske køretimer så kan de som regel heller ikke undværes. Langt de fleste har tillagt sig en del uvaner som ikke accepteres, og desværre har prøven alt for ofte også indlangt en enkelt speciel finte eller to, som kun de køreprøvesagkyndige og stedets kørelærere finder relevante i forhold til at erhverve kørekort. :-)

Gl, og kør så ordentligt i fremtiden.

24-07-2010 13:16 #8| 0

@Moffa

Du har aldrig nogensinde kørt mere end du må? I så fald til lykken og waow en dufthat.

Jeg må nok desværre sætte mine penge på, at du har kørt 60km/t, hvor du måtte køre 50km/t, ergo må det vi sidder og diskutere alt andet lige være din dobbeltmoral, hvorfor jeg gerne betaler kludene til din glorie.

24-07-2010 13:17 #10| 0
OP

Til alle moralisterne:

164 på mere eller mindre tom motorvej (130 grænse)

24-07-2010 13:17 #9| 0

"Jeg har haft kørekort i 12 år men har nu fået en betinget frakendelse pga. overtrædelse af hastighedsbegrænsningen.

Derfor skal jeg nu bestå en kontrollerende køreprøve (der indeholder både en teoretisk og en praktisk prøve) for at jeg kan beholde kørekortet. 1) Er der nogen der har erfaringer med hvor svært/let det er at bestå disse prøver når man ikke har haft nogen form for undervisning i lang tid?

Hvis man googler dét, dukker der bl.a. en masse køreskoler op der (ikke overraskende) anbefaler, at man tager et par køretimer, går til et mindre teorikursus og køber den der teoribog. 2) Er det virkelig nødvendigt?
3) Nogen der har relevante erfaringer?"

Christ mand, hvor er det bare en epic dum post det der... seriously... Skal man virkelig svare??? ok så...

ad 1) For de fleste er det ret nemt. Men for folk som dig der ikke kan køre bil kan det jo godt være svært. Nu tænker du jo så måske: Jeg kan da godt køre bil. NEJ det kan du ikke. Du har fået frataget dit kørekort = du kan ikke køre bil. Ingen hokus pokus. Sådan er det...

ad 2) For folk som kan køre bil, nej. For dig som har fået taget dit kørekort og dermed per definition ikke kan køre bil er det naturligvis nødvendigt.

ad 3) Relevant erfering: folk som dig der ikke må/kan køre bil skal tage prøven igen og igen og lære at køre bil før de skal lukkes ud i trafikken igen...


damster

ps. du er sikkert en fin fyr irl - men det der er bare en epic snot dum post OP :/

24-07-2010 13:23 #11| 0

@fissehans 1

jeg mener oprigtigt at folk som har din holdning der heller ikke kan køre bil og skal naturligvis tage prøven igen på lige fod de andre der ikke kan køre bil "men som var så UHELDIGE at blive snuppet"

christ muppets


@fissehans 2

Det er jo ikke det det handler om? OP har jo kørt over grænsen - hvis man VED man har lavet en fejl og forhåbentlig har dårlig samvittighed og vil arbejde på at blive bedre, så er det fint nok... Men OP spørgerjo om hvor "NEMT" det er og 'tips' til prøven - og det er helt og aldeles galt... Man fatter bogstaveligt talt ingen ting af, hvad den prøve er til for...


Selvfølgelig har vi alle på tidspunkter kørt lidt for stærkt eller overset en vigepligt osv. fuck det - det handler om at erkende at sine fejl og forsøge at bedre sig...


damster

24-07-2010 13:28 #12| 0
OP

@damster

Jeg må indrømme jeg ikke forstår baggrunden for dit indlæg:

1) Pisser det dig af, at jeg har kørt for stærkt?

2) Synes du det er et sindssygt dumt spørgsmål FORDI du er af den overbevisning, at køreprøven er så nem at alle almindelige billister burde kunne bestå den uden problemer? Hvis du kigger på de andre svar i tråden, er flere folk i hvert fald ikke enige heri. Jeg kan ikke forstå, hvis det skulle være helt oplagt, at det er så nemt for en ganske almindelig billist (ja beklager men det regner jeg altså stadig mig selv for, selvom jeg kørte 164 på motorvejen) at bestå de prøver uden at bruge tid på forberedelse. Hvis dette ikke er en no-brainer, må det da være relativt fornuftigt at overveje chancen for at bestå begge prøver uden at kaste hverken tid eller penge i forberedelse og sætte det i forhold til hvor meget chancen for at bestå begge i første hug øges hvis man vælger at bruge ressourcer på lidt undervisning. Almindelig EV-betragtning?

3) Andre grunde?

24-07-2010 13:31 #13| 0

damster

Jeg ved ikke hvem af os der laver de mest epic lort af en post. Så du mener, at en mand som har sit kørekort kan køre bil, og en der ikke har er clueless per definition.

Det svarer sq til at sige, at hvis du har ben så kan du løbe en marathon. Det er bare snot dumt. Du siger, at manden har kunnet køre bil i 12 år, så en dag ligepludseligt, så kan han ikke længere...

Desuden vil jeg gerne sige, at jeg ikke har sagt god for OP's holdning, men jeg kunne forestille mig han er pænt træt af situationen, hvorfor jeg synes det er direkte ledt af begynde med sin dobbeltmoralskhed, især overfor en der ligger ned.

24-07-2010 13:51 #15| 0

OP:

Jeg har lige taget kørekort til erhvervsmæssigt brug. Og det er også 6 år siden jeg selv tog det almindelig kørekort. Teori prøven er så den samme, dog må man kun have tre fejl i stedet for 5.

Jeg kan stærkt anbefale du bare øver dig i de "online" teoriprøver du kan få, og på cd, til du har 0-1 fejl i prøverne. Og efter teori prøve at du læser teknik bogen til den praktiske del af prøven samt får 1-2 kørelektioner, da der er en masse orientering man har glemt, så burde du bestå. Jeg bestod første gang med begge. Så er du i hvert fald godt dækket ind.

GL

24-07-2010 13:51 #14| 0
OP

@damster

Okay, nu er jeg lidt tættere på at forstå din tankegang.
Men nej, jeg har ikke dårlig samvittighed over at have kørt 164 på en tom motorvej hvor man må køre 130, og det at politiet tilfældigvis så mig gøre det, ændrer ikke på dette.

24-07-2010 13:58 #17| 0

Nu er det jo ikke medlidenhed el.lign. OP spørger til.

Og ganske enkelt, om det kræver teoritimer og praktiske timer, og om nogle der har relevante erfaringer.

At blive taget med 164 km/t på en halvtom motorvej, fortæller intet om hvorvidt man er en god eller dårlig bilist, og om hvor let man har til at generhverve sit kort.

@ OP

Hælder lidt op af toesingers bud, omkring at tage et par praktiske timer, da man som erfaren bilist helt sikkert har fået sig nogle uvaner, som der ikke ses gennem fingre med ved en køreprøve, kigge sig over skuldrene ved hvert vognbaneskift, lukke af for cyklister ved højresving, korrekt placering i rundkørsler osv.
(ting som vigepligter og parrelelparkering skulle der forhåbentlig ikke være problemer med )

Hvorvidt det kræver teoritimer, må jeg melde pas....føler du selv du vil kunne bestå teoriprøven nu og her ?

24-07-2010 13:58 #16| 0

Jeg har netop fået mit kørekort, men kan nok ikke give de store råd udover jeg tror det er vigtigt at du får nogle køretimer. Grunden er, som toesinger siger at det handler ikke så meget om at kunne køre faktisk, da du til prøven formentlig kommer til at køre tricky steder som du aldrig kommer til at køre igen.

Jeg har den teoribog hvis du vil have den, men synes det er bedre bare at gå i krig med de online teoriprøver der findes. Som fissehans siger er den ikke særlig up to date.

GL med det.

24-07-2010 14:04 #18| 0

Jeg gik ret nonchelant op til den kontrollerende teoriprøve efter at have kigget lidt på det en eftermiddag... Og måtte pænt aflevere kørekortet efter prøven :(. Det er mere tricky end forventet, imo.

I øvrigt et par folk, der læner sig godt op af min ignore-knap i den tråd her....

24-07-2010 14:09 #19| 0
OP

@Asger_b

Okay. Det vil sige at hvis man failer en af prøverne i første forsøg, så tager de kortet og giver det først tilbage når man består?

24-07-2010 14:20 #20| 0

Hey hvor belønnes man for at dumpe?! Ej please er der sådanne steder, vil bare være tjotalt sejt man..

Du skal igennem hele banditten igen og klare det, for ellers er du sku ikke egnet til noget som helst, så kan du anskaffe dig en cykel istedet, og prøve lykken an som cyklist ;)

24-07-2010 14:38 #21| 0

@ timothy

Asger_b har helt ret, de låner det lille stykke pap indtil du har bestået både teori og praktik. Og der kan godt være en god del ventetid på prøver.

En ting du også skal overveje er, at hvis du har kørekort til Mc eller andet, ryger dette hvis du ikke består i 3. forsøg.

Det kan let blive dyrt at limpe ind til prøven i håb om at ramme. :-)

24-07-2010 15:20 #22| 0

hold kæft hvor er mange af jer dog bare pisse latterlige at høre på. 164 km/t på en halv tom motorvej med 130 grænse? Det er fandme standard, lovligt eller ikke ulovligt. I er da nogle klaphatte at høre på. Kig ordentligt på jeres speedometer næste gang, 99% af jer overholder ikke altid fartgrænsen alligevel.

24-07-2010 15:25 #23| 0

@mrcharming

Der har næppe været en grænse på 130, da først en overskridelse på 30% = 169 ville give en frakendelse/klip i kortet så vidt jeg husker.

24-07-2010 15:30 #24| 0

jeg holder mig normalt nogenlunde indenfor fartgrænserne men har sgu også prøvet at køre 160 på en halvtom motorvej og tror at 90% af alle billister på et tidspunkt har overtrådt hastighedsgrænsen nok til en betinget frakendelsee.

Men helighed længe leve!

24-07-2010 15:33 #25| 0

Man ved man leger med ilden, så skal ingen sku da tude bagefter , om det så blev mig, dig, os, vi, allesammen, så ved vi forhelvede vi har begået en fejl og sådan er det bare.

Afhænger det så af held og derfor skal vi være hellige nu fordi det ikke er os= NEJ

Det afhænger af at alle fyre generelt har adreanalin i blodet hovedsageligt, samt dumme til at prøve grænser af på vejene herhjemme

24-07-2010 15:34 #26| 0

Razga: alt over 160 giver betinget frakendelse. De kalder den "højfartsreglen" og er i mine øjne dybt stupid.

Tim: yep, korrekt. Og det tager lidt tid med de forskellige prøver, så ret irriterende!

24-07-2010 15:53 #27| 0
OP

@Erbs

Dit indlæg giver ingen mening:
1) Jeg tuder bestemt ikke, jeg prøver bare at løse den situation der er opstået nemmest muligt.
2)Du skriver "så ved vi forhelvede vi har begået en fejl og sådan er det bare".
At være klar over at man har begået en fejl har intet at gøre med at sætte sig ind i hvor lidt eller meget der skal til for at genoprette "status quo".

24-07-2010 16:10 #28| 0

@OP
Har selv været møllen igennem.
På nettet kan tage nogle prøver for et beskedent beløb.
Prøv evt. en gratis en her www.teoriundervisning.dk/
Jeg terpede dem igennem til jeg havde 1-2 fejl og bestod med 0 fejl.
Den rigtige prøve var en del nemmere end dem på nettet.

Tog kontakt til en kørelærer vi tog en enkelt tur hvor jeg fik rettet lidt på det tekniske så som at huske at orientere sig ordenligt i spejlet osv.
Han mente ikke jeg fik brug for flere timer inden kørerprøve. Der var en 3-4 ugers vente tid. Ingen problemer ved selve køreprøven.

Jeg har selv nu udstået mine 3 års betinget og kører ikke længere for stærkt.
Håber det samme sker for dig.
Held og lykke.

24-07-2010 16:28 #29| 0
OP

Takker for allerede flere gode råd og informationer.

24-07-2010 18:47 #30| 0

Mrcharming lever op til sit navn og er samtidig ret sej!!

24-07-2010 18:52 #31| 0
norcalcyclingnews.com/words/wp-content/uploads/2010/03/speedkills225.jpg
24-07-2010 20:49 #32| 0

Hey...

Vil anbefale dig som andre at tage nogle timer.
Jeg tog kørekort for 14år siden. Har en pap søn der lige har taget kort, og i den sammenhæng har han haft et par cd'er med hjemme med prøver. Det bedste resultat jeg har fået er 9 fejl.. Jeg kører like 70.000km årligt. Kan godt køre for stærkt. Men mener da selv jeg har styr på teorien.. Men når man ser et billede og skal vurdere hvad man skal være opmærksom på. Eller ekstra opmærksom på. Og man så pludseligt skal sige ja til at man skal være opmærksom på en cyklist som ikke er der. Så kan man sku hurtigt ryge på røven i teori...

Og til praktisk. Vil jeg tro at det med at huske at kigge sig nok over skulderen og holder rigtigt på rattet osv. Også kunne være rart at få husket op på.. Så jeg ville tage de specifikke kurser for generhvervelse bare for en sikkerheds skyld. Sku surt at skulle starte helt forfra.

GL med det :)

24-07-2010 22:55 #33| 0

Så vidt jeg husker er det MEGET vigtigt at man kigger sig over skulderen ved sving. Først før man blinker, og efterfølgende før man drejer. Man skal derfor kigge sig over skulderen 2 gange, før man overhovedet drejer. Det gælder alle steder hvor du skal dreje / orientere dig.
Som min kørelærer sagde: "Man kan sgu snart ligeså godt bakke rundt til køreprøven, da man bruger mere tid på at kigge bagud". Som erfaren bilist tilegner man sig nogle vaner - blandt andet brug af spejle 95% af de gange man laver et sving. Hvordan man holder på rattet osv.

Desuden skal du til køreprøven vide lidt om bilen. F.eks. hvordan man tjekker om bilen har nok olie. Hvordan man tjekker om bremsen virker (pumper bremsen, indtil den bliver hård) osv. Alle sådan nogle ting er måske en god idé at få læst lidt op på. Ting som man i hverdagen ser som overflødige, men som til en køreprøve kan betyde grænsen mellem at bestå og dumpe.

Held og lykke med generhvervelsen...

25-07-2010 00:30 #34| 0

Hmm.. tvivler stærkt på parallelparkering er noget man skal kunne..
Har aldrig hørt om nogen der er blevet udsat for det til en køreprøve!

Hvis jeg tager fejl, og det er et krav for at få kørekort.. Skal 99% af kvinderne og +50% af mændene i danmark sgu til et kursus i det!!! :)

At en 3punkts-vending så er med, har undret mig siden jeg tog mit, da det ikke har meget med køreegenskaber at gøre..

@op
Som erfaren billist skulle det være ligetil..
Har ikke selv mistet kortet, men det har næsten hele min vennekreds.. og de siger man bare skal huske at være fokuseret.. du ved jo det hele, du skal bare huske at gøre det...

25-07-2010 00:33 #35| 0

@AB

Jeg synes nu 160-reglen er meget fin. Den stopper i hvert fald mig fra at køre meget for stærkt -- men det er selvfølgelig lidt træls når man har en bil der går over 160 km/t i 3. gear...

Jeg får i stedet dækket mit fartbehov på trackdays, kørekurser og ture til Tyskland (verdens smukkeste vejskilt: en.wikipedia.org/wiki/File:Zeichen_282.svg) :)

Jørn

25-07-2010 02:00 #36| 0

Tillad mig lige skære igennem, for det det er egentlig ikke så svært, da der er visse krav til bilen man skal aflægge prøven i:
"Køretøjet skal være godkendt til øvelseskørsel" (Skolevogn)

Det er stort set kun kørelærere der har sådanne, og jeg tror ikke man lige kan låne deres skolevogne uden lige at få noget undervisning.


@Sllmon
Mange kørelærere overdriver det med hoveddrejningen.
Næste gang I kører og bliver overhalet, så prøv at lægge mærke til, at når den overhalende bil forsvinder i spejlet, kan I næsten altid se den ud af "sideøjnene".
Man drejer hovedet for at sikre sig, at man ikke har noget liggende i den blinde vinkel.
Og til køreundervisning/-prøve overdriver man det, for at markere at man husker at orientere sig inden man foretager en manøvre

@
Selvfølgelig skal man kunne parallelparkere! I nogle områder er det stort set eneste mulighed man har.
Og den sagkyndige skal - stikprøvevis - tilsikre, at man har lært det, der står i Undervisningsplanen. Der står bl.a.:
2.10 Parkering i båse
Hovedmål
Eleven skal lære at parkere i forskellige parkeringsbåse samt ved baglæns indkørsel til vej-kant.
Delmål
2.10.1 Forlæns og baglæns parkering
Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:
− Parkere ved forlæns og baglæns indkørsel i markeret parkeringsbås (ca. 7 x 2,5 m), vin-kelret på kørselsretningen. Bilen skal være placeret nogenlunde midt i båsen.
− Parkere ved baglæns indkørsel til vejkant i markeret “parkeringslomme” (ca. 8 x 2 m). Højre hjulpar må højst være 30 cm fra vejkanten. (Kaldet "baglæns parallelparkering")
Øvelserne skal gennemføres både ved orientering gennem for/bag- og sideruder alene og ved brug af spejle i kombination med hoveddrejning.


@Alle
Det er slet ikke nogen dum idé lige at få noget undervisning. Specielt hvis det er 12 år siden man har fået kørekort. Der kan jo være kommet en masse nye regler man skal kunne.
Hvor mange vidste f.eks. at man GERNE må parkere ud for en brandhane? (Blev ændret for 35-40 år siden).

Redigeret af Bridgeking d. 01-07-2023 19:10
25-07-2010 02:00 #37| 0

Da jeg tog kort, valgte jeg at dumpe min teori-prøve i sidste spørgsmål (havde ikke haft teori i et halvt år, da jeg begyndte at prioritere 3.g lidt højere). Jeg søgte på google og fik en betalingsside frem, hvor man kunne tage et utal af teoriprøver, hvor de også spyttede forklaringen ud. Jeg strøg igennem teoriprøve nr. 2 med 0 fejl

Generelt er det udenadslære nu til dags.. man skal være "opmærksom på vejens forløb" ved sving, sideveje osv osv osv., og hvis man får alle de der små huskeregler ind på rygraden, så tager man den ret let.

25-07-2010 03:08 #38| 0

Thyssen

Over 160/kmt i 3. gear?? Kører du en porsche eller sådan noget :D?

25-07-2010 03:11 #39| 0

@hamster
Shit du er da helt blank... Smut pommes.

At påstå, at manden ikke kan køre bil, pga. af en betinget frakendelse, er helt i skoven.

25-07-2010 03:38 #40| 0

Jeg blev bedt om at parallelparkere til min koereproeve. Baade i DK og i USA. Generelt var koereproeven i DK noget mere omfattende skal siges.. :)

25-07-2010 03:40 #41| 0

Jeg har haft kortet i 5 år må det efterhånden være og jeg blev bedt om at paralelparkere. Så det sker skam :-)

25-07-2010 03:57 #42| 0

Kan også krydre den med, at jeg blev bedt om at parallelparkere, da jeg var til køreprøve i midten af '09. De gør alt for at få dig til at dumpe. Mwaha.

25-07-2010 04:10 #43| 0

Er det overhovedet farligere at køre 164 på en tom motorvej end at køre almindelig landevejskørsel?

anyway, gl.

25-07-2010 12:05 #44| 0

@PaulaL3

Næppe, men sådan er reglerne desværre ikke skruet sammen.

I Tyskland findes der faktisk strækninger hvor der er 120 km/t fartbegrænsning i dagstimerne, men fri fart om aften/natten. En variant af dette kunne være brugbart i Danmark på visse dele af motorvejsnettet.

Jørn

25-07-2010 12:12 #45| 0

Jeg tog i øvrigt MC kørekort for 3 år siden og en gennemsnitlig intelligent dansker skal nok hurtigt lære teori og korrekt kørsel med orientering. Men som toesinger nævner så har teori-prøverne en speciel syntax som man er nødt til at lære, men selve svarene er ret simple når man er erfaren bilist.

Jørn

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar