Så finder man en lille video på EB.dk
ekstrabladet.tv/nyheder/article1090735.ece
Og jeg kan ikke så meget andet end at, journalisten viser præcis hvad det er jeg hader ved DK bilkørsel, folk der ligger og donker rundt i midt eller venstrebane.
Og jeg kan faktisk godt forstå hende der overhaler ham inden om,
jeg ville gøre præcis det samme, bare hurtigere :-)
hvad fanden laver han der er 150meter op til den næste bil der trækker ud foran ham og stadig vil han ud i venstre spor.
Jeg syntes at folk der ikke trækker til højre insta når der bliver frit,
skal bare blive hjemme.
Og har også et problem med folk der ikke blinker og trækker ud 50 meter før man er forbi dem.
Hvis i kører 110kmt så bliv til højre hvis ikke i skal overhale og når i så overhaler så må man godt træde på luften og kører 130 kmt, det er helt lovligt.
Har lige kørt på motorvej, så er stadig lidt hidsig LOL
Men hvad syntes i er problemet i DK trafik, og hvordan kører i.
Bil kørsel i DK WTF sker der.
lol dødsstraf ftw for at køre dårligt :)
PS,... Jeg har lige fået mit kørekort. Jeg ved ikke hvordan jeg bar mig ad, for jeg kan virkelig ikke køre bil. Det var et rent held jeg skulle ud på landet og køre, derudeover slap jeg for trepunktsvending og parallel-parkering. Tror gerne på der er langt flere donks end mig i trafikken, og det er egentlig lidt sørgeligt at det ikke kræver mere.
Der er desværre for mange som dig Acekasper (intet personligt)
Køreskolerne lærer ikke folk at køre bil og skummer bare fløden $ mæssigt , efter min mening burde hele køreskolekonceptet genudtænkes.
Derudover..hvad sker der for den stigende tendens til at hamre over for rødt..jeg er en ganske habil bilist efter bla at have været bilbud i min ungdom og jeg og kæresten har været ved at blive torpederet 2 gange i år pga bilister med blød hat eller ungdom..
noget må gøres imo.
For det første så skal alle bilister over ~ 65 år have taget kortet instant!!
Det er vanvid at have sådan nogen 90 graders sædeindstillende demens aldrene personer, lovligt kan fører noget der har mere end 2 hjul!! selvf med mindre det er en el scooter der kan skyde en topfart af 3-4 km/t, så kan det gå an!
Men ja, du er helt spot on tourneyErnie! Kan ikke siges mere præcis!!
SiFFer
@Ih8twos
Delvist enig, men kan da ikke lade være med at blive ked af OP/Nurse's posts. Ophidselse i trafikken fører ikke til andet end mere vold, og flere døde. Lad politiet/myndighederne om at fortælle folk at de kører dårligt, og hold fokus på jeres egen kørsel. Self. skal man da kunne dytte af folk, og give et flash af det lange lys i tide og utide, men at overhale indenom til fare for alle andre "uskyldige" trafikanter, er hul i hovedet.
Stress af folkens, og lad roadrage være et amerikansk pøbel fenomen, og ha' lidt overskud til at gi plads til de mere urutinerede i trafikken...De lærer det sgu nokk de fleste. Om lovgivningen skal laves om mht til krav for kørekortet kan sagtens være, men indtil videre har disse folk jo lov til at køre.
Det virker sgu lidt som om mange folk lige skal afreagere på vej hjem fra arbejdet, og føler at fordi de gemmer sig i deres lukkede bil, kan de opføre sig som det passer dem, på trods af de befinder sig på et offentligt sted. Sjovt som 9/10 af disse aggressive bilister ikke havde ydret et ord, havde de ikke haft en bil at komme væk i :)
GA
Man ved ikke helt om man skal le eller græde.
Man har læst om folk der har gjort tåbelige ting i trafikken og lagt det ud på youtube, og derefter fået en bøde, eller mistet kortet.
jeg håber det også sker for denne journalist.
Så vi engang for alle kan få gjort det klart for alle, at i Danmark har man pligt til at holde til højre.
At det ikke er iorden at "køre med de reglementerede 110 km`t" i venstre spor når højre spor er tomt.
Hertil kommer at artiklen er så upassende som den overhoved kan være, få dage efter en kvinde er blevet dræbt efter trafik chikane situation så ligge sig ud i venstrespor med 110 med et tomt højrespor, for at prøve at lokke/tvinge folk til at overhale inden om, det er da vanvittigt.
"Hvis i kører 110kmt så bliv til venstre, hvis ikke i skal overhale og når i så overhaler så må man godt træde på luften og kører 130 kmt, det er helt lovligt."
Så er det da derfor det går galt....
Og så er der jo også idioterne der omgående lægger sig helt op i forankørendes kofanger, og flasher vildt med lygterne, såsnart han mener at der er flere centimeter i overskud mellem de to lastbiler i højre bane.....
Der er ikke noget bedre end at se dem vinket ind til siden af en motorcykelbetjent lidt længere fremme.....
Makes my day :-)
@Lone
Grov beskyldning!..
Men nu ved jeg ingenting om hvor meget du er på de danske veje, men personligt kører jeg utrolig mange kilometer om året! Og er af den opfattelse at utroligt mange ældre ikke burde have lov at færdes i traffiken. De er involveret og skyld i utrolig mange ulykker af både store og den små slags. Bare se på den "opblomstrende" spøgelse billisme, der tror jeg en stor del af det skyldes ældre i trafikken.
Om så mit første indlæg for stærkt overdrevent, er op til dig!.. Men tror de fleste ved hvilken personer jeg taler om i trafikken!
SiFFer
nu hvor vi mange steder har tre spor på motorvejen,
syntes jeg godt at man kunne lave det yderste spor om til min 130kmt og max 150kmt.
De biler vi kører rundt i i dag, er jo lige ved at gå i stå ved 110kmt,
hvis man køre lidt stor bil falder man sku i søvn ved 110kmt,
Synes dog ikke journalisten skal pudse sin glorie for meget. Den sidste scene da han trækker ud for at flette den anden ind så er det tydeligt at "indfletteren" kører hurtigere end journalisten og derfor skal han blot blive i sin bane eller blot slippe speederen let og så lad Volvoen komme forbi bagfra. At rykke ud der er jo også en provokation til at få Volvoen til at overhale indenom.
@SiFFer
Må desværre gi LoneRangR medhold i kritikken af dit 16:54 indlæg. Mht til hans egen kommentar, står den naturligvis for egen regning. At du så samtig billigere OPs indlæg mht til at f.eks overhale indenom, kan jeg kun ryste på hovedet af.
OP mm.
Virker som om i tager trafikbilledet en smule personligt, og fordi i engang på jeres mange kilometer har mødt en stiv olding, kan i da vel ikke seriøst mene at folk på 65 ikke må køre i trafikken, på trods af de opfylder alle krav?
Mht til hastigheds regulering til +150km/t, har massevis af undersøgelser og forsøg verden over vist at dette vil medføre en stigning i motorvejs relaterede trafikdrab. Er det hensigtsmæssigt?
GA
Hov, hov, SIFFer - min gamle farfar på 85 kører sgu klasse, selvom han pillede kortet på en tid, hvor det eneste han skulle passse på var sporvognen, der listede sig forbi et par gange om dagen!
Men ja, mange danskere kører skanda, og det sgu tit en DK-klovn, der fucker op og laver et super snedigt vognbaneskift når man kører syd på...
@ Siffer
Jeg befinder mig ikke så lidt på de danske veje, og er ikke et sekundt i tvivl om at en ret stor del 65-årige er langt mere habile billister, end diverse briantyper der tror de ejer hele verden....
Kørte fra Århus til KBH igår, aldrig har jeg set så mange hjernedøde spassere, og det blev værre da jeg ramt fyn og sjælland...
3!!!! Tre gange er jeg ved at blive kørt af vejen hvor en fra højre vejbane trækker ud i mig uden at blinke hvor jeg mere eller mindre må lave katestrofe opbremsning!! Folk kan da FFS tjekke om der er nogle tæt på eller blinke inden de trækker ud... Udover det sætter det mig os på mega tilt når en lastbil skal overhale en anden og det tager 5 min og de blocker hele lortet!!
ARGH!!!
@Go around!
Den med at overhale ind om havde jeg dog ikke set!.. Som selvf er galmatirske at gøre!!
Men der er et ~ = ca tegn foran 65.. Så om folk er 65 eller 85 er egentlig ligegyldigt, hvis de kan køre bil.. Holde mig bare til det faktum at mange ældre, er usandsynligt farlige i trafikken for dem selv og ikke mindst andre trafikkanter.. Men er også klar over det stadig er et flere tal af unge der burde have tages der kørekort straks.
R selv stadig forundret over hvorfor der ikke laves en Motorcykel lov til biler, altså max 34 hk for motorcykler ind du er gammel nok, r det ikke 22 år?
Så unge nye trafikkanter ikke måtte eje et køretøj med max ~ 75 hk, f.eks.!
Den danske trafikmoral er gennerelt bundrådden, og det uanset alder... Vi kunne lære meget af for eksempel svenskerne og nordmændede, som jeg nærmest finder eksemplariske ude i trafikken.
Et godt ekesempel ef som AKP nævner lastbilerne. Er der en der overhaler længere fremme på E6'eren, bare fordi han kan køre 1 km mere i timen end ham foran, er det en dansker i noget der ligener 95% af tilfældene.....
@SiFFer
Kig en gang på denne statistik fra sidste år, og fortæl mig hvem der IKKE skulle ha lov til at køre på vejene ;)
Der er taget et 100K udsnit i hver befolkningsgruppe, så det drejer sig altså ikke om at der generelt færdes flere unge på vejene, og de derfor ssv må være indblandet i flere uheld. Det er en % beregning på hvem der screwer op generelt.
Billedet viser dog implicerede, og tager ikke stilling til skylds spørgsmål, men læser man lidt på dansk statistiks hjemmesider, giver det alligevel et tydeligt billede af virkeligheden.
Sad but true....Dog kan man da glædes over at DK stadig ligger rigtig godt i overall trafikdræbte, sammenlignet med resten af Europa/verden.
GA
Edit : PS den go'e gamle om hvor elendigt kvinder kører, er måske en tilnærmelse, da de i hvertfald ikke er indblandet i nær så mange uheld som mænd.
go around,
Uheld pr km kørt ville give et meget bedre billede. Tør godt vædde på mænd generelt kører flere km end kvinder og 20-24 årige kører flere end 65+ årige.
edit: men mænd 18-24 år er obv stadig overrepræsenterede.
@Lonerangr
Du har helt ret med hensyn til de svenske bilister, har aldrig kørt bil i norge så det ved jeg ikke noget om. Men jeg ved at i Sverige kører de sku godt bil,
det er faktisk helt vildt så stor forskel der er.
Nordmænd er ret specielle. Det går ikke særlig stærkt på landevejene, men jeg er overrasket over hvor vakse de er i bytrafikken. Ikke noget nøl der.
Oslo er helt vild. Man har ikke en chamce, med mindre man hægter sig på en nordmand, og bare følger med. Ikke noget hassarderet, men hurtigt ud af starthullerne, i for eksempel rundkørsler og lyskryds.
"Men jeg ved at i Sverige kører de sku godt bil"
Der skete 201 uheld pr 100.000 indb. i S, til sammenligning med præcis 100 i DK. Udfaldet er dog marginalt til Sveriges fordel hvad angår dødsfald. Her ligger de med 4.9 dræbte, kontra DK's 5.6 pr 100.000 indb.
Måske er det svært at tolke alle statistikkerne korrekt, men jeg vil vove at påstå at svenske billister IKKE kører bedre end danske. Det man måske forveksler det med er når man selv kører i Sverige i f.eks ekstreme forhold, sne etc. Her vil lokalkendskab mm. selvfølgelig spille en markant rolle. Fandtes der stats for trafikdrab i snevejr, tror jeg DK og måske GB ligger skidt til.
GA
Fuck de køre virkelig som de har trukket deres kørekort i en automat!!!! Jeg hader at køre på motorvej her hjemme i danmark da folk virkelig bare ikke ved hvordan man køre motorvej!!! Nej man behøver ikke at overhale bare fordi ham foran dig køre 2 km langsommer ind dig! og hvis du overhaler så forfanden kør til i stedet for at bruge 10 min på en overhaling .
Enig med GoAround her.
Jeg ser langt flere farlige situationer på vejen på grund af folk der tydeligt hidser sig op over f.eks. en der ikke lige trækker ind hurtigt nok, end på grund af dem der ikke trækker ind.
Derfor skal folk da stadig lære at trække ind, og jeg vipper da også med lygterne hvis de ikke flytter sig indenfor rimelig tid. Men unge hidsige billister i gulpladebiler PISSER mig af dagligt. Der bliver kørt over for rødt, overhalet indenom, kørt 1m bag forankørende osv. osv....
Og nej, det er ikke kun unge i gulpladebiler.... men syns bare det er det typiske billede.
Træk ind !!!!!
Jo ik for sjovt at udtrykket "se til venstre, dér er en svensker" er den rene sandhed :-)
Kan han ikke bare lukke røven, den regelrytter !
Forstår ikk hvorfor folk gider bruge tid på det.
Fordi det er nødvendigt jeversan....
Lige så længe der findes folk der føler sig ophøjede over loven, som tilsýneladende dig, så er det tvingende nødvendigt....
Nogen her der husker TV2 dok om unges dødskørsel??? Fuck, for en flok fladpandede idioter.....
@lonerangr
Ja husker det godt fuck nogen tosser, kan desværre ikke finde det på nettet
Det kan stadig ses på TV2 Sputnik, eller
www.google.dk/search?hl=da&q=tv2+dok+d%C3%B8dsk%C3%B8rsel&meta=
@ KP
Med hensyn til lastbilerne ruller man lige soltaget ned og markere efter en elefantoverhaling, det tager toppen af min agressioner.
Synes der skulle indføres en regel om at piger skulle have dobbelt op i køretimer lovpligtigt for at de kan få kørekort.
"syntes jeg godt at man kunne lave det yderste spor om til min 130kmt og max 150kmt."
Når folk taler om minimumshastighed i trafikken, får jeg lyst til at slå MEGET hårdt med en kølle.
Der burde indføres periodiske køreprøver således at folk var tvungne til at holde sig opdaterede i hvolke love og regler, der gælder i trafikken.
Det er da sygt at der skal dø mere end 300 i trafikken hvert år. Ikke alle dødsfald kan undgås, men mange af dem kan.
Ps. Hvorfor er der så mange der tror det er forbudt at parkere ud for en brandhane??
@clrawe
Fordi det er forbudt hvis brandhanen peger ud mod vejen.
"Når folk taler om minimumshastighed i trafikken, får jeg lyst til at slå MEGET hårdt med en kølle"
Hvad fanden snakker du om, man har da idag minimum hastighed nogen steder.
Og hvorfor er det et problem?
Eller kan du godt lide at cruise med 23kmt på motorvejen.
"Fordi det er forbudt hvis brandhanen peger ud mod vejen."
nu er der maaske regionale forskelle osv. men i aarhus er det ikke forbudt at parkere foran en brandhane.
@tourneyErnie
"Fordi det er forbudt hvis brandhanen peger ud mod vejen."
NEJ!!! Det er ikke forbudt. I givet fald ville det stå i Færdselsloven!
Jeg skal i hvertfald ikke risikere noget ved at parkere foran en brandhane:
ssbraccia.myncblogs.com/files/2008/04/car-fire-hose.png
@ clrawe
Ok jeg må æde min ord omkring parkering foran brandhane.
Men du har stadig ikke svaret på resten af min post.
som jeg ser det er det ikke nødvendigvis danskernes bilvaner, men mere motorvejs systemet den er gal med.
Der er næsten altid 2 kørebaner. I den inderste ligger folk der kører 80, i den yderste ligger fart djævlener som konsekvent kører 120-145 uafhængig af om fart grænsen er 110 eller 130.
Det medfører at hvis man har lyst til at køre et stille og roligt trip med 110 som udgangspunkt uden al for mange vognbaneskift - ja dette kan ikke lade sig gøre. Men bliver med andre ord tvunget til at zigzagge hele tiden - og det skaber selv en række farlige situationer hvor vi tit kommer til at se dumme ud.
ps. det burde da være såen man kunne køre 115 ved hastigheds grænse på 110 i den yderste uden at skulle holde ind ?
Interessant diskussion.
Uanset hvilke grunde der er til, at der sker ulykker og hvilke aldersgrupper der oftest er involveret, er der højrekørsel i dette land uanset hvor hurtigt man kører. Vil man ikke ligge og zigzagge (som nogen åbenbart ikke gider...), må man sgu blive hjemme istedet.
Tag en tur til Tyskland eller Sverige, her kan man kende de danske bilister på lang afstand. Bare kig i venstre side af vejen :-)
"Hvis i kører 110kmt så bliv til højre hvis ikke i skal overhale og når i så overhaler så må man godt træde på luften og kører 130 kmt, det er helt lovligt."
Tror det er blevet sagt, men nej det er ikke lovligt. Hastighedsgrænser ændres ikke fordi man overhaler.
Derudover er jeg enig med flokken der siger at det er aggresivitet der dræber langt mere end noget andet.
Prøv at regne lidt på hvor meget i reelt sparer af tid ved at køre / prøve at køre 130 i stedet for 110 km/t: 11 minutter per kørt time HVIS man kan holde en gennemsnitsfat på 130 km/t.
Problemet går altså begge veje på motorvejen.
Folk i yderbanen kører med ZERO hensynstagen til undermenneskerne i inderbanen.
Man lukker aldrig ud, hvis en er blevet fanget bag en lastbil, og man er fuldstændig ligeglad med, om ens overhaling varer 10 min til ulempe for indermanden, der uvægerligt til sidst må bremse op, når en langsom bil/lastbil indhentes.
Det medfører så, at nogle selv vil bestemme, hvornår de vil overhales.
§15 stk. 1: § 15. "Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt"
Journalisten er obv en donk, der ikke har fattet hvordan man smartest lader trafikken gå smooth på en motorvej. Han TROR, han har loven på sin side.... Dog er hans indledende kørsel et brud på §15 stk 1. Uheldigvis er han ikke den eneste, der prøver at øve selvjustits på andres adfærd i trafikken.
Derudover så tager man jo sine egne forholdsregler... For det første, skal man passere biler langsomt på motorvejen. SPECIELT skal man holde øje med ældre store volvo'er og mercere, da de ofte vil indeholde en ældre mand... Og af en eller anden syg årsag, rykker han altså ud i overhalingssporet UDEN skelen til, hvor hurtigt man kommer bagfra.
En lille tuttenuttebil er også et faresignal.. Peugeot 207 med stålfælge i en pastelfarve - caution, vi har ssv. en kvindelig fører, der ikke lige følger med, men i stedet filer negle etc.
En Berlingo bør også lige sætte alarmen igang. Enten har vi at gøre med en nit til en rugbrød/leverpostejsfar, der ikke er så farlig på en motorvej, hvor han giver plads til andre (til gengæld en ren dødsfælde på en landevej), ELLER en semi karrieremor, der er kæmpe indebrændt over 3 unger på bagsædet, og nu SKAL HUN KRAFTEDDEME LÆRE FOLK MAN KUN KØRER 110 PÅ MOTORVEJEN.
Hvad skal man så ikke passe på?
Firmabiler... Dvs. hatchback Ford Mondeo'er, Passat'er, etc etc.. Det er professionelle kørere, og de kender dynamikken, og har lagt egoet fra sig. Derudover.. Alfa Romeo'er. Det er yderst sjældent, man finder en Alfa-ejer, der ikke er naturligt årvågen i trafikken, følger den og giver/tager plads som han skal... En lille undtagelse er et eller andet tøsebarn i 147'eren, men det er simpelthen fordi hun ikke evner det.
- AB
@AB
Helt korrekt...jeg mener der er del spørgsmål omkring "tuttenuttebiler" til de nye køreprøver :P
Spøg til side, så er fokus er efterhånden flyttet fra at transportere dig selv samt bil, passagerer og evt fragt, fra et sted til et andet, til i dag at handle om at fiddle med anlæget, ryge tobak, spise frokost, lægge makeup og god knows what...At føre bilen har sekundær prioritet !!?
Ud i overhalingsbanen med en BigMc i hånden, og mobilen på skulderen. Det værste jeg har set var en gut jeg overhalede på Lyngbyvejen....han sad og læste Børsen ! Avisen var fint bredt ud på rattet, og han tittede lige over til mig og smilede. Han kørte sjovt nok helt fint, og havde jeg ikke af ren nysgerrighed kigget over på ham, havde jeg aldrig opdaget det.
Bottom line...hope for the best, but expect the worst.
GA
Er det ikke lidt hyklerisk at gå så meget op i §15, hvis man højt og flot skider på §41 og §42?
@cbh79: Det er en total misforståelse af pointen, som i øvrigt understreges i formuleringen :"man smartest lader trafikken gå smooth på en motorvej"
@AB
Tror nu snarere cbh79' kommentar var møntet på op med flere, da der her tydeligt advokeres for at skide på almene færdselsregler og trafiksikkerhed så snart nogen ikke trækker ind?
Er i øvrigt helt enig cbh79.
GA
Er helt enig med bjoernen og cbh79.
Min erfaring er at folk der kommer op i det røde felt over folk der ikke holder til højre ofte selv kører for stærkt og holder for lidt afstand hvilket jo er et klart større problem end ikke at holde tilstrækkeligt til højre.
Men det er gælder selvfølgelig ikke de hidsige PN-ere i denne tråd vel? ;-)
Morten
PS: når jeg selv bliver overhalet inden om i motorvejskøen om morgenen fordi jeg begår den dødssynd ikke at kliste til de foranliggendes kofangere er det sgu oftest mr. Audi/BMW/Mercedes der stirrer olmt på mig.
Nogen der ved hvad grænsen er for hvor langsomt man må køre på motorvejen og evt. har et link til det??+
Har prøvet google men kan kun finde grænsen for hvor hurtigt man må køre :s
Grænse er 45 km/t.
Har ikke noget link, men er 99% sikker.
Af samme årsag er en EU knallert forbudt på motorvejen.
@Morten
Mener der er en regel der siger at man i køkørsel IKKE må skifte vognbane, så ham der overhaler dig indenom gør vel ikke noget ulovligt i den situation.
Ret mig hvis jeg tager fejl
@Panther
Den fatter jeg ikke. Hvis man IKKE må skifte vognbane hvorfor dælen er det så IKKE ulovligt at overhale indenom?
Self er det ulovligt at overale indenom, for folk der altså kommer i yderbanen til at starte med. Det panther sikkert mener er hvis man sidder i kø, og inderste bane af en eller anden grund kører hurtigere end yderbanen, må man gerne passere. Det kræver self at flowet i yderbanen ikke er over 110 ofc. Kunne f.eks være hvis den yderste vognbane er lukket pga vejarbejde, og folk er begyndt at slowe ned. Her skal inderbane billister self ikke holde sig bag yderbanerne.
GA
PS : LBK nr 712 af 02/08/2001 (Gældende)
§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.
Det er dog ikke tilladte for en alm. personbil eller andre at køre med 40 km/t med mindre at der er en grund til det. Det vil i så fald være en overtrædelse af :
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen
"Nogen der ved hvad grænsen er for hvor langsomt man må køre på motorvejen og evt. har et link til det??"
Bare lige for at rette en generel misforståelse:
Der er ingen grænse for hvor langsomt man må køre på motorvejen!!
Det ville da være ualmindeligt trist at være tvunget til at køre f.eks. 40 km/t, hvis det var tæt tåge, kraftig regn, eller isslag.
"clrawe"
Det du siger giver jo ingen mening...
For det første er en grænse for hvad man mindst må køre ikke nogen som helst at gøre med hvis der var en regel der sagde man SKULLE køre 40 kmt
Og jo der er en grænse for hvor langsomt man må køre, men det kan godt være den er "flydende" som nogen er inde på...
Det er altså temmlig livsfarligt at der er nogen der snegler sig afsted med 30 - 50 kmt når der kommer nogen bagfra med 130...
Jeg håber du har misforstået mit indlæg.
Og: Det er altså temmelig livsfarligt at der er nogle der tordner afsted med 130 km/t når der i tæt tåge er nogle foran, der kører 30-50 km/t fordi der intet udsyn er.
Tag toget??♥
@morten
Som goaround pointere, så vil en indenoms overhaling ikke være ulovlig i det øjeblik.
Havde håbet på nogle kendte den regel om kørsel i køkørsel, men åbenbart ikke og kan ikke finde den på nettet så chancen for den ikke findes er desvære stor.
Kanon tråd og spot on. Sygt mange donks i trafikken, derfor er det klasse at bruge jernhesten i KBH, selvom der også der er sygt mange donks at finde.
Tog selv kørekort i Tyskland i sin tid. Der dumper man til køreprøven, hvis man på motorvejen ikke ASAP smækker bilen over i højre side efter en overhaling. Er det også sådan i DK til køreprøver?
@clrawe
Der er i princippet ingen min hast. på motorvejen, dit køretøj skal dog kunne kører 40, knallerter ikke tilladt no matter what dog. Står det ned i lårtykke stråler må du gerne holde stille på vejen, hvis du alvorlig synes du ikke kan køre.
Har selv prøvet et par gange i udelandet at køre 30-40 i timen på motorvejene under skybruds agtige forhold.
GA
@GA
Er det ikke præcis det samme jeg siger? ;-)
Det der piner mig, er at der er så mange rygter om færdselsloven.
F.eks. tror nogle folk vitterlig at man skal køre mindst 40 på motorvejen. Og jeg var til fest fornylig, hvor vi talte færdsel og trafikkultur.
En ville ikke trække helt ud til kantstenen ved højresving, da det "var uhøfligt over for cyklisterne"??
Og klassikeren med parkeringsforbud ved brandhanen. Det er vel 35-40 år siden at reglen blev fjernet, fordi de blev drejet parallelt med kørebanen og det derfor ikke længere var et problem. Fint for mig, at så mange tror det stadig gælder. Så er der flere parkeringspladser til mig.
En lastbilchauffør påstod at han måtte køre 100 km/t når han kørte uden sin sættevogn, og kun med sin "trækker". Han blev så fornærmet at han spurgte om jeg måske var kørerlærer?
.....det kunne jeg jo så bare bekræfte til min families store morskab.
Er 100% enig med cbh79 og GA!
Moral er godt, dobbeltmoral......
Sidebemærkning til AB:
"man smartest lader trafikken gå smooth på en motorvej"
Er det ikke bemærkelsesværdigt, at dette netop ikke gøres ved at lægge sig på 110 km/t.?
@clawre
Du er kørelære ?
Kan du så bekræfte eller afbekræfte den regel med at man i køkørsel på motorvej ikke må lave vognbaneskift ?
@Pantherdk
Jeg fatter simpelthen ikke hvad du mener...
Hvis man ligger i den yderste bane, og overhaler indenom og skifter tilbage til yderbanen for at komme en bil længere frem så må det sgu da være ulovligt...
Morten
@Morten
Jah det er da helt klart ulovligt :)
Jeg fik bare afvide engang at man i køkørsel IKKE må skifte vognbane, dvs. at den vognbane man ligger i skal man blive i og må ikke skifte vognbane.
Hvis denne regel findes så det bare ikke en regel som folk ved findes se bare køge bugt i køkørsel.
"En ville ikke trække helt ud til kantstenen ved højresving, da det "var uhøfligt over for cyklisterne"??"
Det er da også uhøfligt. Bare lad dem komme forbi og se sig for. Synes det er en åndsvag regel
@Odin
Det er en genial regel, problemet er at de fleste cyklister tror bare fordi de er bløde i trafikken så kan de gøre som de vil da bilen får skylden i 9 ud af 10 tilfælde vel.
Men mon de også tænker sådan når de ligger under lastbilen, på kølerne af bilen eller i en hospitalsseng ?
Cyklister kan i minimum 75% af alle ulykker selv forhindre dem hvis de bare tog hjernen med sig hjemmefra, smed deres ipods væk, droppede at sms'er eller tale i telefon.
I Holland har cyklister forkørselsret.... men at der er nogle hjerneblødninger af cyklister derude det skal absolut gå ud over os der ikke kører med ipods og diverse anden nymodens pjat.
Men jeg kan godt se din pointe. Personligt er jeg ikke bleg for at tage den over kantstenen på min fullsuspension mountainbike, men dog er jeg en af de cyklister der sætter farten helt ned når jeg når krydset og kigger mig til venstre for at sikre øjenkontakt. Derfor synes jeg det er forbandet træls at der er en eller anden smart bilist der skal lege politimand, men de følger jo blot loven og jeg tager fortovet(af og til) .,).
@odin
Hvis vi viste alle cyklister havde styr på deres shit så ville det hele være meget lettere.
Og så behøvedes vi ikke trække helt til højre.
Men cyklister er altså nogle kegler generalt.
De tror at lyssignaler kun er vejledende.
De tror at stoplinier KUN gælder biler.
De tror at man må cykle i fodgængerfelter.
Hvis billister i trafikken opførte sig på samme måde som cyklister så ville vi se 10 dræbte hver dag.
hhmm,
denne tråd handler vist om dårlige bilister generelt og der er selvfølgelig dårlige løg i begge lejre så mit ønske var ikke at lave dette til en krig mellem bilister og cylister.
"De tror at lyssignaler kun er vejledende": taxagult kaldes dette fænomen også.
"De tror at stoplinier KUN gælder biler": vigepligt er vist et andet ord.
"De tror at man må cykle i fodgængerfelter": Stoppe for fodgængere er både cyklister og bilister forbandede dårlige til i dk. Men det er forbandet irriterende at der kommer en cyklist lynende igennem fodgænger feltet når man lige tror man kan køre frem. Det er noget svineri.
Overtrædelse af ovennævnte laver vel nok bilister og cyklister jævnligt.
Men problemet med højresvingsulykkerne er jo stort set at cyklisterne mener de har retten, men retten og hvad der sker aktuelt er jo to forskellige ting og det bør cyklisterne bide mere mærke i. Der er jo (næsten) ingen der kører nogen ned med vilje. Jeg hader at køre i Kbh. fordi jeg altid skal kigge efter cyklisterne og kommer man til at holde lidt for langt inde i deres bane tager de det som en stor fornærmelse. Næ de skal forvente det ligesom bilister bør forvente at alle andre er idioter. Så bliver man ikke skuffet :,) Vi er jo alle idioter en gange imellem om vi så har det som intention eller ikke. Undskyld er bedre end ophidselse, ikke
Så grundlæggende er vi enige og jeg kan godt leve med at blive spærret af, men irriterende er det da - især hvis man kører med clickpedaler.
Hvad skal bilerne?:
§ 16 Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt......
Hvad skal cyklisterne så?:
Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen.
Hvad MÅ cyklisterne så?:
Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen.
Konklusion:
Køretøjerne SKAL så langt ud til højre som MULIGT.
Cykelhalløjsaerne skal altså bare holde deres plads i køen bag bilerne, men må dog engang imellem fjolle ud på venstre side af bilerne (men ikke op foran)
Læg her mærke til at en lastbil/bus der skal til højre meget sjældent kan lukke af for cyklisterne da de derved ikke kan komme rundt om hjørnet. De vil derfor stadig være korrekt placeret, hvis de befinder sig 1 meter fra kantstenen da det, for dem, er "så langt til højre som muligt" Cyklisterne begår så tit den fejl at køre højre om, hvilket er noget rod. Og så er der selvfølgelig alle de steder med cykelsti.
Køkørsel på motorvej (og andre veje)
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. (det er altså slet ikke en overhaling, men en forbikørsel)
I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
Konklusion:
Det der står sidst er at man kun må skifte vognbane hvis man:
Skal svinge (§16, stk. 1, § 17, stk. 1)
Hjælper nogen ind på motorvejen (§ 18, stk. 3)
Kører et sted hvor der kommer færre vognbaner (§ 18, stk. 4)
Skal ud på en frakørselsbane (§ 18, stk. 5)
Man må altså IKKE ligge og zigzagge for at finde den hurtigste bane
@clawre
Perfekt.
Nu du er kørelære kan du så ikke forklare om man bliver lært om den paragraf 24 ?
For jeg ser det dagligt ske.
Et andet spørgsmål.
Køgebugt motorvejen indadgående
5 spor
3 spor mod CPH 2 mod Nord.
Jeg skal nu mod nord.
Placere mig i bane 2, bane 1 er fyldt med lastbiler.
Jeg køre 110.
I bane 3 forfindes en bil der køre 90.
Skal jeg her sænke farten til 90, eller kan jeg lave indenomspasering, vi er ikke kommet til spærlinier endnu og den bil der køre 90 kunne i princip trække i bane 2, men har hafy god tid til det så må antage den ikke skal her.
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving.
Hvis du mener at hans placering er et tydeligt tegn på at han forbereder et venstresving (eller følger motorvejen til venstre), jamen så spadserer du jo bare højre om.
Personligt hader jeg midterbanerytterne så meget, at bare de kigger til venstre, eller bevæger venstre hånd, så er jeg forbi med speederen i bund. Om det holder i retten er nok tvivlsomt ;-)
clrawe
Du hader sikkert mig så. Nu kører jeg sjældent, hvor der er 3 spor, dette er de jyske veje desværre ikke fine nok til at blive opgraderet til.
Men jeg har et arbejde, hvor jeg kører rigtig mange km., og da min arbejdsgiver kun betaler den tid, jeg bruger og ikke evt. fartbøder, ser jeg ingen grund til at køre hurtigere end det tilladte. Jeg kører til gengæld aldrig langsommere, medmindre forholdene dikterer det.
Kørsel med 110 km/t. hvor dette er grænsen giver imidlertid en del problemer og irritationer, idet jeg hele tiden skal foretage den føromtalte zig-zag kørsel, som uundgåeligt forårsages af lastbiler. Derfor mener jeg klart, at alle motorveje bør have minimum 3 spor i hver retning - 90 i inderspor, 110 i de to andre. Dermed er der plads til de unge, uerfarne Brian & Co. i bimmerne yderst.
Lad mig sige det, som det er: Hvis jeg kan se, at min trækken ind til højre fordi Brian & Co. skal forbi
1. medfører at jeg må nedsætte farten pga. langsom højretrafik foran
eller
2. medfører at jeg kommer i klemme fordi der kommer en hel stribe biler i ydersporet, som sjovt nok skal køre præcis 10 km/t mere end det tilladte
så trækker jeg ikke ind.
Jeg trækker ligeledes gerne ud i god tid for at undgå samme problemer. Skyd mig, men jeg er ikke 20 mere! Og jer på 20 bliver klogere.
Det skal siges, problemerne er klart størst hvor grænsen er 110. Ved 130 kommer Brian kun sporadisk forbi.
@tussen: Hvornår kører du ikke bare, så andre trafikanter (uanset hvordan de nu så kører) ikke bliver generet af det?
I trafikken har man aldrig ret... Kun pligt.
- AB
jeg har det paa samme maade som tussen.
@tussen
Fair nok du indrømmer det, men så du bare ikke bedre end brian og co :)
Er du også en af dem der tror at hvis man aktivere sit blink så kan man derefter bare skifte vognbane uden at se sig for ?
tussen kører korrekt imo..
Hvad er det han "indrømmer" ?
jeg mener også tussen kører fuldstændig korrekt.
fatter slet ikke skribenter der er oppe i det røde felt over folk ikke trækker ind, når det er skribenterne som kører over det tillade hastighed...
AB
Jeg har en fornemmelse af, at mange trafikanter, incl. mig selv, er generet af dine trafikvaner. Så vi bliver nok ikke enige.
Faldt lige over denne film...
Den gør sgu lidt ondt at se!..
Advarsel:
Stærke billeder..
SiFFer
www.pokeradlibitum.blogspot.com
Siffer
Meget godt lavet film, og viser jo bare det ikke kun er billister der dør i trafikken.
@tussen
Nu du mener du ikke skal trække ind fordi du kan rissikere at komme ud i en situation hvor du skal sætte farten ned, hvor meget plads skal du så have før du trækker ind ? 1 Km 2 KM ?
pantherdk
Du skal da have svar på dine nitpicker spørgsmål. :-)
Kl. 12:08
Nej.
Kl. 19:52
Præcis så meget plads, at jeg ikke skal sætte farten ned - og nej, det er aldrig 1 eller 2 km.
Er svarene brugbare?
@tussen
Yes meget brugbare, og ser generalt ikke noget problem i det hvis du køre sådan :)
Ser bare tit folk ligge med 110 i venstre bane 4 km før de gider flytte sig, og der hele tiden var plads i midterbanen til dem.
@Tussen: "Hvornår" skulle erstattes af "hvorfor". Det undrer mig bare, at du er principiel omkring nogle ting. Altså lægger du dig også bare med 80 på hvilken som helst på landevej, og prøver at adjuste så godt du kan efter dette? Hvorfor kører du ikke bare 70 på motorvejen sammen med lastbilerne, siden du DELS prøver at formøble så meget af din arbejdsgivers tid som muligt, DELS mener at kunne tilbringe mere kvalitetstid med kørslen? Din arbejdsgiver holder vel for faen ikke øje med, hvor hurtigt du kører? Og elelrs - så kan du altså altid sige, at der var tæt trafik.
Desuden fremgår det ingen steder i tråden, hvordan jeg kører bil?
Min pointe er, at folk skal være opmærksomme i trafikken, og betragte andres handlinger, deres intentioner, og tage forbehold over for dette.
- AB
@Asger_b
"Min pointe er, at folk skal være opmærksomme i trafikken, og betragte andres handlinger, deres intentioner, og tage forbehold over for dette"
Er det ikke lige præcis det han skriver at han gør? Han siger han trækker ind når han kan gøre det uden det er til gene for ham selv eller andre.
Måske jeg bare ikke forstår hvad det er du mener man skal gøre. Altså jeg går ud fra situationen i diskuterer er at Tussen kommer kørende i venstre spor på motorvejen med 110 km/t. I højre spor kører en spredt række af lastbiler med 80 km/t.
Nu kommer Asger så bagfra - kørende 130 km/t. Hvad bør tusse så gøre:
A) Straks trække ind og dernæst nedsætte sin egen hastighed til 80 km/t bag den næste lastbil for så igen at trække ud og hurtigt acellerere til 110 km/t når der 5 min. senere er plads til det.
B) Sætte farten op til mindst 130 km/t for ikke at sinke Asger og så i øvrigt trække ind når det er muligt
C) Fortsætte med uændret fart og trække ind til siden når der er plads i højre spor til at han kan fortsætte med uændret fart mens han lader Asger passere for derefter at kunne trække ud igen med sikker fart på.
Jeg læser det som tussen mener C - jeg ville selv mene det rigtige svar er C. Hvad mener du ? Eller findes der en D) option som jeg ikke kan gennemskue.
Og med hensyn til det principielle så siger han vel bare at han ikke har lyst til at betale fartbøder for at være på arbejde og derfor generelt holder sig til fartgrænserne. Hvad i ALVERDEN har det at gøre med at køre 70 på motorvejen???
Er jeg i gang med at overhale flere langsomt kørende køretøjer og der kommer en eller anden i sin BMW eller Audi med 150 kmt, så gennemfører jeg de overhalinger jeg har planlagt.
Hvis jeg indhenter et langsomt køretøj udskyder jeg ikke min overhaling til at ydersporet er frit bagude eller at jeg ikke kan se nogen hurtigere køretøjer bag mig. Jeg vurderer afstanden ned til evt. hurtigere køretøjer og hvis der er langt nok ned overhaler jeg. Resulterer det i at køretøjer bag mig må træde på bremsen er den kun en forklaring på det: For høj fhastighed.
Det kan godt være jeg er "til gene" for dem, i og med at de er tvunget til at sætte farten ned. Det samme er dog tilfældet for mig. Jeg er jo også tvunget til at sætte farten ned hvis jeg skal vente bag hvert eneste langsomt køretøj, indtil jeg kan gennemføre en overhaling sådan at bilister bag mig kan kunne køre uden at tage foden af speederen.
Forskellen er bare at jeg ikke bryder fartgrænsen, så hvorfor skulle jeg tage ekstra hensyn til dem der gør?
Hvorfor er der nogen der tror, at alle andre bilister har pligt til at holde ydersporet frit til alle tider, så de kan sætte fartpiloten på 150 kmt og kun bekymre sig om at blive inden for striberne?
Jeg har selv været fartgal da jeg var ny bilist, men jeg har indset at det ikke fører noget fornuftigt med sig. Man kommer måske lidt hurtigere frem, og hvad så? Det er både mere farligt, mere stressende og mindre økonomisk.
AB
Dine spørgsmål er useriøse og barnlige. Zaphod2000 og cph79 har dog besvaret dem ret nøjagtigt for mig.
"Desuden fremgår det ingen steder i tråden, hvordan jeg kører bil?"
Jo, mellem dine linjer.
@Zaphod: Det er en misforståelse af, hvad han siger. Tussen siger, at hvis der kommer en hel række af biler, der kører 120 i ydersporet, og han ligger i ydersporet, så kører han 110. Dvs. han laver en bevidst handling om IKKE at følge trafikken. Da jeg tog kørekort, blev vi fortalt at vi skulle følge trafikken i ydersporet, også selvom den var en smule (men naturligvis ikke meget) over det tilladte; det ved jeg så ikke, om det var en misforståelse, men hun (!) var ellers aldeles striks med alle andre regler, så jeg antager, den er god nok.
@cbh79: Der er forskel på at tvinge folk til at røre på bremsen, og til at tvinge folk til at lave katastrofeopbremsninger i høj fart. Jeg antager, at man er nødt til at anvende sin bremse på motorvejen, hvis man kører meget for stærkt. Det er en naturlig adjustment til andre billister, der overholder færdselsreglerne, samt langsomtgående køretøjer.
Du laver netop en vurdering af, om det er forsvarligt at trække ud i ydersporet, til trods for at der kommer et hurtigere køretøj bagude, og det er sådan set bare dét, jeg gerne vil have folk til.
@tussen: Din misforståede opfattelse af min kørestil er uintelligent.
- AB
"Dvs. han laver en bevidst handling om IKKE at følge trafikken."
Nu skal jeg speede op for at behage bøllerne bagved??
Lad mig lige slå fast: Jeg trækker ikke ud i venstre spor for at genere nogen - ej heller for at "lære" nogen noget om trafikregler. Jeg gør det sjovt nok for at overhale langsommere trafik i umiddelbar nærhed i højre spor. Og jeg fastholder 110, indtil jeg kan trække ind - hvad er det, du ikke forstår?
Jeg er ikke nogen helgen eller paragrafrytter - jeg kan skam også have travlt i trafikken. Jeg har blot valgt at "formøble" min arbejdsgivers tid på hastighedsgrænsen, idet denne ikke er villig til at betale staten for at jeg kommer hurtigere frem.
Jeg håber i øvrigt, dine konsekvente misforståelser, fordrejninger og latterliggørelser af mine indlæg er påtaget stupiditet, uvist af hvilken årsag. Alt andet ville undre mig meget, da jeg ellers opfatter dig som en ganske intelligent fyr.
Det sidste ord bliver dit, om du vil. Min mening om motorvejstrafik må være tydelig nok nu.
- Out.
@Asger
Selvfølgelig hverken skal eller må man køre hurtigere end hastighedsgrænsen bare fordi andre bagved gør det. Det var da vildeste argument jeg har hørt.
Jeg læser det i øvrigt ikke som om Tussen bevidst holder sig længe i ydersporet og så at sige leger "politi" foran en række andre biler. Det skal man selvfølgelig HELLER ikke.
Du siger egentlig selv : Hvorfor ikke bare tage hensyn til andre trafikanter, og det er vel egentlig bare det det handler om. I praksis har jeg da osse ind imellem sat farten op til over hvad jeg ellers kørte for at "slippe" bagvedliggende biler forbi ... så slipper man også ind imellem for at have en bil helt oppe i bagruden. Så i praksis bliver kørslen jo tilpasset forholdene og de andre trafikanter.
Det ændrer efter min mening ikke på at de langsomme bilister måske nok er irriterende men langt fra så farlige som de hidsige zig-zag gas-op brems gas-op blink blink - gas-op - giv-fingeren - bilister.